Jump to content

LCHF og faste forvirring fra eksperter

Recommended Posts

Hei, jeg prøver å følge LCHF, og jeg handler fort etter Fungs råd. Men jeg er fortsatt usikker på alle andre innspill fra andre "eksperter". Når de hevder at LCHF ikke virker, hva er deres kommentarer til denne artikkelen? https://examine.com/nutrition/does-low-carb-have-an-official-definition/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=blog-080817&ck_subscriber_id=86775842

Videre lurer jeg på hvordan er LCHF kompatibel med den nye metoden i økende grad etter Bright Line Eating? Jeg har lest boken til Susan Peirce selv og ser at den ikke nødvendigvis kolliderer med enten fasting eller LCHF, men hun anbefales å holde seg borte fra alt sukker, så vel som alt mel, selv om kokos og mandelmel også er høyt behandlet Produkter. Mange av deres diettmenyer inneholder bare disse meltyper. Hva er deres kommentarer til dette?
https://brightlineeating.com/

Hej och välkommen, Glenn! Som nybörjare, vilket jag uppfattar att du är, så är det ofta svårt att veta vad som är "rätt" eftersom det, som du säger, kommer olika direktiv från olika håll. När man har hållit på ett tag så inser man att det inte finns ett (1) svar, vi reagerar alla lite olika på maten vi äter. Just begreppet LCHF kommer från Annika Dahlkvist med flera och de definierade det som <50g kolhydrater/dag. Internationellt hör man ofta siffran <100g kolhydrater/dag. Vad DIN kropp mår bäst av måste du prova dig fram till. Om Jason Fungs rekommendationer kring ketogen kost och fasta passar dig, du mår utmärkt och trivs med det, ja, då är det ju toppen! Andra experter tycker kanske lite annorlunda och du kan läsa, ta in och utvärdera om du tror att det kan passa dig bättre.

Jag har aldrig hört talas om Bright Line Eating innan nu men jag utgår ifrån att det är samma sak som gäller där; Du måste utgå från dig själv. Det enda råd jag skulle vilja ge (om du tycker det är bra bestämmer du själv) är att låta varje sak du provar ta lite tid. Det är lätt att tappa modet om man inte får de fantastiska resultaten första veckan utan får en mängd omställningsproblem istället. Du kan behöva prova flera veckor, kanske ett par månader innan du utvärderar. T ex tar det tre månader att läka tarmen om man så vill man se om glutenfritt passar måste man låta det ta den tiden. Lycka till i expertdjungeln!

Edited by MariaF
Vänt mindreän-tecknet åt fel håll.
  • Like 1

1 timme sedan, MariaF sade:

>50g kolhydrater/dag. Internationellt hör man ofta siffran >100g kolhydrater/dag. 

<, MariaF. Alltså mindre än, inte större än. Annars blir rekommendationen konstig. Ja, visserligen tror jag att alla förstår, men för att vara tydlig...

För övrigt håller jag med om vad du skrev. Kostrekommendationer kan vara en djungel. Man får välja något man tror på; testa det konsekvent I några månader och se resultaten. Är man inte nöjd får man justera något, och se om det hjälper.

• Like 2

14 minuter sedan, Effie sade:

<, MariaF. Alltså mindre än, inte större än. Annars blir rekommendationen konstig. Ja, visserligen tror jag att alla förstår, men för att vara tydlig...

Jag var ju konsekvent i alla fall... :blush: Fixat! :)

• Like 2

Takk for innspill. Det som gjør meg forvirret er alle "eksperter" som har gode argumenter for enten det ene eller det andre. Ikke vet jeg om rådene på Kostdoktorn eller Dietdoctor er 100 % korrekte heller, men jeg ble overbevist av jason Fungs bøker The Obesety Code https://www.amazon.com/Obesity-Code-Unlocking-Secrets-Weight/dp/1771641258 og deretter hans Complete Guide to Fasting https://www.amazon.com/Complete-Guide-Fasting-Intermittent-Alternate-Day/dp/1628600012/ref=asap_bc?ie=UTF8 dette førte meg til Hans nettsider https://www.dietdoctor.com/ som viser seg å være en underdel av denne http://www.kostdoktorn.se/ som jeg da fikk tilgang til. Dette førte meg til å prøve LCHF kosthold, og enkelte dager med intermitterende faste 16 og opp til ca 24 timers faste hvor jeg da bryter fasten med ett LCHF måltid. Jeg skulle da tro at jeg kommer i en bra Ketose med lavt insulin og god forbrenning. I tilegg sykler jeg til og fra jobb og brenner daglig ca 2 000 kalorier på trening, på ca 6 uker har jeg nå gått ned 9 kg. Alt så langt vel og bra men, det jeg trenger avklaring om. Er at kostdoktorn anbefaler flere måltider, med kokos og mandel mel. Dette hevder  Susan Peirce https://brightlineeating.com/  eller på Norsk Spis Deg fri https://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=14911565 at alle typer mel også kokos og mandel er like ille som Sukker (alle sukkerformer og kunstige søtnings stoffer). Hun sier også at vi trygt kan spise frukt i sin naturlige form. Hun har tilsynelatende tune forsknings argumenter til sine løsninger, hun har også ganske lavt på fett. Men hun hevder at fett delen er uklar, samme med lavkarbo, men at det godt kan være at hun må endre sine standpunkter på sikt. Hun mener også at hennes prinsipper heller ikke har noen problemer med å implementeres med fasting eller LCHF, da mye her er snakk om mentale teknikker og å kutte ut Sukker og alt Mel, samt tungt bearbeidede produkter. Og dette stemmer også godt med Fung, Andreas med flere sine teorier. Beklager langt innlegg :-) 

• Like 1

Det beror ju lite på varför du äter LCHF och vilka resultat du förväntar dej. Överviktiga och diabetespatienter behöver vara mer strikta. Själv har jag lyckats tillfriskna från hjärtsjukdom med att börja strikt. Nu kör jag lite mer liberalt. Många som inte får de resultat de förväntar sej använder kosten alldeles för liberalt eller väljer att äta saker de "inte klarar sej utan" ändå. Äter man inte enligt LCHF kan man ju inte skylla kosten för uteblivna resultat

• Like 1

9 timmar sedan, Glenn Sundbakken sade:

Alt så langt vel og bra men, det jeg trenger avklaring om. Er at kostdoktorn anbefaler flere måltider, med kokos og mandel mel.
Hun sier også at vi trygt kan spise frukt i sin naturlige form. 

Nu kanske jag missförstår norskan men skulle Kostdoktorn rekommendera mandelmjöl och kokosmjöl? Om man IBLAND vill äta något bakverk, t ex vid ett födelsedagskalas, så kan man baka med mandel/kokosmjöl eller så kan det ingå i något recept, t ex panerat kött men det är knappast något som rekommenderas dagligen. Frukt i sin naturliga form kan ingå i LCHF i mindre mängd om man inte triggar igång sockersuget eller äter i större mängder. Lite bär är oftast bättre då de innehåller lägre mängd kolhydrater. 
Många av oss som söker oss till LCHF är sjuka eller har någon form av ätstörning/beroende. Då får man anpassa sig efter det och undvika det som gör oss sjuka eller får oss att överäta. En del överäter röd paprika, vissa lever på mandelmjölsbakverk och ser inte att de har en ätstörning och några mår bara så bra av ren mat. Som Stoscha säger beror det på varför du äter LCHF och har du bara lust att prova för hälsans skull finns det utrymme för det ena och det andra - ibland. Tänk först och främst "basråvaror", dvs mat som inte har ingredienser utan är i ren form. Frukt innehåller visserligen vitaminer men de får du utan sockret i grönsaker. 
Grattis till -9kg!

• Like 4

Hei. Jeg vil da påstå at Kostdoktorn foreslår flere retter med Kokos eller Mandel mel! Det er flere brød forslag http://www.kostdoktorn.se/lchf/recept/brod 

Og selv synes jeg det var gøy å prøve Fat Head Pizza http://www.kostdoktorn.se/recept/fat-head-pizza som i oppskriften defineres som Strikt LCHF. 

Det er dette som gjør meg litt usikker i forhold til påstander fra andre "eksperter" i markedet. Men jeg forstår at man må finne sin linje og sine egne behov. Jeg håper bare slike som eks. Andreas kan avklare slike ting. 

Ellers er jeg enig i andre tanker dere deler, og setter stor pris på slike innspill :-) 

• Like 1

Nu förstår jag hur du menar! :) Jo, det finns rätter med kokos-/mandelmjöl, det gör det så klart. Många som lägger om kosten ser inte hur man kan göra istället utan vill absolut ha substitut. Kommentarer som t ex "LCHF är inte för mig, jag kan inte leva utan bröd!" eller "Vad ska jag ersätta pasta med?" ser vi ofta här i forumet. Ibland får de tips, som att byta till fröknäcke istället för vanligt knäckebröd, och ibland får de svaret att äta riktigt mat istället... Det sista är lite drygt kan jag tycka men man blir lite less på substitutfrågorna ibland också. Alla dessa bakverk har växt fram, både med matbröd och med bakelser/kakor/tårtor, just för att vi i början ofta behöver substituten för att förstå och väcka ett vidare intresse eller för att sötsuget är så stort att sockertrollet vägrar acceptera något annat. Och kanske måste man få passera den fasen men om man klarar sig utan så är det det bästa för de flesta av oss. Lite som med att sluta röka; en del slutar tvärt, en del behöver plåster ett tag. Substitut är som plåster.
Jag tycker du gör helt rätt som ifrågasätter, det finns de som tror att de äter LCHF när de ersätter varenda måltid med mandelmjölsbulle eller nåt annat godis. Eftersom riktlinjerna är så informella och man kan kalla nästan vad som helst för LCHF så länge det är ett lägre kolhydratinnehåll så blir det ibland tokigt (fettdelen försvinner tyvärr ofta). Om man vill gå ner i vikt, om man vill må sitt bästa så är i alla fall jag övertygad om att man måste äta så oprocessad mat som möjligt. Sen gillar jag att vi nu har en stor mängd diskussioner och frågor om keto här i forumet för jag tror det är lättare att hitta rätt den vägen.

• Like 2
  • Thanks 2