Jump to content

D-vitaminbrist, kalcium

Eva Jonsson

Recommended Posts

I feb konstaterade man att jag hade kraftig d vitaminbrist. Jag fick då tillskott på 2000 IE/dag. Jag märkte tydligt att jag blev piggare och mer "mig själv" mentalt. Sen sänkte de dosen till 800 IE och efter en tid började jag bli trött igen. Läkaren har kollat mitt dvitaminvärde och det är fortfarande inte normalt men hon vill inte höja dosen för hon är rädd att jag ska få njursten istället. Mitt kalciunvärde var senast 2,35. Är min dr för "feg"? Ska jag kräva att få den högre dosen? Jag mår ju bättre av den. Det är så frustrerande att vara så trött att man somnar när man kommer hem från jobbet och sover tills man ska upp igen nästa morgon. Jag har inget liv. Jag sover 12-14 timmar per dygn och orkar ändå inget.

• Like 4

2 minuter sedan, iAnna sade:

Ja, jag är ingen läkare, men själv äter jag 4000-5000 IE/dag året om, men också K2-vitamin. Det är viktigt att kombinera höga doser av D3 med K2, så att kalciumet hamnar i skelettet och inte i ådrorna.

4 minuter sedan, stoscha sade:

Ät D vitamin kombinerat med K2 (finns kombotabletter) så hamnar kalciumet där det ska. Jag äter 5000 IE Dvitamin per dag september-mars 

Tack för svaren men eftersom hon är rädd att mitt kalcium ska bli för HÖGT som en följd av för högt d vitaminintag kommer hon definitivt inte ge mig såna tabletter.

Har ni ert tillskott på recept eller har ni kommit fram till den dosen själva?

• Like 2

4 minuter sedan, Ekner sade:

Jag använder D-vitamin, behöver ingen läkare till det. Finns på Life

Nej jag vet man inte behöver någon läkare till det men nu var det så att de upptäckte att jag hade kraftig brist och jag gick recept men läkaren är alltså rädd att jag ska få njursten. För mycket d vitamin=förhöjt kalcium=njursten.

Jag låter läkarna sätta diagnoserna, jag experimenterar inte med min kropp på det sättet ?.

• Like 2