Jump to content

Svullna anklar

Kakis

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF sedan mitten av maj. Den senaste tiden har jag fått problem med svullna anklar, särskilt den ena. Det känns som det skulle kunna ha något samband med kosten. Är det någon som har liknande erfarenhet och har något tips för att komma till rätta med detta?

Mvh Karin

• Like 1
  • Sad 1

1 timme sedan, Kakis sade:

Jag har ätit LCHF sedan mitten av maj. Den senaste tiden har jag fått problem med svullna anklar, särskilt den ena. 

Välkommen hit, Kakis!
Medicinerar du? Blodtrycksmedicin t ex, kan man svullna upp av.

1 minut sedan, Kakis sade:

Det underliga är att vissa dagar är de helt normala, men så helt plötsligt dyker svullnaden upp och då särskilt på höger sida...

Märkligt... Som Trollmormor skrev så försvinner vätska för de flesta när man börjar med LCHF. Saltbalansen påverkas, bl a, därför rekommenderas ofta ett glas vatten med salt om man blir yr eller så. Fast svullnad kan ju bero på annat också, du har inte börjat träna (promenera... cykla...) eller nåt sådant sen du lade om kosten? Eftersom det bara kommer ibland, menar jag. Känns det varmt eller kallt eller inte annorlunda än huden runt om? Är du öm? Kan ju vara bäst att låta en läkare kolla på det men det kan ju vara svårt om det bara kommer ibland.

• Like 1

5 minuter sedan, MariaF sade:

Märkligt... Som Trollmormor skrev så försvinner vätska för de flesta när man börjar med LCHF. Saltbalansen påverkas, bl a, därför rekommenderas ofta ett glas vatten med salt om man blir yr eller så. Fast svullnad kan ju bero på annat också, du har inte börjat träna (promenera... cykla...) eller nåt sådant sen du lade om kosten? Eftersom det bara kommer ibland, menar jag. Känns det varmt eller kallt eller inte annorlunda än huden runt om? Är du öm? Kan ju vara bäst att låta en läkare kolla på det men det kan ju vara svårt om det bara kommer ibland.

Träning i olika former kör jag minst fyra gångar i veckan sedan många år, så ingen omställning där. Nej, ingen ömhet eller liknande. Jag har läst om saltshot, kanske skulle testa det ett tag framöver och se om det har någon effekt. Tack för att du tog dig tid att svara :)

• Like 3

Mina svullna anklar har blivit enormt mycket bättre av "högt läge". Så fort jag sitter ner försöker jag sätta upp fötterna på en pall eller dylikt. Numera händer det att vristerna är lika smala och fina som på morgonen. Men det har väl att göra med vad som är orsaken till svullnaden.

• Like 2

Hej, kan rekommendera dig att lyssna på 4Health pod med Anna Sparre där hon intervjuar Anders Lönedal, det är två avsnitt som handlar om lymfsystemet. Jag har nämligen också upplevt att just mitt högra ben blir mer svullet än mitt vänstra och fick på det en trolig förklaring i podden. Anders menade att vi har mindre noder på höger sida, vi är typ felkonstruerade, och att vi därför oftast blir mer svullna på den sidan först. Det var ett tag sen som jag lyssnade, så jag kommer inte riktigt ihåg. Det är obehagligt att var svullen i benen och jag som jobbar stående  har numera nästan inga besvär alls. För mig handlar det om cirkulation i kroppen. Jag cyklar, går, yogar och simmar så ofta jag kan. Starka ben ger mindre svullnad. Speciellt att vara i vatten ökar på cirkulationen i benen då det ger ett jämt tryck på lymfan och pressar den uppåt. Så mitt råd är att ta på baddräkten  och gå eller cykla till närmsta sjö, hoppa i och simma hem!:D

• Like 2
  • Thanks 1

Hmm ... man kan ha åderbråk (varicer) som inte är så tydliga utåt men är mer djupt liggande - kan ju vara olika mellan benen. Motion som många nämner är ju bra så att musklerna i benen får jobba och hjälper "venpumpen" att få tillbaka blodet från benen i lämplig omfattning. Promenader, högläge osv

• Like 1

• 4 weeks later...
  • 8 months later...

Länk till podcast av Anna Sparre med Anders Lönedal

120: Anders Lönedal – Verktygen och övningarna för att få igång lymfsystemet, förbättra andningen, bli av med ödem, övervikt och åderbråck
http://4health.se/120-anders-lonedal-–-verktygen-och-ovningarna-for-att-fa-igang-lymfsystemet-forbattra-andningen-bli-av-med-odem-overvikt-och-aderbrack

• Like 1
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren
6 timmar sedan, Bengt Nilsson sade:

Länk till podcast av Anna Sparre med Anders Lönedal

Jag har stora problem med svullna ben och lår sedan ett par år. Det kom ganska plötsligt. Nu har jag lyssnat på båda avsnitten om lymfa med Anders L  och blev faktiskt en hel del klokare. Tack för den länken!

Hittade en video med instruktioner till de ställen på kroppen som Anders berättar att man ska stryka på för att hjälpa igång systemet: halsen, nyckelben, ljumskar mm https://www.youtube.com/watch?v=wzcpww0ECHo