Jump to content

181cm/81kg kille som testar LCHF-resa främst för magen

styloo

Recommended Posts

Jag har en misstanke om att jag hamnat i ett negativt LCHF-gränsland!

Jag äter tillräckligt LCHF för att min hunger minskar men inte tillräckligt LCHF för att vara ordentligt fettdriven. Jag har gått ner 10kg i vikt men fryser samtidigt ofta samt att jag tycker att jag tappat muskler. Är ofta halvhängig också.

Lästa lite på MartinaJohanssons blog om blodketonvärden där hon skriver:

Citat

Satsar man på att leva keto-livet och driva sin kropp på blodketoner, då gäller lite andra regler eftersom glukoneogenesen kickar igång så fort kroppen upplever energibrist. Det gör den om man inte är fullt fettdriven!

Glukoneogenesen skapar blodsocker av protein från maten och från kroppens muskler.

Kan det vara så att jag äter för lite mat samtidigt som jag inte riktigt är fettdriven vilket gör att jag är i en gränszon som är ofördelaktig för mig som vill gå upp nått kilo samt behålla/bygga muskler? Jag gissar på mitt kaloriintag har legat på runt 1900 kcal/dag och makrovärden: Kolhydrater 54g/dag, 112g/dag och fett 133g/dag.

Hej, Jesper. Har mätt blodketoner och ligger i snitt på 0,7 så jag vet att jag ligger lågt.

Det jag är lite frågande om är ifall det finns en negativ gråzon mellan att vara fettdriven och inte där man måste se till att äta tillräckligt för att inte bryta ned kroppen?

Just nu, jesper sade:

Därom tvistar de lärda....

Jag vet inte svaret tyvärr men jag har energi men jag ligger oftast högre.

Har du nån aning om hur mycket du äter (i kalorier)? Jag gissar att jag äter mindre än jag borde speciellt om jag inte är helt fettdriven. =/

Citat

Muscle gain/ loss is mostly a function of EXERCISE. You can’t eat your way to more muscle. Supplement companies, of course, try to convince you otherwise. Eat creatine (or protein shakes, or eye of newt) and you will build muscle. That’s stupid. There’s one good way to build muscle – exercise. So if you are worried about muscle loss – exercise. It ain’t rocket science. Just don’t confuse the two issues of diet and exercise. Don’t worry about what your diet (or lack of diet – fasting) is doing to your muscle. Exercise builds muscle. OK? Clear?

https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/

Vikten och kroppsfett har allt med kosten att göra. Muskelmassa beror på träning. Det är svårt att äta så att muskler försvinner.

Däremot så är det en dramtisk omställning att gå till lchf och att börja fasta. Vid bägge omställninger behövs stora mängder vatten och salt. Speciellt för träning.

https://intensivedietarymanagement.com/part-7-aetiology-obesity-salt-scare/

On 2017-08-17 at 09:51, styloo sade:

Har nu kört LCHF i 6 månader och tänkte dela med mig av min erfarenhet. Tänkte väl återkomma varje halvår, varav inte titeln innehåller någon tidsindikation.

Nedan är en tabell som beskriver vad som hänt sedan starten som var Februari 2017.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med hur magen blivit normal funktionsmässigt samt storlek. Dock så har jag haft en lååång omställning och har tappat bort mig i träningen vilket jag måste återupprätta nu.

Jag tycker även det är svårt att få i mig tillräckligt med fett. Jag trodde jag hade stabiliserat mig på 74kg men tappade tre till under semestern då jag höll på att snickra en hel del.

Markering_106.png

Underbart framställd tabell!

Iallafall så anser jag att du bör fortsätta på samma bana minst ett halvår till utan större förändringar!

Och givetvis har du förlorat lite muskler.. främst de som krävdes för att bära de extra 10 kilona men kanske oxå de som träningen vidmakthöll?

Satsa gärna på Maffeträning samt styrketräning.. bägge passar bäst på en LCHF diet!

Egentligen förklarar det minskade midjemåttet hela din viktnedgång.. dvs man brukar approximera ett kilo per centimeter!

Såå det behöver lixom inte egentligen vara något problem.. utifall viktminskningen främst är kopplad till minskat midjemått!

Så någonstans där under det abdominala fettet så kan man överväga att du i själva verket är en sådan där smal person?

Och är det så att du främst förlorat bukfett.. så är det oxå en hälsofaktor.. bukfett är tecken på metabolt syndrom, eller andra icke hälsosamma saker.

• Like 3

Då kommer här en försök att berätta hur mycket jag ätit...

Till lunch igår åt jag ca 200 gram ytterfläskfile och ca 4 dl ( kan inte hitta min våg) hemmagjord coleslaw som är mycket mycket fet.  på kvällen var jag inte hemma så blev serverad mat och det var ca 250 gram blandat kött. hemmagjord majonäs , stor bit hemmagjord ost och lök och 1 skiva tomat.

Imorse drack jag 2 koppar kaffe med grädde ett stort glas vatten med salt.  

Mätte BS 6.2 tror att stickorna är för gamla igen...

lungt löppass lite drygt 2 timmar , mätte ketoner ca 15 minuter efter 1.3...

Lunch blev väldigt frukost inspirerad idag ( brukar inte vara det). 1.5 dl ryskyoughurt. 1.5 dl vispgrädde (40%) 1 dl blandade nötter ( mandel, Hassel och wahlnötter) och 3 stora skedar kokosflingor.

• Like 2

Tack för era informativa inlägg.

Min plan framgent är att försöka öka mitt dagliga intag av fett och minska kolhydrater (samt öka totala intaget av kalorier) för att se om jag kan få ytterligare positiva effekter.

Såhär har det gått hittills (protein runt 75g/dag)

• 14/8 BlodK: 0,5 , BlodS: 4,6
  • 17/8 BlodK: 1,1 (155g fett, 32g kolh)
  • 18/8 BlodK: 1,2 (220g fett, 25g kolh)
  • 19/8 BlodK: 0,7 :unsure: BlodS: 4,2 :) (dagens datum och har inte ätit färdigt än)

Jag hoppas att ovan indikerar på att jag håller på att bränna bort socker och att jag inom någon dag kommer öka i blodketoner...

• Like 2

21 minuter sedan, styloo sade:

Tack för era informativa inlägg.

Min plan framgent är att försöka öka mitt dagliga intag av fett och minska kolhydrater (samt öka totala intaget av kalorier) för att se om jag kan få ytterligare positiva effekter.

Såhär har det gått hittills (protein runt 75g/dag)

• 14/8 BlodK: 0,5 , BlodS: 4,6
  • 17/8 BlodK: 1,1 (155g fett, 32g kolh)
  • 18/8 BlodK: 1,2 (220g fett, 25g kolh)
  • 19/8 BlodK: 0,7 :unsure: BlodS: 4,2 :) (dagens datum och har inte ätit färdigt än)

Jag hoppas att ovan indikerar på att jag håller på att bränna bort socker och att jag inom någon dag kommer öka i blodketoner...

Mnjaeä.. ändra som sagt vad inte för mycket på ett vinnande koncept.. iallafall inte mer än marginellt!

För det första så antyder dina blodketoner att du befinner dig i "keto sweet spot", dvs dietinducerad ketos!

För det andra så att bränna socker är lixom inga problem du behöver bekymra dig om.. iallafall inte på din nuvarande kost.

Och återupptar du din träning så kommer det i sig leda till ökad hunger/post exercise ketosis/ökat kaloriintag!

Och då såg jag gärna att proteinintaget ökade upp till iallafall 100 gram per dag i snitt.

Dvs om du äter cirka samma blandning av macronutrienter som nu/samma typ av måltider så ökar de främst i volym, per måltid.

• Like 2

Kommer ytterligare info om min mat....

Middag igår var hemmagjorda hamburgare  kanske 200 gram med ost och bacon., Äggröra med paprika och lök och min feta coleslaw.

Lunch idag var hemmagjorda hamburgare med äggröra med paprika och lök och hemmagjord räksallad som sås :)

Middag ikväll var flygande Jakob.  Gjord på 2 grillad kyckling, grädde , creme fraishe , tomatpure, Chili andra kryddor ca 480 gram bacon och 200 gram salta jordnötter.  Det som blev över fryser jag in och använder som matlådor till jobbet. Dessutom åt jag coleslaw till.

Fortfarande inte hittat min köksvåg tyvärr...

• Like 3

Går år fel håll när jag försöker öka näringsintaget.

Har försökt äta mer (främst fett) men ändå hålla nere kolhydraterna men nu efter en vecka får jag nästan 0 i utslag på min blodketonmätare... =/

Staplarna går mot vänster axel och linjen med blodketoner mot den högra axeln.

Capture.JPG.e103dc13ae5b3666a40ddcfa0f20af90.JPG

1 minut sedan, jesper sade:

Jag tycker mig se ett tydligt samband med ditt protein intag.... När det är högt verkar dina blodketoner bli låga...   Tränar du något?

Jag har haft flunsa i 10 dagar så jag har inte tränat alls. Nu på lunchen blir första styrkepasset på ett tag.

2 timmar sedan, MrB sade:

Fasta och spring. Då kan man förmodligen inte undvika ketos. Undvik småätande. Ju färre måltider per dag eller vecka desto bättre.

Jag försöker gå upp i vikt då jag rasade lite väl mkt och har tappat även muskler.

• Like 1

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Gjorde 4st blodketonmätningar idag:

1. Kl 07:21 (Fastande sedan kl20 kvällen innan) bK = 0,8 mmol/l
  2. Kl 10.01 (Fortfarande fastande) bK = 0,8 mmol/l
  3. Kl12.44 (Fettkaffe 10.30, Gym 11-12.30) bK = 0,3mmol/l
  4. Kl15:25 (Lunch kl13) bK = 2.6 mmol/l

hepp?

• Like 2