styloo Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Det finns personer som äter LCHF på vegansk kost och det finns personer som äter HCLF på vegansk kost (väljer vegansk i diskussionen för att minska antalet påverkansfaktorer, tex röttköttdiskussion). Om man hittade ett antal personer från bägge grupperna som alla ätit kosten minst 3 år borde det väl finnas en hel del skillnader när det kommer till olika kropps- och blodvärden? Om man får tro alla som förespråkar respektive diet så kan man gå ned i vikt med bägge metoderna., och kanske hålla den. Fine! Men om ena dieten innebär att man äter massa socker (carbs) så borde det väl ge viss skillnad i tex blodvärden jämfört med den grupp som inte äter massa socker, åtminstone efter en viss tid på dieten? Finns det några såna studier? Vad är era åsikter om skillnaderna i kosten? Åsikt: "Man kanske inte lägger på sig massa fett även om man har högt insulin i kroppen om man inte äter fett tillsammans med sina carbs, men måste inte "sött blod" straffa sig i längden?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jo, jag hade valt LCHF vegan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted August 14, 2017 Author Share Posted August 14, 2017 Fung pratar här om https://www.dietdoctor.com/member/interviews/fung-breckenridge huruvida alla kolhydrater är lika eller ej och kommer berättar att fruktos endast omsätts av levern och visar sig inte i blodsockret eller insulin direkt. Dock på sikt får man fettlever->insulinresistens->höga insulinnivåer. Så, om båda ovan dieterna höll fruktos till ett minimum, skulle ena eller andra dieten fortfarande vara sämre för värdena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Oavsett vegan eller inte, kolhydrater höjer blodsockret och därmed insulinnivån. Därför väljer jag alltid LCHF, vare sig det är vegan, vegetarian, paleo, Viktväktarna eller what ever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted August 14, 2017 Author Share Posted August 14, 2017 48 minuter sedan, iAnna sade: Oavsett vegan eller inte, kolhydrater höjer blodsockret och därmed insulinnivån. Därför väljer jag alltid LCHF, vare sig det är vegan, vegetarian, paleo, Viktväktarna eller what ever. Om så borde väl gruppen High Carb Vegan explodera i metabolt syndrom? Alla i den gruppen bör väl inte tillhöra den lilla klick som klarat obegränsat med carbs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 6 minuter sedan, styloo sade: Om så borde väl gruppen High Carb Vegan explodera i metabolt syndrom? Alla i den gruppen bör väl inte tillhöra den lilla klick som klarat obegränsat med carbs... Hur många år har de ätit HC vegan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Fung betonar ofta skillnaden mellan processade kolhydrater och icke processade. Citat The toxicity lies in the processing. People have been eating carbohydrates for thousands of years – potatoes, sweet potato, beans, fruit etc. What has changed recently, is that we now predominantly eat refined grains as our carbohydrate of choice. https://intensivedietarymanagement.com/good-carbohydrates-bad-carbohydrates-hormonal-obesity-xv/ Bara om vete kan man läsa en hel del: https://intensivedietarymanagement.com/wheat-how-to-lose-weight/ Har inte läst på så mycket om kolhydraterna för att jag i princip inte rör dem, men har man rätt gener och håller sig borta från de processade, så tror jag man kan klara sig ok på hclf vegan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 4 timmar sedan, styloo sade: Åsikt: "Man kanske inte lägger på sig massa fett även om man har högt insulin i kroppen om man inte äter fett tillsammans med sina carbs, men måste inte "sött blod" straffa sig i längden?" Fung says: Citat Insulin is the major driver of obesity. Therefore diets should be targeted at lowering insulin levels – NOT blood glucose levels. https://intensivedietarymanagement.com/good-carbohydrates-bad-carbohydrates-hormonal-obesity-xv/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 På Svenska.. insulin är det hormon som främst reglerar esterifiering och reesterifiering av triglycerider i fettväven! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 On 2017-08-14 at 14:48, styloo sade: Om man hittade ett antal personer från bägge grupperna som alla ätit kosten minst 3 år borde det väl finnas en hel del skillnader när det kommer till olika kropps- och blodvärden? Om man tittar på alla som ätit mackor och flingor till frukost, skolmat, lunchrestaurangmat, familjepizza och en godispåse då och då i minst 3år så finns det väl en hel del skillnader när det kommer till olika kropps- och blodvärden? Jag är inne på iAnnas linje, lågkolhydrat är alltid att föredra. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Tack för era svar. Jag har fortfarande inte hittat några studier kring det jag ursprungligen frågat om. Jag antar att tiden får utvisa hur friska de respektive grupperna är om X antal år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 9 timmar sedan, styloo sade: Tack för era svar. Jag har fortfarande inte hittat några studier kring det jag ursprungligen frågat om. Jag antar att tiden får utvisa hur friska de respektive grupperna är om X antal år. Altså frågan är egentligen för allmänt ställd.. för att svara på en väldigt komplex biologisk/biokemisk/hormoniell/genetisk matris.. och då har jag inte ens nämt psykosociala och socioekonimiska hänsynstaganden! Och en av anledningarna till att du inte hittat de studier du vill komma åt är att det faktiskt är j*vligt ont om studier på kost, över huvudtaget! Vill du däremot ha reda på vilken medicin som hjälper mot vilket symptom/syndrom.. så har du att läsa i veckor! Hur som helst.. lika bra att du bara accepterar rätt av att det är j*vligt ont om långsiktiga/dubbelblinda/väl uppsatta studier på kost.. samt att olika begrepp förvirrar det hela. Såå.. du blir lixom tvungen att använda ditt sunda förnuft.. och på det sen kika på lite kortare studier, samt kika sen oxå på hur du själv reagerar på olika kostupplägg! Sunt förnuft är det ofta ont om.. däremot så förekommer alldeles för mycket utav reklam för olika kosttillskott.. samt sen oxå en jämrans massa bloggar som förespråkar olika dietupplägg! Hur som helst.. jag är den första att erkänna att man kan leva och ha hälsan på en vegansk kost.. bara det finns sunt förnuft och sen på det insikt om human biokemi samt flygfrakter hit med olika livsmedel.. det sista är lixom inget problem.. vi svenskar tillhör lixom en av världens rikaste befolkningar! Osen.. på det, bland oss svenskar så finns det oxå en del personer som lever på junkfood, röker, super och lever ett allmänt sk skörleverne.. och är friska långt upp i åren! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts