Louise Wiman Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Jag har funderat över olika dieter (läs livsstilar ) och hur de påverkar varandra. Om man ibland äter mat enligt lchf och därmed ökar fettintaget för att sedan .. en annan dag/vecka mer gå efter GI tex. Är risken stor att kroppen reagerar med viktuppgång då eftersom det tillkommer kolhydrater, även om det är bra och långsamma kolhydrater.?? Kanske är svaret JA självklart!! Eller godtar kroppen att man varierar sig men sammantaget tänker hälsosamt ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 13 minuter sedan, Louise Wiman sade: Jag har funderat över olika dieter (läs livsstilar ) och hur de påverkar varandra. Om man ibland äter mat enligt lchf och därmed ökar fettintaget för att sedan .. en annan dag/vecka mer gå efter GI tex. Är risken stor att kroppen reagerar med viktuppgång då eftersom det tillkommer kolhydrater, även om det är bra och långsamma kolhydrater.?? Kanske är svaret JA självklart!! Eller godtar kroppen att man varierar sig men sammantaget tänker hälsosamt ?? Man bör äta enligt LCHF+GI+GL.. plus allt annat som tillför näring. Det är vad man äter i snitt över längre perioder som spelar mest roll. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Du bör inte blanda i samma måltid, dvs massa fett och massa kolhydrater, om du vill gå ner i vikt. Kroppsarbetare eller andra mycket aktiva kan säkert klara det, men inte alla. Annars tror jag att det är bra att blanda, dag till dag eller vecka till vecka. Träna upp sin metabolism att klara det mesta. Du kommer inte att gå upp i vikt på någon kost, såvida du inte överäter. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Jag gjorde tidigare ett bönexpriment(skrev det i böntråden tidigare) och kroppen verkade inte bry sig om bönorna och fortsatte i ketosis. Inte extremt noggrant mätt med vanliga stickor, men i alla fall. Det som TS kan göra är att ta fram ett excel och mäta vikt, ketoner, midjemått och mycket annat över en period med GI + LCHF pch skriva ner den exakta kosten om det är intressant? Rent spontant tror jag det hela beror på antalet kalorier och hur långsamma kolhydrater vi pratar om. Sedan alltid parametern "hur ofta" man äter. Fastar du samt baserar din kost på fett och långsamma kolhydrater men bra näringsrik föda, bör du få bra effekt(tror jag). Finns bara ett sätt att ta reda på det. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 Det behöver väl inte vara fel att kombinera olika "inriktningar" inom lågkolhydratsspektrum. Det finns många varianter på upplägg. Prova vad som passar dig. Om du har ett sug efter kolhydrater så kan det bli en större utmaning att hålla dig till ditt upplägg då det lätt spårar ur då suget sätter in. Det viktigaste är att du äter näringsrikt så att du mår bra och om du vill/behöver gå ner i vikt så kanske du behöver justera/strikta till din kost framöver. Om du har levt på högkolhydratskost tidigare och drar ner på kolisarna så mycket du kan så blir allt till det bättre. Lycka till! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts