Jump to content

D-vitamin värde under "referensvärde"

PrincessL

Recommended Posts

Jag äter sedan drygt 3 mån tillbaka (där innan mer sporadiskt) 4000 ie (holistics d3) och har nu testat mina värde på vårdcentralen och fick värdet 63, alltså något under "referens".

Vad kan detta bero på, borde inte värdet varit bättre?

Jag har tidigare även brist på folsyra och b12, m efter tillskott så är dessa värde nu bra, vilket väl borde tyda på att kroppen kan tillgodose sig tillskottet (folacin och behepan). Varför tar den då inte till sig d-vitamin? Doktorn tyckte nu jag skulle byta märke på tillskott och öka dos?

Ska utredas för glutenintolerans, pga av utmattningssyndrom och b-vitaminbrist. Har alltså under 3 veckor blivit tvingad att äta gluten för att testa antikroppar i kroppen. Vill bara få proven klara så jag kan återgå till lchf igen. Har ätit detta under största delen av 2012, m hamnade på avigvägar under hösten pga stress, m var sen efter jul på banan igen och mår betydligt bättre när jag gör så, därav enormt bakslag m att vara tvungen till gluten igen (väldigt oförstående läkare här oxå).

Men som sagt, frågan var hur mina d- vitamin värde kan vara relativt låga m det intag på 4000 ie jg tar? Hjälp?!

Jag äter sedan drygt 3 mån tillbaka (där innan mer sporadiskt) 4000 ie (holistics d3) och har nu testat mina värde på vårdcentralen och fick värdet 63, alltså något under "referens".

Vad kan detta bero på, borde inte värdet varit bättre?

Jag har tidigare även brist på folsyra och b12, m efter tillskott så är dessa värde nu bra, vilket väl borde tyda på att kroppen kan tillgodose sig tillskottet (folacin och behepan). Varför tar den då inte till sig d-vitamin? Doktorn tyckte nu jag skulle byta märke på tillskott och öka dos?

Ska utredas för glutenintolerans, pga av utmattningssyndrom och b-vitaminbrist. Har alltså under 3 veckor blivit tvingad att äta gluten för att testa antikroppar i kroppen. Vill bara få proven klara så jag kan återgå till lchf igen. Har ätit detta under största delen av 2012, m hamnade på avigvägar under hösten pga stress, m var sen efter jul på banan igen och mår betydligt bättre när jag gör så, därav enormt bakslag m att vara tvungen till gluten igen (väldigt oförstående läkare här oxå).

Men som sagt, frågan var hur mina d- vitamin värde kan vara relativt låga m det intag på 4000 ie jg tar? Hjälp?!

D-vitaminer är ju fettlösliga, till skillnad från exempelvis C-vitaminer, som är vattenlösliga. De flesta råd för D-vitaminintag bygger på att inmundiga tabletterna tillsammans med måltid, för att effektivisera upptaget i matsmältningsapparaten. Själv tar jag D-vitaminerna tillsammans med mitt "Bulletproof Coffee" (kaffe med kokosfett) för att öka chanserna för ett effektivt upptag.

I vår familj 2 vuxna & 2 tonåringar har vi senaste åren ätit 50000ie per vecka

Då når vi nätt och jämnt upp till optimala värden

Dessutom äter vi ju Lchf med duktigt med fett som bör hjälpa till vid upptaget

Det säger lite om att vi nog behöver en hel del D-vit för att komma upp till rätt nivå med kosttillskott

När jag frågade om dos på omega 3 i detta forum so svarade Ted att Omega 3 och magnesium hjälper upptaget av D vitamin, att denna trio på något sätt jobbar ihop. Kan inte detaljerna, men kanske någon annan kan förklara? Verkade som det var bra att ta alla tre om man ville hjälpa upptaget av D vitamin.