Popular Post SGK Posted August 22, 2017 Popular Post Share Posted August 22, 2017 I olika trådar dyker det ibland upp berättelser om de kommentarer vi LCHF-are kan mötas av i olika sammanhang. Jag tycker det skulle vara intressant att ta del av era bästa svar. Själv tycker jag att jag så långt som möjligt ska bemöta även "korkade" (ber om ursäkt ) kritiker på ett trevligt, men ändå tankeväckande sätt. En vän och kollega har myntat begreppet "trevla ihjäl" , en strategi att använda här också kanske. Så, låt höra, vad brukar ni säga, eller vad önskar ni att ni hade sagt i olika LCHF-kritiska sammanhang? 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 När jag får frågan "jamen behöver inte hjärnan kolhydrater?" så kontrar jag med "så du tycker jag har blivit korkad?" För övrigt önskar jag manga bra förslag på trevliga men dräpande svar på korkade kommentarer; jag känner mig oftast som hjärntvättad alien om jag skulle diskutera lchf... 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 Jag har inte behövt drämma till med dräpande svar så ofta. Men vid ett tillfälle sa en kollega med sannolikt dubbelt så stort midjemått som jag att hon trodde att det bästa ändå var att äta varierat, lite av allt. Jag kommer inte ihåg vad jag sa vid det tillfället, men det jag kunde ha sagt är att om man mår bra och håller vikten så går det säkert jättebra att äta varierat. Själv skulle jag med största sannolikhet lägga på mig ganska många kilon om jag åt "lite av allt". Osäkert hur det skulle tas emot, men kanske en liten tankeställare för vederbörande. Jag tror faktiskt att jag har sagt något liknande Effie när det har diskuterats nödvändigheten av kolhydrater för att hjärnan ska fungera. Det blev nog ganska tyst då. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Jag tycker ofta att jag får frågan "men oj, får du inte äta det där?" Då svarar jag att "jag får äta precis vad jag vill, men låter bli för jag mår inte bra av det". "Du har också ett val". Eller det här med att hjärnan måste få kolhydrater så brukar jag kontra med att Newton, Pythagaros, Galilei, Darwin och Kopernikus verkade ha hyfsat fungerande hjärnor trots förmodad ganska kolhydratfattig kost. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ekner Posted August 22, 2017 Popular Post Share Posted August 22, 2017 Jag får ibland frågan: Vad finns det för bevis att det fungerar? Jag kontrar då med nåt i stil med: "Det funkar ju bra på mej, så vad ska jag med bevis till?"....och diskussionen tar snabbt slut 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Om någon skulle påstå att hjärnan behöver glukos för att överleva skulle jag säga att den har alldeles rätt. Det den har fel i är att man måste äta den glukosen. Glukoneogeneses sköter detta alldeles förträffligt. Utan denna process skulle vi som art inte ha överlevt. Om jag får äta något eller ej, kan jag inte se varför det skulle vara någon annans angelägenhet. Svaret skulle därmed bli: Varför undrar du? Man vet ju aldrig, personen i fråga kanske faktisk vill veta. Jag har upptäckt att många i hemlighet apa efter utan att vilja gå ut med det offentligt. Om deras svar blir att det väl inte är LCHF eller i den stilen, ber jag dem förklara vad de kan om LCHF. Det vanligaste jag får höra är: Jag äter all mat och jag mår minsann bra!!! Då svarar jag numera med ett lugnt: Grattis! Jag ska dock tillägga att det idag är ytterst sällan som jag får några kommentarer. De flesta är väldigt välvilligt inställda. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Du vet ju aldrig hur du ser ut inuti. Sånt kollar man ju inte förrän man får problem. Jag har väl aldrig varit så snygg och fit som jag var när jag var 48 år, nyskild och hade tid att träna flera gånger i veckan. Två år senare började jag få problem och året efter åt jag 11 piller om dan och gick inte ens ett kvarter utan att vila på vägen. Jag har med råge överlevt alla mina fastrar och farbröder som har dött i hjärtproblem från 45-56 års ålder. Och dessutom så MÅR jag ju så himla bra. Hellre åren fyllda av liv än livet fullt av år 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 22, 2017 Popular Post Share Posted August 22, 2017 -"Hur länge ska du banta?" -"Tja, nu har jag hållit på i 6år, hur går det för mig tycker du?" -"Hjärnan dör utan kolhydrater!" -"Hur länge klarar du dig utan mat om du får vätska? Tror du att grottfolkets hjärnor slutade funka om de inte åt på några dagar?" -"Man måste unna sig nåt gott ibland" -"Va, bara ibland? Jag äter ju gott hela tiden..?!" -"Det är inte nyttigt att äta så där mycket fett!" -"Jaså? Hur mycket är det, då?" -"Det är inte nyttigt att träna så där mycket!" -"Nej, du har rätt. Bättre att sitta dö soffdöden, orörlig och lycklig!" Så där brukar jag svara... Försöker låta bli att vara personlig och hacka på den som säger nåt men är less på kommentarerna så lite ironisk kan jag vara... Roligaste var ju när jag blev stannad av en försäljare vid ett marknadsstånd som sålde nån bantningsprodukt och jag spände ögonen i henne och sa -"Menar du att jag är fet, eller..?!" 8 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted August 22, 2017 Popular Post Share Posted August 22, 2017 Nu för tiden brukar jag ta tillfället i akt att utbilda folk. - Mitt blodsocker skulle sjunka ner till KNÄÄÄNA om jag inte åt lunch! - Ja, det är viktigt att äta sån mat som gör att blodsockret inte går upp och ner, t ex ... - Men hjärnan MÅSTE ha kolhydrater! - Njä, hjärnan måste ha energi, men man behöver inte äta kolhydrater för det, utan levern kan ... Ofta stannar det vid det, och det blir sällan några längre diskussioner efter min förklaring. Det finns ju liksom inte så mycket att ifrågasätta. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 För de som säger "jag tror man ska äta varierat, lite av allt.", brukar jag säga. "Jättebra, gör det. Om alla i det här landet skulle börja göra så skulle vi se en revolution i värden vad gäller diabetes, hjärt- kärlsjukdomar etc. Men att 'äta lite av allt' borde i så fall innebära att man i genomsnitt äter lika mycket av kolhydrater, protein och fett (33% av varje). Inte som de flesta idag äter med 45-80++% kh, ca 15-30% protein och resten fett (oftast lite och dåligt fett)" Det blir ju inte direkt LCHF-kost om man skulle försöka äta 33% av de olika macronutrienterna, men det skulle inte finnas plats för snabbmat, godis, chips och läsk och annat skräp för kh-innehållet skulle snabbt rusa iväg. Det skulle bli en kost som innebär mer lagad mat, mer grönsaker och lite frukt, ungefär lika mycket protein som äts idag (kanske något uppåt), men framför allt mer fett. Om man sedan vill gå ner i vikt eller har någon form av metabolsk sjukdom så bör man naturligtvis växla över till ren LCHF-kost, men de man argumenterar med kanske inte kan köpa det budskapet direkt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 7 timmar sedan, POS sade: "jag tror man ska äta varierat, lite av allt.". Den där har jag hört säkert 100ggr. Det är superfloskeln när det gäller kostråd. De som använder frasen "lite av allt" är för det mesta okunniga personer som gör en sk helgardering. Säger man "lite av allt" har man alltid lite rätt och lite fel. Man träffar i alla fall aldrig helt fel. Talriksmodellen är ursprunget till "lite av allt" i landet lagom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts