everest Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Hej ! jag har hållt på med LCHF i lite över 2 månader, gått ner 7 kilo men även fuskat ibland o ätit onyttigt, men nu till det tråkigaste med LCHF eller kanske rent allmänt, så har jag tappat muskelmassa och styrka, orkar inte lyfta lika tungt längre och blivit slapp precis som om musklerna har förtvinat, kände verkligen hur stark och fast man va i ryggen innan, nu känns det som man aldrig nånsin har tränat, vad har hänt, tillbaka på ruta ett igen 7 år senare, ska man börja om från början, då tänker jag i så fall aldrig mer dra ner så mkt på kolhydrater, man äter ju så mkt protein så vart har musklerna tagit vägen?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Du lär knappast ha tappat särskildt mycket muskelmassa på 2 månader. Utan mer troligt så handlar det om glukosbrist för muskelarbete.. inom LCHF benämnt "riddarustningen"! Om du dessutom känner det som att du har en död råtta i munnen.. grattis isåfall, det är ketos.. bägge! Eller rättare sagt, du äter mest troligt en ketogen diet och har nu således brist på glukos, den reserverar kroppen främst för hjärnans behov. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everest Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 på de ställen man såg "större "ut som axlar o armar o ryggen som man va så stark i, det har liksom sjunkit ihop, ser väldigt smal ut på dessa ställen, och orkar som sagt ej lyfta lika mkt vikt på gymet, jag kör nog blandad LCHF, inte strikt precis, utan en blandning av dom alla tycker också de verkar väldigt konstigt om man skulle tappat muskelmassa på så kort tid men det ser verkligen ut som det tyvärr, för man ser ju skillnad på fett o muskler ! känner mej inte alls fast och vältränad som innan i kroppen...allt hänger o känns slappt bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 Tror inte att det är muskelmassa du har förlorat. Vatten och fett är det - det kan du nog lugnt räkna med. Att du har mindre ork beror med all sannolikhet på omställningsbesvär. För min del gick det snabbt över, men jag har sett andra berätta om längre förlopp. Du säger att du äter mkt protein....vet inte om det kan vara en förklaring på dina problem - om du kanske äter för mkt protein?....men receptet för LCHF säger du inte skal ändra mängden protein när du byter till LCHF. Ingen bra idé att fuska eller inte veta vad som gäller. Läs grundkunskapen om LCHF kost på http://www.kostdoktorn.se/lchf På manga tränings-center finns utrustning för analys av din kropp bla. m.h.t. fördelning mellan muskelmassa, fett och vatten. Hade varit bra om du hade mätt dig före och efter LCHF-start. Men du kan ju göra en mätning nu - och sen en om en månad eller två.... Jag gör en sådan varje år och kan dokumentera ständig positiv förändring: ökande muskelmassa och mindre fettmassa. Finns massor med forskning om hur kroppen håller fast i musklerna - även när vi fastar. Här är en artikel av Dr. Jason Fung; ämnet är inte helt skarpt vinklat precis på din problematik idet fasta ingår. Men jag anser att din undran om förlorad muskelmassa blir belyst bra: http://www.kostdoktorn.se/myter-om-fasta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 Hej! Äter du stora mängder protein så är det inte LCHF. För mycket protein ger problem på samma sätt som kolhydrater och kanske ännu mer än vissa kolhydrater. Det viktiga med LCHF är att den största delen av ditt energiintag ska komma från naturligt fett som tex smör och grädde. Det betyder inte att du ska äta extrema mängder och det är viktigt, speciellt i början att du får i dig vattenlösliga fibrer som tex bladgrönsaker. Ett problem många har med LCHF är dålig fettförbränning. Ett liv med frekventa måltider, stora mängder kolhydrater, protein och växtoljor har gjort kroppen insulinresistent. Man har kroniskt höga nivåer av insulin vilket hindrar fettförbränning. Det kan ta månader t.o.m år att komma till rätta med problemet. En bra metod är att träna fastande. Då är insulinet lågt och kroppen kan "lära" sig fettförbränning igen. Pröva t.ex raska promenader innan frukost och hoppa sedan över frukosten och ät en stadig lunch istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 52 minuter sedan, HelgeK sade: .....Lösningen är alltså att öka natrium intaget, så slutar minskningen av muskelmassa och energin kommer tillbaka och träning går bättre igen.... Hur ökar man natrium-intaget? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 Har upplevt samma sak när jag gick från kolhydratkost till lchf. Du tappar inte muskelmassa utan dina glykogendepåer är tomma och du är ovan vid det, du känner dig seg och orken kommer inte från det senaste sockerruset. Din kropp måste lära sig leverera energi via ketosis. När orken är slut får du använda din viljestyrka. Jag vande mig efter ett tag, det kan du göra också. Men det kan ta en viss tid. Träning med lchf tycker jag är lite svårare att komma igång med...när man däremot kommit igång så orkar man mycket längre. Din glykogendepåer kan ta slut...din fettreserv kommer däremot ge bränsle för evigt, mer eller mindre... Tyngre var det att gå från lchf till "lchf + fasta" och träna under hela fastedagar men det har jag börjat lära mig nu också. I början känns det jobbigt men man får ha tålamod...Det är möjligt att bygga muskler och tappa vikt samtidigt..fasta och träna. Du kan ha tappat muskelmassa men det troligaste orsaken till det är att du inte har tränat på ett tag och inte switchande från kolhydratkost till lchf. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 On 2017-08-11 at 12:03, Carl August Arge sade: Hur ökar man natrium-intaget? Ha, du får det från din fångst.. samt att du saltar efter behag! Natriumklorid, dvs vanligt j*vla salt.. undvik för övrigt sk klumpförebyggande medel främst natriumferrocyanid E535! Undvik för övrigt att dricka havsvatten iomed att det till stora delar består utav Epsomsalt.. fast det där visste du redan! Men koka gärna räkor/hummer/havskräftor i havsvatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts