Jump to content

”Det KÄNNS fantastiskt bra! Jag MÅR fantastiskt bra!”

Recommended Posts

Challenge

Över 22 500 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Jag skulle vilja säga tack för möjligheten till denna utmaning! Jag har följt den nästan till punkt och pricka. Resultaten lät vänta på sig lite längre än vad jag hade hoppats. Men i slutet av vecka 2 började så smått nålen på vågen röra sig nedåt. Redan i slutet av första veckan kunde jag dra åt skärpet på byxorna ett hål till utan att det kändes obekvämt, dock fortfarande med nålen på vågen stabilt stående vid 108,6 kilo. Igår (söndag vecka 2 på utmaningen) visade nålen på 105,7 kilo och den minskningen kom från onsdag vecka 2.

Det KÄNNS fantastiskt bra! Jag MÅR fantastiskt bra! Suget efter sötsaker är som bortblåst! Min hjärna fungerar på ett sätt den inte har gjort på länge, jag känner mig smart och kreativ! Jag har börjat vakna före väckarklockan på morgnarna (något som ALDRIG hänt förut). Någonting händer med mig och det är bara till det positiva!

Jag har beslutat att fortsätta köra strikt LCHF under ytterligare en period framåt i tiden. Målet nu är att komma under 100 kilo, en vikt jag inte har haft sedan högstadietiden (27 år sedan) och det känns som om detta inte kommer vara några som helst problem! Jag har spenderat en del tid och läst mycket på kostdoktorn.se och inhämtat mycket kunskap och inspiration där. En väldigt bra sida!

För att sammanfatta denna upplevelse med tvåveckorsutmaningen: ”Jag är ombord på tåget! Nu kör vi!”

Min hjärna fungerar på ett sätt den inte har gjort på länge, jag känner mig smart och kreativ!
Jag tyckte utmaningen var jättebra. Bra och enkla recept, god mat och det funkade bra för mig att komma i ketos, mått som en prinsessa och gått ned 5 kilo.

Tyvärr drabbades jag av ”keto-rash” första fredagen och då jag mådde så bra i övrigt tog det en vecka innan jag kopplade ihop utslagen över HELA kroppen (det bara förvärrades ju) med LCHF trots att det fanns bra beskrivning av biverkningarna – men de läste jag inte för det kunde ju inte vara LCHF som jag mådde så bra av… så jag sökte vård och fick bland annat en kortisonspruta… Fick avbryta ketosen och är fortfarande inte bra, det KLIAR och ser hemskt ut.

Äter just nu ganska mycket kolhydrater för jag måste bara få fason på huden och ska sen fortsätta kolhydratsnålt tills jag kan ha mina kläder igen och se om jag kan nå och vara i ketos utan att drabbas av ”rash”.

Först och främst är jag glad för att det gav ett litet resultat på vågen och minskning runt midjan. Långsiktigt hoppas jag på några kilo till i viktnedgång. Målet och syftet är att ändra min kost och där känner jag att LCHF-utmaningen hjälpt mig en bit på vägen.

Jag tycker också att jag har blivit jämnare i humöret. Vid den här årstiden är jag oftast inne i en hektisk period på arbetet och känner ofta stor press och stress, men jag tycker att jag känt mig lugnare sen jag började med LCHF-utmaningen.

Nackdelen skulle vara att det känns som om min kondition blivit sämre, jag orkar liksom inte ta i lika mycket som tidigare. Vad jag läst mig till kan detta var något som är övergående. I stort sett är jag nöjd med LCHF-utmaningen och att utmaningen hjälpt mig en bit på vägen.

Jag tyckte det var lite svårt vad man ska äta på morgonen, men det gick. Jag är inte van att äta ägg på varje morgon. Men jag bestämde mig för att ta utmaningen mot mig själv. Jag tänker fortsätta med LCHF ?? Lycka till alla andra!!!

Största vinsten är att godis- och sötsuget har försvunnit och att vi har en skön mättnadskänsla varje dag. Att ha jämn blodsockernivå är helt underbart.
Det har gått bra att följa menyerna. Min man har minskat 4 cm runt midjan och jag 2 cm. Det verkar som om han har fått större effekt av kosten än jag. Min tanke är att jag redan sedan flera månader uteslutit socker, potatis, ris och pasta. Vi har beslutat oss att fortsätta provmånaden också. Ger den fortsatt effekt så fortsätter vi. Jag var bortrest och bodde på hotell tre dagar och då var det inte så lätt att äta helt rätt. Dock ingen potstis, pasta, ris eller socker för min del.

Nu har jag och min sambo kört strikt efter veckomenyerna i utmaningen i två veckor. Det har gått jättebra. Min sambo har tappat 5 kilo. Jag själv bara 1 kilo, men har minskat flera cm i magomfång. Vi tycker båda två att alla recept varit ljuvligt goda och att vi aldrig ätit så gott varje dag även på vardagarna. Största vinsten är att godis- och sötsuget har försvunnit och att vi har en skön mättnadskänsla varje dag.

Att ha en jämn blodsockernivå är helt underbart. Att slippa känna svajet i blodsockret. Ett stort plus. Ytterligare bonus är de färdiga menyerna och inköpslistan. Att handla utifrån en färdig inköpslista och bara en gång per vecka är fantastiskt. Tidseffektivt och mycket billigare .

Det minus som jag själv känner är att ibland har muskelorken tagit slut när jag varit ute på mina löpturer. Antar att det har med omställningen att göra men ändå lite trist när orken tar slut.

Vi kommer att fortsätta med LCHF och har blivit medlemmar för att få tillgång till alla härliga menyer. Toppen med en gratis utmaning så att fler kan testa och känna efter. Tack för en bra och pedagogisk sida och underbart goda menyer.

Kom igång

Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Det KÄNNS fantastiskt bra! Jag MÅR fantastiskt bra!” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln