Blogg-Postare Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Över 21 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Supergoda rätter! Jag tror att det är första gången som jag lyckats följa ett matprogram… inte varit hungrig en enda gång! Fortsätter definitivt med LCHF. Hej Andreas! Jag har avslutat 2 veckor nu! Men jag har ätit lchf i många år, utan att gå ner i vikt tidigare. Jag tror att skillnaden från tidigare och dessa två veckor är att jag skippat allt småätande och speciellt på kvällarna, dessutom har jag varit mer strikt. Vidare så mätte jag mig istället för att väga mig. 105 cm från start och 102 cm efter två veckor, låter lite men det känns faktiskt och man känner sig lite ”lättare”. Jag har nu vägt mig och skall fortsätta, såklart! Jag åt väl till 80-85 %, exakt vad där stod i receptet, men ibland blev det lite annat liknande. En skillnad som jag gör är att jag har svårt för frukost och äter första målet först vid 10-12-tiden och sedan 15-16-tiden och till sist på kvällen 18.30-19.30-tiden, har det någon betydelse? Har ett par dagar hoppat över lunchen också! Jag har alltid mått bra i kropp och mage av LCHF. Jag är 57 år, 178 cm lång, ganska grov, eftersom jag i stort sett alltid tränat något och jag väger idag 91-92 kilo och min idealvikt är 82-83 kilo, i allafall under 85 och över 80 kg! Jag försöker hela tiden att få mina vänner att testa två veckor, men där finns motståndare och där finns de som tvunget vill ha bröd mm, så det är inte alltid så lätt! Finns en del som tvivlar och tror att det är farligt för hjärtat med fett mm mm mm…. Tack för dessa veckor, ser fram emot att försöka att vara strikt framöver! Är glad för mat och äter kanske lite för mycket ibland ?? Mina grubbeltankar är i princip helt borta. Jag känner mig positiv och ser framåt för en gångs skull. Jag har gått ner två kilo på två veckor. När jag påbörjade tvåveckorsutmaningen hade jag redan veckan innan börjat äta enligt strikt LCHF. Jag blev inspirerad av min syster som hade gått ner mycket sedan hon började i januari 2017. Jag är 39 år och 2-barnsmamma. Jag blev sjukskriven för utmattning under början av året. Jag har haft konstant magkatarr under ca 10 års tid, uppblåst mage, bullrig mage. Har haft mycket problem med värk. När jag blev sjukskriven orkade jag bara inte träna för det gjorde alldeles för ont i kroppen både under och efter träning. Har haft mycket problem med kroppen och har tänkt att det varit sköldkörtel och begynnande ledproblematik, men inga prover visade på det. Var konstant hungrig och fick snabbt lågt blodsocker och tänkte jämt på mat. Fikade ofta, åt frukt och grönsaker, mycket pasta, bröd och rotsaker. En del socker i form av godis, chips och glass men även öl slank ner. Hela dagarna kunde jag tänka på vad vi skulle äta till middag. Jag mådde dåligt för att jag inte orkade röra på mig och ännu sämre för att jag blev överviktig. Med middagarna kom också världens matkoma där man var så mätt att man bara ville vila ner maten, man blev trött och dåsig och sedan sjönk blodsockret igen efter ett tag och man blev sugen på något eller hungrig. Ja, så här höll jag på.Men så började jag med LCHF. På tre dagar kände jag skillnad. Framförallt i magen, den tystnade och jag upplevde att den började ”sjunka inåt”/gå tillbaka. Inte längre uppblåst och gasig. Jag var mätt, ända fram till lunch. Det har aldrig hänt. Jag dricker kaffe med kokosolja och lite grädde i på förmiddagen vilket jag också tycker är hjälpsamt för att hålla mättnad. Jag har börjat promenera och upplever mer energi och ork, mer uthållighet än tidigare. Nu får jag ”bara” träningsvärk, ingen ledvärk. Eksem i hårbotten har försvunnit. Min pms har avtagit. Mina grubbeltankar är i princip helt borta. Jag känner mig positiv och ser framåt för en gångs skull. Jag har gått ner två kilo på två veckor. Måttbandet får jag inte till, för jag verkar bara mäta olika punkter. Jag känner mer ork och ser och känner hur jag minskar i omfång, det känns motiverande. Det var synd att jag inte mätte eller vägde mig när jag startade, men började med utmaningen för att göra detta efter pepp från syrran. Jag känner mer ork och ser och känner hur jag minskar i omfång, det känns motiverande. Jag har blivit mer medveten om vad jag stoppar i mig. Så jag har endast positiva erfarenheter så här långt. Jag ska gå ner minst 20 kilo har jag tänkt. Men för mig handlar detta om att må bättre och äta på ett sätt som min kropp mår bra av i ett längre perspektiv. Jag kommer fortsätta LCHF och hoppas att viktminskningen fortsätter. Har blivit medlem för att kunna fortsätta motiveras på era sidor. Tack så mycket för utmaningen och all pepp som finns att läsa. Jag skulle gärna sett att man fått utskick på motivationsberättelser. Skönt också när det stod att man klarat den värsta perioden, mellanpepp.Jag tyckte det var riktigt god mat, men kunde tyvärr inte följa hela programmet fullt ut p.g.a ekonomiska problem. Jag fick hitta budgetlösningar, men det gick bra. Nu var jag väldigt motiverad att äta LCHF eftersom jag nyss fått veta att jag fått typ 2-diabetes, hade jag ”bara” behövt gå ner några kilo hade jag nog gett upp. Inte för att LCHF inte är bra, utan för att jag tycker det är jobbigt att laga mat, även om det bara är en gång per dag och inte speciellt svårlagad mat. Var sjukskriven när jag började med utmaningen, efter de här veckorna med utmaningen känner jag hur energin börjar återvända och jag mår mycket bättre! Så utmaningen och mejlen hjälpte mig fast jag inte kunde följa programmet fullt ut. Om jag ska ha synpunkter är det att kunna välja budgetalternativ eller vegetariskt (om det inte går fast jag missade det?). Jag har varit inne på Kostdoktorn och läst mycket om LCHF och typ 2-diabetes, tack för sidan! När ekonomin stabiliserar sig kommer jag nog att prenumerera på er sida. Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor73%4 stjärnor8%3 stjärnor4%2 stjärnor6%1 stjärna6%46 röster4611:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor73%4 stjärnor17%3 stjärnor8%2 stjärnor0%1 stjärna0%23 röster2341:41 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor88%4 stjärnor0%3 stjärnor11%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster902:45 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster816:59 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster805:44 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor4%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna4%21 röster2108:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster745:06 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor12%1 stjärna0%8 röster839:01 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor70%4 stjärnor20%3 stjärnor0%2 stjärnor5%1 stjärna5%20 röster201:46:20 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster417:49 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster407:09 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna14%7 röster727:34 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor62%4 stjärnor25%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster805:56 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor0%3 stjärnor33%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster907:29 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster724:04 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor20%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster514:09 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster506:20 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor20%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster543:29 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor20%1 stjärna0%5 röster511:31 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster318:36 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Jag har alltid mått bra i kropp och mage av LCHF” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts