Ingrid Sandvall Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Har gjort mina 2 nybörjarveckor/prova på med Lchf nu! Funkar jättebra! Men längtar förfärligt efter ett äpple och har hela trädgården full! Vad händer om jag äter ett äpple? Sabbar jag 2 veckor då? Pekar vågen uppåt? Vågar ju inte prova! Nån som vet??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Ett äpple sabbar troligtvis inget. problemet är väl om det startar sockertrollet... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Något äpple spelar nog igen roll. Pröva och om du tycker att det fortsätter att fungera lika bra med äpplen så har det ingen betydelse. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Bara du inte går bananas... 2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Är man sockerberoende ska man undvika frukt helt, risk för tändning och återfall. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Det beror ju på varför du äter LCHF. Är det viktminskning som är huvudmålet kan du kanske ta ett äpple nån gång (hemgjorda äpplen är betydligt bättre än annan frukt du kan välja). Är det hälsofördelar så kan du säkert äta så länge du mår bra på det och kan hålla fokus. Jag har ett riktigt aktivt sockertroll så jag använder frukt endast i matlagning 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Har du ett sockertroll kan det ändå funka med t ex äpplerasp till LCHF-pannkakor istället för sylt. Du får prova dig fram och vara beredd på att det eventuellt kan framkalla ett sötsug. Om inte tror jag absolut att du kan tillåta dig ett äpple från trädet ibland. Gärna i samband med måltid så att GL (glycemic load) gör att insulinet inte svänger för mycket. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingrid Sandvall Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 Tack för alla svar! Nu blir det ett äpple ikväll! Ska kolla vad sockertrollet har för sig? Är lite kaxig och tror inte att hen ska rå på mig efter dessa veckor! Har liksom bara avstått tårta, kakor, bröd utan problem!! Men men vi får se? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Det beror nog på vilken sorts sockertroll du har, och om du ens har något. Mitt klämde dit mig så det skrek om det i tisdags, efter 6,5år på LCHF... Men det är olika. Äpple klarar jag utan att falla dit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Som andra skriver beror det på vad det sätter igång hos dig att äta ett äpple. Ät äpplet i samband med en måltid och kompensera med att ta bort en måltid senare säger jag. Alternativt träna dig tillbaka till ketosis efter att du njutit av äpplet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts