Jump to content

Hur snabbt kommer effekten?


Tomas Hallberg
 Share

Recommended Posts

Jag är nybörjare med LCHF. Blev egentligen intresserad av sockerreducerkng i allmänhet och ville starta en testperiod för att se hur det påverkar mig. Jag vet inte om jag har behov rent medicinskt (187 cm och 90 kg, tränar 3-5 ggr / vecka) Jag har nu kört 1 vecka strikt LCHF - när märker man effekten och vad är tydliga tecken skulle ni säga.  Mvh Tomas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit till forumet!

Det är ju väldigt olika hur vi blir påverkade av LCHF och hur snabbt man märker effekt.

Viktminskning såklart om man har övervikt. Har man undervikt så kan man gå upp i vikt.

Är man van vid högkolhydratskost, d.v.s. mycket socker, bröd o.s.v. så kan man få omställningsbesvär som huvudvärk, trötthet första veckan.

Ett jämnare blodsocker brukar man känna av snart, mindre hungrig, slipper paltkoma, ett jämnt och fint humör(talar av egen erfarenhet).

Har du haft någon form av magbesvär tidigare så borde du märka snart att magen blir lugn, mindre gaser och uppsvälldhet.

Lycka till med din hälsa!:)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tomas Hallberg sade:

Jag är nybörjare med LCHF. Blev egentligen intresserad av sockerreducerkng i allmänhet och ville starta en testperiod för att se hur det påverkar mig. Jag vet inte om jag har behov rent medicinskt (187 cm och 90 kg, tränar 3-5 ggr / vecka) Jag har nu kört 1 vecka strikt LCHF - när märker man effekten och vad är tydliga tecken skulle ni säga.  Mvh Tomas

Cirka 1dag till ett år.. litta beroende utav ingångsförutsättningar!

Iallafall, död råtta i munnen och "riddarustning" är klassiska tecken på att du att du närmar dig ketosis!

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Välkommen.

"(187 cm och 90 kg, tränar 3-5 ggr / vecka)"

Mina erfarenheter övergång kolhydrat --> LCHF:

Stabil mage, botad IBS, stabilt blodsocker, aldrig våldsam hunger eller trötthet. 

När det gäller träning är det initialt en uppförsbacke då kroppen är van vid ett sockerrus från den senaste kolhydratmåltiden. Kroppen behöver vänja sig vid ketosis. Dina glykogendepåer kan ta slut men ditt fettreserv tar i princip aldrig slut..

Mät om du är i ketosis med ketostix. När du är där bör det dämpa hungerhormoner vilket är ett vapen i sig vid viktminskning.

"Hur snabbt kommer effekten?"

Vilken effekt är det du vill komma åt? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Det känns jättespännade att nu kört igång. 

Två frågor

1) Ketostix? Va e de och var köper man det?

2) Riddarrustningen förmodar jag symboliserar att man känner sig tung och seg?

Vad gäller träning så tror jag att jag märkte det i Onsdags när jag skulle hänga med på ett tempopass på Cykel. Shit va jag halkade efter. Jag hoppas verkligen det berodde på Ketosis...:-) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, MrB sade:

Välkommen.

"(187 cm och 90 kg, tränar 3-5 ggr / vecka)"

Mina erfarenheter övergång kolhydrat --> LCHF:

Stabil mage, botad IBS, stabilt blodsocker, aldrig våldsam hunger eller trötthet. 

När det gäller träning är det initialt en uppförsbacke då kroppen är van vid ett sockerrus från den senaste kolhydratmåltiden. Kroppen behöver vänja sig vid ketosis. Dina glykogendepåer kan ta slut men ditt fettreserv tar i princip aldrig slut..

Mät om du är i ketosis med ketostix. När du är där bör det dämpa hungerhormoner vilket är ett vapen i sig vid viktminskning.

"Hur snabbt kommer effekten?"

Vilken effekt är det du vill komma åt? 

Först och främst vill jag bort från Sockret,  dels för att jag anser det helt onödigt, men också för att jag är nyfiken på om det ger de effekter som det skrivs om överallt. Att äta LCHF är i sig ingen big deal - bara positivt och gott. Sen vill jag förbättra träning genom att bla gå ner 5-6 kg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Google ketostix och ett valfritt apotek. Vill inte länka då jag kanske gör reklam eller liknande. Om du får annat utslag på urinstickan än det första så verifierar du att du har ketoner i urinen.

Kostar ca 90kr för 50st. Vill du bli mer avancerad kan du ju fråga runt om att mäta blodketoner men det tycker jag är lite onödig överkurs. Det är dyrare också.

Om sockersug kan jag inte säga så mycket för har inte haft problem med det.

5-6kg är inte mycket så då behöver du kanske inga avancerade tips för strikt lchf, periodisk fasta, fasta mm. Du verkar träna en hel del så antar att du kommer vilja ha en hel del protein i din lchf.

Vill du tappa dom där 5-6kg fort så får du utnyttja den där hungerdämpande effekten som ketosis kommer att ge dig. Jag rekommenderar inte kaloriräkning utan periodisk fasta istället. Hungern försvinner och du skippar en del måltider helt enkelt...

http://www.kostdoktorn.se/medlem/kurs

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det där med vilken effekt man får är så individuellt. Har du värk? Problem med tarmen? Bukfetma? Allmän trötthet? Hormonproblem? Sockersug pga känslor? Ja, det tar den tid det tar, helt enkelt, beroende på vad du vill åt. Det är ingen quick fix för de flesta av oss. Men för vissa är det det och om du tycker det är lätt, gå ner några få kilo och förbättra din träning via ketos, vilket din kommentar antyder, ja, då kan det gå rätt snabbt. Min kropp var trött och mosig i nån månad innan jag började känna mig normal.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

"... men också för att jag är nyfiken på om det ger de effekter som det skrivs om överallt."

Jag som var frisk och normalviktig när jag började med LCHF, upplevde ett lugn i kroppen och ingen paltkoma efter måltider. Så småningom minskade även hungern. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade hemska blodsockerfall. En hungrig stoscha var fullt mordbenägen och hade ett fasansfullt humör. Jag var alltid tvungen att ha en macka i väskan. Jag är mycket trevligare nu. Hoppar ofta över frukost eftersom jag inte är hungrig och det är ingen katastrof om lunchen eller middagen blir lite sen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Tomas Hallberg sade:

Tack för era svar! Det känns jättespännade att nu kört igång. 

Två frågor

1) Ketostix? Va e de och var köper man det?

2) Riddarrustningen förmodar jag symboliserar att man känner sig tung och seg?

Vad gäller träning så tror jag att jag märkte det i Onsdags när jag skulle hänga med på ett tempopass på Cykel. Shit va jag halkade efter. Jag hoppas verkligen det berodde på Ketosis...:-) 

Nämenaltså.. kör på först o främst i åtminstone en månad.. helst tre månader!

Och LCHF karaktäriseras/benämns som en ketogen diet.. dvs det hampar sig att fett omvandlas till ketonkroppar som hjärnan/hjärtat kan använda i stället för glukos!

Dvs HF står för upp till 80E% fett, normalt protein för sin vikt och aktivitetsnivå samt rätt lite kolhydrater således.. men skippa inte grönisarna, de är som regel främst vatten och en del vattenlösliga vitaminer, vilka vissa endast fås från dessa.. utan man ökar som regel grönisar på LCHF!

Och riddarustningen kommer sig av att dina stora muskler som förut fick rätt mycket glukos för både aerob och anaerob ansträning numera får klara sig utan särskild mycket sådant tills de ökat som förmåga att bränna fett.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...