Jump to content

Recommended Posts

Hur gör ni för att hålla igång motivationen? Har startat några gånger på LCHF men håller inte ut särskilt länge. Jag skulle vilja gå ner i vikt, men har inga andra drivkrafter (är överviktig men inga andra hälsoproblem). Och det drivet räcker någon vecka, men inte tillräckligt länge för att det ska komma någon effekt på vågen. Det är skönt att inte känna sig hungrig, men när jag sedan blir trött någon gång eller stressad orkar jag inte fixa rätt mat längre.

Vad är era bästa tips?

• Like 2

Du behöver förstå bakgrunden till LCHF. Vad händer i kroppen rent biokemiskt, hur påverkas psyket och annat. Varför blir man fet osv.

LCHF är inte en bantardiet utan en livsstil. 

Läs allt på Kostdoktorn, se alla intervjuer, föreläsningar och filmer. 

Sluta tänk på vikten, kasta ut vågen. 

• Like 4

1 timme sedan, Karro K sade:

Skit i motivation bara gör det. Motivation har ingen under en längre tid.

?

För mig tog det flera år tills jag hittade motivationen att ta det sista steget. Jag förändrade min kost sakta men säkert i takt med att motivationen infann sig. Sedan dess har jag varit motiverad. Fyra och ett halvt år nu.

Jag stängde mina dörrar för kolhydrater och då behöver man inte ens fundera utan bara acceptera att den maten inte för mig. Jag går förbi kolhydrater i affären precis likadant som jag går förbi hundmat.

Du är motiverad att gå förbi kolhydraterna i affären. Du gör ju det. Annars skulle du stanna till där och botanisera.

Eller, vad menar du med motivation?

Grönsaker och kött är ju skitlätt att laga. Mina middagar och luncher tar 10 minuter att laga. Krångla inte till det så mycket. 

Ja, för dig är det det skitlätt. Det betyder inte att det är så för andra.

• Like 2

17 minuter sedan, iAnna sade:

Du behöver förstå bakgrunden till LCHF. Vad händer i kroppen rent biokemiskt, hur påverkas psyket och annat. Varför blir man fet  

LCHF är inte en bantardiet utan en livsstil. 

Läs allt på Kostdoktorn, se alla intervjuer, föreläsningar och filmer. 

Sluta tänk på vikten, kasta ut vågen. 

Mycket bättre tips.

Att läsa på, fundera, ifrågasätta och försöka förstå är grejen.

Det finns även massor med gamla trådar här på forumet för den som vill förstå.

• Like 2

1 minut sedan, Ganymedes sade:

?

För mig tog det flera år tills jag hittade motivationen att ta det sista steget. Jag förändrade min kost sakta men säkert i takt med att motivationen infann sig. Sedan dess har jag varit motiverad. Fyra och ett halvt år nu.

Du är motiverad att gå förbi kolhydraterna i affären. Du gör ju det. Annars skulle du stanna till där och botanisera.

Eller, vad menar du med motivation?

Ja, för dig är det det skitlätt. Det betyder inte att det är så för andra.

Detta var mitt tips hur jag gör och tänker. Det va det ts frågade om. 

• Like 4

För mig är innebär motivationen att fast vid LCHF på längre sikt, när man blivit av med de värsta omställningsbesvären att äta god mat som mättar och inte triggar sötsug och håller magen lugn. Äter jag LCHF så mår jag bättre än vad jag skulle göra om jag inte gjorde det. För mig är det motivation nog. 

Du skriver att du håller ut någon vecka när du börjar med LCHF. Vad händer sedan? Vad är det som gör att du inte håller fast vid LCHF? Tänk på att man kan få en del omställningsbesvär, både fysiska och mentala de första veckorna. Det tar ungefär tre veckor för hjärnans belöningssystem att byggas om. Känsloäter du? Äter du för att du har tråkigt, känner dig upprörd eller för att belöna dig? Finns det situationer som triggar dig?

Handlar det bara om att du inte har tid att laga och äta mat, använd någon LCHF-tillåten nödlösning. Ha kokta ägg färdiga i kylen och ät med t ex makrill i tomatsås på burk. Ta majonnäs till. Köp färdig majonnäs om du inte orkar göra egen. Ät ölkorv eller ta några babybelostar eller skär en bit av en vanlig ost. Gör ost- eller skinkrullar. Rulla en ostskiva eller en bit skinka runt en smörbit och ta ev med lite gurka eller en paprikaskiva i rullen. Ät. Köp en grillad kyckling (kryddningen kanske inte är helt ok, men den är ett bättre val än en hel del annat) och ät med färdig bearnaiesås om du inte orkar laga mat. Köp en LCHF-pizza från den lokala pizzerian om de gör sådana, om inte köp en pizza och kassera botten och ät fyllningen. 

Hjälper det att följa någon färdig meny, t ex någon av Lesscarbs veckomenyer eller kostdoktorns utmaning. Kan du tänka dig att anlita någon kostrådgivare och gå kurs hos denne? ÄR du hjälp av belöningar, t ex om jag äter LCHF utan avsteg en vecka får jag... .Om jag äter LCHF 4 veckor utan avsteg (eller åtminstone alltför stora undantag) får jag...

• Like 3

Jag var desperat att gå ner i vikt och när det visade sig att kilona rasade blev jag motiverad fortsätta. Det tog kanske 5 veckor att se kiloraset. 

Sen har jag stor hjälp av att jag (i) verkar vara lättinflammerad, så fort jag fuskar det minsta lilla får jag migrän och ledproblem, (ii) är intolerant mot gluten och mjölkprotein och (iii) aldrig gillat sött (bröd är/var min svaghet).  Men såna problem är inte alla förunnat ... ;-)   Och Edit, problem med ett antal sockerarter FODMAPS.

• Like 2

Om du vänder på det och funderar över "Vad är alternativet?" istället...? Kan det hjälpa? Om du fortsätter som nu, vad händer då?

Du blir förmodligen tjockare. Du utvecklar förmodligen någon eller några livsstilsrelaterade sjukdomar. Vill du det? Att inte agera, att förhålla sig passiv, är också ett aktivt val.
Eftersom du skriver här utgår jag från att du vill ställa om till LCHF. Jag tror på att göra små förändringar när motivationen brister. Om du fått en sjukdomsdiagnos hade förmodligen motivationen varit stor och du skulle kunnat gå all-in. Om det är att laga mat varje dag som är ett problem, anamma Petra183s tips med färdiga saker (själv steker jag flera köttbitar på en gång och plockar skuren sallad ur påse och serverar med kryddsmör eller creme fraiche-röra som också är klar). Är du en småätare (mumsare) så kan det dock vara lätt att överäta när det finns färdig mat i kylen.

• Like 4

Jag har hållit min motivation igång (under 13 år) med att njuta mycket och ofta av sådant som var förbjudet under mitt tidigare liv som kalorijägare.

Att med gott samvete och helt på egen hand klämma i sig en hel Gorgonzolaost, äta fettet på kycklingen, en stor klick smör direkt från paketet o.s.v. gav mig de första åren en slags triumf och lyckorus över att jag kände mig mätt, glad, välmående samtidigt som kilona försvann. Det kändes nästan för bra för att vara sant. På senare år har jag tyvärr lagt på mig för många kilon(klimakteriet) men för mig finns ingen annan livsstil när det gäller kosten. Detta trots att folk runtomkring mig, familj, jobbarkompisar mm äter normalkost och många ggr har ifrågasatt mitt val.

• Like 5

Jag har bekanta som inte lyckas sluta röka, dricka eller äta sötsaker.

Anledningen till att de inte lyckas är att de associerar sitt beroende med lycka. Lycka = sötsaker, rökning, alkohol. Så länge man har den inställningen tror jag inte man kan komma ur den.

Man måste associera lycka och välmående med något annat än att frossa i någon sockerbomb, rökning eller alkohol.

Programmera om dig själv. Lycka är lchf, träning och fasta. Det existerar ingenting bättre. Efter ett tag så blir det en sanning. Det är lite syftet med forum som detta också. ;)

Om du är övertygad om att du kommer må sämre med en ny kost och att det alltid kommer vara en kamp så kanske du inte tror på den. Men beviset finns kanske att nuvarande kost inte ger perfekt välmående.

Angående "inte orkar fixa rätt mat" så är mitt tips: skippa den måltiden och laga lite kaffe, grönt té och gott mineralvatten. Finns gott om hälsogurus som fastar i 30 dagar och mår som gudar. Varför kan du inte skippa en enstaka måltid?

Gör måltider sällan och då med kvalité. Befinn dig i ketos mellan dem så kommer du inte ha någon hunger. Efter ett tag känns en måltid som något "jobbigt" man gärna skippar.

Jag åt lchf förut ett år utan att förändra mig i vikt då jag inte brydde mig mängd eller fasta. Bara kolhydrater och fett. Däremot mådde jag mycket bättre och fick mängder med hälsofördelar.

Vill du börja tappa i vikt måste du:

1. Vara i ketos nonstop. Ät lchf och mät med ketonstickor.

2. Fasta

Lär dig fasta succesivt, med små myrsteg i taget som du sedan ökar på. Googla Dr.Jason Fung.

Så har jag gjort och förlorat ca 27kg sedan mars-april någon gång. Hur kan man inte vara motiverad?

Citat

Det är skönt att inte känna sig hungrig, men när jag sedan blir trött någon gång eller stressad orkar jag inte fixa rätt mat längre.

Du kompenserar trötthet och stress med dålig mat. Stressa av och sov. Ta ledigt från arbetet.

Skippa den dåliga måltiden.

Normen i västvärlden med 5 måltider om dagen + några snacks är sjuklig trots att den av allmänheten betraktas som sund och normal. 

• Like 2

Det hänger ju lite på hur mycket övervikt du har vilket resultat man får. Ju mindre överflöd desto jobbigare att få till det. LCHF är ju egentligen inte en bantningsdiet utan en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa uńder tiden.

När det gäller motivation har LCHFingenjören en hel del verktygslådor i sina äldre inlägg

• Like 4

Gå ut strikt, omställningen kan ta en månad (det gjorde det för mig). Ha mål att klara den månaden, när du börjar närma dig slutet av den så sätt upp ett nytt mål. Efter några månaders tid så tänkte jag iaf när jag fick godispåsen i knät "är det verkligen värt att ätaen godis för att gå igenom den första månaden igen?" Akta dig för light läsk det gör dig bara hungrig. Lycka till

• Like 3

Mitt bästa tips är att göra aktiva val när man handlar, dvs bunkra upp med sådant du kan äta när motivationen tryter.

Dvs det är i affären som det avgörs.. och av någon himla konstig anledning så verkar det som att jag äter upp allt jag handlat.. oavsett om det var LCHF eller ej!

• Like 3
  • Haha 2

Alla förändringar är jobbiga innan de blir till en ny vana:unsure:. Definitivt värt att att veta varför man ska göra en förändring i sitt liv, då blir det lättare enligt mig:o. Läs på, planera och genomför och snart är det nya vant och bekvämt!! Lycka till:)

• Like 5