Jump to content

Oroande ökning av typ 2-diabetes hos barn

Recommended Posts

97299803_gettyimages-517852149

Typ 2-diabetes hos barn ökar i England och Wales och det handlar om barn så små som fem år.

Den sockerskatt som infördes förra året är troligen ett steg i rätt riktning. Men trenden är så oroande att mer måste göras för att man ska komma tillrätta med beslutet.

BBC News: Type 2 Diabetes Rise in Children ‘Disturbing’

Mer

Så kan du normalisera ditt blodsocker

Tidigare

Svenska barn riskerar diabetes

Min väg till LCHF

Video om typ 2-diabetes

Inlägget Oroande ökning av typ 2-diabetes hos barn dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln

• 2 months later...

Ett barn som är med i min friluftsgrupp berättade att hen får stick i fingret varje månad, för att hen har 90% risk att få diabetes. En stund senare tog vi lunch och då halar hen fram pannkakor med nutella, och varmchoklad att dricka.... :unsure:Jag funderar på att skriva mail till föräldrarna. Vad skulle ni gjort? Barnet är överviktigt. Hen har stor mage vilket kan vara tecken på att insulinkänsligheten är illa däran. Om jag ska vara rättfram så anser jag att detta är omedveten misshandel. Och föräldrarna är säkerligen grovt vilseledda av "experter".

• Sad 2

On 2017-10-23 at 17:54, Xiro sade:

Jag funderar på att skriva mail till föräldrarna. Vad skulle ni gjort?

Den är svår, ojojoj... :( Sonens kompis föräldrar jagar på pojken m a p vikten för att han ska ligga i rätt viktklass när han tävlar. Han är en godisråtta. De springer ibland och jag funderar på att ta upp att det inte spelar nån roll hur mycket energi som förbränns när det är muskelglykogen istället för fett och det är ju fettet de vill åt... Men ska jag lägga mig..? Jag vet inte... 

• Like 2

Om du gör det så gör jag! Vem ska annars göra det? Någon måste driva på utvecklingen i en bra riktning, ett myller av smått civilkurage här och där bildar till slut en ocean. Vi måste lära oss att entusiasmera och få folk villiga att testa och utvärdera själva, learning by doing som jag lärde mig i scouterna. 

• Like 2

Jo, jag kommer nog inte låta bli... Hans mamma tar upp vikten ibland eftersom killarna vill leka istället för att springa och jag slipper ju i alla fall ta diskussionen om sockret (just nu...;)). Den är ju tuffare, helt klart! Mer att tafsa i folksjälen, liksom...

• Like 2