Har jag lurat min man?

Banan2

Recommended Posts

Jag är bedrövad och besviken! Har jag lurats?

Jag har själv ätit lchf en längre tid och har efter mycket tjat lyckats övertala min man att prova. Han går på årliga kontroller av blodfetter mm eftersom han har högt blodtryck. Han har också haft höga kolesterolvärde men inte medicinerat för det. Däremot äter han blodtrycksmediciner. Jag tänkte att ha skulle slippa sina mediciner genom att byta kost. På den årliga kontrollen visade det sig att det istället för bättre värde blivit sämre efter 9 månader med LCHF. Visserligen med en del fusk men men väldigt mycket mindre sockerintag. LDL har stigit. Jag är förkrossad. Har jag lurat honom att äta nåt han inte mår bra av? Har Kostdoktorn och andra helt fel? Är han ett undantag? Själv tror han att det är äggens fel. Jag vet inte vad jag ska tro. VI har under många år undvikit pasta, potatis och ris till middagsmat, men han har ätit bröd och fikabröd. Läkaren han går till rekommenderar mindre fett. 

Totalt 6,8

LDL 4,7

HDL 1,1

Triglycerider 1,78

Blodtrycket har i alla fall gått ner till 120/85 och vikten minskat med ca 10 kg.

Förtydligande: Den sista tiden med lchf har han inte ätit bröd eller fikabröd hemma. Bara när han blivit bjuden. Det jag skriver om ovan är tidigare år som faktiskt påverkade kolestrolvärdena positivt. Så mycket att läkaren inte skrev ut statiner vilket hon hotat med. 

Det är det sista året värdena gått åt fel håll. 

• Like 1

Jag har inte mätt kolesterol på länge, men jag har sannolikt betydligt högre totalkolesterol än din man. Och betydligt högre LDL.

Men triglyceriderna skulle kunna vara lägre för din man.

Vissa menar att man kan behöva vara fastande längre när man äter LCHF så inte det man ätit påverkar värdena. Skulle det kunna vara en orsak?

För övrigt tror jag att han ligger inom referensvärdena.

Ett tips kan vara att be om ny provtagning och se till att ha fastat kanske upp emot 24 timmar. Sen be att få kolla APO-kvot också. Det säger mer än bara att titta på LDL.

Mitt svar på din fråga är: Nej, du har inte lurat din man. Han har lägre blodtryck och lägre vikt.:)

• Like 6

Hur såg värdena ut innan han började med LCHF?  Hur mycket har han fuskat? Triglyceriderna borde gått ner ordentligt. Min man är i samma situation. Medicinerar mot högt blodtryck och årliga kontroller. Efter ett drygt år med LCHF hade triglyceriderna minskat från 2,0 till 1,1. Och nej, du har inte lurat honom. Blodtryck och vikt har ju minskat vilket är viktigt

• Like 2