mejjo Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Känner mig så förvirrad nu. För en tid sedan drabbades jag av en hjärnblödning (subaraknoidalblödning). Kostråden jag fick efter den var mycket fisk, kyckling grönsaker , frukt, grovt bröd, bönor, linser mm och inte äta så mycket mättat fett. Har höga triglycerider och jag har börjat äta statiner. Innan jag blev sjuk så sa jag att jag aldrig ska äta statiner, men när det väl gällde så var det svårt för mig att stå emot. Mår bra på dom och har inga biverkningar. Indikationen för statiner var genomgången hjärnblödning, övervikt, svårbehandlat högt blodtryck och höga triglycerider. Det som är jobbigt med nuvarande kosten är att jag ofta är hungrig och pendlar upp och ner 2 kg (har en övervikt på cirka 20 kg) alltså jag går inte ner i vikt. Jag åt LCHF tidigare som gav mig fina resultat med vikten och kände mig frisk och stark. Jag vill så gärna börja med LCHF igen, men blir så förvirrad hur jag ska göra. Är det någon som har liknande erfarenhet eller någon som kan ge mig råd om hur jag ska göra med tanke på hjärnblödning och höga triglycerider. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 För att ge korrekta medicinska råd i ditt fall bör man nog vara medicinskt kunnig. Triglyceriderna är det enda jag kan säja något om. Makens triglycerider sjönk från 2,0 till 1,1 på ett drygt år med LCHF. Som jag förstått det så är det avsaknaden av socker och minskningen av kolhydrater i allmänhet som gjort detta. Maken har i runda slängar bland annat ätit 100 gr smör varje dag. Alltså en hel del mättat fett. Sen hade jag för mej att kosten har större inverkan på triglycerider än vad statinerna har, men där är jag osäker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Skippa kolisarna hur som helst och du behöver knappast vräka i dig mättat fett, det går lika bara med enkelomättat och mycket fisk/skaldjur! Och som lök på laxen.. (lax rekomenderars oxå), men hur som helst, enkel och fleromättat fett påverkar blodfetter positivt. Och livsmedel med mycket enkelomättat fett är olivolja, avocado och nötkött! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejjo Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Trollmor: Låter lovande när du beskriver din mans resultat Zepp: Det har du rätt i att jag kan dra ner på kolhydraterna ändå, tar åt mig av dina tips. . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Statiner har ingen som helst effekt på triglycerider. Sedan jag och doktorn tjafsat om det ett tag (jag mådde dessutom skit på alla 4 sorternas statiner jag provade) fick jag Ezetrol i stället. Det påverkar triglyceriderna men sedan jag läste en artikel på kostdoktorns sida om att de FÖRORSAKAR plack i blodkärlen slängde jag dem också. Jag har haft hjärtfel och har inopererade stent. I mitt fall har jag valt bort alla mediciner och äter hyfsat strikt LCHF (utom när jag trillar dit av och till). Doktorn har sagt upp bekantskapen med mej eftersom jag inte vill ha hans helvetespiller. Jag har valt att hellre fylla åren med liv än livet med år 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 1 timme sedan, mejjo sade: Trollmor: Låter lovande när du beskriver din mans resultat Zepp: Det har du rätt i att jag kan dra ner på kolhydraterna ändå, tar åt mig av dina tips. . För det första så är det som stocha säger.. för det andra så är jag inte din läkare.. eller har någon som helst läkarutbildning! Den andra grejen är.. att är man frisk så har man många valmöjligheter, är man sjuk så är dessa begränsade rent ut sagt och i värsta fall får man käka allehanda medicamenter! Statiner påverkar främst LDL, fast margínellt! Hur som helst har man väl drabbats utav någon form av hjärnblödning så sätter läkare på rätt goda grunder in olika mediciner.. på gott och ont. Läkare har svårt att påverka folks kost och livsstil i övrigt.. för att inte tala om olika genetiska predispositioner.. så då får man mediciner! Och det är detta vi har läkarkåren för, kost och livstilsfaktorer ligger på individen! Iallafall.. när du ändå käkar statiner, det påverkar/nedreglerar mevalonsyntesen främst.. så man bör åtminstone ta Q10 som komplement.. iomed att statiner stänger ner den egna produktionen! Statiner skall alltid kompleteras med Q10! Om jag säger som så.. högt blodtryck är nog den främsta anledningen till hjärnblödning, följt av genetisk predisposition/svaga kärlväggar/stela sådana! Och en av de vanligaste biverkningarna utav kolhydratreduktion/insulin som droppar radikalt är lågt eller lägre blodtryck! Nu så vet jag lixom inte hur kompis du är med din behandlande läkare.. det kan gå i som stochas fall.. men för att kolla om det handlar om metabolt syndrom/hyperinsulinemi.. be gärna om prov på HBA1c och C-peptid.. likaså lite olika inflamtionsfaktorer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 25 minuter sedan, Zepp sade: Iallafall.. när du ändå käkar statiner, det påverkar/nedreglerar mevalonsyntesen främst.. så man bör åtminstone ta Q10 som komplement.. iomed att statiner stänger ner den egna produktionen! Statiner skall alltid kompleteras med Q10! Ska inte Q10 kompletteras med Selen också? Eller är det i nåt annat sammanhang? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 3 minuter sedan, Trollmormor sade: Ska inte Q10 kompletteras med Selen också? Eller är det i nåt annat sammanhang? Ingen anung.. men det jag har en liten aning om är att jordarna i Norden/Sverige är rätt fattiga på selen.. så om jag inte har helt fel för mig så är det detta man käkar selen för? Oså Jod.. dvs bor man inte på västkusten och äter färsk fisk/skaldjur minst tre gånger per vecka så bör man se till att ens bordsalt är jodberikat. Såvida man inte äter rätt mycket algsallad förstås? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 16 hours ago, Zepp said: Statiner påverkar främst LDL, fast margínellt Statiner sänker väl kolesterolet, allmänt. Oavsett om det kommer i HDL eller LDL båt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 13 minuter sedan, Erik 2 sade: Statiner sänker väl kolesterolet, allmänt. Oavsett om det kommer i HDL eller LDL båt? Sänker statiner HDL också? Det är ju inte bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejjo Posted August 11, 2017 Author Share Posted August 11, 2017 3 timmar sedan, Erik 2 sade: Statiner sänker väl kolesterolet, allmänt. Oavsett om det kommer i HDL eller LDL båt? Men stämmer det? Jag har hört att HDL höjs av statiner annars är det ju inte alls bra.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 4 timmar sedan, Erik 2 sade: Statiner sänker väl kolesterolet, allmänt. Oavsett om det kommer i HDL eller LDL båt? Nix, det sänker främst LDL-C.. och i värsta fall även HDL-C.. och triglycerider är över huvud taget inget kolesterol.. och kolesterol är ett ämne i sig.. faktiskt en alkohol! Och då har vi inte ens nämnt LDL-P och HDL-P vilket egentligen är betydligt viktigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 48 minuter sedan, mejjo sade: Men stämmer det? Jag har hört att HDL höjs av statiner annars är det ju inte alls bra.... Här har du ett sammandrag av Kolesterol! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2017 Share Posted August 12, 2017 Dr Annika Dahlqvists råd om vad som man bör tänka på om man äter enl LCHF: http://annikadahlqvist.com/kostprogram-for-lchf/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Har väl fått det om bakfoten. Trodde det var problemet med gamla preparat och vad de jobbade på att fixa i tex framtagandet av Evacetrapib (som verkligen höjer HDL-C och sänker LDL-C men inte har nån effekt på "cardio vascular events" så studien stoppades i förtid) som inte kommer att komma ut på marknaden. http://www.thecardiologyadvisor.com/acc-meeting-highlights/evacetrapib-did-not-reduce-cv-events-in-high-risk-patients/article/487228/ I FASS läser jag att Simvastatin: "Simvastatin Sandoz är ett läkemedel som används för att sänka nivåerna av totalkolesterol i blodet, det ”onda” kolesterolet (LDL kolesterol) och blodfetter så kallade triglycerider. Simvastatin Sandoz ökar dessutom nivåerna av det ”goda” kolesterolet (HDLkolesterol). Simvastatin Sandoz tillhör en grupp av läkemedel som kallas statiner. Min blygsamma fråga blir då hur det fungerar om man sänker totalkolesterol och trots det ökar HDL - det känns som en sån där räkneövning som är lite för svår för mig. Är det bara en relativ HDL ökning egentligen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 5 timmar sedan, Erik 2 sade: Har väl fått det om bakfoten. Trodde det var problemet med gamla preparat och vad de jobbade på att fixa i tex framtagandet av Evacetrapib (som verkligen höjer HDL-C och sänker LDL-C men inte har nån effekt på "cardio vascular events" så studien stoppades i förtid) som inte kommer att komma ut på marknaden. http://www.thecardiologyadvisor.com/acc-meeting-highlights/evacetrapib-did-not-reduce-cv-events-in-high-risk-patients/article/487228/ I FASS läser jag att Simvastatin: "Simvastatin Sandoz är ett läkemedel som används för att sänka nivåerna av totalkolesterol i blodet, det ”onda” kolesterolet (LDL kolesterol) och blodfetter så kallade triglycerider. Simvastatin Sandoz ökar dessutom nivåerna av det ”goda” kolesterolet (HDLkolesterol). Simvastatin Sandoz tillhör en grupp av läkemedel som kallas statiner. Min blygsamma fråga blir då hur det fungerar om man sänker totalkolesterol och trots det ökar HDL - det känns som en sån där räkneövning som är lite för svår för mig. Är det bara en relativ HDL ökning egentligen? Mm.. används för och i en kombination ,med en hälsosam kost och motion samt ändrade livsvanor! Dvs du får skilja dig, söka till högskolan igen och utbilda dig, gärna något inom medicin/kostvetenskap.. eller iallafall något som handlar om human biokemi! Samtidigt som du på samma högskola deltar i deras gym/tränar för Wasaloppet! Eh.. grejen är rätt krass,, Statiner är lixom inget annat än Mykotoxiner, dvs gifter som stänger av cellernas egen Mevalonsyntes.. sen så får man lixom lägga ut texten hur man vill! Och det finns Ekologiska alternativ, dvs rödris, dvs ris som angrpigts utav mögel och därmed oxå utvecklat samma cellgifter! Iallafall.. alla celler i din kropp förutom könsceller producerar sitt eget kolesterol.. dvs en av anledningarna till att Statiner sänker Libido! Hur som helst.. effekten är iomed att kolesterol är livsviktigt så suger cellerna upp allt kolesterol i blodet. då minskar främst LDL-C och om man har tur även LDL-P! På så sätt kan om man har ytterligare tur.. kvoten HDL/LDL blir bättre.. men som regel så sjunker HDL fraktionerna! Sen så Trg är något helt annat.. Trg är det som vi dagligdags kallar för fett och Kolesterol är en alkohol! Höga Trg tyder främst på Hyperinsulinemi/Alkoholism/eller typ1 diabetes! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Haha jo om jag kunde börja om så är det nog helt klart det jag skulle utbilda mig inom, nu är det lite sent ... Jag är helt med på hur statiner fungerar och vad Trg är för nåt. Givet hur statiner fungerar är min fråga igen hur man kan hävda att HDL ökar. Jag tolkar ditt svar som att det är kvoten HDL mot LDL som ändras, inte HDL som ökar i sig. Det känns logiskt. Sen tror jag i och för sig att vi kan strunta i att tala om ont och gott kolesterol. Oxiderat kolesterol är inte bra. Trg ska hållas lågt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 5 timmar sedan, Erik 2 sade: Haha jo om jag kunde börja om så är det nog helt klart det jag skulle utbilda mig inom, nu är det lite sent ... Jag är helt med på hur statiner fungerar och vad Trg är för nåt. Givet hur statiner fungerar är min fråga igen hur man kan hävda att HDL ökar. Jag tolkar ditt svar som att det är kvoten HDL mot LDL som ändras, inte HDL som ökar i sig. Det känns logiskt. Sen tror jag i och för sig att vi kan strunta i att tala om ont och gott kolesterol. Oxiderat kolesterol är inte bra. Trg ska hållas lågt. Alldeles riktigt.. såå, en av de bättre markörerna för dåliga blodfetter är Tot-C/HDL-C! Och detta finns det studier på! En ännubättre indikation är APO-kvot.. eller kvoten LDL-P/HDL-P, de är i princip samma men med olika mätmetoder. Grejen är, att det är transportpartiklarna i blodet.. främst LDL-P och APO-b som är typ aterosklerosiska.. dvs det handlar mer om homeostas, leverns funktion, genetiska predispositationer! En helt annan grej.. men som kan lägga lök på laxen är Glyc-LDL! Förmodligen oxå Glyc-HDL eller någon annan form utav blodpartiklar som är glykoliserade.. dvs de tas inte längre upp av levern för nedbrytning utan tas om hand utav macrofager som binder dem i kärlväggen.. dvs en arterosklerotisk process! Hur som helst, bästa indikationen på detta är fortfarande HBA1c! Det mäter dina glycoliserade röda blodkroppar.. det är lixom en indikation på hur övriga blodkroppar är nedsmetade utav socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts