Jump to content

"Det verkar vettigt att de löper mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar"

carlfredrik

Recommended Posts

Man verkar behöva köpa studien för att få läsa den. Baserat på det som står i sammanfattningen så tycker jag inte att man kan dra några slutsatser om LCHF-kost utifrån denna studie.

Ett tänkbart scenario är t.ex. att vegetarianerna är mer hälsomedvetna. Man vet inte heller i vilken mängd de åt socker och stärkelse eller kvoten kolhydrater/fett. Dessutom ger de totala antalet "IHD cases" men inte uppdelat på de båda grupperna. Däremot delar de upp och jämför andra faktorer som BMI, kolesterol och blodtryck. De säger att vegetarianerna har en lägre risk av "IHD cases" men dels är det en relativ risk, dels vet vi inte om mortaliteten följer trenden i övrigt. Alltså teoretiskt är det möjligt att studien kom fram till att det är färre incidenter bland vegetarianerna, men en större dödlighet. Vidare vet vi inte vad icke-vegetarianerna åt, men jag kan i alla fall tänka mig att det var en del skräpmat.

Studien är heller inte randomiserad, utan de som var vegetarianer fortsatte äta vegetariskt, och de som inte var det fortsatte att äta som de gjorde.

Förmodligen stämmer det dock - jag kan mycket väl tänka mig att de som bryr sig om sin hälsa så mycket att de äter vegetariskt även i större utsträckning undviker hårt processad mat och därmed har en bättre hälsa. Men som sagt, den jämför inte makronutrientinnehåll (såvitt jag vet) och därför har jag svårt att se att den studien på något som helst sätt visar på att det är "mindre fett" som gett resultaten - troligtvis snarare "mindre socker, mjöl och transfetter".

Tillägg: noterade just detta: "Vegetarianer får förmodligen i sig mindre mängder mättat fett, så det verkar vettigt att de löper mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar, säger Francesca Crowe". Francesca Crowe var en av de som genomförde studien, och om hon inte vet utan bara antar att vegetarianer äter mindre mättat fett (i och för sig en kanske helt rimlig gissning), så har de inte koll på vad de i studien faktiskt ätit.

Edited by Sandra
  • Like 1

Tycker litegrann att dom får fram önskade svar i denna studie och det verkar vara att skippa/minska kött och fisk????

Beror väl helt och hållet på vad man jämför med och hur man frågar......

Största riskfaktorn vad gäller hjärt/kärlsjukdomar, stroke är ju ändå ett högt blodsocker när nu 70% av de drabbade har det och vad höjer nu ens blodsocker???

Boken Ett sötare blod informerar mycket om detta på ett vetenskapligt sätt!!!   :)

Frågan är vad de gjort studien på för människor. Förmodligen unga människor och sedan har de dragit slutsatser utifrån just "studier" och inte tittat alls på deras blodvärden i sig. Tror knappast att man har några fina blodvärden eller friskt hjärta om man äter strips friterade i solrosolja varje dag. Det är nämligen de tillbehören som innehåller sådant som skitar ner systemet långt mer ordentligt än vad själva hamburgaren gör om man enbart äter en hamburgare i sig med ketchup och dressingen.

Kan jag vittna om själv från tidigare innan LCHF. Åt jag hamburgare och skippade tillbehören gick man inte ens i närheten upp i vikt på det viset som innan när man inte gjorde det. Märktes direkt i huden efter man ätit stripsen att den blev fet och man fick utslag därtill som på beställning. 

Vore den där studien sann, är det märkligt hur folkslag gott och väl lever hälsosamt som Eskimåer eller Samer på fisk och kött för att bara nämna två grupper. 

Sedan är det som sägs ovan. Ställs de som veganer mot de som åt som de behagade mot varandra så lär nog veganerna i förhållande till andra gruppen givetvis ha bättre utfall.
Men det betyder inte att veganer kommer undan problematik, med tanke på den brist av många ämnen och som ger upphov till psykiska problem är högst närvarande för dessa. Bara se på hur många veganföräldrar som lyckats undernära, orsaka hjärnskador på sina barn och till och med haft ihjäl sina barn med veganfödan för att inse att människan inte alls är ämnat för sådan kost.