Mack Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Hej, Först vill jag passa på att tacka er för all den kunskap som delats här. Har läst här en tid och äter sedan 2 veckor tillbaka strikt lchf + periodisk fasta 16/8 med förvånansvärt goda resultat. Jag stötte på en text ikväll som jag tyvärr blev lite orolig av att läsa, och hoppas att någon här skulle vilja svara på några frågor som dök upp för mig efter att jag läst denna text: http://www.annahallen.se/ar-ketos-normalt-eller-farligt-bra-eller-daligt Ligger det någon sanning i författarens påstående om blodproppar? Vid vilken daglig kolhydratsmängd ungefär träder ketos in? Finns det några uppenbara nackdelar med att ligga i gränslandet till ketos? Kan det stressa kroppen på något sätt? Separat fråga fritt från länken: Blir kroppen sämre på att ta hand om stora mängder socker vid enstaka tillfälllen av att följa lchf? (Frågar då jag läst flera trådar innehållande rätt dramatiska vittnesmål gällande fysiska påverkningar t.ex illamående yrsel magknip etc efter "fusk" kring jul nyår osv, i vissa fall med endast ett par brödskivor och någon chokladbit.) Känns ju inget vidare om man blir riktigt dålig av att äta en gröttallrik hos föräldrarna på julen till exempel. Alla frågeställningar ställs med förutsättningen frisk, ickediabetiker, normalviktig +5kg. Jag hoppas någon tar sig tid att svara på mina eventuella nybörjarfrågor. Än en gång tack för all info, min viktnedgång har aldrig gått så här lätt förut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Citat Ja, för att vara i ketos behöver du undvika helt eller minska en hel del på grönsaker, rotfrukter och nötter. Falskt. Om man konstant småäter de som innehåller hög mängd kolhydrater så kommer man möjligtvis ur ketos beroende på vilka man konsumerar. Citat Du rubbar även balansen på homosystein. Du har tagit bort de näringsämnen som kroppen behöver för att balansera homosysteinet (alltså ett av systemen för att hålla ditt blod i rätt konsistens.) Ditt blod kommer nu klumpa sig mer och mer för vart år och kanske sätta sig som en propp om ca 20 år. "Du har tagit bort de näringsämnen som..." Anna beskriver inte vilka näringsämnen "jag" tagit bort. Vilka näringsämnen har "jag" inte fått i mig som kommer orsaka homosysteinobalans? Citat Syra/bas! En sur kropp är känsligare för sjukdom och risken för cancer ökar. Ketonkropparna är sura. protein bygger surt. Du har tagit bort de näringsämnen som kroppen behöver för att balansera pH (alltså grunden för hälsa) har du sen mista lilla stress i kroppen är detta också försurande. Och ditt buffertsystem är svagt. Detta händer mycket långsamt och du mår bra idag. Citat A "Ketogenic Diet alone significantly decreased blood glucose, slowed tumour progression and increased mean survival time by 56.7% in mice with systemic metastatic cancer. https://www.canceractive.com/cancer-active-page-link.aspx?n=3117 Citat It seems possible that a ketogenic diet could help reduce the progression of cancer because it causes a rapid decrease in blood sugar levels (2, 3, 4). http://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-to-fight-cancer#section2 Citat Varför är inte långvarig kronisk ketos normalt och ofarligt? För det fanns inte, så kroppen har inga svar på detta tillstånd. Vad bygger Anna antagandet på att det "inte fanns"? I en miljö med liten tillgång till kolhydratrik föda så bör ketosis ha varit vanligt under längre perioder. Även under perioder med mycket begränsad tillgång till föda. Citat Saknades det mat länge så dog man av svält. Problemet löst. Men då dör man ju av näringsbrist och inte ketosis i sig? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 7 timmar sedan, Mack sade: Separat fråga fritt från länken: Blir kroppen sämre på att ta hand om stora mängder socker vid enstaka tillfälllen av att följa lchf? (Frågar då jag läst flera trådar innehållande rätt dramatiska vittnesmål gällande fysiska påverkningar t.ex illamående yrsel magknip etc efter "fusk" kring jul nyår osv, i vissa fall med endast ett par brödskivor och någon chokladbit.) Känns ju inget vidare om man blir riktigt dålig av att äta en gröttallrik hos föräldrarna på julen till exempel. Personligen får jag IBS och mycket annat elände av en stor sockerchock. När jag åt mycket socker och kolhydrater förut så var det dock norm att gå runt och må dåligt så man blir van vid det. När man äter lchf är man van vid att gå runt och må bra. Då blir det såklart en chock att må dåligt. Men man blir mer receptiv även för små sockermängder. Men detta varierar från individ till individ. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 8 timmar sedan, Mack sade: Hej, Först vill jag passa på att tacka er för all den kunskap som delats här. Har läst här en tid och äter sedan 2 veckor tillbaka strikt lchf + periodisk fasta 16/8 med förvånansvärt goda resultat. Du har goda resultat. Då kommer vissa istället försöka skrämma upp dig om en hotfull framtid. Kul att hon använder ett egenpåhittat begrepp som "kronisk ketos". Som att ketos vore en sjukdom. Ketos är fettförbränning för kroppsenergi. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Nej, för många skrivfel och för blurrigt formulerat för att jag ska orka läsa Anna Hallén. Tacka vet jag Jonas Bergqvist! http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 26 minuter sedan, MrB sade: Då kommer vissa istället försöka skrämma upp dig om en hotfull framtid. Precis så upplever jag det. Jag går på LCHF och mår bra av det - men i min omgivning finns personer som uppenbart försöker skrämmas med hjärtinfarkter, blodproppar och annat nonsens. När jag ställer på dom lite närmare visar det sej att det snarare handlar om avund. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 LCHF har räddat mej från hjärtinfarkt. Jag höll på att dö av den "nyttiga" fettfria kosten. http://www.kostdoktorn.se/?s=Björnör 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Oavsett kvaliteten på just den artikeln, så bör du vara medveten om risker att vara i konstant ketos. Inget känt folkslag eller kultur har befunnit sig i konstant ketos, så vi vet inget om effekterna i det långa loppet. Men många individer har provat på det de senaste åren. Det verkar fungera bra för många (se t.ex. Martina Johansson), men det går inte att förneka att många har mått dåligt av det, drabbats av problem. Ta t.ex. Dave Asprey (grundaren av bulletproof, den som började med fettkaffe), han utvecklade läckande tarm samt medföljande allergier av bara några månader i ketos. Därför förespråkar han numera s.k. cyklisk ketos. Inom paleorörelsen är "Perfect Health Diet" mycket populär, och den utvecklades just av sådana som fått hälsoproblem av strikt lågkolhydratskost. Det är också sant att man kan bli överkänslig för kolhydrater. Strikt lågkolhydratskost leder till s.k. fysiologisk insulinresistens (physiological insulin resistance). Man kan se det som att kroppen desperat försöker bevara det lilla glukos man har genom att bli insulinresistent, så att det glukoset inte ska försvinna in i musklerna. P.g.a. detta klarar man inte ett glukostoleranstest om man kör strikt LCHF. Några dagar med mycket kolhydrater brukar dock reversera detta tillstånd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Fysiologisk insulinresistens har den effekten, att det höjer fastesockret. Många blir förvånade över att deras fastesocker går ner när de ökar KH upp mot 100 g. Det borde inte vara möjligt, men förklaringen är alltså att strikt LCHF ger insulinresistens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Video om ett år med ketos. Föreläsaren mår bra och vill fortsätta. http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/mccarter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Tack för alla svar, vilken respons En otroligt inspirerande resa du gjort Eva. Robert And, har jag förstått det rätt att ketos faktiskt kan öka glukoshalten i blodet sett över ett dygn via fysiologisk insulinresistens? Det låter som att en sweet spot med en del kolhydrater i kosten är det bästa ur hälsosynpunkt? Gäller det du skrivit även om man som jag har ett relativt högt proteinintag eller motverkar eventuell glukoneogenes det? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Följdfråga: Om ketos faktiskt kan höja blodsockerhalte sett över ett dygn, kan komplikationer liknande de vid diabetes uppstå? Tänker på skador på de mindre blodkärlen pga högt blodsocker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 23 minuter sedan, Mack sade: Tack för alla svar, vilken respons En otroligt inspirerande resa du gjort Eva. Robert And, har jag förstått det rätt att ketos faktiskt kan öka glukoshalten i blodet sett över ett dygn via fysiologisk insulinresistens? Det låter som att en sweet spot med en del kolhydrater i kosten är det bästa ur hälsosynpunkt? Gäller det du skrivit även om man som jag har ett relativt högt proteinintag eller motverkar eventuell glukoneogenes det? 8 minuter sedan, Mack sade: Följdfråga: Om ketos faktiskt kan höja blodsockerhalte sett över ett dygn, kan komplikationer liknande de vid diabetes uppstå? Tänker på skador på de mindre blodkärlen pga högt blodsocker. Fastesockret höjs inte så mycket så att det är risk för sådana skador. Men knappast är det väl bra att ha förhöjt fastesocker? Inte heller är det väl bra att man inte kan hantera kolhydrater, får extremt förhöjt blodsocker om man nu äter dem? Om du aldrig fuskar så händer inte det så klart. Då kommer det totala sockret (hba1c) fortfarande vara lågt. Men det är svårt för de flesta att aldrig någonsin äta KH resten av sitt liv. Vad jag har sett så verkar protein inte vara tillräckligt, glukoneogenesis är en svår och kostsam process för kroppen som den ogärna utför. Från boken "Perfect Health Diet" om förhöjt blodsocker: "You might think that the answer is to consume very few carbs. But this would be naive! It turns out that on low-carb diets, much of the body becomes insulin resistant— meaning that it doesn’t respond to insulin signals and so doesn’t take in glucose after meals. This happens so that glucose will be directed to the liver, where it can be stored in glycogen and released later for use by the brain. This “physiological insulin resistance is a protective response of the body that assures that the brain gets the benefit of a limited supply of glucose. But it has a paradoxical effect: because the rest of the body is refusing to take up glucose and the liver takes it up slowly, a meal of carbohydrates is followed by higher postprandial blood glucose levels in low-carb dieters than in high-carb dieters. In short, low-carb dieting can increase the risk of postprandial hyper -glycemia." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Precis, jag vill ju inte gärna att kroppen ska bli känsligare och att jag blir "tvungen" att äta kolhydratfritt. Vad förutom ovanjordsgrönsaker är lämpligt att lägga till för att undvika detta? Hur stor mängd kolhydrater behöver jag minst få i mig per dygn? Utspritt eller vid ett tillfälle, spelar det någon roll? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Enligt PHD och andra är kring 150 g kolhydrater om dagen optimalt. Men det är så klart individuellt. Man får prova sig fram. Det är ju fortfarande lågkolhydrat, snittet för folk i allmänhet brukar ligga på ca 300 g om dagen. Han rekommenderar s.k. "safe starches", som t.ex. vitt ris, sötpotatis och potatis, samt frukt så klart. Men jag själv är varken rädd för bönor eller gluten, så jag äter det också. Men glöm inte att vi nu talar om en konstant diet, månader och år. Att tillfälligt vara i ketos är normalt, det ser jag inga problem med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Jag förstår det, ett par veckor då och då för snabb viktminskning innebär inte dessa risker med andra ord? Hur kommer det sig att vitt ris är OK? Högt GI, något jag fått för mig inte är önskvärt för dom kolhydrater man ändå äter? Eller är det "gammal" kunskap? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Ketogen kost innebär fysiologisk insulinresistens, eftersom det glukos som finns reserveras för de funktioner som absolut behöver glukos (hjärna och lite annat). Vill man äta mer kolhydrater tillfälligt, får man planera för det, och öka mängden inför det. Sedan om man normalt ska äta 20 g om dagen, 50, 100, 150...jag tror man får testa och se vad man mår bäst av. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Konstigt att jag inte stött på det begreppet tidigare, trots en del surfande här. Men fysiologisk insulinresistens är alltså ett reversibelt tillstånd? Ingen permanent ökning av insulinresistens finns dokumenterad? Känns som att jag blir mer förvirrad här. Önskar ju bara gå ner i vikt några kilo och sedan stanna där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Var inte rädd för grönsaker så ordnar det sej nog. Tål du mjölkprodukter finns en hel del kolisar i dem också. Ris och potatis är nödmat för mej om det inte finns nåt annat och jag äter ute på lunchen. Det finns värre saker att stoppa i sej men himla onödigt om man inte tränar jättemycket. Jag fyller alltid på med ett extra bregottpaket för att få.upp E%. Kroppen kan tillverka glukos av protein också så kolisar är inte alls essentiellt men om man kört väldigt strikt väldigt länge får man säkert en baksmälla om man fuskar rejält. Jag har ett väldigt aktivt sockertroll så jag har aldrig lyckats vara totalstrikt tillräckligt länge. Jag trillar dit av och till men håller det inom rimliga mängder och inte så ofta Se annars till att 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 2 timmar sedan, Mack sade: Jag förstår det, ett par veckor då och då för snabb viktminskning innebär inte dessa risker med andra ord? Nej, det har jag aldrig hört talats om att det skulle vara ett problem. Det jag har hört är efter längre perioder. Och inte för alla så klart. 2 timmar sedan, Mack sade: Hur kommer det sig att vitt ris är OK? Högt GI, något jag fått för mig inte är önskvärt för dom kolhydrater man ändå äter? Eller är det "gammal" kunskap? Kanske undvika vitt ris när du satsar på viktnedgång? Dessutom har inte allt vitt ris lika högt GI. Basmati har lägre, och "parboiled" har också betydligt lägre p.g.a. resistent stärkelse. 2 timmar sedan, Mack sade: Men fysiologisk insulinresistens är alltså ett reversibelt tillstånd? Ingen permanent ökning av insulinresistens finns dokumenterad? Precis, det är reversibelt. Några dagar med kolhydrater så återgår kroppen till "normalt", och under dessa dagar kommer du att ha blodsocker på diabetesnivåer. Men högt blodsocker kommer inte att skada dig under så kort tid, diabetiker skadas efter åratal av detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 2 timmar sedan, Mack sade: Känns som att jag blir mer förvirrad här. Önskar ju bara gå ner i vikt några kilo och sedan stanna där. Nästan vad du än äter så kommer det att förbättra din hälsa att gå ner extrakilon. T.o.m. han som gick ner på att äta twinkies (amerikanskt godis) förbättrade sina hälsovärden. Då tror jag LCHF är ännu bättre Du behöver förmodligen inte oroa dig för att köra strikt LCHF för att gå ner lite. Det vi diskuterar mer här är om det kan finnas faror med "kronisk ketos". Bra att du är förvirrad , om du tror dig "veta allt", eller någon påstår att de vet vad som är bäst för alla, då är det värre... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 "Kronisk" ketos = risk för blodpropp.... Det tror jag inte. Ca 35000 människor får någon typ av blodpropp i Sverige om året. Jag tvivlar på att de är i ketos. Jag skulle nog vilja se någon typ av statistik på hur många i ketos som drabbas om det överhuvud taget har noterats i samband med ketos. Att man känner någon som drabbats innebär inte heller någon uppenbar förhöjd risk. Inte heller ett mycket spekulativt påstående om att detta skulle rubba homocysteinbalansen. Detta skulle jag väldigt gärna vilja se någon typ av vetenskaplig förklaring till att ketos enkom kan åstadkomma. Att ett naturligt tillstånd som innebär, att vi använder oss av energidepåerna i kroppen skulle vara farligt för oss, är för mig lika osannolikt som att det fett i samma form som det våra kroppar lagrar in i cellerna som energireserv skulle vara skadligt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 6 timmar sedan, RobertAnd sade: Inget känt folkslag eller kultur har befunnit sig i konstant ketos, så vi vet inget om effekterna i det långa loppet. Inte för att jag vet säkert, men jag skulle ha gissat på eskimåer (som det hette förr), inuiter alltså. De äter väl hyfsat ketogent? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Just nu, iAnna sade: Inte för att jag vet säkert, men jag skulle ha gissat på eskimåer (som det hette förr), inuiter alltså. De äter väl hyfsat ketogent? Per Wikholm motbevisade påståendet att eskimåerna skulle varit i ketos. Nu går det inte att komma åt hans blogg längre, men finns kvar lite hänvisningar. http://www.jonasbergqvist.se/blogg/jag-andrar-mig-igen http://www.kostdoktorn.se/lchf-magasinet-slaktar-lchf-myter Om du verkligen vill gå på djupet citeras också Per Wikholm i denna långa artikel om inuiter och ketos https://freetheanimal.com/2014/10/damned-inuit-diet.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Från den sista artikeln: …The normal diet of Eskimos contains an excessive amount of animal protein (280 gr.) and much fat (135 gr.) while the quantity of carbohydrate is extremely small (54 gr. of which more than ½ is derived as glycogen from the meat eaten). Så vi pratar om lågkolhydrat, extremt högt protein (= ingen ketos), medium fett. Man kan nog kalla det LCHF, men inte ketogent. Definitivt inte enligt livsmedelsverkets rekommendationer i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 1 timme sedan, RobertAnd sade: Nästan vad du än äter så kommer det att förbättra din hälsa att gå ner extrakilon. T.o.m. han som gick ner på att äta twinkies (amerikanskt godis) förbättrade sina hälsovärden. Då tror jag LCHF är ännu bättre Du behöver förmodligen inte oroa dig för att köra strikt LCHF för att gå ner lite. Det vi diskuterar mer här är om det kan finnas faror med "kronisk ketos". Bra att du är förvirrad , om du tror dig "veta allt", eller någon påstår att de vet vad som är bäst för alla, då är det värre... Kanske blir lite för of topic men det vore intressant med en genomgång av vilka saker man bör tänka på i valet av utfyllnadskolhydrater. GI? Näringstäthet etc? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Just nu, Mack sade: Kanske blir lite för of topic men det vore intressant med en genomgång av vilka saker man bör tänka på i valet av utfyllnadskolhydrater. GI? Näringstäthet etc? Så nära det ursprungliga i naturen som möjligt. Allt som på något sätt måste behandlas av industrin eller som måste ha en innehållsförteckning ska du fundera ett varv extra på. Om du äter ren mat kommer hela du att må bättre, men du hade väl inte så många onödiga kilon att gå ner har jag för mej. Då kommer nog inte kosten att hjälpa dej särskilt långt. LCHF är egentligen inte en bantningsdiet utan en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa uńder tiden. Det är inte alltid Moder Natur och vi är överens heller om rätt vikt (gäller i synnerhet klimakteriekärringar). Sen när man har slutat äta skräp kan man snygga till fluffet lite med styrketräning eller MariaF:s MAF 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 2 minuter sedan, stoscha sade: Så nära det ursprungliga i naturen som möjligt. Allt som på något sätt måste behandlas av industrin eller som måste ha en innehållsförteckning ska du fundera ett varv extra på. Detta råd är mycket bra , finns inget att lägga till där egentligen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 29 minuter sedan, Mack sade: Kanske blir lite för of topic men det vore intressant med en genomgång av vilka saker man bör tänka på i valet av utfyllnadskolhydrater. GI? Näringstäthet etc? Här en lista på näringstät och näringsrik mat. Tyvärr en massa konstigheter inblandat, men summa summarum så är det lever, sardiner, ägg, grönkål och solrosfrön som gäller. http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php Eller: http://nutritionadvance.com/most-nutrient-dense-foods-in-the-world/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 6 timmar sedan, RobertAnd sade: Fastesockret höjs inte så mycket så att det är risk för sådana skador. Men knappast är det väl bra att ha förhöjt fastesocker? Inte heller är det väl bra att man inte kan hantera kolhydrater, får extremt förhöjt blodsocker om man nu äter dem? Om du aldrig fuskar så händer inte det så klart. Då kommer det totala sockret (hba1c) fortfarande vara lågt. Men det är svårt för de flesta att aldrig någonsin äta KH resten av sitt liv. Vad jag har sett så verkar protein inte vara tillräckligt, glukoneogenesis är en svår och kostsam process för kroppen som den ogärna utför. Från boken "Perfect Health Diet" om förhöjt blodsocker: "You might think that the answer is to consume very few carbs. But this would be naive! It turns out that on low-carb diets, much of the body becomes insulin resistant— meaning that it doesn’t respond to insulin signals and so doesn’t take in glucose after meals. This happens so that glucose will be directed to the liver, where it can be stored in glycogen and released later for use by the brain. This “physiological insulin resistance is a protective response of the body that assures that the brain gets the benefit of a limited supply of glucose. But it has a paradoxical effect: because the rest of the body is refusing to take up glucose and the liver takes it up slowly, a meal of carbohydrates is followed by higher postprandial blood glucose levels in low-carb dieters than in high-carb dieters. In short, low-carb dieting can increase the risk of postprandial hyper -glycemia." Citat This fascinating glucose sparing phenomenon, has been interpreted by some as “worsening insulin resistance.” Not to worry, glucose sparing is rapidly reversible and transitory within 1-3 days of increasing carbohydrate intake above 100-150 grams per day (1). https://www.docmuscles.com/does-long-term-ketosis-cause-insulin-resistance/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Det var nog en av de sämst formulerade artiklar jag läst hitintills av henne.. hon har gjort andra, som hon sen backat ifrån och sen oxå förklarat vad hon menat, Egentligen! Iallafall.. det finns lixom inget hälsomotiv/iallafall väldigt få att befinna sig i kroniskt hög ketos.. och så fort du äter något nästan vad som helst så rycks du ur ketos.. och protein är hur som helst essentiellt och high insulin index.. iallafall essentiella aminosyror är essentiella.. därför som de kallas för essentiella aminosyror.. antar jag? Sen så.. jaaa, det finns knappast någon ursprungsbefolkning som levt på High ketosis, vad man vet iallafall, för det första så visste de inte om vad ketos var för något, för det andra så åt de vad f*n de kom över, om de kom över något ätbart, annars så dog de, eller flyttade till något ställe där det fanns mer mat, för det tredje så har vi här på forumet de som vill optimera sin ketos, och har problem med det, trots att de synbart gör allt rätt? Såå.. man kommer osökt in på frågan huruvida ketos är något eftersträvansvärt? Är man typ 1 bör man definitivt undvika "optimal" ketos! För i princip alla andra.. iallafall alla med fungerande bukspottkörtel så är ketos något som man inte behöver undvika.. dvs då är det i bästa fall något som inträffar vid en lågkolhydratkost/kaloribegränsning/fasta (det anses hur som helst nyttigt)/bantning! En sak kan jag nästan lova.. testa LCHF/ketogen diet, det kan hampa sig att ketonhalten stiger.. iallafall i början.. men jag ger inga som helst garantier för att de kommer att hålla sig inom "ketos sweet spot" hela tiden! Och sen till resten.. dvs alla andra aspekter.. då bortser jag från socialt tryck och social mat.. man blir likt förbannat tvungen att äta alla andra livsviktiga näringsämnen..dvs du får inget frikort från mig för att undvika alla andra mineraler/vitaminer/spårämnen.. eller ens att äta ensidigt! Och du får inte heller frikort bara för att du råkar uppnå "ketos sweet spot".. det är görenkelt.. livet är inte enkelt.. näringsläran är nästan ännu krångligare! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Iallafall när vi är inne på vad Eskimåer åt.. de åt Glass! Fast det heter på deras språk Akutaq.. och här skall vi vara nogranna!" Iallafall här har ni min sammanfattning av receptet, gå ut i skogen och hitta några bär av något slag,! "Eskimo ice cream, Indian ice cream, Native ice cream or Alaskan ice cream. Traditionally it was made with whipped fatmixed with berries like cranberries, salmonberries, crowberries, cloudberries, and blueberries, fish, tundra greens, or roots with animal oil or fat. It may also include whitefish, Reindeer tallow, moose tallow, walrus tallow, caribou tallow, or seal oil." https://en.wikipedia.org/wiki/Akutaq Mumselimums med andra ord! Ge det till era barn och pepåka att det är nyttigt/Paleo.. och att eskiteskimåer sällan dog av hjärtsjukdommar, de dog som regel tidigare utav infektioner, drunkning, våld, andra typer av olyckor/alkoholism i senare tidsåldrar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 10 timmar sedan, RobertAnd sade: Oavsett kvaliteten på just den artikeln, så bör du vara medveten om risker att vara i konstant ketos. Det verkar inte finnas några risker med långvarig ketosis. Varför skulle det? Människan som omnivor kan använda kolhydrater eller fett som bränsle. Att långvarigt använda fett innebär ingen speciell fara. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 2 timmar sedan, Zepp sade: protein är hur som helst essentiellt och high insulin index.. iallafall essentiella aminosyror är essentiella.. Innebär en "högproteinsketos" ännu sämre insulinresistens pga insulinfrisättningen efter proteinintaget? Lite bär, rotfrukter och en frukt om dagen är alltså ett bra sätt att hålla upp insulinkänsligheten? Blodglukosen är under ketosen lägre än normalt ändå va? Hur är det med fastor på upp till 24h? Påverkas insulinkänsligheten på sikt positivt/negativt? Hur ser blodsockret ut under en 24h fasta för en frisk person? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 40 minuter sedan, Mack sade: Innebär en "högproteinsketos" ännu sämre insulinresistens pga insulinfrisättningen efter proteinintaget? Lite bär, rotfrukter och en frukt om dagen är alltså ett bra sätt att hålla upp insulinkänsligheten? Blodglukosen är under ketosen lägre än normalt ändå va? Hur är det med fastor på upp till 24h? Påverkas insulinkänsligheten på sikt positivt/negativt? Hur ser blodsockret ut under en 24h fasta för en frisk person? Grattis.. frågar och ifrågasätter, det är ett positivt tecken.. tyder på att du är en tänkande individ! För det första.. finns lixom inget som heter "högproteinketos".. ketos är och förblir främst ett tecken på att man äter mindre kolhhydrater än det momentana behovet, varvid din kropp gör ketonkroppar! Lite bär, rotfrukter och en frukt om dagen kan vara förödande för vissa men rätt lagom för andra.. för det första så är de livsmedel och inga macronutrienter! Och insulinkänsligheten påverkas till stora delar utav livstil och hyperinsulinemi..dvs lever du ett fysiskt aktivt och inte stressat liv för övrigt, (dvs inget västerländskt liv) så är du som regel insulink'änslig.. och som regel även på ett västerländsk leverne ända upp mot medelåldern! Dvs under förutsättning att du inte skaffat dig en utbildning, påbörjat en karriär, flyttat hemifrån och bildat familj, villa, Volvo,vovve! Blodglukosen är i princip konstant.. utifall man är frisk, det är främst diabetiker/insulinresistenta som får lägre blodsocker på LCHF! Enda skillnaden man kan se på friska LCHFare och friska icke LCHFare är att HBA1c kan förändras marginellt! Grejen med fastor är flerfaldiga.. beroende på endast ett dygn man fastar och vilka utgångspunkter man hade som gjorde att man fick ideen till att börja fasta! En sak är säker.. jag kan nästan garantera, du kommer iallafall inte dö utav att vara utan någon som helst mat under ett dygn.. och du får/bör dricka vatten! Fasta, fasta, fasta.. is da shit som jag skrev i en annan tråd.. oså skrev jag att det betyder olika saker för olika människor.. i bästa fall utifall du är frisk så blir du skithungrig nästa dag/måltid och äter mer! Grejen är fortfarande och under förutsättning att du är hysat frisk både metabolt och psykist, 1-2 måltider brukar vara rätt normalt för någon som äter LCHF, andra betraktar det som fasta! Blodsockret för en frisk person ligger normalt för friska som fastar.. främst för att det är en av homeostasens utgångspunkter! Glöm hypoglykemi när du väl uppnått ketos/keto sweet spot, vistats där minst några månader! En helt annan sak är alla högkolisätares reaktion på utebliven bulle.. det handlar om att blodsocker faller från skithögt till normalt.. det är fallet i sig som ger upphov till känslan av att får jag inte en kanelbulle så dör jag snart! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Tack för att du tog dig tid att svara Zepp. För mig låter det som att lchf med lite mer kolhydrater än jag äter idag i kombination med periodisk fasta är ett bra sätt att gå ner de sista kilona samt hålla mig där sedan. Upplever att fastor (upp till 36h som längst) ha gått helt OK på lchf. Enda problemen har varit att jag blivit lite frusen mot slutet av fastan, dock inget som en tröja inte rått bot på. Ha en trevlig kväll! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 21 minuter sedan, Mack sade: Tack för att du tog dig tid att svara Zepp. För mig låter det som att lchf med lite mer kolhydrater än jag äter idag i kombination med periodisk fasta är ett bra sätt att gå ner de sista kilona samt hålla mig där sedan. Upplever att fastor (upp till 36h som längst) ha gått helt OK på lchf. Enda problemen har varit att jag blivit lite frusen mot slutet av fastan, dock inget som en tröja inte rått bot på. Ha en trevlig kväll! Är man frisk har man helt enkelt fler valmöjligheter! Vill man snabbt gå ner i vikt är det kalorireduktion som gäller, fasta kan vara en mer accepterad sådan inom LCHF! Äggdeff är en annan! Men så.. man bör i långa loppet kunna behålla vikten och där är det matvanorna i övrigt som är viktigast! Jag fastar av princip inget alls.. däremot så kan det gå dagar då jag äter mindre/förre gånger.. någon gång nästa dag i stället! Grejen är kanske att uppnå det"lyckliga stadiet" där enskilda måltider inte längre spelar så stor roll.. då har man ytterligare valmöjligheter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 On 2017-08-22 at 21:40, Mack sade: Påverkas insulinkänsligheten på sikt positivt/negativt? Det existerar förmodligen ingen bättre metod att öka insulinkänsligheten än fasta. Periodisk fasta är ganska bra det också. Citat The fact that the participants lost no weight means that the improvement in insulin sensitivity is not due to a restriction in calories but the fasting periods themselves. This lends support to the idea that periodical fasting is beneficial for insulin sensitivity. Time to hear the inner caveman's call? http://inhumanexperiment.blogspot.se/2009/01/intermittent-fasting-improves-insulin.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 23, 2017 Author Share Posted August 23, 2017 När jag nått min målvikt och önskar höja upp kolhydratmängden till ca 100-150g per dag, vilka livsmedel är OK och inte? Frukt och grönt är jag med på, men hur är det med t.e.x ris och vad tycker ni om fullkornsalternativ typ bröd ris osv? Potatis? Ris blir jag inte klok på. Vissa dömer ut det, andra menar på att det trots högt gi är en god naturlig källa till kolhydrater. Lyssnade till Jason Fung i dag (tyvärr minns jag inte vilket youtubeklipp det var) och jag förstod det som att han inte var emot vitt ris för friska personer, men fullkornsvarianten skulle man undvika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 35 minuter sedan, Mack sade: När jag nått min målvikt och önskar höja upp kolhydratmängden till ca 100-150g per dag, vilka livsmedel är OK och inte? Frukt och grönt är jag med på, men hur är det med t.e.x ris och vad tycker ni om fullkornsalternativ typ bröd ris osv? Potatis? Ris blir jag inte klok på. Vissa dömer ut det, andra menar på att det trots högt gi är en god naturlig källa till kolhydrater. Lyssnade till Jason Fung i dag (tyvärr minns jag inte vilket youtubeklipp det var) och jag förstod det som att han inte var emot vitt ris för friska personer, men fullkornsvarianten skulle man undvika. Enligt Fung kan man äta lite vad som helst så länge man fastar mycket. Fastan är helt enkelt den stora determinatorn. Jag kör för det mesta lchf när jag äter men de senaste måltiderna har det ibland blivit mycket bönor(som inte fått mig ur ketos trots 60% långsamma kolh), idag blev det proteinmaxning. Det spelar inte så stor roll för nästa måltid är alltid två dagar bort så jag återgår snart till ketos vad jag än äter däremellan. Fasta trumfar kost. Äter man 2-3 måltider om dagen blir innehållet mer noga däremot. LCHF-kost höjer insulin med till ca 30% av vad kolhydratkost orsakar. Fastan är dock 0 och med tiden ökar "motsatshormonet" Glukagon. Glukagon i sin tur möjliggör autofagi som har mängder med hälsofördelar. Kolhydrater kan man äta när man nått idealvikt tycker jag men i små mängder och alltid oprocessade. Betrakta ris, potatis och pasta som godis man kan unna sig ibland om man tränar och fastar, innan och efter tycker jag. Medans man viktminskar är de bara ett hinder däremot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Man vill ju till varje pris undvika viktökning. Bästa sättet är val att bara fortsätta med LCHF efter att kroppen nått trivselvikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Det viktiga om du efter viktminskning inte längre vill äta strikt LCHF ... är att det finns en mycket tydlig skillnad (åt det positiva hållet) mot hur du åt innan LCHF annars kan du vara säker på att du snart väger lika mycket som innan....egentligen är ju detta helt uppenbart. Men ändå får jag en känsla av att många tror att man kan gå ner i vikt med LCHF och sen äta som "vanligt" och att man då på något magiskt sätt ska stanna på den nya lägre vikten. Så det viktigaste är nog att låta bli alla skräpmellanmål, vad de än nu kan bestå av. Jag skulle dessutom helt låta bli mjölbaserade produkter... inte dricka öl i större mängder ... ja det är nog egentligen ganska enkelt att räkna ut vad som krävs ... om dina "synder" är att du äter lite ris och potatis till maten ska det nog gå bra 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 12 timmar sedan, Mack sade: Lyssnade till Jason Fung i dag (tyvärr minns jag inte vilket youtubeklipp det var) och jag förstod det som att han inte var emot vitt ris för friska personer, men fullkornsvarianten skulle man undvika. Kom ihåg att Fung inte är en "officiell enbart-LCHF-predikant". Han lovordar ofta LCHF tex pga att den orsakar 30% av samma insulinpåslag som en kolhydratbaserad kost och att den är kompatibel med fastan då bägge är ketosis-baserade. Men hans rekommendationer behöver inte vara enligt LCHF. För viktminskning är hans eviga mantra insulinreducering och därför fasta. Han behandlar diabetes(främst typ2) och övervikt. Där är LCHF ett delverktyg med fastan. Men hans metoder går att applicera på vilken homo sapiens som helst och gäller inte enbart hans patienter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Du har helt rätt PeterB, sunt förnuft kommer man långt på. Vågen visade imorse 94.4, så delmål ett (under 95) är officiellt avklarat. Nästa mål är 90kg. Periodisk fasta är verkligen effektivt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 1 minut sedan, Mack sade: Du har helt rätt PeterB, sunt förnuft kommer man långt på. Vågen visade imorse 94.4, så delmål ett (under 95) är officiellt avklarat. Nästa mål är 90kg. Periodisk fasta är verkligen effektivt. Då kan du bara föreställa dig vad riktig fasta kan göra. (Man brukar säga att gränsen går vid 24h). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 2 minuter sedan, MrB sade: Då kan du bara föreställa dig vad riktig fasta kan göra. (Man brukar säga att gränsen går vid 24h). Kör 24h just nu faktiskt (middag-middag). Största utmaningen är att laga tre mål till barnet utan att själv äta. Svårt att glömma mat då! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Mm.. i en annan tråd skrev jag att vi är här för att göra er Newbies förvirrade.. dvs rensa ut en massa bullshit och sen lägga en en del massa nya aspekter på kostens relation på hälsa och vikt! Och jag tror du redan identifierat flera utav oss som drar sina favoritargument/sina favoritgurus? Och jag vill härmed återupprätta Anna Hs heder och ära.. såvitt jag vet så är hon seriös.. men har ytterligare andra aspekter.. förr i tiden iallafall lite olika mineraler från nötter osv! Andra här närvarande på forumet drar ytterligare växlar på vissa saker, tex RS eller fasta.. eller MBC! Vet inte men själva min mening är att öka din förvirring så att du blir tvungen att tänka själv! Om du kommer ur den pärsen med alla goda råd och dåd.. lärt dig handla mat i vanlig butik och känna hur din kropp reagerar på olika saker så sitter du sen rätt säkert i sadeln. Whait.. Im the dietican from the future.. Man bör bara äta Pizza varje dag, varje måltid! http://www.expressen.se/halsoliv/manskligt/brian-har-atit-pizza-varje-dag-i-ett-ar-och-ser-ut-sa-har/ Haken är, man bör vara ung oså; "Det har dock krävts en hel del träning på vägen (läs: Extremt mycket). Enligt Ladbible lyfter han vikter 3-4 gånger i veckan och tränar kondition 2-3 timmar om dagen." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Efter en 24h fasta tränade jag igår styrka efter middagen. Kroppen kändes helt Slut efter 20 min, har känt av tröttheten tidigare pass men nu var den extrem. Fick korta ner passet avsevärt. Upplever ni också "mindre tank" efter fasta? Styrkemässigt oförändrad under inledningen av passet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 23 minuter sedan, Mack sade: Efter en 24h fasta tränade jag igår styrka efter middagen. Kroppen kändes helt Slut efter 20 min, har känt av tröttheten tidigare pass men nu var den extrem. Fick korta ner passet avsevärt. Upplever ni också "mindre tank" efter fasta? Styrkemässigt oförändrad under inledningen av passet. efter middagen? Menar du att du åt och sedan tränade? Om du menar träning under längre fasteperiod däremot. Styrketräning har jag inte haft ett riktigt bra pass som påminner om innan än men det är extremt varierande. Däremot löpning har jag kommit tillbaka till samma som vanligt. Lite mindre vikt att springa med såklart som påverkar. Man måste dricka och salta mycket. Trots att jag vet det saltar jag för lite och måste konstant påminna mig själv. Sedan är det vanesak. Påminner mycket om att gå från kolhydrat --> lchf i början. En omställningperiod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mack Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Bröt fastan med middag, väntade ett par timmar och tränade sedan. Åt ett mål till efter det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts