Ola B Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Jag har ätit strikt lchf i tre månader men har aldrig legat högre än 1,5 i blodketoner. Min son har ätit ketogen kost, i medicinskt syfte, i tre år (äter det fortfarande) så jag känner att jag har ganska bra koll. Men ett par frågor har jag Ett glass rött, påverkar det ketonerna? Zeroläsk, påverkar det ketonerna (min son får dricka zeroläsk)? Även om man inte bildar så mycket ketoner, går kroppen ändå på fettdrift? Tack så länge //Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Citat Alkoholen förbränns i levern – den kan vid överskott även omvandlas till ättiksyra eller triglycerider och skickas ut i blodet för förbränning i andra kroppsceller. En del menar att denna förbränning av alkoholen ändå bromsar viktnedgång, genom att ske ”istället för” fett som annars kunde förbränts. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt En normalviktig person, ett glas rött är förmodligen ingen stor belastning för levern. En helkväll med vin är förmodligen en mer påtaglig effekt. Jag skulle avråda från zeroläsken då jag hört att sötningsmedel kan påverka insulinrus lika starkt som dess "sockermotsvarighet". Insulinrus kväver ketosis. Om du mäter med urinstickor så är de opålitliga på mängden. Dricker du mängder med vatten får du ett utspätt resultat. Men du kanske mäter blodketoner? Annars säger Dr.Phinney att en halvlåg nivå på ketosis är mer vanligt på de som vanligt och eftersträvansvärt för de som ätit lchf under en längre period. Kroppen anpassar mängden ketoner efter behov. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 23 minuter sedan, Ola B sade: Jag har ätit strikt lchf i tre månader men har aldrig legat högre än 1,5 i blodketoner. Min son har ätit ketogen kost, i medicinskt syfte, i tre år (äter det fortfarande) så jag känner att jag har ganska bra koll. Men ett par frågor har jag Ett glass rött, påverkar det ketonerna? Zeroläsk, påverkar det ketonerna (min son får dricka zeroläsk)? Även om man inte bildar så mycket ketoner, går kroppen ändå på fettdrift? Tack så länge //Ola Keto sweet spot lär ligga på 1-3.. så du är lixom mitt i träffpunkten! Jupp.. alla alkohol stänger i princip av ketos.. och nästan all annan förbräning iomed att alkohol har prio ett att förbrännas! Det spelar nu kanske inte såå stor roll.. om man är måttlig! Zeroläsk lär knappast påverka ketonerna, men de kan undvikas av helt andra skäl.. främst för slippa sug efter läsk/vissa sötningsmedel har okända biologiska effekter på hälsan. Ju mer fett man äter, ju mer fett förbränner kroppen.. oavsett ketonhalter. Ketoner är främst ett tecken på att man äter väldigt lite kolhydrater. Grejen är, att kroppen förbränner det du äter.. i princip! Och du äter knappast några ketoner utan de bildas främst när kroppen behöver dessa som en ersättning för glukos. En helt annan sak är om man är obes.. och har behov av att förbränna endogent fett.. då bör man gynna allt som har med fettförbräning/lipolys och sådant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 31 minuter sedan, Zepp sade: Zeroläsk lär knappast påverka ketonerna, men de kan undvikas av helt andra skäl.. främst för slippa sug efter läsk/vissa sötningsmedel har okända biologiska effekter på hälsan. When study participants drank sucralose, their blood sugar peaked at a higher level than when they drank only water before consuming glucose. Insulin levels also rose about 20 percent higher. So the artificial sweetener was related to an enhanced blood insulin and glucose response." http://www.medicalnewstoday.com/articles/261179.php Påverkar det insulinnivån, påverkar det ketosis. Kanske inte dramatiskt men men... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 4 minuter sedan, MrB sade: When study participants drank sucralose, their blood sugar peaked at a higher level than when they drank only water before consuming glucose. Insulin levels also rose about 20 percent higher. So the artificial sweetener was related to an enhanced blood insulin and glucose response." http://www.medicalnewstoday.com/articles/261179.php Påverkar det insulinnivån, påverkar det ketosis. Kanske inte dramatiskt men men... Det finns lixom en uppsjö av artificiella sötningsmedel, varav några hur som helst till delar tas upp som glukos! Och andra påverkar hur som helst andra hormoner.. varvid man bör undvika sött hur som helst. Och bara för att vissa inte bryts ner till glukos i någon större utsträckning eller ens tillför några kalorier.. så är det lixom inte sagt att de inte ökar Insulin? Och rent ut sagt.. det är j*vligt komplext.. olika receptorer reagerar på olika saker, tex redan i munnen och i magsäcken. I munnen utsöndras olika ensymer och i magsäcken olika signalsubstanser som säger till bukspottkörteln att nu är det dags att utsöndra insulin för nu är något på ingående! Iallafall, man bör inte dra alla sötningsmedel över samma kam.. men sucralose är lixom inget annat än socker som behandlats så att det inte skall spjälkas.. vilket inte måste betyda att receptorerna ändå känner igen detta och utsöndrar GLP-1? https://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Sötningsmedel kan med fördel undvikas. Själv klassar jag sådant som nervgift och håller det inlåst i kemikalieskåpet. När jag då och då behöver bekämpa insekter låser jag upp och använder det, främst mot myror med mycket bra resultat. 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Man kan säkert spendera timmar med att utforska hur skadliga de olika typerna av sötningsmedel är och göra en snygg excel eller så kan man bestämma sig för att kasta dem alla i papperskorgen och spara tid. Ge sonen en entrecote dränkt i en färsk bearnaisasås istället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Ask the Expert Panel: Ketogenic Diet https://www.bodybuilding.com/content/ask-the-expert-panel-ketogenic-diet.html?mcid=SM_youtube_H7mjm9LyW-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts