Jump to content

LCHF vid upprepade diverticuliter, m.m

kristina

Recommended Posts

Har haft problem med trög mage länge av och till, som då har, som jag tror lett till tarmfickor som lätt blir inflammerade. Har kunnat själv "läka ut" pågående besvär med flytande kost. Ibland har jag varit tvungen att få antibiotika. Äter nu både pre-och probiotika i förebyggande syfte. Äter även från apoteket inhandlat magpulver som löses upp i vatten när jag känner att magen håller på att bli trög.

Har ätit LCHF  i ca.6 år för att få ner både blodtryck (140/85 ca) med tablett Atacand 32mg och Felopidin 5mg, och blodsocker (Hb1ac-2011 =5.7 och 2012=6.8) Tror att det höga sockervärdet i senaste mätningen beror på att jag varit sjuk hela hösten i olika infektioner, matförgiftning, med efterföljande diverticulit, vinterkräksjuka, halsinfektion. Har även psoriasisartrit i två fingerleder, ingen medicinering för det. Kan det höga sockervärdet bero på alla infektioner och inflammationer? Har fastevärden allt från 6.8 på morgonen till uppåt 9 ibland. Har även ca.15 kilos övervikt, som jag har försökt i alla år att bli av med, med hjälp av LCHF, men främst vill jag få ner blodsockret. Motionerar med gåstavar och arbetar 2-skift som är tungt kroppsligt. Orkar därför inte promenera varje dag. Dricker mycket måttligt och snusar, mår bra i övrigt med denna kosthållning. Läkarna här vill sätta in mej på Statiner, Metformin, vill dock inte själv detta.

De arbetar efter vetenskap och beprövad erfarenhet har jag fått höra några gånger, drar mej för att söka där överhuvudtaget. Undrar om de gör mej "sjukare" än vad jag egentligen är? Är kvinna, 56 år i menopaus. Blev lite långt detta. Frågan är 

Vad mer kan jag göra för att slippa alla dessa diverticuliter,törs jag fortsätta med LCHF?(Tänker på "fibrer")

Hur får jag ner fastesockret?

Ska jag tacka ja till ytterligare medicinering?(Törs man det?)

Några tankar om erfarenheter från mitt närområde,,,,

Psylliumfrön brukar användas vid divertikuliter - inget hindrar väl att du tar en portion före varje måltid?

När du har inflammationer i tarmarna förstörs dess slemmhinnor och tarmen läcker ut i kroppen vilket kanske är upphov till dina andra besvär? Vårdcentralen anser nog ofta att tarmarna är gjorda av stålrör och därmed inte läcker,,,,

Acceptera Metforminet så att du får fart på din viktnedgång genom att insulinhalten minskar.

Går du ned 10 kg kan du räkna med en minskning av blodtrycket i storleksordningen 5 - 15 mm HG - vilket är bättre än många mediciner,,,,

30 minuters promenad anses sänka långtidssockret med 10 - 15 % men har du ont om tid googlar du på Tabata och skaffar dig rekordfysik på ett otroligt lätt sätt men ta det lugnt de första veckorna så att pump och leder hinner med - sedan fixar du lätt din dagliga promenad med allt högre hastigheter,,,,

Ja, jag tror inte att LCHF påverkar din divertikulit negativt. Det är inget jag har hört talas om.

Angående ditt fastesocker och höga långtidssocker så är det nog klokt att ta medicin: Metformin.

Förhoppningsvis slipper du också så mycket infektioner framöver, så sänks sockret av det också. Plus förstås LCHF-mat. 

Har själv tarmfickor som ibland blir inflammerade. Sedan jag gick över till LCHF-kost har jag dock bara haft en inflammation och då var detta efter en del fuskande på semestern. Det många gör fel är att man försöker bota och förebygga divertikulit med fibrer vilket är helt fel i min och många andras mening. Fibrer gör ju avföringen större vilket i sin tur ökar trycket i tarmen. Dessutom ger detta en ogästvänlig miljö för alla goda tarmbakterier då ph-värdet påverkas negativt. Undvik istället alla fibrer och se till att ha en bra bakterieflora i tarmen. Själv har jag uteslutit all fiberrik mat vilket också inkluderar psylliumfrön, fiberhusk, pofiber m.m. som populärt brukar användas vid LCHF-bakning.

Läs gärna mer här: http://www.gutsense.org/gutsense/diverticular.html

Har själv tarmfickor som ibland blir inflammerade. Sedan jag gick över till LCHF-kost har jag dock bara haft en inflammation och då var detta efter en del fuskande på semestern. Det många gör fel är att man försöker bota och förebygga divertikulit med fibrer vilket är helt fel i min och många andras mening. Fibrer gör ju avföringen större vilket i sin tur ökar trycket i tarmen. Dessutom ger detta en ogästvänlig miljö för alla goda tarmbakterier då ph-värdet påverkas negativt. Undvik istället alla fibrer och se till att ha en bra bakterieflora i tarmen. Själv har jag uteslutit all fiberrik mat vilket också inkluderar psylliumfrön, fiberhusk, pofiber m.m. som populärt brukar användas vid LCHF-bakning.

Läs gärna mer här: http://www.gutsense.org/gutsense/diverticular.html

MYCKET intressant läsning i din länk med många aha-upplevelser och vad underbart att få så mycket hjälp och goda råd här! Jag ska läsa igenom alltihop ordentligt en gång till men vill ändå fråga om tips på bra "bakterieåterställare"? Tillskott, någon speciell mat eller..?

Kul att länken uppskattas. Själv tar jag tillskott i form av mjölksyrebakterier i kapselform. Undvik pro viva, actimel-yoghurt och liknande då dessa bakterier sällan når tjocktarmen (om nu ens bakterierna lever när man köper produkten). Se också till att kapslarna innehåller bakterier från flera bakteriestammar då olika stammar trivs bäst i olika delar av tarmen.

• Like 1