Jump to content

LCHF och akne / finnar

LillaAnna
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har själv ätit LCHF i snart två år med fantastiska resultat. Äntligen efter mycket tjat fick jag min man att pröva för en månad sedan. Dessvärre har han börjat få massor av finnar nu, både i ansiktet och på rumpan. Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det? Tacksam för all input!

Han har kommit i en ny tonårsperiod!?

Grejen med finnar främst hos unga män i övre tonåren handlar för det mesta om en ändrad hormonbild, som ställer till det vad gäller sebumproduktionen bland annat.

Den blir dels rikligare men innehållet blir oxå delvis annorlunda.

Sebum är en blandning av en massa olika saker, mest vatten och fett, men även antioxidanter och antibakteriella ämnen.

Jag tror inte alls att man får finnar av utrensning. Snarare att han inte omsätter fettet han äter. Det tar ju ett tag innan kroppen ställer om sig till fettförbränning. Fett från ägg, korv och bacon verkar ge mer finnar än mjölkfett. Finnar är inget bra tecken så mer gröna grönsaker och mindre ägg, korv och bacon kanske kan vara bra.

För stor andel kolhydrater kan säkert också ställa till det.

För mycket kalorier kan också vara ett problem. Går han ner i vikt?

Han har kommit i en ny tonårsperiod!?

Grejen med finnar främst hos unga män i övre tonåren handlar för det mesta om en ändrad hormonbild, som ställer till det vad gäller sebumproduktionen bland annat.

Den blir dels rikligare men innehållet blir oxå delvis annorlunda.

Sebum är en blandning av en massa olika saker, mest vatten och fett, men även antioxidanter och antibakteriella ämnen.

... är ju ganska mycket hormoner som justeras när man byter till LCHF också.

Jag skulle gissa att det är en övergångsfas som många andra skriver.

Vet inte den vetenskapliga förklaringen men har själv haft väldigt svår acne när jag var yngre, främst på ryggen, axlar och rumpa.

När jag började med LCFH och när jag varit slarvig nån gång under åren och man går tillbaka så reagerar min kropp med halsbränna men framförallt lite återkommande acne främst på ryggen och rumpan.

Detta håller dock bara i sig i en vecka eller två sen blir det bra och inte bara bra, det blir bättre än tidigare. Så nu mera har jag nästan ingen acne, bara massa "ärr".

Hoppas mitt svar var till någon hjälpte och lycka till. 

• Like 1

Det är ett rätt vanligt avgiftningssymptom och bör omhuldas. Huden är ju kroppens största elimineringsorgan, och de flesta av oss har rätt mycket skit ackumulerat som måste ut ngnstans när man börjar leva mer hälsosamt. Antingen blir det via hyn (som eksem, finnar etc), eller så tar det vägen via tarmarna/urinen.

Ni som skriver om utrensning och avgiftning kan ni förklara lite mer konkret vad ni menar?

Jag är ingen läkare, så någon annan kanske kan förklara mer "tekniskt korrekt". Men här kommer ett försök.

Kroppen har ju olika inbyggda sätt att eliminera restprodukter och toxiner vi får i oss via föda, vatten, luft osv. Dessa system fungerar dock sällan optimalt eftersom vi hela tiden exponerar oss för skadliga kemikalier (dålig luft, onaturliga material i mat osv osv) och dålig raffinerad mat. När vi lever med denna konstant höga toxicitet hinner kroppen inte med att göra sig av med alla ämnen i samma takt som de inmundigas, och en viss ackumulering sker.

T ex har tungmetaller och vissa kemikalier en tendens att lagras i fettvävnader osv. Ett annat exempel kan vara den toxiska effekten som uppstår när man är förstoppad och inte kan eliminera avföringen som ligger och ruttnar i tarmarna.

Kroppen gör ju sig av med "gifter" på olika sätt. Ett är att det kommer upp genom huden och ut genom porerna. Folk som går på s.k. detox-dieter upplever ofta typiska detox-problem (huvudvärk, feber, akne, utslag, diarre osv) i övergångsfasen, när kroppen helt plötsligt "får övertaget" och börjar kunna lösa upp och göra sig av med dessa ämnen.

Jag kan tänka mig att den fettvävnad som "bränns upp" vid viktnedgång innehåller toxiska ämnen, vilket leder till ökade koncentrationer i blodet och orsakar symptom, tills de har hunnit bli omhändertagna av levern och andra detox-organ. Ungefär som att 100 år gamla utsläpp kan ligga kvar i sedimentet och komma fram och orsaka problem först när man börjar dika ut älven. :)

Vad jag har förstått på folk som har mycket erfarenhet inom fältet så tar denna process ganska lång tid, och ibland verkar det kunna övergå i visst mått av mani! ;)

Googla runt så hittar du en massa info.

http://altmedicine.about.com/cs/dietarytherapy/a/DetoxBasics.htm

• Like 1

Detox är lite i gråzonen mellan vetenskap och pseudovetenskap. Visserligen utsöndras vissa mindre nyttiga saker som är bundna i fett när man går ner i vikt, men levern är förbannat bra på att ta hand om sådant. Hela omställningsproblematiken är huvudsakligen relaterad till den hormonförändring man får genom att ställa om kosten. Framförallt leder sänkta insulinnivåer till att man urinerar mer, vilket leder till elektrolytbrist (vilket man mår allmänt dåligt av). 

Japp han går ner i vikt ca 1kg i veckan. Ingen förbättring ännu..

Jag tror inte alls att man får finnar av utrensning. Snarare att han inte omsätter fettet han äter. Det tar ju ett tag innan kroppen ställer om sig till fettförbränning. Fett från ägg, korv och bacon verkar ge mer finnar än mjölkfett. Finnar är inget bra tecken så mer gröna grönsaker och mindre ägg, korv och bacon kanske kan vara bra.

För stor andel kolhydrater kan säkert också ställa till det.

För mycket kalorier kan också vara ett problem. Går han ner i vikt?

Japp han går ner i vikt ca 1kg i veckan. Ingen förbättring ännu..

Äter han mycket gröna grönsaker? När jag konditionstränar för lite får jag finnar av ägg. Äter han mycket ägg? Korv och bacon innehåller ju en del ämnen som kan vara negativa för kroppen men jag vet inte hur de påverkar.

Gröna grönsaker innehåller en massa ämnen som hjälper kroppen att omsätta näringen och som har en rad andra positiva effekter.

Äter han vitamin D? Jag tror det är bra men jag förordar inte jättehöga doser.

Tack för ditt inlägg Mikael! Jag måste fundera lite innan jag kommenterar det.

Äter han mycket gröna grönsaker? När jag konditionstränar för lite får jag finnar av ägg. Äter han mycket ägg? Korv och bacon innehåller ju en del ämnen som kan vara negativa för kroppen men jag vet inte hur de påverkar.

Gröna grönsaker innehåller en massa ämnen som hjälper kroppen att omsätta näringen och som har en rad andra positiva effekter.

Äter han vitamin D? Jag tror det är bra men jag förordar inte jättehöga doser.

Tack för ditt inlägg Mikael! Jag måste fundera lite innan jag kommenterar det.

Han äter "normalmycket" grönsaker, ganska mycket ägg, typ 3 om dagen. Inte så mycket korv.. Kanske 1 gg/vecka. konditionstränar inte så mycket med styrketränar 4-5gg/vecka. D-vitamin e om dagen sedan en vecka typ.

Han äter "normalmycket" grönsaker, ganska mycket ägg, typ 3 om dagen. Inte så mycket korv.. Kanske 1 gg/vecka. konditionstränar inte så mycket med styrketränar 4-5gg/vecka. D-vitamin e om dagen sedan en vecka typ.

Det är ju inte lätt att veta säkert vad aknen beror på men han kan ju pröva med att hålla upp med äggen en vecka. Jag får lätt finnar av ägg men jag äter blandkost. Din man hade ju dock inte ätit lchf så länge så kroppen kanske inte klarar 3 ägg om dagen. Om han låter bli ägg i en vecka så borde det märkas om det är dom som är orsaken. Hur mycket är normalmycket grönsaker? Det är framförallt gröna grönsaker som är viktiga.