Jump to content

Hur strikt??

Recommended Posts

Hej!

Alldeles alldeles i stratgroparna här för en förhoppningsvis hållbar kostomläggning. :) Har några kilos övervikt men mitt främsta mål är att ta bort kolhydraterna eftersom de inte passar för mig.

Jag har tänkt sikta på att äta LCHF så gott det går dagligen i en aktiv 3 barnsfamilj...men inte vara benhård när det kommer till helg och kalas eftersom viktnedgång inte är mitt primärmål. Jag undrar dock...kommer vikten att skena iväg uppåt i och med det markant ökade fettintaget (och sgs kolhydratfria) de flesta av veckans dagar om jag "fuskar" nån dag i veckan eller månaden??

• Like 2

Bra fråga faktiskt!

Och här kommer ett bra svar, det är vad du äter i genomsnitt som har störst påverkan!

Och hur du tänkt dig att reglera detta överlåter jag till dig själv.

Iallafall så vet jag av erfarenhet att man inte behöver lägga in högkolisdagar, de kommer automatiskt utan att man har planerat dessa.

• Like 3

Spontant låter det inte som att du kommer att rasa i vikt om du får i dig mycket tårta en gång i veckan. Ålder, gener, träning, insulinkänslighet mm. påverkar.

Gör en excel där du mäter vikt varje dag över några veckor och försök se om du kan matcha viktförändring med vissa events. Då kan du ju se påverkan och sedan försöka få en slags uppfattning om hur mycket en tårtdag påverkar.

Sedan får du ta beslutet är det värt eller ej.

• Like 2

Mina erfarenheter är att det var ganska små förändringar som behövdes. När jag började tog jag bort det uppenbara: socker förstås, bröd, potatis i stort sett, pasta, ris. Jag ersatte potatis, ris och pasta med grönsaker av olika typ. Åt dessutom linser och bönor, och det gör jag fortfarande ibland även om det inte förknippas med LCHF. Dessutom kastade jag ut alla lättprodukter och åt riktigt fett. Jag började gå ner i vikt redan efter någon vecka (till min stora förvåning), och det fortsatte långsamt under ett halvår, då jag var nere på samma vikt som när jag var 30. Där har det stabiliserat sig (det är nu tre år sen).

Vid speciella tillfällen, t ex födelsedagar och liknande äter jag tårta och fikabröd. Går ut o dricker ett par öl på krogen ibland. Äter glass ibland på sommaren. Det påverkade inte mig alls. Det beror givetvis på hur ofta det är "speciella tillfällen", man bör nog inte äta tårta varje vecka. Men nån gång i månaden tror jag inte är ett problem. Prova dig fram vad som fungerar för dig.

• Like 4

Välj bra kolisar så långt du kan (grönsaker och vissa rotfrukter - inte potatis). Om du inte är metabolt sjuk kommer du att få alla fördelar av det ändå. Använd måttband i stället för våg. Kroppen omformas även om inte vikten hänger med alla gånger

• Like 4

Tack! Tänker just att i en 3 barns familj kommer det oundvikligen "högkolisdagar" då och då. Jag vill inte sitta och dricka vatten då de andra äter hamburgare, tycker dessutom det ger en märklig bild åt barnen. MEN vi äter ju långt ifrån hamburgare varje vecka!

"Mina erfarenheter är att det var ganska små förändringar som behövdes. När jag började tog jag bort det uppenbara: socker förstås, bröd, potatis i stort sett, pasta, ris."

Just så  tänker jag också...ta bort det så helheten i stort blir LCHF. Men jag är inte beredd (och har inte behov) av att skippa allt "livets goda" hela tiden, varje dag livet ut. Jo, jag ÄR en sockergris och det är väl snarare det jag vill bryta. Inte socker (och kolhydrater) varje dag, inte ens varje vecka men nog ibland. Som det är nu ser jag ju att jag ökar i vikt lite år  för år och det funkar ju inte som nu att äta choklad var och varannan kväll. Förstås.

Tack som sagt för svar, känns alltid skönt att få lite tips från såna som varit med längre. :)

• Like 3

10 timmar sedan, Zepp sade:

Bra fråga faktiskt!

Och här kommer ett bra svar, det är vad du äter i genomsnitt som har störst påverkan!

Och hur du tänkt dig att reglera detta överlåter jag till dig själv.

Iallafall så vet jag av erfarenhet att man inte behöver lägga in högkolisdagar, de kommer automatiskt utan att man har planerat dessa.

Ja, det är det jag hoppas men känner mig osäker på...genomsnittet alltså. Jag är säker på att mitt genomsnitt kommer att bli LCHF rätt strikt men kanske lite choklad till helgen (inte alltid med högsta kakaohalt...) och oroar mig för om kroppen då störtar efter kolhydraterna och lägger varje kalori inklusive veckans fett (som ju kommer öka markant) och lägger det plus på vikten... :o

• Like 1

Hur mycket kolhydrater man klarar att äta är individuellt. Fuskar du en gång i veckan, så finns det risk att du inte kommer i ketos och blir fettdriven, utan kommer att ha konstanta omställningsbesvär. Så välj dina tillfällen med omsorg och försök hålla dig till LCHF om det går. :)

Om chokladen skulle jag säga så här. Väljer du 70 % choklad, så innehåller en ruta ca 3 gram kolhydrater. Det är mycket möjligt att du kan äta det utan problem om du nöjer dig med den rutan. Äter du upp hela kakan på 100 gram och känner dig hysteriskt sugen och börjar riva ner köksskåpen på jakt efter nötter eller snacks eller får för dig att testa ett antal olika LCHF-bakverk bara för att...Då är 70 % choklad inte någon bra idé. Äter man LCHF så vänjer man sig av med söta smaker också. Även om man tycker att choklad med 85-90 % kakaohalt känns för bitter just nu, så kan man börja uppskatta den. Nu skulle jag inte vilja byta bort den 90 %-iga chokladen. Den har fördelarna, men inte nackdelarna om man säger så. 

Såg att hamburgare nämnts tidigare i tråden. Lesscarbs har en bra äta ute-guide på sin blogg. Hon har massor med recept och en del veckomenyer på sin blogg. En del pizzerior gör sk LCHF-pizzor i folieform. Annars kan man beställa pizza och strunta i att äta brödet och bara äta fyllningen. http://lesscarbs.se/tips-och-rad/ata-ute-lchf/

• Like 3

Mycket informativt, tack! Jag märker att jag måste läsa på mer! Om man ej är i ketos så antar jag att kroppen inte förbränner fettet och risken är just att man  går upp i vikt snarare än ner (om man då fuskar ibland) - alltså det jag fasar för. Med andra ord ska jag köra igång med kostdoktorns 2 veckors utmaning nu för att  effektivt komma i ketos?! Jag har bara börjat "vanligt", trivs med det men har tänkt att den där två veckors utmaningen nog ändå troligen vore bra att testa. :) 

För att det skall hålla i längden tror jag att du måste omprogramera ditt tänk och skippa alla utsvävningar tills du är så säker att du kan trampa snett någon gång utan att ramla allt för illa.

1 timme sedan, Camilla Söderlund sade:

Om man ej är i ketos så antar jag att kroppen inte förbränner fettet och risken är just att man  går upp i vikt snarare än ner (om man då fuskar ibland) - alltså det jag fasar för

Alla människor är i ketos till viss del. Det man i folkmun kallar ketos är ett godtyckligt värde på blodketoner som någon gubbe har satt som gräns för "nutritional ketosis". Men alla människor förbränner fett, mer eller mindre, hela tiden.

https://www.bodybuilding.com/fun/an-inconvenient-truth-about-ketone-levels.html

Problemet med att kombinera mycket fett och mycket kolhydrater i samma mål mat är följande: tänk dig att du äter en pizza på 1500 kcal, 700 kcal kolhydrater, 700 kcal fett, 100 kcal protein. Din kropp kommer då snabbt att priotera att bränna kolhydrater, och direkt lagra in fettet, plus kolhydrater som inte hinner förbrännas. Allt väl om du sedan fastar, då börjar kroppen åter bränna fett när kolhydraterna tar slut. Men p.g.a. pizza inte är så bra mat, finns det stor risk att du inte fastar länge efteråt, du kanske blir sugen på glass e.d. Och lagrar mer fett.

Fasta är att bra sätt att hantera "fuskdagar", fasta innan, fasta efter. Har du fastat/LCHF innan pizzan, så kommer kolhydraterna inte lagras som fett, utan glykogen. Där kan lagras ca 2000 kcal kolhydrater. Som sedan förbränns i lugn och ro av kroppen när du sedan fastar efteråt. 

• Like 2
  • Thanks 1

"För att det skall hålla i längden tror jag att du måste omprogramera ditt tänk och skippa alla utsvävningar"

Hmmm, mycket möjligt att du har rätt! Men...jag är rätt strikt av naturen även om det i denna tråd låter som om jag mest funderar på att fuska... ;) Grubblar väl mest på om jag ska gå all in med LCHF eller helt enkelt skala av kolhydraterna rätt och slätt, skippa pasta, ris och potatis och bröd (här har jag redan kommit långt på väg) och framförallt småsnaskandet om kvällarna som jag ser som ett problem. Men jag vet att även om jag är strikt så vill jag ta en fika med maken ibland, jag kommer att vilja äta en bit godis nån gång... och om jag -åtminstone i tanken- tillåter mig det så är det sedan också lättare att avstå. Filosofiskt här så det förslår... :D 

• Like 3

4 minuter sedan, RobertAnd sade:

Alla människor är i ketos till viss del. Det man i folkmun kallar ketos är ett godtyckligt värde på blodketoner som någon gubbe har satt som gräns för "nutritional ketosis". Men alla människor förbränner fett, mer eller mindre, hela tiden.

https://www.bodybuilding.com/fun/an-inconvenient-truth-about-ketone-levels.html

Problemet med att kombinera mycket fett och mycket kolhydrater i samma mål mat är följande: tänk dig att du äter en pizza på 1500 kcal, 700 kcal kolhydrater, 700 kcal fett, 100 kcal protein. Din kropp kommer då snabbt att priotera att bränna kolhydrater, och direkt lagra in fettet, plus kolhydrater som inte hinner förbrännas. Allt väl om du sedan fastar, då börjar kroppen åter bränna fett när kolhydraterna tar slut. Men p.g.a. pizza inte är så bra mat, finns det stor risk att du inte fastar länge efteråt, du kanske blir sugen på glass e.d. Och lagrar mer fett.

Fasta är att bra sätt att hantera "fuskdagar", fasta innan, fasta efter. Har du fastat/LCHF innan pizzan, så kommer kolhydraterna inte lagras som fett, utan glykogen. Där kan lagras ca 2000 kcal kolhydrater. Som sedan förbränns i lugn och ro av kroppen när du sedan fastar efteråt. 

MYCKET intressant, just detta jag funderar på. Tack! Fasta (16/8) är något jag har märkt passar mig. :) 

• Like 1

Citat

Men jag vet att även om jag är strikt så vill jag ta en fika med maken ibland, jag kommer att vilja äta en bit godis nån gång... och om jag -åtminstone i tanken- tillåter mig det så är det sedan också lättare att avstå. Filosofiskt här så det förslår... :D 

Det finns "risk" för att du efter en tid på LCHF inte vill ha något godis eller kakan till kaffet. Det smakar inte gott längre. Och du känner dig inte sugen på något heller, eftersom du fortfarande är mätt efter lunchen/middagen fyra timmar tidigare. Om jag vill ha något till kaffet "för sällskaps skull" så blir det en liten "bakelse" av 3mm ost + 3 mm smör + 3 mm fröbröd. Eller, om detta är för "hard-core" i sammanhanget, en ruta nittioprocentig choklad.

• Like 5
  • Haha 1

8 timmar sedan, Camilla Söderlund sade:

Tack! Tänker just att i en 3 barns familj kommer det oundvikligen "högkolisdagar" då och då. Jag vill inte sitta och dricka vatten då de andra äter hamburgare, tycker dessutom det ger en märklig bild åt barnen. MEN vi äter ju långt ifrån hamburgare varje vecka!

"Mina erfarenheter är att det var ganska små förändringar som behövdes. När jag började tog jag bort det uppenbara: socker förstås, bröd, potatis i stort sett, pasta, ris."

Just så  tänker jag också...ta bort det så helheten i stort blir LCHF. Men jag är inte beredd (och har inte behov) av att skippa allt "livets goda" hela tiden, varje dag livet ut. Jo, jag ÄR en sockergris och det är väl snarare det jag vill bryta. Inte socker (och kolhydrater) varje dag, inte ens varje vecka men nog ibland. Som det är nu ser jag ju att jag ökar i vikt lite år  för år och det funkar ju inte som nu att äta choklad var och varannan kväll. Förstås.

Tack som sagt för svar, känns alltid skönt att få lite tips från såna som varit med längre. :)

Naturligtvis beror det också på sockerberoende och liknande. Jag hade inga problem med det och att äta en tårtbit nån gång triggar inget hos mig. Däremot kan det vara intressant att veta att sött smakar mer sött för mig än tidigare. Det finns saker som jag numer helt enkelt inte tycker om, därför att det blivit så sött.

Men som sagt för mig var det ganska enkelt. Jag tycker också att en av fördelarna med LCHF är att det inte är något räknande av någonting (inte för mig i vilket fall). Jag räknar inte kalorier, kolhydrater, mängd fett etc etc. Det blir liksom automatiskt rätt om man utesluter vissa saker och inte äter processade matvaror. 

• Like 4
  • Thanks 1

10 timmar sedan, Camilla Söderlund sade:

Ja, det är det jag hoppas men känner mig osäker på...genomsnittet alltså. Jag är säker på att mitt genomsnitt kommer att bli LCHF rätt strikt men kanske lite choklad till helgen (inte alltid med högsta kakaohalt...) och oroar mig för om kroppen då störtar efter kolhydraterna och lägger varje kalori inklusive veckans fett (som ju kommer öka markant) och lägger det plus på vikten... :o

Som sagt vad, glöm all planering för högkolisdagar.. i din situation så är det snarare problem att undvika/minimera skadan och det

Snart så har du glömt chokladen oxå.. vad är det för fel på räkor och vitt vin.. om vi talar om helgmys.. med eller utan barn!

Inget vin till barnen, men jag misstänker att du begriper det och att du och din partner delar på en flaska!

För det första.. så det du äter ena dagen förbrukar du den dagen,, plus minus några kalorier!

Fördelen med att vara van vid fettkalorier är att du får lov att ta majo på dina räkor på helgen.. och att du känner när det är nog.

Den andra fördelen är att du under vardagarna inte behöver lika mycket kolisar/kalorier.. utifall det blev extra under helgen!

Iallafall det är till stora delar en mental process.. dvs när man väl slutat fylla kylskåpet/frysen/skafferiet med en massa sockrad junkfood så kommer de flesta sen att uppskatta de lagade måltiderna.. tillsammans!

• Like 4

6 minuter sedan, Ethel sade:

Camilla,

Du kan gladeligen äta hamburgare med en bunt salladsblad i stället för brödet och pizzabotten fixar Du av riven blomkål, ost och ett par ägg. Mums!

Har du recept på sån pizzabotten, har faktiskt aldrig testat nån LCHF pizza botten. :) Brukar denna variant gå hem hos barn också...? ;) 

• Like 2

48 minuter sedan, Camilla Söderlund sade:

Har du recept på sån pizzabotten, har faktiskt aldrig testat nån LCHF pizza botten. :) Brukar denna variant gå hem hos barn också...? ;) 

Hehe.. nu pratar vi Fredagsmys.. eller iallafall helgmiddag för hela familjen.. säger bara Meatza!

Nytt ord.. nytt recept, grattis för dig och din familj iomed att du valde att bli medlem här.. Meatza är lixom bara början!

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/meatza/

Och jag väljer att länka till en källa som jag vet är bra.. för övrigt så är det bara att Googla Metza för att få ytterligare inspiration.

Dvs om någon av valda varianter inte kommer att passa barnen/maken så är det nog något fel på dem?

Oså en liten varning, man blir skitmätt på en rätt liten portion!

• Like 1
  • Haha 1

1 timme sedan, Camilla Söderlund sade:

Ja smaken är helt neutral så Du behöver inte säga ett pip så länge "pålägget" duger. 

Recept: blanda 2,5 dl. riven ost och  2,5 dl. riven blomkål med 2 ägg och lite salt. Bred ut på ett plåtpapper, centimetertjockt.  Sen In i ugnen på 200 grader cirka 10 minuter till gul och stadgad kaka. På med lite tomatpuré och övrigt önskepålägg och sist en bråte riven ost. In i ugnen igen på 250 grader tills osten har smält och börjat bubbla. Minns inte hur stor botten blev, gör dubbla mängden för säkerhets skull. Häpp!

Loberg

• Like 3

9 timmar sedan, Ethel sade:

Ja smaken är helt neutral så Du behöver inte säga ett pip så länge "pålägget" duger. 

Recept: blanda 2,5 dl. riven ost och  2,5 dl. riven blomkål med 2 ägg och lite salt. Bred ut på ett plåtpapper, centimetertjockt.  Sen In i ugnen på 200 grader cirka 10 minuter till gul och stadgad kaka. På med lite tomatpuré och övrigt önskepålägg och sist en bråte riven ost. In i ugnen igen på 250 grader tills osten har smält och börjat bubbla. Minns inte hur stor botten blev, gör dubbla mängden för säkerhets skull. Häpp!

Loberg

Tack!! :) 

• Like 1