rajraj

Min resa på LCHF

Recommended Posts

Har inget måttband, vad jag vet. Förmodligen är det vätska som spökar lite. Träningen funkar bra, fast känns lite som udden är borta i passen. Fast räknar inte med några större framsteg när jag samtidigt loosar vikt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gick från väldigt liberal LCHF till väldigt strikt och då fick jag en massa omställningsbesvär oc h träningen fungerade skitdåligt men det gick över på några veckor och sedan blev det ta mig fan fest...   Det som dock fortfarande är viktigt ör att jag värmer upp långsamt i ca 20 minuter. Men då funkar allt bättre än någonsin.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Jag är ny på LCHF, 9 veckor på torsdag. Hade väldigt många hälsofördelar av att börja med LCHF, bara efter 3 dagar hände massor och kände att ja men det här måste jag fortsätta med. Tanken från början var viktminskning men jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle må så här bra av kosten. Jag räknar aldrig utan bara följer rekommendationerna på Kostdoktorns sida för ketogen kost. Det jag har märkt för min egen del är att det inte är så enkelt att få i sig extra fett. Men jag mår bra av att äta så här fast inte med lika mycket fett som man kanske borde äta. Är inte hungrig och det känns bra. Det känns i kläderna att jag minskat och - 5kg på 6 veckor (vägde inte 1a veckan och det är invägning på lördag) men det känns som det går sakta på vågen men ska man tänka realistiskt så är 0,5-1 kg/vecka riktigt bra minskning. Jag har tänkt minska 20 kg till. Jag tar raska promenader och upplever att det är lite trögare i minskningen på vågen efter det men det känns bra i kroppen och uthålligheten är riktigt bra. Det känns extra roligt nu när omgivningen börjar kommentera att jag minskat. Då känns det verkligen som något händer. Det är roligt att läsa om andras resor. Så tack för att du delar med dig!!  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-01 at 00:16, MrB sade:

Du är på rätt väg. Om det händer mindre och mindre på vågen framgent så är den periodiska fastan perfekt kompatibel med lchf och en extra boost i viktfall som du lätt kan lägga in. Ett extra verktyg på vägen.

Stefan S skrev i en annan tråd...man kan leda hästen till vattnet...men man kan inte tvinga den att dricka.... -_-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Har inget måttband, vad jag vet. Förmodligen är det vätska som spökar lite. Träningen funkar bra, fast känns lite som udden är borta i passen. Fast räknar inte med några större framsteg när jag samtidigt loosar vikt.

Jag brukar också pendla nått kilo upp o ner, utan att vara säker på varför, vätska och mat i magen antar jag.  

Det är knepigt det där, jag har blivit starkare och samtidigt gått ner i vikt sista halvåret, så då borde jag ju ha lagt på mig muskler och gått ner i fett samtidigt.

Jag håller med Jesper, första veckorna på lchf var riktigt sega på gymmet, och jag vilade varannan dag för att återhämta mig. Nu gymmar jag (istort sett) varje dag, samt kör friskis pass 2-3 dagar i veckan, sådan återhämtning har jag aldrig haft tidigare i mitt liv.

För mig har också sömnen blivit mycket bättre, behöver mindre sömn nu, samt att jag tidigare brukade vakna runt 2 på natten och gå upp och ta några mackor eller en matlåda :ph34r:.

Ska bli intressant att se hur det funkar för dig, särskilt med träningen, så jag hoppas att du fortsätter uppdatera oss i tråden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde dessutom som jag alltid gör...  gick all in... rekommendationerna är ju att träna mindre och lugnt i övergången men jag körde så hårt jag pallade och någon/några veckor var det iofs inte särskilt hårt. Men jag tog verkligen i och jag kom över på andra sidan ganska fort, 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allmän betraktelse.. det verkar funka, du gör något rätt.. så länge du inte får några hälsoproblem som du känner av!

Dvs, fortsätt åtminstone någon månad till utan att skruva på allt för mycket!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Tog blodtrycket idag =)

116/75

Tidigare blodtryck var 148/89. 

// mvh

Jaaa.. lägre blodtryck är den näst mest förekommande biverkningen efter viktnedgång!:wacko:

Bättre HBA1c och APO-kvot är andra väldigt vanliga biverkningar.

Mindre vanliga men förekommande, speciellt initialt är förstoppning och tillfälligt håravfall.:blink:

Om man säger som så.. och om jag får lov att fråga, drar du några som helst slutsatser om varför då hade den ansenliga vikten från början?

Nämenaltså.. förutom att äta sk riktig mat, äta mer planerat för energi och näring, mindre svullande bara för att det finns.. dvs bortsett från ogenomtänkt ätande bara för.

De grejerna per se kan bara de åstadkomma underverk/katastrof.. beroende på vad man väljer.

Och jag är inte bange för att erkänna att ett mer medvetet ätande för näring och energi kanske rent utav är det mest avgörande.. iallafall om det skall bli någon längre tid på LCHF efter initial viktnedgång.

Då menar jag själva den mentala omställningen.. men lågt insulin är garanterat en bra hjälp på vägen iomed att man kan leva längre på lagrad energi.. speciellt för de som lyckats lagra ansenliga mängder fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Söndag -Invägning

103.8 kg (-1.1kg).

//mvh

Några slutsatser än så länge förutom att det funkar?

Menna.. jag är lixom mycket för den mentala biten.. där man då får nya tankar kring mat och ätande iomed att man bytt koncept?

Annars så fungerar bantning för de flesta.. utan att man ens behöver sätta sig in i hur olika mat påverkar själva aptiten.

Och det är själva grejen med  att vi vill leda in folk på andra tankar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, inga speciella reflektioner förutom att magen funkar bättre, har mer fokus och ett större "lugn". Vikten ramlar av sakta men säkert. 

Nu har jag för ett par dagar sen gett upp hemmaträningen och köpt ett gymkort. tränar på morgonen innan jobbet vilket funkar perfekt. Inte en kotte på gymmet då och inga väntetider på maskiner eller hantlar. 

Vad som kan va intressant att se är hur återhämtningen funkar efter tunga pass. Men vad jag tror är  att det inte blir några konstigheter då jag äter liberal lchf.

Vägde in mig imorse:

103.6 kg (-0.2 kg).

Framöver kommer jag dra åt kalorierna något extra. Ska försöka äta 3 ggr per dag bara, ganska äggbaserat. Hoppas på en större nergångsiffra nästa söndag.

// mvh 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kolla in ketotrådarna också? Det finns några olika. Verkar passa väldigt bra vid just styrketräning. jesper skriver ovan om att han gick från liberal till strikt LCHF med gott resultat. Finns samlat här: 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tillbaks igen. Av diverse orsaker bröt jag dieten vilket resulterade i att jag gick upp till 106 kg igen relativt snabbt.

Har sedan några veckor tagit nya tag igen, samt läst allt jag kommit över med Jason Fung. Har därmed lagt till periodisk fasta i min diet, kör en rätt extrem variant dock. Äter endast en tallrik mat per dag, vilket funkar väldigt bra för mig. Har en ständig metallsmak i munnen.

PF har jag kört 3 dygn och på dom dygnen har jag förlorat 1.5 kg.

Morgonvikten var idag 103 kg.

//mvh

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Tommy1982 sade:

Hej, tillbaks igen. Av diverse orsaker bröt jag dieten vilket resulterade i att jag gick upp till 106 kg igen relativt snabbt.

Välkommen tillbaka! Jag tror vi alla har perioder då vi gör mindre lyckade val men det som är så bra är att det inte är kört för resten av livet för det, det är bara att ta lärdom av vad som tryckte ut en från önskad bana förra gången och försöka se när det nalkas igen och parera i tid.
Genom åren lär man känna nya situationer och försöker lära av dem. Vi lever trots allt i ett samhälle där tillgängligheten på mindre bra/rent dåliga val är betydligt bättre än tillgängligheten på bra val. Många har en historik där självmedicinering med socker och kemikalier funkat i stunden och det suget är inte så lätt att stå emot. Så, vad det än är, nya tag kan man ta när som helst.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack MariaF.

Helt klart finns det mycket annan mat som lockar och lättillgängligheten är stor. Just nu (dag 3) på omad känns allt toppen, ser ingen anledning att avsluta det hela.

En sak som jag klurar på är om det är en myt eller inte om att gifter lagras i fettmassan man bränner och  om detta upplägg kan skada njurarna?

Har inte hittat några studier omkring detta än.

//mvh

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Tommy1982 sade:

En sak som jag klurar på är om det är en myt eller inte om att gifter lagras i fettmassan man bränner och  om detta upplägg kan skada njurarna?

Njurarna vet jag inget om men man avråds från att gå ner i vikt när man är gravid för att gifter kan frigöras ur fettet och tas upp av bebisen. Men, logiskt sett borde väl all avgiftning ske de vanliga vägarna, njurar, lever osv?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Tack MariaF.

Helt klart finns det mycket annan mat som lockar och lättillgängligheten är stor. Just nu (dag 3) på omad känns allt toppen, ser ingen anledning att avsluta det hela.

Har inte hittat några studier omkring detta än.

//mvh

Detta har diskuterats här på forumet tidigare och jag vet att Biochemisten hade en del intressanta saker att säga om ämnet fettminskning-gifter som frigörs. Minns tyvärr inte vilken tråd men han kanske vet?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se om jag lyckas hitta några trådar om Biochemisten.

Kom på att det var söndagar jag ska väga in mig på.

Morgonvikt: 102.5 kg. =)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Tommy1982 sade:

Ska se om jag lyckas hitta några trådar om Biochemisten.

Kom på att det var söndagar jag ska väga in mig på.

Morgonvikt: 102.5 kg. =)

Oså skall man fundilera på om man verkligen lagrat in en massa "gifter" i fettväven.. förutom kalorier!

Dvs så länge man inte är gravid!:o

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Zepp, funderar på detta på grund av att jag jobbat med kemikalier i 15 år innan. Bensen (i eu godkända nivåer), avfettning, diesel med mera. Dessa ämnen kom ofta i kontakt med huden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Tommy1982 sade:

Ja Zepp, funderar på detta på grund av att jag jobbat med kemikalier i 15 år innan. Bensen (i eu godkända nivåer), avfettning, diesel med mera. Dessa ämnen kom ofta i kontakt med huden.

Mm, vem har inte jobbat med kolväten i EU godkända nivåer.. asbets oxå för den delen.. frågan är om du är gravid?

För då hade jag sagt stopp för din viktminskning.. för säkerhets skull!

Sådåså, då får vi spekulera om först o främst om du är gravid och sen då huruvida de där teorierna om att mycket lagras i fettväven.. frågan är väl bara vad?

Aså jag tror, dvs en spekulation från mig, att det som lagras i fettväven först o främst är Palmitinsyra, dvs en fettsyra antingen på grund av att man ätit för många kalorier och eller att de bildats på grund av högt blodsocker.

Sen så om de sk gifterna tagits upp och lagrats i fettväven.. osendå.. så länge du inte är gravid är om man skall släppa ut eventuella giftiga substanser omedelbums eller dra ut på det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågeställningen var om njurar kan bli överbelastade. Nej jag är inte gravid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg