Jump to content

Min resa på LCHF

rajraj

Recommended Posts

2 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Hej på er!

Är ny på detta forum.  Är en man på 35 år, tänkte varje vecka logga in och uppdatera denna tråd för att notera ev. framsteg gällande hälsan.

Har tidigare styrketränat i många år (ca 12 år)  samt ätit mycket kött och kolhydrater under denna tid. Resultatet? Jag gick upp 50 kg, varav cirka 20 kg av dom var ren muskelmassa. Under denna tid har jag i perioder räknat kalorier, ändå aldrig haft nån riktig kontroll på vikten. Toppnoteringen låg på 113 kg för 2 år sen (177 cm lång). Sedan dess har jag gått ner lite, genom att dra ner på antalet kolhydrater.

Nu har jag nyligen läst boken "Matrevolutionen", vilken var riktigt bra på nöta in ett nytt tankemönster gällande kosten. Så jag tänkte ge LCHF en ärlig chans! 

När det gäller hälsan har jag låg sköldkörtelproduktion, äter levaxin i lägsta doseringen, vilket min kropp svarade bra på. Äter även abilify för neutralisera stress, vilket jag hade problem med för ca 10 år sen. Övriga defekter ;) , är en rygg som småkrånglar ibland, orsak okänd. Har en fot med försjunket fotvalv som nästan är bra efter stötvågsbehandlingar. Mitt blodtryck har höjts under åren, men ligger på en nivå där jag inte behöver medicinering... än. 

Jag kommer inte räkna totala antalet kalorier, däremot kommer jag se till att jag inte stoppar i mig mer än 20 gram kolhydrater per dag. Jag kommer styrketräna ca 4-5 ggr per vecka enligt rullande schema.

Morgonvikt idag var 107.7 kg. Uppdaterar nästa helg med vikt och blodtryck.

//mvh

Grattis till att du har blivit medlem här.. vi och forumet är här för dig att göra dig mer förvirrad!

Behovet av Levaxinintag är så klart en komplicerande faktor, lixom lång tids styrketränande och att du är medelålders.. samt man!

Iallafall så är vi här för att bidra med olika erfarenheter och öka din förviring.. dvs det finns lixom ingen "one size diet"  som löser alla problem man har.. speciellt inte om man redan fyllt 35 år!

Kör du 20 gram/fast helst 5E% iallafall i tre månader.. så landar du senare i en lite annorlunda homeostas.. utvärdera sen, fast först inom tre-sex månader.. helst om ett år, i värsta fall får du världens omställningsproblem.. det är ofta ett gott tecken/fast jävligt jobbigt/men det kan antyda på ett stort kolhydratberoende/antydan till metabolt syndrom!

Som regel är ett av de vanligaste bieffekterna utav LCHF sjunkande blodtryck.. som regel minskas den bieffekten utav ökat saltintag!

Rent ut sagt, skit i 20 gram kolhydrater, räkna i stället 5-10 E% kolisar initialt.. och under tiden kika på vilka kolisar per se som har lägre GI!

Nu blidde det sådär förvirrande som jag förspådde i förstone?

Jamenaltså.. och så blidde du nästan tvungen att räkna kalorierna hur som helst för att få koll på E%!

Jamen det var ju det jag skrev.. vi finns här för dig för att öka din förviring/få dig att tänka annorlunda/öka din kunskap/och för att du i själva verket skall öka din förståelse för hur just din kropp funkar!

• Like 5

Hej!

Tack för ert välkommnande.

Att köra 5E% från kolhydrater borde inte vara ett problem, eftersom jag har vana ifrån kaloriräkning sedan förr.  Så det får bli så. Hoppas få lägre blodtryck och loosa några kg runt kaggen.'

Ska bli kul att se om det blir några omställningsbesvär. Kommer uppdatera då och då. 

//mvh

• Like 6

13 minuter sedan, Tommy1982 sade:

Hej!

Tack för ert välkommnande.

Att köra 5E% från kolhydrater borde inte vara ett problem, eftersom jag har vana ifrån kaloriräkning sedan förr.  Så det får bli så. Hoppas få lägre blodtryck och loosa några kg runt kaggen.'

Ska bli kul att se om det blir några omställningsbesvär. Kommer uppdatera då och då. 

//mvh

Sikta på 5-10E% kolisar, det är för det första ketogent.. så du får din första bekantskap med ketogen diet!

Dvs det blir till skillnad mot SLV-rekomendationer på 50-60E% kolisar.. eller vad du åt innan.. det är lixom första omställningen, metabolt och framförallt mentalt!

Dvs skillnaden mellan 50-60E % kolisar till strikt LCHF på cirka 5-10E% är rätt radikal.. därmed inte sagt att inte 20-30E% funkar.. eller något annat.. grejen därvidlag är att sluta vara fettskrämd.. och det är då ett ytterligare problem.. man skall välja på olika fetter, mättade, enkelomättade, fleromättade!

Iallafall så har jag ett tips därvidlag.. som regel om man väljer feta matvaror/helst färska sådana och lagar all sin mat själv så är man som regel inne på något som kan vara hälsosamt, helst om man väljer ekologiskt/gräsbetesuppfött/viltfångad fisk/osv.

Och som lök på laxen, (lax, makrill och sill rekomederas oxå) iallafall om de är ekologiska, vildfångade och inte badande i sockerlag)) !

• Like 3

Tack för bra tips. Jag siktar emot 10E%, bara gått 2 dagar. Fortfarande ganska hungrig, trots mycket större fettintag. 

Upplever redan att magen blivit _mycket_ lugnare än förut. Sen vet jag inte om det är inbillning, men känner mig även mindre stressad än vanligt.

Kom på att jag även har en onödig kroppsvåg som mäter kroppsfett-procenten. Vet att dom inte är spec. tillförlitliga, men kan va skoj att följa data ifrån den också. Kroppsfettet låg på 30.0 % enligt denna vid lchf-starten. Ska mäta in på söndag morgon och se vad vågen säger.

//mvh

• Like 4

Tre dagar, tre veckor, tre månader, tre år.. är tidsrymder som nämns vad gäller livstilsomställningar och utvärderingar!

På tre dagar har du på LCHF garanterat glukosbrist, grattis, på tre veckor har du garanterat en betydande ketonproduktion som ersätter en hel del glukos, på tre månader så har dina stora muskler av nödvändighet tvingats att öka sin fettoxidation för fysisk ansträngning.. och vid tre år så lär själva den mentala omställningen sitta fast lixom alla dina matvanor/måltidsfrekvenser/recept och annat tänk?

• Like 3

10 timmar sedan, Zepp sade:

Tre dagar, tre veckor, tre månader, tre år.. är tidsrymder som nämns vad gäller livstilsomställningar och utvärderingar!

Tredje dagen, tredje veckan, efter tre månader, efter sex månader...det var tillfällen då det kändes motigt. Diskuterades på kolhydrater ifokus för läääänge sedan. Då hade vi Inga erfarenheter av hur det var efter tre år...:-)

• Like 4
  • Haha 1

Man får räkna som man vill ;) ... men jag fattar inte varför det skulle vara enklare eller bättre att räkna på E% än gram kolhydrater?

... hursomhelst lycka till med din LCHF-resa Tommy!

( om man befinner sig under kraftig viktminskning (då äter man få kalorier relativt sett) vilket skulle få till följd att kollisintaget blir lägre .... och om man befinner sig under viktuppgång (då äter man många kalorier relativt sett) ... och kan alltså äta mer kollisar om man går enligt E% principen ... jag tycker att det verkar underligt att variera kollisintaget på det sättet utifrån hur många kalorier man äter ...enklare  att försöka hålla det konstant enligt "gram principen" om man äter LCHF)

• Like 4

On 2017-08-23 at 15:30, Peter B sade:

Man får räkna som man vill ;) ... men jag fattar inte varför det skulle vara enklare eller bättre att räkna på E% än gram kolhydrater?

... hursomhelst lycka till med din LCHF-resa Tommy!

( om man befinner sig under kraftig viktminskning (då äter man få kalorier relativt sett) vilket skulle få till följd att kollisintaget blir lägre .... och om man befinner sig under viktuppgång (då äter man många kalorier relativt sett) ... och kan alltså äta mer kollisar om man går enligt E% principen ... jag tycker att det verkar underligt att variera kollisintaget på det sättet utifrån hur många kalorier man äter ...enklare  att försöka hålla det konstant enligt "gram principen" om man äter LCHF)

Du får så klart räkna som du vill.. grejen med E% är väl hur man kommunicerar sin kost och sen jämför den mot andras?

Och som sagt vad.. kalorireduktion krävs.. grejen är väl snarare att det är bättre om den är mer beroende utav E% i stället för drakoniska bantningsdieter?

För nästan vem som helst kan gå ner i vikt bara viljan finns, det är lixom bara att hålla ner kalorierna på något sätt.. men det är och förblir en Tautologi.. dvs självklarheter utan någon som helt hänsyn till verkligheten!

Och den verkligheten handlar främst om hormoner/homeostas/social kontext/matvanor/måltidsfrekvens/vitaminer/mineraler/spårämnen/en j**vla massa annan skit, som man inte alltid har full koll på eller ens bestämmer själv!

Men.. nu när jag redan målat f*n på väggen.. de flesta utav oss har iallafall något att säga till om vad vi stoppar i munnen och i vilka mängder samt olika proportioner/frekvenser.. iallafall under delar av vår dag?

• Like 1

Söndag - Invägning.

105.9 kg (-1.8kg).

Enligt vågen har jag förlorat 700 gram fett, resten vätska. Tycker jag ätit betydligt mer mat än vanligt. Mår toppen på denna diet. När det gäller antal kolhydrater så har jag inte räknat varje dag, men håller mig till rätt råvaror. Vanligtvis blir det 20-30 gram kolhydrater per dag.

Får se vad vågen säger nästa söndag.

//mvh

• Like 7

On 2017-08-27 at 09:27, Tommy1982 sade:

Söndag - Invägning.

105.9 kg (-1.8kg).

Enligt vågen har jag förlorat 700 gram fett, resten vätska. Tycker jag ätit betydligt mer mat än vanligt. Mår toppen på denna diet. När det gäller antal kolhydrater så har jag inte räknat varje dag, men håller mig till rätt råvaror. Vanligtvis blir det 20-30 gram kolhydrater per dag.

Får se vad vågen säger nästa söndag.

//mvh

Fortsätt då så utan en massa räknande och teorier.. för grejen är att om man kan få det att funka med hjälp av sunt förnuft, ögonmått och lite planering så kan det hur lätt som helst bli någon form av livsstil.

• Like 2

Zepp: Japp, ska fortsätta med detta. Framförallt slipper jag dom enorma hungerkänslorna jag haft i alla år. 

Har även övertalat min far att testa denna diet. Han är inne på dag 3 och påpekade att han fått lugnare mage också. Ska bli kul att se hur hans höga blodtryck kommer reagera. Lite skoj att det händer saker på vågen också, varje gång jag ställer mig på den.

Det är nästan så jag måste börja predika lchf för fler personer, även om jag är i utvärderingsstadiet ännu. Lchf går emot väldigt mycket av dom gamla lärorna, som jag läst mig till genom åren vid sidan av allt gymmande. Tänker då främst på kcal in, kcal ut. Misstänker att läkemedelsindustrin inte vill att dom västerländska sjukorna försvinner, då det är deras största kassako.

//mvh

• Like 1

Varning för LCHF.. en av de vanligaste biverkningarna efter viktminskning är nämligen lägre blodtryck!

Kort och gott.. mest troligt iomed att du "tycker dig" äta mer är att du antagligen blir ohungrigare.. och de fakto äter mindre? :unsure:

Dvs du äter delvis på den energi som redan är lagrad och behöver då inte fylla på lika mycket/ofta.

Oså till blodtrycket.. det e himla komplext, regleras det oxå i form av någon homeostatisk balans,, dvs kroppen strävar efter balans.

Och en faktor som driver upp trycket är högt insulin, det stimulerar njuren att ta upp mer salt och vatten följer med via Osmos, volymen och därmed trycket ökar.

1 timme sedan, Tommy1982 sade:

Lite skoj att det händer saker på vågen också, varje gång jag ställer mig på den.

Du är på rätt väg. Om det händer mindre och mindre på vågen framgent så är den periodiska fastan perfekt kompatibel med lchf och en extra boost i viktfall som du lätt kan lägga in. Ett extra verktyg på vägen.

Jag upprepar;

"Fortsätt då så utan en massa räknande och teorier.. för grejen är att om man kan få det att funka med hjälp av sunt förnuft, ögonmått och lite planering så kan det hur lätt som helst bli någon form av livsstil."

• Like 1
  • Thanks 1

1 hour ago, Tommy1982 said:

Söndag - invägning

105.5 kg (+0.5 kg)

Inte riktigt vad jag räknat med, får vara mer restriktiv med kalorierna framöver, tror jag.

Nej, vänta några veckor innan du gör det. Kroppen ställer i de flesta fall in sig själv efter en tid. Se till att bara äta när du är hungrig. :)

Lycka Till!

• Like 3

Som flera redan skrivit/antytt.. Rom byggdes inte på en dag.. vikt på vågen varierar o det grövsta.. helst bör man väga sig på samma våg minst tolv gånger per dag.. bara det blir man ju tvungen att sluta jobba för!

Oså.. hälsoaspekterna är betydligt mer komplicerade.. och då har vi lixom inte ens nämnt måendet!

Iallafall.. även om man inte skulle gå ner i vikt.. utan bara må bra, leva länge med hälsan i behåll.. så är väl det senare det aspelut viktigaste?

Jag betvivlar altså för det det första att du kan sluta jobba i förtid, och sen så är den vikt du bär på orsakat av något fel.. det är lixom ett symptom.. eventuellt beror det generellt på en västerländsk livstil.. med allt vad det för med sig!

Och om du är som jag.. vi lever i en viss social kontext som vi inte kan påverka särskildt mycket.. en sak vi kan påverka mer än annat är vad vi stoppar i munnen.. och hur ofta!

• Like 1

14 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Söndag - invägning

105.5 kg (+0.5 kg)

Inte riktigt vad jag räknat med, får vara mer restriktiv med kalorierna framöver, tror jag.

Mäter du runt midjan också?

Jag tycker min blir smalare trots att jag inte verkar gå ner så mycket i vikt längre, däremot tycker jag att träningen går bra och ökar bättre på vikterna nu på lchf kost än innan, då jag åt som dom flesta andra svenskar. 

Nu är jag långt ifrån fullärd själv, har bara hållit på ~8 månader, men jag brukar tänka att det har tagit mig 32 år att bygga upp min kropp, med mycket bröd, pasta och pizza, så det kommer ju inte gå över en natt att bli av med allt som jag vill ska bort heller... 

Hur tycker du träningen funkar nu med nya kosten? 

• Like 3

jag gick från väldigt liberal LCHF till väldigt strikt och då fick jag en massa omställningsbesvär oc h träningen fungerade skitdåligt men det gick över på några veckor och sedan blev det ta mig fan fest...   Det som dock fortfarande är viktigt ör att jag värmer upp långsamt i ca 20 minuter. Men då funkar allt bättre än någonsin.

• Like 4

Hallå!

Jag är ny på LCHF, 9 veckor på torsdag. Hade väldigt många hälsofördelar av att börja med LCHF, bara efter 3 dagar hände massor och kände att ja men det här måste jag fortsätta med. Tanken från början var viktminskning men jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle må så här bra av kosten. Jag räknar aldrig utan bara följer rekommendationerna på Kostdoktorns sida för ketogen kost. Det jag har märkt för min egen del är att det inte är så enkelt att få i sig extra fett. Men jag mår bra av att äta så här fast inte med lika mycket fett som man kanske borde äta. Är inte hungrig och det känns bra. Det känns i kläderna att jag minskat och - 5kg på 6 veckor (vägde inte 1a veckan och det är invägning på lördag) men det känns som det går sakta på vågen men ska man tänka realistiskt så är 0,5-1 kg/vecka riktigt bra minskning. Jag har tänkt minska 20 kg till. Jag tar raska promenader och upplever att det är lite trögare i minskningen på vågen efter det men det känns bra i kroppen och uthålligheten är riktigt bra. Det känns extra roligt nu när omgivningen börjar kommentera att jag minskat. Då känns det verkligen som något händer. Det är roligt att läsa om andras resor. Så tack för att du delar med dig!!  :)

• Like 5

On 2017-09-01 at 00:16, MrB sade:

Du är på rätt väg. Om det händer mindre och mindre på vågen framgent så är den periodiska fastan perfekt kompatibel med lchf och en extra boost i viktfall som du lätt kan lägga in. Ett extra verktyg på vägen.

Stefan S skrev i en annan tråd...man kan leda hästen till vattnet...men man kan inte tvinga den att dricka.... -_-

18 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Har inget måttband, vad jag vet. Förmodligen är det vätska som spökar lite. Träningen funkar bra, fast känns lite som udden är borta i passen. Fast räknar inte med några större framsteg när jag samtidigt loosar vikt.

Jag brukar också pendla nått kilo upp o ner, utan att vara säker på varför, vätska och mat i magen antar jag.  

Det är knepigt det där, jag har blivit starkare och samtidigt gått ner i vikt sista halvåret, så då borde jag ju ha lagt på mig muskler och gått ner i fett samtidigt.

Jag håller med Jesper, första veckorna på lchf var riktigt sega på gymmet, och jag vilade varannan dag för att återhämta mig. Nu gymmar jag (istort sett) varje dag, samt kör friskis pass 2-3 dagar i veckan, sådan återhämtning har jag aldrig haft tidigare i mitt liv.

För mig har också sömnen blivit mycket bättre, behöver mindre sömn nu, samt att jag tidigare brukade vakna runt 2 på natten och gå upp och ta några mackor eller en matlåda :ph34r:.

Ska bli intressant att se hur det funkar för dig, särskilt med träningen, så jag hoppas att du fortsätter uppdatera oss i tråden.

• Like 3

Jag gjorde dessutom som jag alltid gör...  gick all in... rekommendationerna är ju att träna mindre och lugnt i övergången men jag körde så hårt jag pallade och någon/några veckor var det iofs inte särskilt hårt. Men jag tog verkligen i och jag kom över på andra sidan ganska fort, 

• Like 3

9 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Tog blodtrycket idag =)

116/75

Tidigare blodtryck var 148/89. 

// mvh

Jaaa.. lägre blodtryck är den näst mest förekommande biverkningen efter viktnedgång!:wacko:

Bättre HBA1c och APO-kvot är andra väldigt vanliga biverkningar.

Mindre vanliga men förekommande, speciellt initialt är förstoppning och tillfälligt håravfall.:blink:

Om man säger som så.. och om jag får lov att fråga, drar du några som helst slutsatser om varför då hade den ansenliga vikten från början?

Nämenaltså.. förutom att äta sk riktig mat, äta mer planerat för energi och näring, mindre svullande bara för att det finns.. dvs bortsett från ogenomtänkt ätande bara för.

De grejerna per se kan bara de åstadkomma underverk/katastrof.. beroende på vad man väljer.

Och jag är inte bange för att erkänna att ett mer medvetet ätande för näring och energi kanske rent utav är det mest avgörande.. iallafall om det skall bli någon längre tid på LCHF efter initial viktnedgång.

Då menar jag själva den mentala omställningen.. men lågt insulin är garanterat en bra hjälp på vägen iomed att man kan leva längre på lagrad energi.. speciellt för de som lyckats lagra ansenliga mängder fett.

• Like 1

4 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Söndag -Invägning

103.8 kg (-1.1kg).

//mvh

Några slutsatser än så länge förutom att det funkar?

Menna.. jag är lixom mycket för den mentala biten.. där man då får nya tankar kring mat och ätande iomed att man bytt koncept?

Annars så fungerar bantning för de flesta.. utan att man ens behöver sätta sig in i hur olika mat påverkar själva aptiten.

Och det är själva grejen med  att vi vill leda in folk på andra tankar.

• Like 1

• 2 weeks later...

Tja, inga speciella reflektioner förutom att magen funkar bättre, har mer fokus och ett större "lugn". Vikten ramlar av sakta men säkert. 

Nu har jag för ett par dagar sen gett upp hemmaträningen och köpt ett gymkort. tränar på morgonen innan jobbet vilket funkar perfekt. Inte en kotte på gymmet då och inga väntetider på maskiner eller hantlar. 

Vad som kan va intressant att se är hur återhämtningen funkar efter tunga pass. Men vad jag tror är  att det inte blir några konstigheter då jag äter liberal lchf.

Vägde in mig imorse:

103.6 kg (-0.2 kg).

Framöver kommer jag dra åt kalorierna något extra. Ska försöka äta 3 ggr per dag bara, ganska äggbaserat. Hoppas på en större nergångsiffra nästa söndag.

// mvh 

• Like 3

• 4 months later...

Hej, tillbaks igen. Av diverse orsaker bröt jag dieten vilket resulterade i att jag gick upp till 106 kg igen relativt snabbt.

Har sedan några veckor tagit nya tag igen, samt läst allt jag kommit över med Jason Fung. Har därmed lagt till periodisk fasta i min diet, kör en rätt extrem variant dock. Äter endast en tallrik mat per dag, vilket funkar väldigt bra för mig. Har en ständig metallsmak i munnen.

PF har jag kört 3 dygn och på dom dygnen har jag förlorat 1.5 kg.

Morgonvikten var idag 103 kg.

//mvh

• Like 5

7 minuter sedan, Tommy1982 sade:

Hej, tillbaks igen. Av diverse orsaker bröt jag dieten vilket resulterade i att jag gick upp till 106 kg igen relativt snabbt.

Välkommen tillbaka! Jag tror vi alla har perioder då vi gör mindre lyckade val men det som är så bra är att det inte är kört för resten av livet för det, det är bara att ta lärdom av vad som tryckte ut en från önskad bana förra gången och försöka se när det nalkas igen och parera i tid.
Genom åren lär man känna nya situationer och försöker lära av dem. Vi lever trots allt i ett samhälle där tillgängligheten på mindre bra/rent dåliga val är betydligt bättre än tillgängligheten på bra val. Många har en historik där självmedicinering med socker och kemikalier funkat i stunden och det suget är inte så lätt att stå emot. Så, vad det än är, nya tag kan man ta när som helst.

• Like 5

Tack MariaF.

Helt klart finns det mycket annan mat som lockar och lättillgängligheten är stor. Just nu (dag 3) på omad känns allt toppen, ser ingen anledning att avsluta det hela.

En sak som jag klurar på är om det är en myt eller inte om att gifter lagras i fettmassan man bränner och  om detta upplägg kan skada njurarna?

Har inte hittat några studier omkring detta än.

//mvh

• Like 2

35 minuter sedan, Tommy1982 sade:

En sak som jag klurar på är om det är en myt eller inte om att gifter lagras i fettmassan man bränner och  om detta upplägg kan skada njurarna?

Njurarna vet jag inget om men man avråds från att gå ner i vikt när man är gravid för att gifter kan frigöras ur fettet och tas upp av bebisen. Men, logiskt sett borde väl all avgiftning ske de vanliga vägarna, njurar, lever osv?

• Like 2

4 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Tack MariaF.

Helt klart finns det mycket annan mat som lockar och lättillgängligheten är stor. Just nu (dag 3) på omad känns allt toppen, ser ingen anledning att avsluta det hela.

Har inte hittat några studier omkring detta än.

//mvh

Detta har diskuterats här på forumet tidigare och jag vet att Biochemisten hade en del intressanta saker att säga om ämnet fettminskning-gifter som frigörs. Minns tyvärr inte vilken tråd men han kanske vet?

• Like 1

7 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Ska se om jag lyckas hitta några trådar om Biochemisten.

Kom på att det var söndagar jag ska väga in mig på.

Morgonvikt: 102.5 kg. =)

Oså skall man fundilera på om man verkligen lagrat in en massa "gifter" i fettväven.. förutom kalorier!

Dvs så länge man inte är gravid!:o

• Like 1

25 minuter sedan, Tommy1982 sade:

Ja Zepp, funderar på detta på grund av att jag jobbat med kemikalier i 15 år innan. Bensen (i eu godkända nivåer), avfettning, diesel med mera. Dessa ämnen kom ofta i kontakt med huden.

Mm, vem har inte jobbat med kolväten i EU godkända nivåer.. asbets oxå för den delen.. frågan är om du är gravid?

För då hade jag sagt stopp för din viktminskning.. för säkerhets skull!

Sådåså, då får vi spekulera om först o främst om du är gravid och sen då huruvida de där teorierna om att mycket lagras i fettväven.. frågan är väl bara vad?

Aså jag tror, dvs en spekulation från mig, att det som lagras i fettväven först o främst är Palmitinsyra, dvs en fettsyra antingen på grund av att man ätit för många kalorier och eller att de bildats på grund av högt blodsocker.

Sen så om de sk gifterna tagits upp och lagrats i fettväven.. osendå.. så länge du inte är gravid är om man skall släppa ut eventuella giftiga substanser omedelbums eller dra ut på det?