Jump to content

Provsvar ferritin

Fresia

Recommended Posts

Fick tillbaka mina provsvar från Werlabs & jag ligger lågt på ferritin (vilket jag även har tydliga symptom på). Jag äter kött, ägg mm så järn får jag i mej problemet måste alltså vara att kroppen inte tar upp järnet. Behöver tips på hur jag ska lägga fram för VC att jag behöver hjälp att utreda detta. Dom tog ferritinprov på mej för 4 år sedan utan min vetskap o då var den ännu lägre men inget gjordes åt det.

• Like 1
  • Confused 1

Har du koll på att du äter järn tillsammans med C-vitamin? Och att du håller nere kalciumet vid samma måltid?  Ibland ignoreras järnet hos kvinnor bara för att vi menstruerar - som om det vore nåt ursäktande? Jag brukar ta Blutsaft istället för blodgivningens järntabletter som jag får ont i magen av. Värdena brukar ligga fint då.

• Like 3

2 timmar sedan, MariaF sade:

Har du koll på att du äter järn tillsammans med C-vitamin? Och att du håller nere kalciumet vid samma måltid?  Ibland ignoreras järnet hos kvinnor bara för att vi menstruerar - som om det vore nåt ursäktande? Jag brukar ta Blutsaft istället för blodgivningens järntabletter som jag får ont i magen av. Värdena brukar ligga fint då.

Jag tar en dos askorbinsyra varje dag men inte till varje måltid. Kalcium får jag inte i mej så mycket eftersom jag äter mejerifritt. Har funderat att prova Blutsaft o sen ta ett nytt ferritinprov om ett tag.

• Like 1

1 timme sedan, stefpahl sade:

Hur lågt? Det kan ju vara en individuell variation, som alltså är "normal" för dig.  

Nu låg det på 12, för fyra år sen på 8 men då var jag väldigt dålig o kunde bl a inte gå många steg innan jag blev andfådd + alla andra symptom.

• Like 1

Hur ser ditt blodvärde ut, Hb? är det lågt så bör du utredas om varför det är lågt. Hur ser dina andra järnvärden ut? Ferritinet är det lagrade järnet i kroppen och används för nybildning av röda blodkroppar vid behov. är alla andra värden i blodbilden normala så lär man inte göra någon större utredning. Har du någon egen tanke om varför det är så pass lågt? Stora och/eller långa menstruationer?

• Like 2

54 minuter sedan, Syster sade:

Hur ser ditt blodvärde ut, Hb? är det lågt så bör du utredas om varför det är lågt. Hur ser dina andra järnvärden ut? Ferritinet är det lagrade järnet i kroppen och används för nybildning av röda blodkroppar vid behov. är alla andra värden i blodbilden normala så lär man inte göra någon större utredning. Har du någon egen tanke om varför det är så pass lågt? Stora och/eller långa menstruationer?

Mitt Hb är högt o bra, 149. Jag är blodgivare o det ligger alltid högt. Järnet ligger på 19. Jag hade även lågt MCHC 316 g/l. Jag har korta menstruationer så det tror jag inte är problemet utan snarare att det är upptaget som spökar pga att jag emellanåt har problem med tarmen (trots gluten/socker/mejeri fritt)

• Like 3

24 minuter sedan, Erik 2 sade:

Hur har du det med gluten? Järnbrist är en typisk effekt av celiaki. 

Ja, glutenfri i den mån jag kan påverka men frågar aldrig om det är glutenfritt om jag t ex är på restaurang eller bortbjuden så något kan slinka ner. Måste kanske bli tuffare där med tanke på att jag fortfarande får problem med magen ibland.

• Like 2

Gluten är inte att leka med så du gör bäst i att bli jättetuff. Gluten är i längden till men för alla oavsett vad vissa här i forumet har fått för sig.

9 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Observera att Blutsaft bör undvikas om man har celiaki då den innehåller vete. 

Shit, det har jag missat?! Har inga kända problem med gluten men undviker det ändå. Tänk att man inte kan lita på nåt... :( Tack för info och välkommen till forumet, förresten! :)

• Like 2

13 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Observera att Blutsaft bör undvikas om man har celiaki då den innehåller vete. 

Fri från tillsatser stod det när jag googlade. Och efter listan over växtextrakt och fruktjuicekoncentrater

"Carbo-extrakt, äppelsaftskoncentrat. Honung, druvsocker, fruktossirap, vattenhaltigt nyponextrakt, vetegroddsextrakt, jästextrakt, järn (järnglukonat), naturligt aromämne, askorbinsyra, vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid), vitamin B1 (tiamin-hydroklorid), vitamin B2 (riboflavin-5-natriumfosfat), vitamin B12 (cyankobalamin)."

Gluten ja, men mycket lite, sager de.

• Like 1

Om man har celiaki så måste man vara uppmärksam på all gluten hela tiden. När jag fick diagnosen så var mitt ferritin-värde mycket lågt och mitt blodvärde ganska lågt. Med glutenfri kost normaliserades värdena men det är först under det senaste året med LCHF som min tarm verkar ha läkts ordentligt. IBS-symptomen är nästan borta liksom utslagen på armbågarna  (dermatitis herpitiformis). Laktosintoleransen har gått över och Hb-värdet har gått upp ytterligare. Börjar fundera på att bli blodgivare för att håla ner Hb. 

Tack MariaF för välkomnadet. 

• Like 3
  • Thanks 1

• 3 weeks later...

Tittade just på en av Alessio Fasanos föreläsningar om gluten. Han säger att järnupptaget sker i början av tunntarmen längs ungefär 10 cm av tarmen. Är tarmen dålig där får man problem med järn. Han säger också att man ska reagera på järnbrist som inte blir "botad" av man ökar intaget.

• Like 1