Jump to content

”Jag njuter särskilt av den stabila mättnadskänslan”

Recommended Posts

Challenge

Nära 20 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Tack för bra recept genom utmaningen och särskilt alla kurser online! Jag njuter särskilt av den stabila mättnadskänslan, friheten från konstanta tankar på mat, att slippa svullen mage samt den mentala klarheten. Det här är första gången i mitt liv som jag inte är rädd för fett och kalorier!

Jag kör strikt LCHF kombinerat med 16:8. Jag hade börjat med LCHF redan två veckor innan utmaningen och innan dess hade jag fasat ut socker. Mina första besvär med illamående och huvudvärk avtog efter en vecka. Tredje veckan kom keto-rash men det är nu nästan borta. Det avtog sakta, kanske på grund av att jag tog det lite lugnare med träningen och la till lite extra kolhydrater när kroppen verkade svag.

Hej! Jag och min man (han har typ 2-diabetes) och jag har Bechterew, började med LCHF 2011, men vi har slarvat mycket. Vi är 64 och 62 år. Nu tog jag till utmaningen för jag går bara upp i vikt. Vi skärper till oss nu ?

Jag tycker det var bra med inköpslistor och enkla goda recept. Jag tycker om att laga mat. Tycker ändå att mitt liv just nu bara består i laga mat, äta, diska, laga mat, äta, diska osv. Mannen då tänker ni, jo han äter gärna, men är inte så pigg på att läsa recept och laga på det viset. Hans värden har blivit stabilare, vi visste ju sedan tidigare att värdet blir bättre utan kolhydrater. Han har gått ner 3 kilo och han har ej mätt sig (!) Jag har gått ner 2 kilo, -2 cm i midjan och -2 cm runt höfterna. Det är bra och vi fortsätter att vara strikta.

Har läst många av tipsen, tycker ni presenterar metoden/ätstilen bra utan alltför många pekpinnar.
Tack för hjälpen! Jag har ätit gott, provat på de flesta rcepten och tycker maten och matordningen verkar fungera bra!
Äter sedan länge 16:8, men fuskar vissa dagar då det blir 14:10 eftersom jag har svårt att låta bli knäckemacka med ost till förmiddagsfika. Ska kanske byta ut den mot en kopp buljong i fortsättningen?

Nu har jag semester vilket har inneburit att under den andra utmaningsveckan har jag ätit en del måltider på restaurang, har försökt välja meny som är mer LCHF, t ex skippat bröd till hamburgare, valt bort pommes och bett om mer sallad alt coleslaw. Många restauranger är fortfarande urusla på sallad! Konstigt!

Har läst många av tipsen, tycker ni presenterar metoden/ätstilen bra utan alltför många pekpinnar. Vi vet ju egentligen vad som är bra! Svårast för mig är att acceptera grädde, smör m fl fettrika produkter som jag sedan länge valt bort!

Jag har precis tecknat ett medlemskap, fortsätter några veckor till. Vikt vet jag inte, har inte vägt mig före eller nu, har ingen våg och tänker att förändringen syns nog så småningom, det känns på kläderna. Dock filmade jag mig framför spegeln inledningsvis så jag kan jämföra så småningom ?

Jag har kört utmaningen, men har tyvärr fått byta ut saker i maten ett antal gånger. Jag har ett problem med att vara väldigt kräsen gällande mat. Jag har då försökt att få det att bli strikt LCHF, tror jag har grepp på det. Och kom inte och säg att man lär sig att äta det som är bra när man vant sig. Tänker bara på surkål som jag verkligen försökt lära mej och ja, hur många år är det nu jag jobbat på det… kanske 30, men än så länge har jag inte lyckats. Det bara växer i munnen. Så är det tyvärr med många saker men jag håller mej till det som är ok och jag gillar istället. Gör jag inte det så kommer jag bara att tröttna annars. Jag fuskade även och började en vecka tidigare än detta med att ändra maten.

Min matstil som är den rätta är just LCHF. Passar mej utmärkt och jag mår så bra. Innan var jag bara trött och hade ingen ork. Nu orkar jag träna och jobba och hålla igång hela dagen. Jag är så glad.

Och självklart fortsätter vi resan med hjälp av Kostdoktorn.
Jag skulle önska att veckomatsedeln planeras efter hållbarhet på olika saker. Till exempel att inhandla en avokado på söndagen för att tillaga den efter en vecka. Du vet nog själv hur den ser ut då ?

Jag skulle även önska förslag på veckomatsedel eller alternativ till t ex grädde om man försöker att minska på mejeriprodukter.

Annars är jag jättenöjd med upplägget! Till och med min sambo som aldrig tidigare gått med på att prova något sådant här tycker att era menyer är toppen! Och självklart fortsätter vi resan med hjälp av Kostdoktorn ✌?

Jag har haft lite svårt att koncentrera mej dessa 2 veckor. Det är semester och det händer alltför mycket omkring mej. Anledningen till att jag anmälde mej till detta var efter ett årligt besök hos min läkare. Mitt kolesterol hade ökat något och han skrev ut en medicin till mig. Jag mår inte bra av den, då tänkte jag försöka med LCHF. Jag har för avsikt att börja om igen på vecka 1 igen med de menyerna jag redan fått för att sedan gå vidare.

Kom igång

Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Jag njuter särskilt av den stabila mättnadskänslan” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln