Jump to content

Dålig andedräkt

Ekner

Recommended Posts

Är inne på 6:e veckan LCHF. Det funkar bra - vikten går åt rätt håll samt en del övriga krämpor har dämpats.
Men familj och omgivning reagerar nu på en stinkande andedräkt, som jag själv inte känner av, där det inte hjälper med tandborst eller munskölj.

Är det en biverkning eller..?
Finns det nåt speciellt i LCHF-utbudet som ger sådana problem?

Man kan nog säga att det är en biverkan, som kommer att gå över när din kropp har lärt sig att tillverka ungefär lika mycket ketoner som "du gör av med". För tillfället ands du och kissar ut överskottet, så det är ketonerna som luktar. En mycket vanlig biverkan de första månaderna med LCHF.

Eller så käkar du för mycket proteiner, vilket kan ge en annan form av dålig lukt, så kallad "dragonbreath".

• Like 3

Ja, det verkar vanligt med förändrad andedräkt. Jag har haft besvär av det till och från under alla min år på LCHF. Ju mer strikt LCHF - ju hemskare andedräkt.

Mycket protein och mejerier sägs också påverka. 

Det känns trist att behöva tänka på det när man pratar med folk nära. 

Nu har jag sedan några veckor börjat införa bönor i min kost vilket naturligt medförde att jag förmodligen halkade ur ketos och jag kände genast att andedräkten blev normal(tror jag).

När jag fastar kommer den dåliga smaken(och antagligen lukten) tillbaka på besök.:wacko:

Munspray finns till hands;)

• Like 1

Min erfarenhet är att det är övergående men kommer genast tillbaka om jag slarvar med kolisar. När jag då återgår till att bli strikt så tar det några dagar innan andedräkten blir utan lukt.

4 timmar sedan, stoscha sade:

Min man slutade snarka när vi gick över till LCHF. Nu snusar han lugnt

Samma med min :D och han äter inte ens LCHF utan bara en liberal lågkolhydratkost. Han hade svår sömnapné och snarkade sedan tonåren men då han slutade med socker försvann bägge problemen.

• Like 4