Jonas Gunnarstedt Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Hej! Tänkte kolla här om det finns någon med crohns som kör med lchf och vad ni har för erfarenheter av detta? Har själv crohns och tänkte nu ge detta en chans. Har kört lchf nu i en vecka ungefär och upplever att det blivit betydligt lugnare i magen redan. Dock så har jag rätt mycket problem med huvudvärk och att jag måste kissa flera gånger om dagen. Ska testa dricka saltvatten varje dag nu ett tag så får vi se om det blir bättre! Men det jag funderar på mest är om det kan vara farligt för en person som redan är ganska mager att köra med lchf? Har inte så mycket fett på kroppen att ta ifrån och jag vill ju ogärna gå ner mer i vikt. ( 177cm 68kg) . Men om man blir frisk av dieten kanske det blir +-0 i slutändan! // Jonas 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 din kropp kommer att normaliseras, troligen kommer du att lägga på dig lite vikt och få den kropp du skall ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Du kan vara helt lugn mht vikten. LCHF är inte en bantningskur. Det är - bland annat - en viktreglerande kost. Sannolikt kommer du att få din idealvikt - och behålla den utan några märkvärdigheter. Välkommen och lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Om jag förstått det rätt, av alla erfarenheter jag läst om (nåja, inte så många med låg vikt) - så finns det fall av folk som går upp i vikt (muskler) av LCHF, för att de behöver det. Det finns sådana som, trots låg vikt, går ner, men sedan upp igen, och med fastare kropp. Och det finns de som går ner och inte vågar fortsätta, utifall att det inte stannar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Gunnarstedt Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 8 minuter sedan, Carl August Arge sade: Du kan vara helt lugn mht vikten. LCHF är inte en bantningskur. Det är - bland annat - en viktreglerande kost. Sannolikt kommer du att få din idealvikt - och behålla den utan några märkvärdigheter. Välkommen och lycka till Ok! Skönt att höra! Iof så är ju vikten inte det viktigaste, utan att få må bra. Men skulle vara skönt att slippa se ut som en vandrande klädhängare! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Gunnarstedt Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 3 minuter sedan, Effie sade: Om jag förstått det rätt, av alla erfarenheter jag läst om (nåja, inte så många med låg vikt) - så finns det fall av folk som går upp i vikt (muskler) av LCHF, för att de behöver det. Det finns sådana som, trots låg vikt, går ner, men sedan upp igen, och med fastare kropp. Och det finns de som går ner och inte vågar fortsätta, utifall att det inte stannar. Ok. Ja det är väl olika från person till person antar jag. Får ge det några veckor då så får man se hur det blev! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 2 minuter sedan, Jonas Gunnarstedt sade: Ok. Ja det är väl olika från person till person antar jag. Får ge det några veckor då så får man se hur det blev! Du kan ju gå in på kolhydrater ifokus och söka på odezzas historia. Den andra jag tänkte på verkar inte finnas kvar. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Några veckor är alldeles för kort tid för att du skall se några adekvata resultat av din kost. Ta det lugnt och fortsätt så länge du mår bra, lita på de råd du får från den stora erfarenheten som finns här på forummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Det är ju inte helt osannolikt att din Crohns blir bättre och då lär du nog gå upp i vikt istället. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Gunnarstedt Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 17 minuter sedan, Peter B sade: Det är ju inte helt osannolikt att din Crohns blir bättre och då lär du nog gå upp i vikt istället. Ja vi får se! Hoppas att det blir så! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Hej Jonas! LCHF är definitivt en nyttig kost, tusenfallt bättre än svensk standarddiet! Men vi är alla olika och har olika behov, en del mår bra på s k liberal lchf och en del behöver ketogen kost för att verkligen få hälsoeffekter. Om du vill läka dina tarmar från Crohns behöver du nog gå ännu längre och fokusera på att avlasta och läka din tarm. Föreslår att du går till Karl Hulténs blogg. Han har mkt kunskap om hur man kan bli frisk eller i alla fall friskare med hjälp av AIP - autoimmunt protokoll. Under en tid utesluter man väldigt mkt, allt som kan irritera dina tarmar, och när man mår bättre så prövar man att återinföra en sak i taget. Det är inte lätt och fodrar mkt kraft och envishet! Börja du med LCHF och börja läsa in dig på Karls sida. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Gunnarstedt Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 2 minuter sedan, Lotte sade: Hej Jonas! LCHF är definitivt en nyttig kost, tusenfallt bättre än svensk standarddiet! Men vi är alla olika och har olika behov, en del mår bra på s k liberal lchf och en del behöver ketogen kost för att verkligen få hälsoeffekter. Om du vill läka dina tarmar från Crohns behöver du nog gå ännu längre och fokusera på att avlasta och läka din tarm. Föreslår att du går till Karl Hulténs blogg. Han har mkt kunskap om hur man kan bli frisk eller i alla fall friskare med hjälp av AIP - autoimmunt protokoll. Under en tid utesluter man väldigt mkt, allt som kan irritera dina tarmar, och när man mår bättre så prövar man att återinföra en sak i taget. Det är inte lätt och fodrar mkt kraft och envishet! Börja du med LCHF och börja läsa in dig på Karls sida. Lycka till! Hej Lotte! Tack för tipset, ska kolla in vid tillfälle. Just nu hoppas jag bara att det ska funka med lchf. Bara det tar ju en del tid, kraft och energi. Speciellt då man jobbar skift samt har två små barn hemma. Känns som att man inte gjort annat än att planerat vad man ska äta den sista veckan. Sen måste man ju få ihop det med resten av familjen som kanske inte alltid vill äta samma sak som en själv. Men det blir nog lättare framöver när man lärt sig vad och hur man ska äta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 De två stora maginflammationsbovarna är gluten och mejeri. LCHF gör dig i stort sett glutenfri av bara farten, men det blir mycket mejeri för många framförallt grädde och yoghurt. För att komma till rätta med dina inflammationer tror jag du ska försöka undvika både gluten och mejeri. Och när dina inflammationer lugnat sig kommer du gå upp i vikt, till rätt vikt, men inte mer. Av bara farten, genom att äta riktig mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Jag förstår att det är tufft! Har du tur så har du en lätt form av Crohns! En del får bara ett skov och mår sedan bra, håller tummarna för dig. Vänta du till du känner dig säker och van vid lchf, ta en bit i taget. Ska du lyckas är det viktigt att du känner dig redo! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts