Jump to content

Kramp / Sendrag långvarigt i vaden

Stefan S

Recommended Posts

Hej! Ungefär sen jag klev upp i morse har jag haft en krampkänning som inte släppt i vänster vadmuskel. Jag tränade inget igår, men i tisdags joggade jag. Kanske är det träningsvärk, fast på nåt konstigt sätt?

Jag käkade magnesium igår till min middag, så den borde ju ha gått ut i kroppen kan man tycka. Har beställt ny magnesium (den som Andreas rekommenderar) idag.

Men undrar bara, vad kan jag göra? Har provat att stretcha och massera men de lindrar bara för stunden.

När ska jag kontaka vården för djupare information?

är ju hypokondriker så om någon kunde sända ett ljus över detta vore jag glad :)

Salt har jag läst om, men igår när jag åt tyckte jag att jag saltade rätt bra... fast de går ju salta mer förstås.

13 minuter sedan, Ekner sade:

Kan vara muskelbristning, som oftast kommer i vaden.  Detta drabbades jag av till leda, ända tills för ca 2 år sen när en arbetskollega gav tipset att sluta stretcha. Efter det har jag inte drabbats en enda gång.

Okej, jag har joggat men aldrig stretchat så sett.. så tipset kanske är att jag borde stretcha istället? Om det är en muskelbristning, hur lång tid tog de att läka?

• Like 1

Magnesiumspray tycker jag funkar bättre på vaderna. Eller ja, då märker jag skillnad direkt, det gör jag inte med tillskotten på samma sätt.

Rätt nyligen insåg jag varför löpcoacherna Phil Maffetone (MAF) och Nicholas Romanov (POSE) båda avråder från stretching (i bemärkelsen statisk stretch). Våra muskler är inte gjorda för det; de ska bara dra ihop sig och sedan slappna av, inte överspännas i nåt onormalt läge. Romanov har flexibilitetsträningsprogram på sin betalkanal, lite osäker på hur mycket som är fritt där (kostar 29kr/mån tror jag). 

11 minuter sedan, Ekner sade:

Börjar man se till vad vi egentligen är anpassade och designade för återstår inte mycket annat än att gå promenader. Träning är en chans man tar...

Människan har två gångarter, gång och löpning. Sedan har vi klättrat, simmat, brottats och lite annat för att få tag i mat. :)

• Like 4

1 timme sedan, Stefan S sade:

Troligen är detta en bristning eller liknande, det verkar som excentrisk tåhävning, vila och voltaren är botningen. Så, vi får se! Uppdaterar!

Just Voltaren-delen är jag skeptisk till men tåhävningar, vila och, om det är varmt, kyla, tror jag starkt på!
Anna Sparre om NSAID: http://4health.se/?s=nsaid

• Like 2

en bristning är en bristning... det måste få läka.. ... jag skulle också säga att det tar några veckor ... och sen startar man med ganska lugna löppass även om det känns väldigt bra ...annars kan det gärna brista igen.

Framförallt tror jag att bristningar beror på att man kör lite hårdare än man borde ... det är förbaskat trist att ta det lite lugnt hela tiden men har man kommit upp en bit i ålder så har man inte så mycket att välja på... ;)

• Like 3