Popular Post Mallan 78 Posted August 24, 2017 Popular Post Share Posted August 24, 2017 Hallå! Är ny här så ha lite tålamod är ni snäll =) Jag är en 39 årig 2 barns mamma och har varit sjukskriven för utmattning och är på väg tillbaka i heltidsarbete. Jag blev inspirerad av min syster som var på besök i sommar, som hade gått ner flera kilo sedan hon började med LCHF i jan i år. Jag har fram tills jag fick barn alltid varit en hälsosam och ganska normalviktig person. Jag förstod att jag behövde minska i vikt men det har tidigare varit så besvärligt. Äta fettsnålt, räkna kalorier, mycket träning med ledvärk både under och efter träning samt feberfrossa, konstanta problem med uppsvälldhet och tarmarna knasade, samt ingen ork, ständig berg och dalbana för blodsockret, alltid hungrig och helt besatt av tankarna av vad vi skulle äta till middag. Hela livet handlade om mat, mat och mat... Har tidigare haft problem med hypotyreos och tänkte nog under våren att det kunde vara det igen men kunde inte avgöra om det var utmattningen eller både och. Prover visade inte på hypotyreos. I alla fall så började jag med strikt LCHF kost för exakt 6 veckor sedan. Efter 3 dagar blev magen tyst, inget buller, ingen uppsvälldhet och jag kunde se hur magen började "gå inåt". Jag hittade 2 veckors utmaningen på Kostdoktorn och påbörjade den efter en vecka. Min sambo hoppade på med mig. Jag märkte hur mina grubbel tankar försvann, måendet förbättrades och jag kände glädje och motivation för första gången på flera år. Jag har haft magproblem som ex magkatarr i minst 10 år och lindringare form av IBS men de försvann på 3 dagar. Eksem och torr hud, borta. Jag har under de senaste 2 åren haft hemsk pms men den är som bortblåst. Tänker sällan på vad vi ska äta och är nästan aldrig hungrig. Första tre veckorna var jag väldigt trött men kunde läsa mig till att det var en del av omställningen. Tröttheten är nu borta, har även börjat äta Magnesium som jag tror hjälper till. Har kommit igång att promenera iaf 2-3 ggr/vecka och för en månad sedan fanns inte den orken överhuvudtaget men nu har jag massor av ork och det känns som uthålligheten är hur bra som helst. Har ingen värk under eller efter träning. Man kan säga att det känns som att kroppen blivit smord invändigt. Jag går dock inte ner lika mycket nu när jag promenerar fast det får ju en bra hälsoeffekt och förhoppningsvis försvinner en del fläsk ändå (ha ha). Jag har fått tillbaka blodcirkulationen i kroppen och fryser inte lika mycket som tidigare. Har jämnt blodsocker. Jag har insett att jag behöver gå ner 20 kg. Min syster frågade mig var de kilona sitter någonstans, och ja, de är liksom jämnt utspridd över kroppen. Med nuvarande viktminskning på ca 0,5-1 kg/vecka hoppas jag att det fortsätter neråt. Jag förstår att detta är en livsstil och det är fantastiskt hur man mår på kosten. Jag fortsätter läsa andras berättelser och forum för att hålla motivation och inspireras. Är inte direkt sugen på socker eller något annat. Det är lätt att tänka lite negativt när man inte minskar som man önskar på vågen, ja jag vet kasta ut vågen tänker du nu säga, men jag väger mig en gång i veckan just nu och vill fortsätta med det ett tag, när jag gått ner känns det väldigt motiverande. Förstår att det framöver kan bli längre mellan gångerna. Jag har försökt mäta men inser att jag mätt på olika ställen, vilket blivit missvisande, så jag skippar måttbandet. Ser fram emot att andra i omgivningen ska se att jag minskat och inte "bara" sambon. Sambon har gått ner mellan 2-3 kg i veckan. Jätteroligt för honom. Är tacksam för pepp och inspiration eller tips på bra sidor och bloggar. Tack alla ni som bjudit på era berättelser, de peppar mig enormt. Man behöver läsa för att få insikter!! /Malin 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Hej och välkommen hit, Mallan 78! Eftersom du har en utmattningsproblematik i botten så tror jag det är mest sunt att bara fortsätta på inslagen väg, även om det är svårt att inte vilja gå ner de där kilona. Män skiljer sig rejält från kvinnor, vi har oftast svårare att gå ner och det ska vara så (hävdar evolutionen). Du närmar dig 40 och har sannolikt påbörjat förklimakteriet vilket kan bidra men mest troligt är det kortisol, adrenalin, noradrenalin m fl substanser som är inblandade vid stress som gör att du får ta det lugnt. Att promenera är toppen, och 3ggr/v jämfört med inget alls - det är ju toppen! Njut av det! Kan varmt rekommendera Martina Johansson böcker om hormoner (Hormonbibeln och sedan är väl Hormonbibeln 2.0 på väg) och även hennes blogg som finns bland Kostdoktorns länkar. När du har hållit på ett längre tag, kanske upp emot ett år, kan du titta på sådant som fasta, träning, superstrikt... Just nu tror i alla fall jag att du ska landa i det du har hittat och njuta av vad du faktiskt uppnått på denna korta tid. Ett intressant inlägg om kvinnokroppen av Martina Johansson: http://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Hej och välkommen. Kul läsning där man känner igen en hel del. Två personer till som mår bättre på en rad områden. Har haft samma IBS-problem där ordinarie läkare föreskrev en kostfibrer och lite annat. Mycket tid och pengar försvann utan att något hjälpte. Någon vecka på LCHF så var det problemet eliminerat. Övergång till LCHF skapar förutom viktminskningen ofta salt och vattenbrist i början. Så benbuljong som vissa gör eller helt enkelt något bra salt och vatten i större mängd. Detta brukar lindra "övergångssymptomen". När du känner dig trygg och stabil i LCHF och vill ha en extra skjuts i viktfall(om), så rekommenderar jag att du läser in dig lite på periodisk fasta. En perfekt kombination med LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Välkommen hit Mallan! Ett halvt kilo i veckan låter fantastiskt bra, om ett halvår har du gått ner ca 15 kg. Fortsätt med det du gör så länge vikten minskar och du mår bra för övrigt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Jättekul att läsa!! Här kommer några bloggar med mycket recept om du vill ha inspiration: http://56kilo.se/ http://www.lifezone.se/ http://www.tjockkocken.se/ http://lesscarbs.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mallan 78 Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Men tack hörni! =) Tack för pepp och tips!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts