Jump to content

Rött kött vs baljväxter

qwy

Recommended Posts

Sedan diskuteras det ju mycket nu - diabetiker som lägger till bönor till sin diet, och får bättre blodsockerkontroll. Och andra som också lägger bönor till dieten, och får andra bra effekter. Det ska ha med resistent stärkelse att göra. Jag har inte hunnit läsa "bönboken" än (Låt bönor förändra ditt liv), men det finns säkert fler här som vet mer.

• Like 5

Vore intressant att se vilka baljväxter och vilken form av rött kött. Det kan stämma med insulinindex om man väljer det fettfriaste köttet och de bästa baljväxterna, dvs de med lägst insulinrespons. 

Baljväxter är mycket bra i insulinindexet, dvs låg insulinrespons och kött är generellt sämre.

Men i sådana fall måste man också erkänna att grönsaker och frukt(två andra grupper ej tillhörande gruppen baljväxter) är sämre än köttgruppen och ger högre insulinrepsons. 

Frukterna avocado och oliver är undantag och riktigt låga.

Så kött ger lägre insulinrespons än grönsaker och frukt men högre än baljväxter.

Är grönsaker och frukt nu fruktansvärt? Mjaee...

Har TS bevisat att rött kött är dåligt? Nej.

Har TS bevisat att baljväxter är bättre när man skall få låg insulinrespons? Ja. 

Det är önskvärt för diabetiker och de som vill gå ner i vikt.

• Like 3

Sedan...kardiometaboliska riskfaktorer...

Blodsocker och insulin ner; ja det stammer med det jag skrev om böntrenden förut. Triglycerider brukar bero på kolhydrater vad jag vet (om man inte mäter précis efter fet maltid och det är ju dumt). LDL i sig är svårtytt. Totalkolesterol, BMI, midjemått och blodtryck var ingen skillnad.

Men säg emot mig (eller hall med), ni som kan mer om sånt här.

• Like 5

Jag associerade ungefär som Effie (utifrån den beskrivning som ges av TS), det är alltså riskfaktorerna som påverkas. Studien tar väl inte upp faktiska hjärt-/kärlincidenter? En "riskfaktor" som fortfarande ofta anses viktig när det gäller hjärtsjukdom är ju kolesterol. I vården ser man ofta bara till totalkolesterol (även om det finns kloka läkare också som är mer nyanserade). Men även om man tittar på delarna i det som brukar sammanfattas som kolesterol kan man hamna snett. LDL är sannolikt inte så viktigt som gjorts gällande. Det viktiga är snarare att triglyceriderna ligger lågt och HDL ligger högt. Jag ska titta igenom studien och se om det framgår hur de ställer sig till detta.

• Like 3

Någon som har kompetens att tolka den här tabellen från studien:

598c0d479c991_ScreenShot2017-08-10at09_36_11.thumb.png.809820c9c41b7ca9b6acd41e42745028.png

Jag tror som många påpekat att om man ätit oreflekterat förut, och sedan börjar äta en tydligt definierad diet, så är en vegetarisk mer hälsosam än den oreflekterade.

• Like 2

8 minuter sedan, SGK sade:

Jag tror som många påpekat att om man ätit oreflekterat förut, och sedan börjar äta en tydligt definierad diet, så är en vegetarisk mer hälsosam än den oreflekterade.

Vad sager att detta är en vegetarisk diet? Vad sager vad de äter öht? Jag läste bara sammanfattningen, och fattade det så att de bytte ut några köttmåltider/vecka mot bönor. LCHF tror jag rakt inte att det är. (inte för att någon har antytt det, men ändå).

• Like 3

1 timme sedan, Effie sade:

Vad sager att detta är en vegetarisk diet? Vad sager vad de äter öht? Jag läste bara sammanfattningen, och fattade det så att de bytte ut några köttmåltider/vecka mot bönor. LCHF tror jag rakt inte att det är. (inte för att någon har antytt det, men ändå).

Precis, Effie. Så här beskrivs kontrolldieten respektive den undersökta dieten:

(1) control diet, which was a legume-free TLC diet that consisted of 5060% carbohydrate, 15% protein and 2535% of energy from fat (o7% saturated fat, up to 20% monounsaturated fat and up to 10% polyunsaturated fat) and o 200 mg cholesterol and 2530 g fiber intake; and (2) legume-based TLC diet, which was the same as the control diet, but the participants were advised to replace two servings of red meat with different types of cooked legumes such as lentils, chickpeas, peas and beans 3 days per week.

• Like 2

Jag fattar inte, replace two servings, three days a week???

Menar de 6 måltider rött kött?

Med den makrofördelning som var på kontrolldieten så kan de inte ätit så mycket kött utan istället en massa kolhydrater. Skulle de då bara byta ut köttet på McDonalds och äta pommes frites, hamburgerbröd, dressing samt dricka cola till legymerna?

Annars har ju inte köttet med resultatet att göra...

• Like 3
  • Sad 1

14 minuter sedan, Melker sade:

Skulle de då bara byta ut köttet på McDonalds och äta pommes frites, hamburgerbröd, dressing samt dricka cola till legymerna?

Tycker nog ändå att det var lite intressant att om man byter hamburgaren mot bönor (har de bönburgare? :-) ) så går triglyceriderna ner och HDL upp (det var väl enda skillnaden?).

Varför då? Och vad kan man dra för slutsatser av det? (jag är ju alltid nyfiken på att få lära mer om kost). Och gäller det bara HCLF, eller kan det finnas något för oss att ta till oss oxå?

Vad åt dessa människor normalt? eftersom det verkar vara skillnad på värdena mellan början och slut för båda kosthållningarna. Fast då olika stora förändringar.

• Like 2

4 timmar sedan, Inez sade:

Det skulle vara intressant att se resultatet av studie där rött kött byts ut mot "vitt"...

Ioförsej skulle jag vara mer intresserad utav att man jämförde gräsbetat kött/vildfångad fisk, mot baljväxter?

Aså.. nu blev det rätt komplicerat/svårt att få ihop en försöksgrupp.. och det finns ingen som är villig att pynta stålar för en sådan undersökning.

Kontrollgruppen, en av två sådana där den första bara äter gräsbetat/vildtfångad fisk lär vara den största haken.. den andra kontrollgruppen som bara äter junkfood/sk normalkost är nog betydligt lättare?

Och sen så vill jag ha minst två kontrollgrupper på böndieten.. en som tillfört ekologiska/eventuellt biodynamiskt odlade bönor samt en som tillfört bönor odlade traditionellt med konstgödsel och bekämpningsmedel!

För övrigt så är rött kött en ren skimär.. dvs det finns lixom inte ens någon vettig vetenskapligt erkänd definition.. det röda härhör från synintrycket och handlade för rätt länge sedan om en hypotes om att Hemjärn skulle kunna vara en riskfaktor!

Den hypotesen har vederlagts för väldigt länge sedan och senare fått bli en ersättare/likriktare för en sk junkfood diet!

För det första, vitt kött innehåller i princip nästan lika mycket hemjärn som rött kött.. och den vanligaste bristen i världen är förutom kalorier just hemjärn!

Och från det ena till det andra.. jag har sedan min studenttid iallafall varit en fagioloc, dvs en bönälskare.. under studenttiden var det rätt mycket vita bönor med fläsk och stekt ägg!

Grejen är om man nu inte är strikt Paleo.. dvs bönor/legymer hör hemma i Neolitikum, dvs då är de per se dåliga.. eh, då tror jag lixom inte att vi skulle ha odlat dessa?

Summa summarum.. en varierad kost är nog bäst, olika animaliska och vegetabiliska livsmedel tillför både näring och kalorier.

• Like 2

16 timmar sedan, Zepp sade:

- - - -

För det första, vitt kött innehåller i princip nästan lika mycket hemjärn som rött kött.. och den vanligaste bristen i världen är förutom kalorier just hemjärn!

- - - -

Summa summarum.. en varierad kost är nog bäst, olika animaliska och vegetabiliska livsmedel tillför både näring och kalorier.

Det var ungefär det jag var ute efter, Zepp...   En jämförelse mellan förtäring av rött resp. vitt kött borde inte resultera i någon skillnad alls, ett bra sätt att rentvå det oförskyllt utdömda röda :)

Det råder stor förvirring beträffande konsumtionen av rött kött, eftersom det inte finns någon rågång mellan "kossor förstör vår planet" och "rött kött orsakar cancer". Bara en allmänt negativ hållning till rött kött av oklara skäl. Älg, rådjur, ren, får etc ger ju också rött kött, men ingen har hittills beskyllt dessa djur för att gasa ihjäl oss eller ge oss cancer. Det handlar bara om nötkreatur, och det görs inte ens någon skillnad mellan gräsbetande och spannmålsutfodrade nötkreatur i populärdebatten. Aversionen mot rött kött verkar mest vara en oreflekterad "innegrej" just nu.

Jag håller helt med om att en varierad kost är bäst, men du nämnde ju inte den oerhört viktiga, höga mättade/långkedjiga fetthalten, och den betydelsefulla sparsamheten med söta frukter (= också vegetabilier) ... fast det ligger ju som en självklarhet i bakhuvudet iofs.

• Like 4
  • Thanks 1

On 2017-08-09 at 21:33, Effie sade:

Sedan diskuteras det ju mycket nu - diabetiker som lägger till bönor till sin diet, och får bättre blodsockerkontroll. Och andra som också lägger bönor till dieten, och får andra bra effekter. Det ska ha med resistent stärkelse att göra. Jag har inte hunnit läsa "bönboken" än (Låt bönor förändra ditt liv), men det finns säkert fler här som vet mer.

Det som sällan/alldrig diskuteras är vad de tog bort!

Nu hoppar jag lättvindigt till något ytterst komplext rent tankemässigt.. för många iallafall.. inte alla och framförallt inte Effie!

Eh.. LCHF fokuserar på högt fettintag.. ja ända upp mot ketogena nivåer.. menna är det fettet då som gör själva grejen.. näe.. mest troligt det man tog bort.. dvs stora delar sådant som leder till svinhögt blodsocker och hyperinsulinemi!

Och det samma gäller bönor.. som ett förtydligande, bönor är typ riktig mat dock inte helt Paleo!

Utan effekten beror främst på vad man tog bort.. för om man inget tog bort utan bara tillförde cirka 100-500Kcal bönor så lär man nog f*n gå upp i vikt rätt rejält!

• Like 2

Insulinindex i sig kan vara intressant till viss del. Men jag är väldigt nyfiken på näringsinnehåll (eller hälsonytta) per insulinindex - jag tror det är mer relevant för de flesta. Finns det nån sån tabell? Såklart inklusive biotillgänglighet, annars blir det inte rättvisande. Detta är nog en viktig anledning till varför människor hållit animalier så högt, i alla tider utom vår...

Lat och begränsad i tid, så det vore gött med nåt redan färdigt. Annars kan jag nog knåpa ihop nåt exempel.

• Like 2

• 1 month later...
On 2017-08-11 at 23:24, Xiro sade:

Insulinindex i sig kan vara intressant till viss del. Men jag är väldigt nyfiken på näringsinnehåll (eller hälsonytta) per insulinindex - jag tror det är mer relevant för de flesta. Finns det nån sån tabell? Såklart inklusive biotillgänglighet, annars blir det inte rättvisande. Detta är nog en viktig anledning till varför människor hållit animalier så högt, i alla tider utom vår...

Lat och begränsad i tid, så det vore gött med nåt redan färdigt. Annars kan jag nog knåpa ihop nåt exempel.

Marty Kendall har gjort en hel del en del sammanställningar av vad som är mest näringstätt för olika insulinindex. 

Här är kanske den bästa artikeln, med länkar till pdf filer på slutet. Men nästan alla hans artiklar cirkulerar kring tema insulin och näringstäthet. Brutalt mycket information, krävs lite tid för att läsa hans artiklar.

https://optimisingnutrition.com/2016/12/03/finding-your-optimal-insulin-load/

• Like 2