Popular Post MalinBÅ Posted August 18, 2017 Popular Post Share Posted August 18, 2017 Jag har under några år läst här på forumet och nu vågat ta steget att delta mer aktivt. Jag hittade LCHF hösten 2015 då jag letade efter alternativ till smörgåsfrukost i ett försök att få ordning på magen. Läste allt jag kunde komma över, både på nätet och böcker. Första halvåret så blev det mycket ost och grädde och vikten gick sakta nedåt. Jag hade ca 10-15 kilo för mycket på kroppen. Ju mer jag lärde mig desto mer lärde jag mig om vad som passar mig och inte. När jag var 33 år( idag 46) så kraschade jag rejält med utmattning och värk. Då den hjälp jag fick inte gav den effekt som kunde förväntas, så fick jag en utredning vilket resulterade i diagnoserna aspergersyndrom och ADHD. Det jag har märkt är att ju mer strikt jag är med kolhydrater och att jag håller mig borta från mjölkprodukter, förutom smör, desto bättre fungerar min hjärna. Jag blir mindre autistisk och impulskontrollen blir bättre. Jag kan planera och organisera mycket bättre vilket gör livet lättare. Då jag även har problem med ångest och depression så märker jag att det också förbättras, värken blir mindre eller försvinner. Viktmässigt har det gått både ner och upp. Vid perioder med mycket stress så överäter jag, även om jag håller mig till LCHF och går då upp i vikt igen. Hade ett ordentligt återfall nu i juni med mycket stress pga att yngste sonen tog studenten. Blev både bröd, tårta, kakor och annat skräp. Tar jag en bit av något sött så kan jag inte sluta så då ränner det iväg. Nu har den värsta stressen släppt och jag har fått kontroll på maten, börjar må bra igen, hjärnan fungerar bättre, vikten går sakta åt rätt håll. Skall äntligen börja styrketräna nu till hösten vilket jag velat göra länge. Nu ser jag fram emot att hålla mig till min bana och att hälsan förbättras ytterligare. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 18, 2017 Popular Post Share Posted August 18, 2017 Välkommen som aktiv i forumet, MalinBÅ! Vad intressant att du märker av att autismen och impulskontrollen blir bättre med mindre kolhydrater! Det är ju inte bevisat men du är alltså ytterligare en anekdot det funkar för. Jag vet inte varför ämnet intresserar mig, varken jag eller mina barn har diagnoser, men jag har flera vänner med barn med ADHD, Aspergers och autism och ingen (!) tycks tro att kosten har betydelse. Mitt intresse vaknade för ett antal år sen när jag satt på vårdcentralen och bläddrade i en tidning från någon förening där en artikel tog upp hur aspartam förstärker inbundenheten hos autistiska barn. Ditt inlägg gjorde mig riktigt glad. Lycka till med måbra-andet och träningssatsningen! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 Tack MariaF. Jag tycker det är konstigt att det inte pratas mer om kostens inverkan på funktionsnedsättningar. Jag tror att många sitter fast i att det är medfött och därför inte går att göra något åt det. Men min erfarenhet är att den autistiska delen är bara en liten del av mig. Resten av mina problem beror på yttre saker. Stress, ångest, depression kan åtgärdas precis som hos alla andra och fel kost skapar ju just stress och dåligt mående. En lugn kropp och mage gör att hjärnan får mer utrymme att kompensera för det som inte fungerar som hos "normala" människor. Nu är jag högfungerande och har ägnat en stor del av mitt liv med att försöka förstå vad som inte är som det skall hos mig. När jag började först hur kosten påverkar kroppens och hjärnans funktioner så blev det en vändning på många plan. När ångesten slår till idag, eller om jag känner mig nedstämd så kan jag många gånger se en koppling till vad jag har ätit de senaste dagarna. Jag tror att oavsett vilka typer av skador på hjärnan, funktionsnedsättningar eller utvecklingsstörningar man har så kan man alltid förbättra hur man mår. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 2 minuter sedan, MalinBÅ sade: Men min erfarenhet är att den autistiska delen är bara en liten del av mig. Är du säker på att du inte har en introvert personlighet - som kan misstolkas som autism? Om du känner dej obekväm i stora folksamlingar, att hamna i fokus, om du trivs bra ensam etc I övrigt är det så att om man spårar raffinerad och processade livsmedel genom historien så följer funktionshinder och utvecklingsstörningar som hand i handske. Under de senaste 30 åren har vi i tillskott fått högfrekvent strålning från mobiltelefoni, och i samma takt den byggs ut ökar den psykiska ohälsan i rask takt. Tråkigt för oss - Big buissness för industrin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 Den första diagnos jag fick var socialfobi, men idag vet jag att det finns en autistisk sida i mig. Jag har hjälp av psykolog på habiliteringen och vi har haft tillräcklig många samtal under åren så jag vet att jag har en korrekt diagnos. Däremot har jag, jämfört med många andra, en större insikt i hur jag fungerar, då jag alltid har frågat mig varför. Varför blev det si, varför blev det så och vidare. Jag vet att det finns delar i den sociala kommunikationen som jag helt enkelt inte fattar. Jag missar mycket information för att jag inte kan koppla ihop tal, kroppsspråk och ansiktsmimik. Jag har lärt mig att inte ta det folk säger ordagrant, men det krävs en hel del av min hjärna för att göra det. Det är bland annat där jag jag har märkt förbättringar när jag äter främst ketogen kost. Mycket av mitt liv handlar om att lära mig hur man skall göra och bete mig, det kommer helt enkelt inte naturligt utan kräver inlärning på ett annat plan i hjärnan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 Skall också nämna att när jag talade om för min psykolog att jag börjat med LCHF, så sade hon att fler av hennes patienter också blivit hjälpta av LCHF. Hon har även noterat att hon tycker att jag fungerar bättre nu än tidigare, 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 4 minuter sedan, MalinBÅ sade: Jag har lärt mig att inte ta det folk säger ordagrant, men det krävs en hel del av min hjärna för att göra det. Det är bland annat där jag jag har märkt förbättringar när jag äter främst ketogen kost. Den beskrivningen tyder som du skriver på autism. Bra att din psykolog är positiv till LCHF och att det funkar bra för dej. Lycka till... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Heja Malin. Det vore så intressant att höra om du tänkt nåt på vilka mekanismer som kan vara inblandade när kolhydratminskning fungerar för dig och andra i samma situation. Det finns olika teorier. En teori har att göra med insulin och att hjärnans förmåga att använda glukos störs eller tom stängs pga insulinet och att därmed hjärnan fungerar långsammare. Man ger ju amfetamin (uppåt) vid ADHD för att snabba upp hjärnan. En annan teori har med opiodia peptider att göra, såna uppstår bla vid dålig nedbrytning av gluten (gliadin) och kasein i mjölk. Också här handlar det om att hjärnan går långsamt och amfetamin (antidot till opium) fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Mycket intressant. Sitter själv i ungefär samma situation. Är man +60 och fick diagnosen social fobi med aspergerinslag för 5 år sedan, men inte gjort nåt speciellt åt det. Fick rådet av dom som gjorde utredningen att gå till hälsocentralen och få nån stämningshöjande medicin utskriven, men jag tycker att med min diagnos borde dom ha förstått att det var ganska meningslöst att ge det rådet. Det bästa vore väl om dom hade ordnat med receptet själva, om dom nu trodde att jag behövde medicinen. Har i flera år varit in och ut med LCHF. Har inte riktigt börjat med LCHF fastän den kosten känns helt rätt i huvudet. Jag ska läsa ditt inslag flera gånger och kanske få den spark jag behöver för att LCHF:a mer rejält. En fråga: hur är det med kaffe? Dricker du kaffe och märker du nån skillnad i hur du mår om du dricker eller om du gör ett uppehåll med det? Tycker själv att jag blir mer retlig och isolerar mig mer om jag dricker mycket kaffe, men att sluta verkar omöjligt. Konstigt hur man styrs av hur kroppen reagerar. Fil och yoghurt är också nåt jag tror jag är beroende av. Skriv gärna mer om hur det går för dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 Svår fråga då jag inte tänkt så långt ännu. Båda teorierna kan nog vara riktiga tillsammans med flera andra teorier. Skulle behövas mycket mer forskning på detta. Jag vet att jag har och fortfarande vill använda kolhydrater för att väcka hjärnan, även om det egentligen inte fungerar så bra. Jag har ätit Concerta (ADHDmedicin) under ett antal år, direkt när jag fick min diagnos. Den hjälpte till en viss del för mig. Problemet var dock bland annat att istället för att pendla kraftigt i upp och ner mående så blev jag slätstruken. Visst gick det lättare att få saker gjorda men jag hade aldrig perioder när allt var lätt och energin var på topp , läs hyperaktiv. Den medicinen var också den bästa bantningsmedcinen man kan få. Har vid två tillfällen har jag varit riktigt smal. När jag ammade min första son som åt hur mycket som helst och när jag åt Concerta. Consertan gör att man inte blir lika hungrig eftersom man får energi från annat håll vilket kanske gör att man producerar mer ketoner och det är därför det fungerar. Min erfarenhet är att ketogen kost ger samma resultat som Concertan dock slipper man många av de biverkningar som den kan ge. Problemet jag kan ha vid för djup ketos är att jag går upp kraftigt i varv och får då svårt att sova. Då får jag öka mängden grönsaker. Håller fortfarande på att lära mig hitta balansen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 16 timmar sedan, MalinBÅ sade: Nu ser jag fram emot att hålla mig till min bana och att hälsan förbättras ytterligare. Tack för att du delar med dig. Verkligen intressant att få ta del av din berättelse och erfarenheter. Jag önskar dig så lycka till med fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 nilu. Ja jag dricker kaffe dock alldeles för mycket. Har precis lärt mig att dricka kaffet svart. Tidigare var jag tvungen att ha grädde i för att tycka att det är gott. Det fick min mage att krångla samt att grädden triggar mig att äta mer och fel saker. Just nu tillåter jag mig kaffet för det hjälper mig att inte småäta, känsloäta, jag har tråkigtäta m.m. Mitt mål är att sluta helt eller att bara dricka vi sociala tillfällen. Folk har så svår med att man inte äter kaffebröd men tar man åtminstone en kopp kaffe så är det mer okej. Jag känner att kaffet stressar kroppen och det behöver jag inte. Annars påverkar det mig inte så mycket. När det gäller kosten så tycker jag att LCHF/ketogen kost har gett bäst resultat. ADHD medicin hjälper bara mot ADHD problemen inte mot den autistiska sidan. Antidepressiv medicin hjälper inte alls mot funktionsnedsättningarna, men kan vara nödvändig om man är djupt nere. Ger bara viktuppgång. Det du ända du kan göra är att prova dig fram och lära dig hur just du fungerar. Ställ dig hela tiden frågan varför. Varför kan du inte sluta med kaffe? Vad ger det för fördelar med att bli retlig och isolerad. Någon form av vinst får du annars skulle du kunna sluta lätt. Då kan du hitta mekanismerna bakom som gör att du inte lyckas hela vägen. Varje framgång är en seger, varje motgång är en möjlighet att lära sig mer om sig själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Vårt barnbarn, en kille på 20 år, nästan två meter lång och smal som en tråd. Han fick diagnosen glutenintolerant och slutade naturligtvis med gluten. Han har Asperger, numera säger vi Asperger light! Det är jättestor skillnad! Absolut ett samband anser vi! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Om du får bekymmer av kaffe kan de flesta acceptera att man dricker te. Själv är jag storkonsument av grönt och rött te, men man kanske måste ta med påse skälv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Intressant hur du gick ner i vikt på concertan. På 70 talet fanns det bantningspiller med amfetamin. Receptfria i vissa länder då. De kände aldrig hunger och behövde aldrig vila. Folk som behövde vara vakna länge kunde använda dem för det. Och de gick ner i vikt. Ett annat spår är att det pågår försök med bantningspiller baserade på att de fungerar som blockerare av opioidreceptorer, tex Naloxone. Opioider driver överätning. Båda (naloxone och amfe) är opioidantidoter. Som sagt, både gluten och kasein ger pga partiell nedbrytning opioider. Gluteomorphin, caseomorphin. http://4health.se/opioida-peptider-anledningen-att-mjol-och-mejeriprodukter-ar-beroendeframkallande https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4825944/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 10 timmar sedan, Erik 2 sade: På 70 talet fanns det bantningspiller med amfetamin. Receptfria i vissa länder då. De kände aldrig hunger och behövde aldrig vila. Folk som behövde vara vakna länge kunde använda dem för det. Och de gick ner i vikt. Det stämmer! Jag har god erfarenhet av användning av amfetamin, och man minskar i vikt. Nackdelarna är att man efter långvarig användning går upp igen mer än utgångsvikten samt att amfetaminet knäcker immunförsvaret och man kan bli en levande sjukjournal. Vad ni än gör, använd aldrig använd aldrig tunga droger om ni vill hålla vikten och komma i god hälsa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaukasar Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 En kompis till mig har ADD och tar metylfenidat på recept för detta. När han började med LCHF kunde han halvera mängden medicin och fungera bättre samtidigt. Jag har en släng av asperger själv men har inte märkt någon större skillnad av lchf på den punkten. Däremot känner jag mig psykiskt och känslomässigt stabilare, vilket antagligen gör att jag upplevs som mer funktionell. Jag är fullständigt övertygad om att maten vi äter är den bästa medicinen, inte minst långsiktigt. Påverkar i allra högsta grad hur vi mår och fungerar psykiskt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Vad jag har förstått så finns det några tillsatser i maten, utöver socker, som gör H:et i ADHD och autism mer påtagligt. Aspartam är ett sådant ämne som framför allt kan fördjupa autistiska tillstånd. Glutamat, smakförstärkare i ta mig sjutton allting, ställer till det för både autism och ADHD på så vis att nervkommunikationen löper åstad. Gluten blir till glutenmorfin som också kan förvärra olika tillstånd. Nu tillhör Aspergers en lindrigare form av autism så du kanske inte märker så mycket på grund av det? Likaså kan jag tänka mig att man får olika resultat beroende på vad man åt innan kostomläggningen; åt man förhållandevis ren mat utan tillsatser så kanske man inte heller får så påtaglig effekt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Aspartam är ett nervgift. Det är antagligen därför det är så omåttligt populärt att blanda sådant i alla möjliga livsmedel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Det jag har märkt nu under våren efter att ha i princip nollat grönsaker och äter nästan bara animalisk så har min sociala uthållighet ökat. Jag behöver kortare tid för återhämtning, timmar istället för dagar. Upplever också nu att jag nästan inte har någon känning av ADHD. Visst jag kan bli hyperaktiv nu också men jag bränner inte ut mig som tidigare. Ingen nedstämdhet och minimalt med ångest och då oftast finns det en vettig förklaring till den. Känsloätandet har blivit nästan noll och är jag noggrann med maten så behöver jag bara äta två gånger om dagen och då utan sug där emellan. Baserar min kost på mycket benbuljong, fett, en ganska hög procent protein samt lite välkokta grönsaker. Hittade GAPS protokollet som jag baserar min kost på nu och håller det åt ketohållet. Har fortfarande en del problem med tarmarna trots LCHF och försöker lösa det problemet vilket som sagt gav bra resultat på flera plan. Dock är tarmarna svårare att komma till rätta med, tar längre tid och kräver mer uthållighet. Minsta lilla jag går för fort fram får jag bakslag men tror ändå att jag är på rätt väg. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 8 timmar sedan, MalinBÅ sade: Dock är tarmarna svårare att komma till rätta med, tar längre tid och kräver mer uthållighet. Minsta lilla jag går för fort fram får jag bakslag men tror ändå att jag är på rätt väg. Jag tycker det verkar som du är på rätt väg. Visst tar tarmarna lång tid att läka och har en tendens att slå bakut så fort man slarvar det minsta. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaukasar Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 16 timmar sedan, MalinBÅ sade: Har fortfarande en del problem med tarmarna trots LCHF och försöker lösa det problemet vilket som sagt gav bra resultat på flera plan. Dock är tarmarna svårare att komma till rätta med, tar längre tid och kräver mer uthållighet. Vet du något om vad det är som inte fungerar för din del? Vad har du prövat hittils? Jag har också problem med mage & tarm. Mina främsta symptom är utslag på huden efter matintag (sprickor eller små blåsor med vätska). Andra symptom är kramp i magen, mycket gaser, uppblåsthet, dåligt energiupptag, flytande eller stenhård avföring. Det värsta är att jag får ingen klar bild över vad som orsakar detta. Symptomen kommer i varierande grad oavsett vad jag äter. Den ena gången kan en maträtt slinka igenom fint, nästa gång kan samma maträtt orsaka problem. Det jag hittils har kommit fram till att jag behöver göra för att undvika problem är: Undvika det jag är allergisk mot, vilket är viss sorts fisk samt de flesta mejeriprodukter som kommer från kor, speciellt de som är höga på laktos. Äta vid regelbundna tider. Få i mig mycket fiber (grönsaker, frukt, bär - allt som sätter fart på matsmältningen). Undvika mat som är svårsmält (vissa baljväxter & viss processad mat hör hit). Äta lugnt och medvetet. De enda tillfällen jag har fått slippa allt vad hudutslag och mag/tarm besvär heter är när jag har vattenfastat... =( 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted April 25, 2018 Author Share Posted April 25, 2018 6 timmar sedan, Kaukasar sade: Vet du något om vad det är som inte fungerar för din del? Vad har du prövat hittils? Jag har också problem med mage & tarm. Mina främsta symptom är utslag på huden efter matintag (sprickor eller små blåsor med vätska). Andra symptom är kramp i magen, mycket gaser, uppblåsthet, dåligt energiupptag, flytande eller stenhård avföring. Det värsta är att jag får ingen klar bild över vad som orsakar detta. Symptomen kommer i varierande grad oavsett vad jag äter. Den ena gången kan en maträtt slinka igenom fint, nästa gång kan samma maträtt orsaka problem. Det jag hittils har kommit fram till att jag behöver göra för att undvika problem är: Undvika det jag är allergisk mot, vilket är viss sorts fisk samt de flesta mejeriprodukter som kommer från kor, speciellt de som är höga på laktos. Äta vid regelbundna tider. Få i mig mycket fiber (grönsaker, frukt, bär - allt som sätter fart på matsmältningen). Undvika mat som är svårsmält (vissa baljväxter & viss processad mat hör hit). Äta lugnt och medvetet. De enda tillfällen jag har fått slippa allt vad hudutslag och mag/tarm besvär heter är när jag har vattenfastat... =( Jag har provar det mesta, har ingen konstaterad allergi. Jag tror att mindre fibrer är bättre för mig åtminstone tills allt fungerar som det ska. Det finns vissa saker som min mage alltid har reagerat på. Kaffe med grädde till exempel, en kopp fungerar men kan sällan hålla mig till en och då blir det problem. Ibland fungerar en maträtt bra ibland inte alls, då tror jag att fler faktorer är inblandade. Jag tror mer och mer att det inte handlar så mycket om vad jag äter, utan mer om hur jag äter. Jag överbelastar systemet på flera sett och har därmed fått en störd tarm som inte vet hur den skall jobba på rätt sett. Min tarm är så stresskänslig att jag märker ofta först på den att jag stressar. Så både det jag stoppar in, hur jag äter och stress, positiv som negativ, spelar in. Det är ju också så att ska man få resultat så måste man ge tarmen tid att läka och det kan ta många veckor, kanske till och med månader. Jag lyckas ofta bara vara noggrann i någon vecka eller två innan jag trillar dit och får problem med lös mage som det sedan blir stopp i och så är det hela på ruta ett igen. Ibland vill jag bara ge upp och äta mig tjock och må skit så jag får äta ännu mer som tröst. Men det kommer jag inte att göra för så bra som livet är nu har det inte varit på 25 år. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 On 2018-04-24 at 14:12, Kaukasar sade: En kompis till mig har ADD och tar metylfenidat på recept för detta. När han började med LCHF kunde han halvera mängden medicin och fungera bättre samtidigt. Jag har en släng av asperger själv men har inte märkt någon större skillnad av lchf på den punkten. Däremot känner jag mig psykiskt och känslomässigt stabilare, vilket antagligen gör att jag upplevs som mer funktionell. Jag är fullständigt övertygad om att maten vi äter är den bästa medicinen, inte minst långsiktigt. Påverkar i allra högsta grad hur vi mår och fungerar psykiskt. Prexis.. eller rättare sagt, vad jag vet så har jag inga diagnoser! Men, när jag började med LCHF så tog det ioförsej minst tre månader innan jag fattat konceptet/lärt mig handla lite ny mat/lite nya recept osv. Iallafall det första jag märkte var att ätande inte längre dominerade mitt liv på samma sätt som förut, det mest troliga var att jag fick jämnare energinivåer? Den andra grejen.. efter några månader var att jag ibland glömde att äta.. jag var ju aldrig svinhungrig längre. Den tredje grejen var att man inte kunde vänta på att bli svinhungrig längre, dvs man fungerade bättre med lite planering, dvs man behöver inte äta lika ofta med mer fett i maten, så då får man handla och planera för åtminstone 1-2 måltider per dag. Dvs med lite bättre planering så var det betydligt lättare att hålla sig till LCHF, det ena ledde till det andra! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts