MrB Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Finns lite olika rön om mejeriprodukter. Att "vanlig" mjölk har laktos mm är ganska självklart och det finns högsockerhaltiga produkter inom mejeri men ofta hör man kritik även mot all form av mejeriprodukter, även en fet gräddost med kolhydrat noll eller den feta ryska yoghurten eller den cypriotiska(som jag ännu inte hunnit njuta av...). Är det mättat fett man vänder sig mot? Ni som undviker mejeri, vilka fler anledningar än sockret/kolhydraterna och det mättade fettet(om man nu invänder mot mättat fett) finns det? Mjölkproteinet? Fördjupa gärna argumenten. Har hört många "håll dig borta från mejeriprodukter" men själv vill man ju ha lite mer argument än "det är dåligt". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Jag har slutat med cypriotisk yoghurt, mjölken kommer inte från svenska kor, utan från kroatiska - tyvärr. Inte är den ekologisk heller ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 15 minuter sedan, iAnna sade: Jag har slutat med cypriotisk yoghurt, mjölken kommer inte från svenska kor, utan från kroatiska - tyvärr. Inte är den ekologisk heller ... Ok men det är av rent miljömässiga skäl då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Jag tror att den största anledningen att utesluta mejeriprodukter är av hälsoperspektiv, då mjölkproteinet sägs precis som gluten driva på inflammationer i kroppen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 21 minuter sedan, Syster sade: Jag tror att den största anledningen att utesluta mejeriprodukter är av hälsoperspektiv, då mjölkproteinet sägs precis som gluten driver på inflammationer i kroppen. Samma fenomen som med gluten kanske? Många som undviker det trots att det egentligen inte drabbar alla. Då menar man främst mjölkproteinallergin antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Många som inte tål mjölkprodukter klarar i alla fall får och getost. Det är ett annat slags protein. Själv har jag på senare år varit tvungen att sluta med obehandlad grädde eftersom jag mår illa på den, liksom mjölk. Ska jag ha vispad grädde till efterrätten måste jag koka den först och kyla den... Känns lagom onödigt, så jag avstår. I stället för youghurt brukar jag ta creme Fraiche eftersom den är fetare och jag behöver mindre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Grädde är ibland nödvändigt exempelvis till de egna jordgubbarna som mognar i trädgården just nu. Annars försöker jag undvika grädde och använder ofta kokosgrädde i matlagning. Orsaken är att vissa menar att kaseinet (huvudbeståndsdelen i mjölkprotein) sägs vara mindre bra. Men det finns två sorters kasein: A1 och A2. Det finns en del (svag) evidens på att A2 är bättre, men det är A1 som dominerar den svenska mjölken och mjölprodukter. Som jag förstått innehåller får-, get- och buffelmjölk A2. Så jag köper numera buffelmozzarella och getost ibland. Jag är dock långt ifrån renlärig. Gommen bestämmer oftare än principen. Som västerbottning är det inte lätt att låta bli just den osten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 50 minuter sedan, SGK sade: Grädde är ibland nödvändigt exempelvis till de egna jordgubbarna som mognar i trädgården just nu. Annars försöker jag undvika grädde och använder ofta kokosgrädde i matlagning. Orsaken är att vissa menar att kaseinet (huvudbeståndsdelen i mjölkprotein) sägs vara mindre bra. Men det finns två sorters kasein: A1 och A2. Det finns en del (svag) evidens på att A2 är bättre, men det är A1 som dominerar den svenska mjölken och mjölprodukter. Som jag förstått innehåller får-, get- och buffelmjölk A2. Så jag köper numera buffelmozzarella och getost ibland. Jag är dock långt ifrån renlärig. Gommen bestämmer oftare än principen. Som västerbottning är det inte lätt att låta bli just den osten. Men det låter precis som gluten-fenomenet där de som har proteinallergi såklart ska undvika det men det finns ju den övriga gruppen som inte påverkas av det. Är man inte laktosintolerant eller har någon allergi mot mjölkprotein finns det kanske inga hälsoargument mot mejeriprodukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 1 timme sedan, MrB sade: Samma fenomen som med gluten kanske? Många som undviker det trots att det egentligen inte drabbar alla. Då menar man främst mjölkproteinallergin antar jag. När det gäller gluten så har man inte mätt under så lång tid tillbaka att man kan avgöra om det påverkar de allra flesta eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Jag har läst ett inlägg av Jonas Bergqvist. Där tar han upp några studier (som alltså inte är så starka i bevisningen) som handlar om diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar, läckande tarm med tillhörande följdsjukdomar. Skillnaden om man jämför med laktos och gluten (som jag som lekman ser) är att om man är glutenintolerant eller laktosintolerant så märker man direkt om man fått i sig det man inte tål, medan kaseinet sannolikt verkar på lite längre sikt. Vissa menar också att mjölkprodukter hindrar viktnedgång. Jag har inga egna erfarenheter av det (har själv BMI under 20) men andra har skrivit om detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 2 timmar sedan, MrB sade: Samma fenomen som med gluten kanske? Det låter som ett väldigt likartat fenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Martina Johansson om mejerier och kasein: http://martinajohansson.se/fimpa-mejerierna/ http://martinajohansson.se/har-du-ocksa-kass-tarmflora-sahar-fixar-du/ 4Health om "Opioida peptider: anledningen att mjöl- och mejeriprodukter är beroendeframkallande". http://4health.se/opioida-peptider-anledningen-att-mjol-och-mejeriprodukter-ar-beroendeframkallande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 2 timmar sedan, SGK sade: Så jag köper numera buffelmozzarella och getost ibland. Jag är numera lite skeptisk till buffelmozzarellan. ? http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2016/01/09/toxisk-tomatimport/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Jag får problem med magen och lederna. Mjölkproteinerna kasein och vassle. Peptiden BCM7. Kalcium. Tillväxtfaktorer. Laktosen. Vassle har stor påverkan på insulinet. BCM7 är en opiod, påminner mycket om den opioida peptid som kommer ur glutendelen gliadin. Här en bra inledning till fortsatta studier. http://www.diagnosisdiet.com/food/dairy/ Vad gäller A1 / A2 här en sammanfattn. pubmed. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26404362 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 Kommer över flera källor om just insulinindex vilket får mig att börja överväga att ta bort mejerier. Det om något är ett kraftfullt argument mot mejerier. Enligt mig iaf... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 Gräddosten är en glad överaskning precis som smöret såklart... Ser ingen anledning till att släppa dessa... https://optimisingnutrition.com/2015/07/06/insulin-index-v2/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Robyn O'Brian började engagera sig i detta med mat, matgifter mm när hennes dotter blev sjuk och hon brukar säga "Are we allergic to food or what has been done to it?" Jag tycker det är en bra utgångspunkt. Mjölk och mjölkprodukter brukar både pastöriseras och homogeniseras. Mjölk kan man köpa ohomogeniserad men vanlig, naturell fil är homogeniserad. Om jag förstod rätt gör homogeniseringen att kroppen släpper igenom mjölen som om den vore artegen för den liknar modersmjölken, istället för att skydda kroppen och processa den i tarmen. Jag har läst någonstans om alpmjölk som innehåller A2-proteinet som SGK nämner är bättre (minns inte riktigt den kemiska förklaringen) och sannolikt skulle mjölk från fäbodvallen kunna jämställas med alpmjölk. OBEHANDLAD mjölk skulle vara perfekt om man kunde få tag i på ett enkelt sätt utan att skaffa en egen ko, tycker jag (det finns en mjölkgård en bit bort men... inte eko så jag har inte pratat med dem... än...). Med modern kylteknik borde det inte vara något problem. Det gick rätt bra förr när man hade mjölkbudet så varför ska vi inte kunna hantera det utan bakterieproblemen? Läser man Michael Håkanssons böcker om mjölk och mjöl så finns det inget bra med mjölk (eller mjöl). Jag väljer att äta mjölkprodukter. Jag testade att utesluta allt utom smör i någon dryg månad och för mig blir det ingen skillnad. Jag tror att de flesta, inte alla, klarar mjölken (trots laktosfri-lobbyns insatser) om man utgår från Robyn O'Brians "Are we allergic to food or what has been done to it?"... Jag faller alltså tillbaka till detta med ren, oprocessad mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 3 timmar sedan, MariaF sade: Mjölk kan man köpa ohomogeniserad men vanlig, naturell fil är homogeniserad. Det finns Gammaldags Fil också. Ohomogeniserad. Om man hittar sådan. Jag har sett Hjordnära på vår närmaste ICA. Och avstår oftast, även om jag älskar fil...jag mår battre utan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Eh.. det är de som äter mest mjölkfett som är friskast och smalast! Menna.. vi är däggdjur.. dvs vi är gjorda för att äta mejerier.. no snack om saken! Meen.. det finns aber.. dels så är mjölk ett näringskoncentrat för att däggdjursungar skall växa och lägga på sig vikt! Den andra grejen är två, dels laktosintollerans och sen oxå mjölkproteinallergi! Laktosinntolleransen handlar mer om att man inte längre behöver växa och lägga på sig vikt.. dvs man är redan vuxen. Mjölkproteinallergi är något helt annat.. för det andra så är i princip alla allergener proteiner. Sen så.. rådet att dra ner på mejerier angående LCHF är en tredje sak.. dvs många (de flesta?) är vana att betrakta mejerier som fett och sen så börjar en del leva till stora delar på detta.. och då har man missat hela grejen! Det är litta samma som att vin i små mängder verkar vara hälsosamt.. altså skulle man till stora delar leva utav vin???? Oså hur kollar man vilka som inmundigar större del mejerifett, jo som regel kollar man mängden CLA i blodet! Dvs ett transfett.. eller rättare sagt en konjungerad linolsyra.. mängden av dessa i mjölken är till stora delar beroende utav födan korna ätit! Sååå.. kolla lite nogrannare på mjölk/fil/yoghurt/smör-paktet huruvida korna käkat gräs/hö eller soya! Kan avslöja att det blir betydligt mer CLA från gräs/örter än av soya.. surprise? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Sååå.. kolla lite nogrannare på mjölk/fil/yoghurt/smör-paktet huruvida korna käkat gräs/hö eller soya! Brukar det inte vara en mix 90/10 gräs/soya? Går det att se på förpackningen? För mycket gräs --> CLA --> transfett dåligt..ok..(?) Så mängden gräs kon äter avgör om du stoppar mejeriprodukten i matkassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 CLA kollas för att man anser det vara en positiv hälsomakör! Näe.. det var ju det.. märkningen är felaktig.. där skall stå hur stor andel gräs och örter maten ätit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 31, 2017 Share Posted October 31, 2017 Myter bakom trend att välja bort mjölk http://www.ytterjarnaforum.se/mat-odling/myter-bakom-trend-att-valja-bort-mjolk/ http://annikadahlqvist.com/2017/10/31/myter-bakom-trend-att-valja-bort-mjolk/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts