Jump to content

Nybörjare - hur vet man?

Recommended Posts

Hej alla! =) 

Jag är en tjej på 31 år som är en 3 barnsmamma och bor uppe i Kalix. Jag och maken har ätit i princip det vi velat och lagt på oss några kilon sista året, vi behöver gå ner 10 kg var åtminstone. Vi har länge tänkt att vi ska ta tag i oss själva, men först nu har motivationen kommit. Vi bestämde oss för att köra LCHF. Vi började i söndags, men trappade ner inför söndagen. Än så länge går det bra för både mig och maken, vi känner varken trötthet eller någon huvudvärk. Ibland hunger, men då äter vi ett ägg eller dricker en tekopp med kokosfett.

Vi skulle ju gärna köra på strikt LCHF i början för att få en kickstart, men det jag inte förstår är hur vet man att man äter under 20 gram/dag? Eftersom att man inte ska väga och mäta som i tex viktväktarna.

//Lisa

• Like 1

Hej Lisa och välkommen.

Du kan köpa ketostix på Apoteket och mäta om ni hamnar i ketosis. Det är enligt mig ett av delmålen under LCHF i alla fall. Ni ska ju köra strikt.

Som du skriver blir det svårt att veta om man inte får mäta. Vill du under 20g så måste du ju mäta det. 

Själv har jag aldrig mätt de där 20 grammen utan %-andel kolhydrater under 4%. Vid strikt siktar jag på noll. Dom där 4%- kolh bör vara kolhydrater i samband med fibrer. Icke-processade.

Vet inte var du läst att "man inte skall mäta" men jag är själv motståndare till den klassiska kaloriräknarapproachen i samtliga dieter(om det är det du menar). Men det har inte med lchf i sig att göra. En LCHF-person kan ju mäta kalorier precis som vem som helst.

I "kaloriräknarapproachen" småäter man under hela dagen och minskar successivt kaloriintaget. Kroppen kontrar på sikt detta genom att sänka basmetabolismen. Det vill man inte. Kroppen sparar in medans du reducerar intaget. Du får samtidigt inte i dig näring för att du reducerar. En dålig utveckling.

https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

Lösningen är den periodiska fastan istället. Då minskar inte BMR eftersom kroppen kommer åt fettreserven. Det gör du inte om du kalorireducerar. Du småäter och håller ditt insulin högt hela tiden.

Inom periodisk fasta räknar du som bekant timmar istället för kalorier. När du äter, äter du dig mätt på lchf-kost.

Genom att bara välja livsmedel som innehåller max 5 gr kh/100 gr, samt läsa på lite angående vilka grönsaker och annat som säljs som "plockvaror" i butiken och som saknar innehållsförteckning, så landar man snart på ett dagligt intag av ca 20 gr kh/dygn. Naturligtvis beror det på hur mycket man faktiskt äter, men genom att äta ca 1-3 gånger om dagen, i "normala" tallriksstorlekar så brukar man landa runt ca 10-40 gr/dygn.

Om du vill veta mer exakt vad du äter om dagarna, både på "totalen" eller innehållet i en enskild vara, så rekommenderar jag att gratissiterna kostbevakningen.se eller matdagboken.se
Kostdoktorn har också mycket bilder och tabeller för hur olika måltider kan se ut med olika mängd kh. Efter några veckor så lär man sig hur mycket kh ens mat innehåller.

Generellt sett så märker man snart, när man börjar läsa på varornas innehållsförteckningar, att all processad mat oftast går bort för det är mer än 5 gr kh/100 gr i det mesta. LCHF handlar därför mycket om att äta "ren mat" , inte mat som är tillagad i fabrik. Så ett annat tips så här i början är att vända på alla förpackningar i butiken och läsa innehållsförteckningen. Sedan finns det lite specialfall med varor som kanske innehåller mycket mer än de där 5 gr kh, men som man bara använder 1 tesked av i matlagningen (typ kryddblandningar); då behöver man naturligtvis räkna lite "på dagstotalen".

• Like 3

Man ska ju inte behöva mäta / väga maten i LCHF, men jag brukar ibland kaloriberäkna min mat  (jag använder Matdagboken) i en dag eller två, bara för att få ett kvitto på att fördelningen fett / protein / kh ligger ungefär rätt. Kan för mig också fungera som en påminnelse om att vissa saker som är OK enligt LCHF ändå är lätt att äta för mycket av. För mig tex ost, bär, grädde, nötter. 

• Like 4

Sedan kan man använda "handflatemetoden"; Tänk dig handen avkapad vid handleden, platt med sammanhållna men utsträckta fingrar eller som en knuten näve. Det är för de flesta lämplig mängd av vardera protein, nån geggig röra och grönsaker. (En kött/fiskskiva + falsk potatissallad på zucchini t ex och gröna blad. Kryddsmör får man nog ta lite mindre av än motsvarande en knytnäve. Metoden är bra att ha när man inte har mättnadskänslor man kan lita på eller om man behöver lära bort ett nojjigt mätande/vägande.

• Like 5

Tack så hemskt mycket föra era kloka svar! :)

3 timmar sedan, Annika Rane sade:

Jag har läst detta in å ut flera gånger ;) plus att jag sett många av filmerna :)

Idag har jag vägt mig, har fredagar som vägningsdag och jag har gått ner 1,3 kg samt - 3 cm i midjan :D det har verkligen gått över förväntan för mig! Sen har jag inte ätit något sedan kl 17:00 igår och är fortfarande inte hungrig. Fick lite hungerkänslor när jag stekte blodpudding till barnen för en stund sedan, men jag tog ett glas vatten och en tekopp med kokosfett och då minskade hungern :) jag är verkligen överraskad över hur snabbt min kropp har reagerat på denna kost! En del som hjälpt till kan ju kanske vara att jag började trappa ner "vanlig" mat och trappade upp LCHF förra veckan och sedan gick över helt å hållet till LCHF på söndag :)

• Like 5

26 minuter sedan, Lisa Öqvist-Häggström sade:

Fick lite hungerkänslor när jag stekte blodpudding till barnen för en stund sedan ...

Ger du barnen blodpudding?! Finns massor av kolhydrater och konstigheter i.  ??

Försök att fasa in även dem på LCHF, så har du gjort både dig själv och barnen en stor tjänst. ???

• Like 2

Mjae.. blodpudding är nästan säkert nyttigt, men det krävs hur som helst mjöl för att det skall hålla ihop.. och 11% är nog ett rimligt offer, för att göra just blodpudding?

Iallafall Masajkrigarna blandade blod och mjölk.. tror inte det vore poppis för våra barn?

• Like 1

19 timmar sedan, Zepp sade:

Mjae.. blodpudding är nästan säkert nyttigt, men det krävs hur som helst mjöl för att det skall hålla ihop.. och 11% är nog ett rimligt offer, för att göra just blodpudding?

Iallafall Masajkrigarna blandade blod och mjölk.. tror inte det vore poppis för våra barn?

Kanske går med mandelmjöl? Jag skulle betala extra för det. Vet inte om man skulle vara så ambitiös att man tillverkar sin egen dock...

• Like 2

On 2017-08-26 at 16:31, MrB sade:

Kanske går med mandelmjöl? Jag skulle betala extra för det. Vet inte om man skulle vara så ambitiös att man tillverkar sin egen dock...

Det funkar säkert med mandelmjöl.. men det blir nog ändå cirka 11% stärkelse för att det skall hålla ihop?

Oså.. om barn äter något nyttigt och det "bara" innehåller 11% kolhydrater så är de så gott som LCHF-barn?

Dååå, finns det nog annat som man kan lägga mer tid/pengar på.. nämligen lingonsylten!

Och hur många hundra gram blodpudding äter ett barn?

Hur som helst.. blodpudding är lixom inte min favorit.. dock så verkar det som att det är en del utav uppväxten och utdaningen till att bli Svensk?

Och märk väl.. under min egen utdaning så ingick fett fläsk!

Och blodpuddingen stektes således i det överblivna fettet.. för extra smak och energi!

• Like 2

13 timmar sedan, Zepp sade:

Hur som helst.. blodpudding är lixom inte min favorit.. dock så verkar det som att det är en del utav uppväxten och utdaningen till att bli Svensk?

Blodpudding som är så gott...och lingonsylt oxå... nej, jag har inte lagat egen, varken det ena eller andra; så det här tillhör avdelningen avsteg, för mig.

Men för barn som inte mår dåligt av något I maträtten tycker jag det är ok ibland. Icke auktoriserad åsikt :-)

• Like 2

1 timme sedan, Effie sade:

Blodpudding som är så gott...och lingonsylt oxå... nej, jag har inte lagat egen, varken det ena eller andra; så det här tillhör avdelningen avsteg, för mig.

Men för barn som inte mår dåligt av något I maträtten tycker jag det är ok ibland. Icke auktoriserad åsikt :-)

I skolan (för hundra år sedan) var blodpudding min älsklingsrätt. Det var nästan det enda jag tyckte om av skolmaten. Nån gång i övre tonåren vände det, nu tycker jag om det mesta utom bönor och linser. Men jag äter som ni kanske förstår inte vad som helst. ;)

• Like 3