Jump to content

D-vitaminbrist, kalcium

Eva Jonsson

Recommended Posts

I feb konstaterade man att jag hade kraftig d vitaminbrist. Jag fick då tillskott på 2000 IE/dag. Jag märkte tydligt att jag blev piggare och mer "mig själv" mentalt. Sen sänkte de dosen till 800 IE och efter en tid började jag bli trött igen. Läkaren har kollat mitt dvitaminvärde och det är fortfarande inte normalt men hon vill inte höja dosen för hon är rädd att jag ska få njursten istället. Mitt kalciunvärde var senast 2,35. Är min dr för "feg"? Ska jag kräva att få den högre dosen? Jag mår ju bättre av den. Det är så frustrerande att vara så trött att man somnar när man kommer hem från jobbet och sover tills man ska upp igen nästa morgon. Jag har inget liv. Jag sover 12-14 timmar per dygn och orkar ändå inget.

• Like 4

2 minuter sedan, iAnna sade:

Ja, jag är ingen läkare, men själv äter jag 4000-5000 IE/dag året om, men också K2-vitamin. Det är viktigt att kombinera höga doser av D3 med K2, så att kalciumet hamnar i skelettet och inte i ådrorna.

4 minuter sedan, stoscha sade:

Ät D vitamin kombinerat med K2 (finns kombotabletter) så hamnar kalciumet där det ska. Jag äter 5000 IE Dvitamin per dag september-mars 

Tack för svaren men eftersom hon är rädd att mitt kalcium ska bli för HÖGT som en följd av för högt d vitaminintag kommer hon definitivt inte ge mig såna tabletter.

Har ni ert tillskott på recept eller har ni kommit fram till den dosen själva?

• Like 2

4 minuter sedan, Ekner sade:

Jag använder D-vitamin, behöver ingen läkare till det. Finns på Life

Nej jag vet man inte behöver någon läkare till det men nu var det så att de upptäckte att jag hade kraftig brist och jag gick recept men läkaren är alltså rädd att jag ska få njursten. För mycket d vitamin=förhöjt kalcium=njursten.

Jag låter läkarna sätta diagnoserna, jag experimenterar inte med min kropp på det sättet ?.

• Like 2

Jag har haft SAD i många år. Solen slocknade första september och sen levde jag i gråskalor till mars. I och med Dvitamin har jag ett liv mitt i vintern. K2 vitamin ökar inte halten kalcium, den bara transporterar den till rätt ställe. Det är en rätt ny forskning så troligtvis vet din läkare inte vad K2 är

• Like 3

9 minuter sedan, Eva Jonsson sade:

Jag låter läkarna sätta diagnoserna, jag experimenterar inte med min kropp på det sättet ?.

Ordspråket säger att man är själv sin bästa läkare. Du kan se din läkare som en konsult du kan rådfråga.

Börja läsa på om kroppen och hur biokemin funkar i den. Det finns massor att läsa på Kostdoktorn.

Citat

5. Läkaren ska behandla patienten med empati, omsorg och respekt och får inte genom sin yrkesauktoritet inkräkta på patientens rätt att bestämma över sig själv.

https://www.slf.se/Lon--arbetsliv/Etikochansvar/Etik/Lakarforbundets-etiska-regler/

• Like 4

Jag väljer att tro att läkarna känner till den forskning som finns. Skillnaden är att de väntar in studier och fakta innan de ger rekommendationer och att det krävs betydligt mer för att ett preparat skall godkännas som läkemedel än naturtillskott. 

Sambandet mellan för mycket D vitamin och förhöjt kalcium är känt sedan mycket länge och det finns skräckexempel där människor överdoserat och fått svåra sjukdomar till följd. Så att min läkare skulle skriva ut doser på 4-5000 IE (vitaminK2 eller inte) är helt uteslutet eftersom hon inte vill skriva ut 2000IE ens.

Jag undrade snarast om någon annan haft problem med kalcium pga för mycket d vitamin, om min läkare är "feg".

3 minuter sedan, iAnna sade:

Ordspråket säger att man är själv sin bästa läkare. Du kan se din läkare som en konsult du kan rådfråga.

Börja läsa på om kroppen och hur biokemin funkar i den. Det finns massor att läsa på Kostdoktorn.

https://www.slf.se/Lon--arbetsliv/Etikochansvar/Etik/Lakarforbundets-etiska-regler/

Jag är inte helt outbildad i medicinfrågor men vitaminer är inte min inriktning.

Jag anser att min läkare är bättre läkare än jag är. Jag har inte gått en lång läkarutbildning och jag har inte årtal av erfarenhet.

Min läkare har inte inkräktat på min rätt att bestämma själv. Om jag vill proppa i mig massor av D vitamin så går jag väl in på närmsta hälsokostaffär och köper ett gäng burkar och så vitt jag vet kan ingen läkare hindra mig från det. Min fråga handlar om förhållandet d vitamin och kalcium men det verkar inte vara många här som känner till det. Kanske inte hälsokostaffärerna informerar om det eller står det inget på burken ?, undrar varför.

39 minuter sedan, Eva Jonsson sade:

Enligt livsmedelsverket:

"Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. "

Ja, kalcium vill man inte ha i blodet, det ska in i skelettet. Det är väl därför D-vitamin ska kombineras med K2?

• Like 4

12 minuter sedan, iAnna sade:

Ja, kalcium vill man inte ha i blodet, det ska in i skelettet. Det är väl därför D-vitamin ska kombineras med K2?

Vitamin K hjälper till att utvinna kalcium ur kärlen och föra in det i benmassan 

Det betyder inte att det stoppar effekten av att d vitamin ger kalciumöverskott.

Vitamin K2 är tillsatt i d vitaminpreparaten för att ge mer effekt till skeletten än vad enbart d vitamin gör (inte för att skydda mot kalciumöverskott) , så har ni benskörhet är det en bra grej ?.

Att säga att man inte vill ha kalcium i blodet är lite överdrivet. Kalcium du får i dig via munnen släpps ut i blodet där det behövs för att reglera hormonnivåer och funktioner i muskler, blodkärl och nerver. Om du inte äter tillräckligt med kalcium tas det från reserverna i skelettet och släpps ut i blodet för att nerver och muskler skall fungera normalt.

• Like 2

Här en föreläsning av Jason Fung. Kalcium i mjölk eller tablett är problemet. Tyvärr är ljudet väldigt dåligt. Man kan läsa på bilderna. 

Vad gäller d-vitaminets giftighet är det så vitt jag minns undersökningar på D2 som framställs på mögel. D3 däremot som är får-talg har vad jag vet aldrig visats vara giftigt. D2 är ofta det som används att berika livsmedel, det är billigare.

• Like 1

36 minuter sedan, Erik 2 sade:

Här en föreläsning av Jason Fung. Kalcium i mjölk eller tablett är problemet. Tyvärr är ljudet väldigt dåligt. Man kan läsa på bilderna. 

Vad gäller d-vitaminets giftighet är det så vitt jag minns undersökningar på D2 som framställs på mögel. D3 däremot som är får-talg har vad jag vet aldrig visats vara giftigt. D2 är ofta det som används att berika livsmedel, det är billigare.

Kan tänkas att de med giftigt d vitamin menar detta, att det är "giftigt" i höga nivåer även om inte preparatet i sig är giftigt:

"Man kan inte få för mycket D-vitamin av enbart solen och födan. Om man däremot dagligen tar tillskott med D-vitamin i höga doser under en längre tid kan man få giftiga halter av D-vitamin i kroppen. Det yttrar sig som höga halter av kalcium i blodet, inlagring av kalcium i njurarna och njursvikt. Friska vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt det Europeiska livsmedelsverket (EFSA). Högre doser än så bör endast tas i kortare perioder på inrådan av sjukvården och under sträng medicinsk övervakning"

Jag tar alltså inget tillskott kalcium utan min läkare är rädd att jag ska få för mycket kalcium pga mitt dvitamintillskott.

• Like 1

Detta är en intressant diskussion då vi i detta forum ofta anser att D-vitamin kan man aldrig få för mycket av utan det är snarare en fråga om hur mycket det får kosta i form av bra tillskott. Jag tror iofs att alla är överens om att vi får för lite D-vitamin här i norden och ca10% av befolkningen har solbristrelaterade problem vintertid, varav ca 2% går ner i djupare depressioner. (Precis som Stoscha har jag det som kallas SAD men tyvärr räcker inte bara D-vitamin för mig, jag behöver ljuset också.)
Anna Hallen har tagit upp detta med D-vitamin i sina resonemang om "balansbrädor" och ifrågasatt att obegränsat med D-vitamin skulle vara ofarligt. Jag är övertygad om att hon (och din läkare) är på rätt spår, överdosering orsakar en obalans. Frågan är nog snarare var balansen ligger. Där är jag inne på att du/vi behöver större doser (framför allt) vintertid än läkaren är inne på. Det viktiga är att balansera upp det med K2 och även andra vitaminer. Allt samverkar på ett eller annat sätt. Eftersom dina nivåer är så låga kanske du ska titta på vad som eventuellt kan störa ut upptaget så att du verkligen tillgodogör dig den dos du får i dig eftersom du väljer att lita på läkaren och inte ta den högre dos du märker att du mår bra av. Anna Hallen har förresten pratat om det också, att tillskott kan hjälpa ett tag men sedan försvinner effekten så man måste angripa orsaken till bristen, inte bara höja doser hela tiden och tro att det är lösningen. 

• Like 3

Du upplever trötthetsproblem. Du har kraftig brist på d-vitamin. Din doktor vill inte ge dig den dos du tror behövs. Din d-vitamin brist beror på något. Jag tycker ni måste utreda varför du har brist. 

Har du reflekterat över att D-vitaminbrist är ett symptom på celiaki och glutenintolerans. (Liksom brist på kalcium, magnesium och vit-K. )

Har du provat leva glutenfritt en tid, typ 4-5 veckor ?

Lite info om kalcium och vit-D från Wheat Belly, William Davis. 

http://www.wheatbellyblog.com/2016/04/why-calcium-supplements-are-unnecessary-on-the-wheat-belly-lifestyle/

http://www.wheatbellyblog.com/2017/06/important-vitamin-d/

Please note that achieving an ideal level of vitamin D is key— not too low, but also not too high. The ideal level of vitamin D, measured as 25-hydroxy remains open to debate. However, applying epidemiological observations to the above diseases, combined with studies that demonstrate vitamin D’s relationship to minimizing unhealthy levels of parathyroid hormone that can impair bone health, suggest that 60 to 70 ng/ ml is the ideal range.

Too much vitamin D is also not a good idea. Besides provoking abnormal calcium deposition in tissues, vitamin D levels that exceed 100 mg/ dl are associated with increased potential for the abnormal heart rhythm called atrial fibrillation.

The majority of people require vitamin D doses of 4,000 to 8,000 international units (IU) taken in an oil-based gelcap form to achieve the target value of 60 to 70ng/ ml.

Vitamin D should be taken as D3, or cholecalciferol, which is the form that naturally occurs in the human body and is widely available as a nutritional supplement. You do not want the form found in mushrooms (D2 or ergocalciferol), which is also the form in prescription vitamin D. In this instance, the nutritional supplement form is superior to the prescription form.

• Like 2

Lite om D-vit. Märk väl att man skriver " potentiellt 2 farligt = möjligen.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4004

Här föjer en länk jag har skickat tidigare om gränsen för toxitet " nuvarande data stöder synvinkeln att biomarkörens plasma 25 (OH) D-koncentration måste stiga över 750 nmol / L för att ge D-vitamin toxicitet "

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search

I en intressant artikel i Läkartidningen från 2015 skrivs det om vådan av för höga doseringar av D3, men den person det skrivs om hade fått 50000 IE dagligen av sin son i 6 månader, så det var ju mycket högre dos än vad som diskuteras här.

http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2015/06/D-vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/

Artikeln kan man ju tolka på två sätt. Endera att man faktiskt kan ta enorma doser D3 varje dag i ett halvår, och ändå klara livet efter sjukhusvård, eller också att man riskerar att behöva sjukhusvård om man äter för mycket D3.

• Like 1

Jag vill börja med att säga att jag har inte varit ute efter att misskreditera sjukvården. Min fråga om min läkare är feg menade jag som en tanke om hon sätter sin nivå för lågt. Som Maria F är inne på, att hitta balansen. Att det finns ett samband mellan dvitamin tillskott och kalcium tvivlar jag inte ett dugg på så den diskussionen tänker jag inte ge mig in i oavsett hur många artiklar eller statistik ni hittar. Allt finns ju att hitta på nätet om man letar tillräckligt och statistik är till för att tolkas.

Jag vet att det sticker ut och att många reagerar på det men jag litar faktiskt på min läkare jag funderar bara om hon är för feg, det vill säga lite för omtänksam, njursvikt och njursten vill ju ingen ha. Jag vet att det också kan ses som gammalmodigt men jag vill gärna ha mitt recept och jag vill att mina värden följs,jag vill veta om det går åt rätt håll. Jag vill inte laborera med burkar vars innehåll jag inte vet nåt om och chansa på att den mängden jag för tillfället mår bra av är den jag ska ha under lång tid. All medicinering är en vågskål, bäst effekt och minsta biverkan är ju vad man vill ha. 

Självklart ska man som ni säger utreda varför man har en brist, jag undrar också om alla ni som tar doser högre än livsmedelsverkets rekommenderar har kollat vad er brist på beror på. Jag är utredd för min trötthet och de har inte hittat något annat fel än vitaminbristen, man har kollat både tarmar och hjärta. Det är sån hjälp man får via sjukvården och inte i en hälsokostbutik.

Vi har faktiskt bra sjukvård i Sverige men man måste också våga lita på den och man måste hantera mötet på sjukvården på rätt sätt. Man kan inte gå in till en läkare och säga "jag har det här felet,bota mig med det här" lika lite som du lämnar in bilen på verkstad och säger "det skramlar under bilen, det måste vara fel på radion byt den". För använda samma exempel skulle jag aldrig köpa hälsokost när det finns motsvarande  läkemedel och jag skulle inte lämna in bilen till en cykelförsäljare om det finns en bilverkstad med trogen-kund-rabbat.

Jag säger inte att ni har fel men diskussionen har dragit iväg åt fel håll och jag inser att jag kommer inte att få mitt svar här. Maria F var dock den som var närmast ?. Jag kommer att ta upp en här frågan med läkare,vilken nivå man vågar ligga på, hur mycket kalciumprovet kan öka innan man ska vara orolig.

5 timmar sedan, iAnna sade:

Mats Humble har en del att säga om D-vitamin. 

4 timmar sedan, nilu sade:

I en intressant artikel i Läkartidningen från 2015 skrivs det om vådan av för höga doseringar av D3, men den person det skrivs om hade fått 50000 IE dagligen av sin son i 6 månader, så det var ju mycket högre dos än vad som diskuteras här.

http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2015/06/D-vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/

Artikeln kan man ju tolka på två sätt. Endera att man faktiskt kan ta enorma doser D3 varje dag i ett halvår, och ändå klara livet efter sjukhusvård, eller också att man riskerar att behöva sjukhusvård om man äter för mycket D3.

7 timmar sedan, jala sade:

Lite om D-vit. Märk väl att man skriver " potentiellt 2 farligt = möjligen.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4004

Här föjer en länk jag har skickat tidigare om gränsen för toxitet " nuvarande data stöder synvinkeln att biomarkörens plasma 25 (OH) D-koncentration måste stiga över 750 nmol / L för att ge D-vitamin toxicitet "

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search

11 timmar sedan, MariaF sade:

Detta är en intressant diskussion då vi i detta forum ofta anser att D-vitamin kan man aldrig få för mycket av utan det är snarare en fråga om hur mycket det får kosta i form av bra tillskott. Jag tror iofs att alla är överens om att vi får för lite D-vitamin här i norden och ca10% av befolkningen har solbristrelaterade problem vintertid, varav ca 2% går ner i djupare depressioner. (Precis som Stoscha har jag det som kallas SAD men tyvärr räcker inte bara D-vitamin för mig, jag behöver ljuset också.)
Anna Hallen har tagit upp detta med D-vitamin i sina resonemang om "balansbrädor" och ifrågasatt att obegränsat med D-vitamin skulle vara ofarligt. Jag är övertygad om att hon (och din läkare) är på rätt spår, överdosering orsakar en obalans. Frågan är nog snarare var balansen ligger. Där är jag inne på att du/vi behöver större doser (framför allt) vintertid än läkaren är inne på. Det viktiga är att balansera upp det med K2 och även andra vitaminer. Allt samverkar på ett eller annat sätt. Eftersom dina nivåer är så låga kanske du ska titta på vad som eventuellt kan störa ut upptaget så att du verkligen tillgodogör dig den dos du får i dig eftersom du väljer att lita på läkaren och inte ta den högre dos du märker att du mår bra av. Anna Hallen har förresten pratat om det också, att tillskott kan hjälpa ett tag men sedan försvinner effekten så man måste angripa orsaken till bristen, inte bara höja doser hela tiden och tro att det är lösningen. 

• Like 1

Iallafall.. alla fettlösliga vitaminer kan nå toxiska nivåer vad jag vet.. och det är därför man säger att man inte skall äta lever mer än 1-2 gånger per vecka.. på grund utav främst A-vitaminförgiftning!

Och D3 ökar altså kalciumupptag och kalciumomsättningen.. K2 är det vitamin som sen ser till att kalciumet hamnar i skelett och tänder.

Och det är så D3 skall fungera, bland annat, samt ingå i immunförsvaret.. det är egentligen ett prohormon, som reglerar en hel del!

Hur som helst.. man bör ligga inom normalintervallet på D3.. och ända sättet är att ta prover på 25-OH-D.

Och så länge det provet visar för låga värden så bör dosen ökas.. eller så får man sola mer, vid medelhavet!

"Ofta bestäms referensvärdet för en substans som populationsmedelvärdet +/-2SD. För D-vitamin skulle ett sådant värde påverkas av bl.a. ålder, kost, klädsel, etnicitet, latitud och årstid. I stället bedöms D-vitaminstatus utifrån patofysiologiska tröskelvärden. Gränsen för D-vitaminbrist har länge dragits vid 25(OH)-vitamin D-koncentrationen 25 nmol/L, eftersom patienter med osteomalaci eller rakit har serumkoncentrationer under detta värde [1, 2]. Nyligen har begreppet D-vitamininsufficiens införts. Det är ett mindre uttalat underskott som kan medföra hälsorisker på längre sikt. Det finns ingen konsensus för gränsvärdet mellan insufficiens (suboptimala nivåer) och optimala nivåer, men 75 nmol/L rekommenderas oftast [1, 3-7]. Risk för toxiska nivåer anses föreligga > 250 nmol/L "

http://www.regionhalland.se/vard-halsa/for-vardgivare/laboratorier/klinisk-kemi-och-transfusionsmedicin/klinisk-kemi/mer-om-analysen1/25oh-vitamin-d-mer-om-analysen-/

Och sen så till K2.. dvs tar man tillskott av D3 bör man oxå ta K2!

Eller så äter man en massa fermenterad föda, typ surströming, Natto, surkål, eller sådant som fermenteras i stora delar till K-vitamin i tarmen, typ grönkål.

• Like 3