MrB Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 Hej titeln gäller inte mig utan en bekant. Min bekant är en miljövänlig vegan som är nyfiken på lchf. Miljöargumentet gör att han inte direkt vill frossa i avocado pga transporten och dess miljöeffekter. Vad skulle ni tipsa en miljövänlig vegan som vill hamna i ketos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted August 16, 2017 Popular Post Share Posted August 16, 2017 Fasta ;-) 4 2 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 Allvarligt talat vet jag inte om man ska rekommendera en vegan att äta LCHF, speciellt inte om man ratar ett antal vettiga alternativ av miljöskäl. Veganen ifråga bör själv vara väldigt påläst för att på så sätt undvika diverse näringsbrister annars ska denne nog hellre låta bli LCHF. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MrB Posted August 16, 2017 Author Popular Post Share Posted August 16, 2017 8 minuter sedan, Peter B sade: Fasta ;-) Han vill fasta men först måste han in i ketosis underbara värld. Att fasta på kolhydrater blir plågsamt. 2 minuter sedan, Peter B sade: Allvarligt talat vet jag inte om man ska rekommendera en vegan att äta LCHF, speciellt inte om man ratar ett antal vettiga alternativ av miljöskäl. Veganen ifråga bör själv att vara väldigt påläst för att på så sätt undvika diverse näringsbrister annars ska denne nog hellre låta bli LCHF. Ja jag blev lite ställd när han frågade vad han skulle kunna äta. Det är kanske ett dödfött projekt. En vegetarian är ju lite enklare. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Hur viktigt är det för din vän att vara i ketos? Jag menar att det är många som äter LCHF-kost fast mer liberal sådan och mår bra av det. Han kan väl börja med att ta bort alla uppenbara kolhydratskällor som bröd, pasta, potatis och sådant till förmån för kokosfett, oliver eller vad han nu kan tänka sig att äta. Bönor, Halloumi, Quorn,Tofu och sånt äter han väl kanske redan nu ? Det funkar väl med LCHF om det nu är miljövänligt vill säga. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted August 17, 2017 Popular Post Share Posted August 17, 2017 Men av miljöskäl går väl då även te, kaffe, kakao, olivolja, kokosolja, mandlar ... bort? Svensk grönkål, svenska hasselnötter kan han ju äta. ? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Ur miljöhänsyn är din vän helt ute och surrar om som saker han/hon inte begriper. Här kommer en länk om miljön. http://4health.se/hur-man-reverserar-klimatforandringar. Ur hälsosynpunkt är det minst lika illa. Här följer lite länkar om Lierre Keith och vegomyten. https://www.youtube.com/watch?v=UbBgUgSGbAU https://www.youtube.com/watch?v=rNON5iNf07o https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=https://www.westonaprice.org/the-vegetarian-myth-by-lierre-keith/&prev=search http://www.bokus.com/bok/9789172411876/vegomyten-maten-rattvisan-och-en-hallbar-framtid/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Veganen får förmodligen reflektera lite över sitt miljötänk. Kaffe dricker han minsann utan reflektion och åker bil men avocado blir ett problem. Tack för alla bra infallsvinklar att reflektera över! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Flytta söderut i europa och leva på grönsaker och olivolja. Hur hen skulle må och fungera av en sådan diet är oklart. Grönsaker med mindre än 10% kolhydrater. Troligen går det att äta en del bönor trots kolhydratinnehållet (mycket resistentstärkelse) efter att ha läst en viss bok i ämnet. Det är väl så att alla vegan-fetter kan angripas från miljösynpunkt utom möjligen kallpressad ekologisk olivolja. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted August 17, 2017 Popular Post Share Posted August 17, 2017 I Sverige går det väl inte att vara vegan utan att importera en massa? Inhemska grödor tror jag inte man kan överleva på i längden. Vi har väl inte sojabönor och annat som innehåller proteiner? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted August 19, 2017 Popular Post Share Posted August 19, 2017 Det som faktiskt är skrämmande i detta är att vi här i Sverige inte är självförsörjande, skulle det bli någon form av kris av något slag så står vi med "skägget i brevlådan". Vi har få bönder kvar som kan försörja oss med kött, mejerier och ägg, vi är på grund av klimatet begränsade för tillgång till vegetabilier. vi importerar massor i form av kokosolja, olivolja, frukter, grönsaker, kött, ägg och mejerier. Bor man i Sverige så kan man inte, enligt min åsikt vara vegan eller knappt vegetarian när vintern slår till och, bevare oss väl, en kristid av någon form ske Så det här med att vara vegan på grund av miljöskäl tål att diskuteras tycker jag, men väljer man det på grund av etiska skäl är en annan femma. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 On 2017-08-16 at 20:41, MrB sade: Hej titeln gäller inte mig utan en bekant. Min bekant är en miljövänlig vegan som är nyfiken på lchf. Miljöargumentet gör att han inte direkt vill frossa i avocado pga transporten och dess miljöeffekter. Vad skulle ni tipsa en miljövänlig vegan som vill hamna i ketos? Egentligen samma problematik om man äter LCHF och vill vara miljömedveten.. faktiskt! Överhuvudtaget att vara Svensk och mijömedveten kolliderar enormt, vi svenskar lever ett av världens mest omiljömedvetnaste liv på hela jorden. Den etiska aspekten av att vara vegan kan jag begripa till viss del.. men som med det mesta, det blir moralisk/etiska aspekter/kompromisser hur som helst! Oså behöver frakter/internationell handel inte alltid innebära förtryck av andra befolkningar.. nu tangerar vi "fair trade", som lök på laxen! Kaffet bör således vara Fair trade, och om jag förstår saken så finns det ingen olja som är fair trade.. så man bör då undvika bil och allmänna kommunikationer överhuvudtaget.. så länge det inte handlar om att gå till fots eller åka hästskjuts, både gåendet med skor som ofta innehåller läder och hästskjuts är då uteslutna för en strikt vegan! Det är många facetter och finesser på ett bra spett! Iallafall så vill de flesta svenskar iallafall någon gång om året tillbringa åtminstone en vecka utomlands med sol och värme.. jag drar mitt strå till stacken och väljer bort Thailand och Maldiverna.. till förmån för de något miljömedvetnare valen Spanien, Grekland och Turkiet! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 7 timmar sedan, HelgeK sade: Livsmedelsindustrin har inga problem med vegan mat. Tvärtom tjänar de pengar på processad veganmat: http://alltommat.se/test-vegetariska-halvfabrikat-vad-innehaller-de-egentligen/ Jepp, giftjordbruk med t ex glyfosat och bentazon, för största möjliga klirr i kassan. Och så "förädlar" man (=processa, addera tillsatser, förpacka säljande, och storsatsa på falsk marknadsföring) så att fejkkött och fejkmjölk kan ges högre pris än de naturliga originalen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 Industrin har kapat folks medvetande genom astroturfing, och på så sätt skapat den moderna självrullande vegantrenden - en perfekt och läskig affärsmodell: "I en ordlek på uttrycket gräsrot och AstroTurfs efterliknande av riktigt gräs myntades uttrycket att astroturfa (engelska astroturfing) för att beskriva försök att påverka åsikter genom kampanjer som utger sig för att vara genuina gräsrotsyttringar men i själva verket är samordnade propagandaaktioner." https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Astroturf 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 Tillbaka till TS så kan jag inte se några svårigheter i att äta LCHF som vegan. Ketos kanske kan vara svår att uppnå då vissa, för en vegan, livsnödvändiga livsmedel innehåller mycket kolhydrater. Men bort med de uppenbara, näringsfattiga, källorna som socker och spannmål, och in med mer oliv- och rapsolja, så är även en vegan på god väg till bättre hälsa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 " Men bort med de uppenbara, näringsfattiga, källorna som socker och spannmål, och in med mer oliv- och rapsolja, så är även en vegan på god väg till bättre hälsa. " Lång,lång väg att gå och slutar allt oftast med ohälsa och näringsbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 " Det är sedan flera hundra år välkänt att större intag av industriellt bearbetade jordbruksprodukter (socker, bröd, pizza och pasta med mera) starkt bidrar till fetma och kroniska sjukdomar, något som generation efter generation sökt undertrycka. Nu, när en tsunami av fetma och kroniska sjukdomar drar över jorden, helt i spåren på industriellt jordbruk, är radikala åtgärder oundvikliga. Utan sådana beräknas våra folksjukdomar att fram till 2050 i snitt tredubblas – en utveckling som tveklöst måste medföra en kollaps av vår samhälleliga solidariska sjukvård. " http://www.gp.se/nyheter/debatt/den-dåliga-maten-dödar-oss-1.218649 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 5 timmar sedan, jala sade: Det är sedan flera hundra år välkänt att större intag av industriellt bearbetade jordbruksprodukter (socker, bröd, pizza och pasta med mera) starkt bidrar till fetma och kroniska sjukdomar, något som generation efter generation sökt undertrycka. Nog för att jag är övertygad om att industriellt bearbetade jordbruksprodukter till största delen är av ondo men jag reagerar ändå på "sedan flera hundra år välkänt..."?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts