Jump to content

Frukost

Solblomster

Recommended Posts

18 minuter sedan, Solblomster sade:

Tack . Jag tänkte så också. Vad säger man om keso? 

Lite kolhydrater och lite fett. Därför är stora mängder rent keso inte riktigt lchf.

Du skulle kunna ha i osttärningar av gräddost i för att höja fetthalten eller något annat fett i keson. Vill du bara ha en gnutta keso till resten är det inga problem.

Detta är liberal lchf dock och inte strikt.

• Like 1

6 minuter sedan, Solblomster sade:

Vill följa så strikt som möjligt. Jag kan inte äta någon frukost innan jag börjar jobbet då jag börjar 5.30 . Rast är 8.30. tack för stöd

I sådana fall skulle jag gå på gräddost och grönsaker så länge du är ok med mejerier. Grönsakerna du väljer får du kolla upp. 

Har du en mixer kan du hälla i kaffe och kokosfett och mixa...(har ej testat själv). Då behöver du dock vara lite kokosfett-van. Nybörjare med kokosfett kan bli lösa i magen.

Den ryska är 17/4 Fett Kolh så den fungerar då inte om du skall vara strikt. Inte i stor mängd i alla fall.

Avocado, oliver och olivolja + kryddor? Lite okonvetionellt.

Är frön ok? I sådana fall fröknäckesmörgåsar. 

• Thanks 1

Ett par tips till. Fungerar det med ost- eller skinkrullar? Vira in en klick smör i en ostskiva eller skinkbit. Drick kaffe eller te, gärna med kokosfett i. Undvik kokosfett i silverpaket, välj en sort på burk. Kokosfett eller kokosolja finns med eller utan smak. Fröknäcke brukar vara äggfria, om du vill ha någon form av macka med pålägg och om frön är tillåtna.

• Thanks 1

5 timmar sedan, Solblomster sade:

Jobbar på skola och den är äggfri. Så ägg är förbjudet, nötter likaså. 

Usch vad less jag kan bli på det! Socker, som större delen av befolkningen mår dåligt av, brukar minsann vara tillåtet... :angry: Men det var inte min åsikt i den frågan som efterfrågades... :) 
Rester från middagen, typ som man brukar ha till lunch, kan funka. Ost och skinkrullar som Petra183 sa, är ett bra tips. De kan man rulla runt en gurkstav, t ex. Falsk potatissallad (gjord på zucchini) är en bra, fet röra som passar till kallskuret, eller varför inte en räksallad. Både zucchinisallad och räksallad har Birgitta Höglund goda recept på. Lanners köksblandning har små bollar med västerbottenost (fast då med lite mandelmjöl). 

• Like 5
  • Thanks 1

4 timmar sedan, Trollmormor sade:

MariaF, vad menar du med den meningen? 

Ser vi oss omkring är det många som blir sjuka av sockret. Jag vet att det finns de som är väldigt känsliga mot allergener som t ex nötter men jag som är känslig för socker slipper aldrig undan. Jag förutsätts "bara banta" så ingen behöver anpassa sig till mig, dvs jag får inte ha ett kallt kokt ägg, världens bästa mat, liggande i en låda i kylen för det ska vara äggfritt. Jag anses "löjlig" som kallar mig allergisk mot sockret men som jag ser det är det precis det jag är. Åsynen av vissa godsaker får mitt sockertroll att dra igång och äter jag det mår jag dåligt. Visserligen skrevs kommentaren med viss ironi men med en stor portion frustration.

• Like 6

46 minuter sedan, MariaF sade:

Ser vi oss omkring är det många som blir sjuka av sockret. Jag vet att det finns de som är väldigt känsliga mot allergener som t ex nötter men jag som är känslig för socker slipper aldrig undan. Jag förutsätts "bara banta" så ingen behöver anpassa sig till mig, dvs jag får inte ha ett kallt kokt ägg, världens bästa mat, liggande i en låda i kylen för det ska vara äggfritt. Jag anses "löjlig" som kallar mig allergisk mot sockret men som jag ser det är det precis det jag är. Åsynen av vissa godsaker får mitt sockertroll att dra igång och äter jag det mår jag dåligt. Visserligen skrevs kommentaren med viss ironi men med en stor portion frustration.

Jo, jag förstår din frustration. Men om någon är extremt allergisk mot ägg så hjälper det tyvärr inte att ägget ligger i en låda i kylen. 

• Like 1