Jump to content

Har LCHF blivit svårare? Plus min bakgrund


Memma
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag började med lchf när jag skulle hitta formen efter min första graviditet för 6 år sedan. Jag var en skeptiker, trots att mina föräldrar ätit lchf sedan det "började" med Dr Annika Dahlkvist. Det gick bra, jag gick ner till storlek 38, men vägde ändå mer än jag gjort före graviditeten. Jag är "kompakt" i muskler och kropp och ser alltid mindre ut än vad vikten visar kan man väl säga. Efter något år blev jag lite för liberal och ett antal kilon smög sig på, men jag hittade inte riktigt motivationen att bli mer strikt då vardagen var stressig .

Hursomhelst. För ett och ett halvt år sedan blev jag så gravid igen. Efter några veckor fick jag avsmak för allt, sötningsmedel i läsk smakade metall, ägg luktade sopstation osv (som det kan bli, hehe), och cravings för bröd och juicer tog vid. Dessutom har jag en kronisk sjukdom, och eftersom ordinarie medicin inte gick att ta under graviditeten (och besvären vid denna graviditet var rejäla) så sattes jag på maxdos Prednisolon (kortison). Detta fick jag fortsätta med även under amningsperioden, vilken sedan fick avbrytas abrubt för att sätta in ordinarie medicin. Prednisolon fick jag trappa ner med i tre månader, och vi är nu framme vid månadsskiftet juli/augusti. Att jag blivit stor visste jag, men vågen visade nu 35 kilo plus! Jag har aldrig varit så stor i hela mitt liv. Jag har även typiska kortisonlooken med svullen mage, ansikte och nacke (tycker jag, omgivningen tycker bara att jag är stor). Nu var jag dock redo för lchf igen och startade den 7/8. På 15 dagar har drygt 5 kilo försvunnit, varav en del såklart är vätska. Men det känns ändå som jag är på väg. 

För att hitta inspiration för en nystart har jag läst på ett flertal sidor på nätet och det känns som om det hänt så mycket sedan jag tog paus. Periodisk fasta är jag bekant med, och jag har även hört om att begränsa mejerier sen förr, men nu känns det som att det är så mycket fler åsikter och förbud och prat på "makronutrientnivå" så jag vet inte vad jag ska tro, eller om jag vågar lita på mina gamla kunskaper. Vad bör jag tänka på för att få en så effektiv "återställning" av kroppen som möjligt? Just nu är jag otålig, men det beror mest på att kroppen värker och det är jobbigt med vardagen när kroppen är helt ur form. Dessutom har jag fått en muskeldelning i magen efter graviditeten (och ett akut kejsarsnitt som inte gjorde saken bättre) och jag hoppas på att den har en chans att gå ihop mer när vikten avtar, för just nu är ryggen högt belastad.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Man hittar bra receptförslag hos Kostdoktorn som jag gillar. Den maten brukar gillas av alla, även de som inte är lchf-are. Man anger också på recepten hur pass strikta de är - stikt, medel och liberal - det är jättebra för min del.

Lycka till och stressa inte med viktnedgången - du är på väg nu. Hitta en linje för vardagen som du följer. Eftersom du blivit sydd på magen så får du ta det litet lugnt med magövningar men snabba promenader kan vara bra att börja med, och man behöver inte gå jättelångt - allt räknas!

Att ta promenader med barn i barnvagn ger också armstyrka

Att sluta att äta gluten kan hjälpa många att må bättre som lider av värk och autoimmuna sjukdomar - det kan jag rekommendera. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju vara på rätt väg låter det som! Med tanke på att du ätit kortison som typ är "stress i tablettform", så satsa på att stressa kroppen så lite som möjligt. Skippa det där med fasta tillsvidare, ge dig inte ut å spring utan ta promenader osv. Sov ordentligt.

Lycka till! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tackar för all input, jag har läst och begrundat era svar?

Det går fortsatt nedåt, det är ca 7 kg nu så det går ju åt rätt håll fortfarande. En av artiklarna jag läst som ställer till det i tankarna är den som publicerades på kostdoktorns sida tidigare i år, som handlade om ifall man kunde äta för mycket fett (av Dr Jason Fung). Tydligen skulle man inte äta extra fett om man var överviktig, så nu funderar jag på var gränsen i så fall skulle vara. Samtidigt minns jag ett flertal kända bloggare inom lchf-världen som då på den tiden jag startade kommenterade hur viktigt det var med extra fett. Jag äter mer fett nu än när jag äter blandkost, helt klart, men mängden varierar lite från dag till dag. T.ex om jag gör sådant där fröbröd (med fröer, ost, ägg och fiberhusk) så brer jag på tjockt med smör, sen en skiva salami och gärna en bit brie ovanpå det. Förra omgången läste jag någonstans om att skiva smöret med osthyvel så då var nog mängden större☺️ Jag står mig bra på detta i många timmar, så det är ju bra förvisso. Sen vid andra tillfällen kanske fettet är i underkant, som när jag äter mat jag gör till familjen. Exempelvis igår då jag gjorde kycklingfärsbiffar (bara ägg och stavmixad lök i dessa, stekta i smör), i vanliga fall hade jag kanske gjort t.ex. blomkålsmos till, men då tiden var knaper så åt jag dem som de var med pyttelite sockerfri lingonsylt. Fettet i denna måltid borde ju då vara i minsta laget. Fast vikten går ju ner så jag kanske skulle lagt mindre energi på att fundera på detta☺️

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Memma sade:

Tackar för all input, jag har läst och begrundat era svar?

Det går fortsatt nedåt, det är ca 7 kg nu så det går ju åt rätt håll fortfarande. En av artiklarna jag läst som ställer till det i tankarna är den som publicerades på kostdoktorns sida tidigare i år, som handlade om ifall man kunde äta för mycket fett (av Dr Jason Fung). Tydligen skulle man inte äta extra fett om man var överviktig, så nu funderar jag på var gränsen i så fall skulle vara. Samtidigt minns jag ett flertal kända bloggare inom lchf-världen som då på den tiden jag startade kommenterade hur viktigt det var med extra fett. Jag äter mer fett nu än när jag äter blandkost, helt klart, men mängden varierar lite från dag till dag. T.ex om jag gör sådant där fröbröd (med fröer, ost, ägg och fiberhusk) så brer jag på tjockt med smör, sen en skiva salami och gärna en bit brie ovanpå det. Förra omgången läste jag någonstans om att skiva smöret med osthyvel så då var nog mängden större☺️ Jag står mig bra på detta i många timmar, så det är ju bra förvisso. Sen vid andra tillfällen kanske fettet är i underkant, som när jag äter mat jag gör till familjen. Exempelvis igår då jag gjorde kycklingfärsbiffar (bara ägg och stavmixad lök i dessa, stekta i smör), i vanliga fall hade jag kanske gjort t.ex. blomkålsmos till, men då tiden var knaper så åt jag dem som de var med pyttelite sockerfri lingonsylt. Fettet i denna måltid borde ju då vara i minsta laget. Fast vikten går ju ner så jag kanske skulle lagt mindre energi på att fundera på detta☺️

Uhm.. prexis.. extra fett och E% är som regel knepigt att förklara för alla som inte satt sig in i det!

Oså skall du även räkna med fettet som du går ner i FettE%.. utifall det skall bli riktigt riktigt!

Dvs cirka 7000 Kcal för varje kilo du går ner.. bortsett från de första veckorna då man tappar en hel del vatten!

Grejen med "extra fett" är främst för nybörjare.. så de känner efter hur deras aptit regleras av fett som har ett sjutusan så högt Kcal!

Jag har en aning om att de som tror att ju mer fett ju mer går de ner i vikt, det är lixom inte sant.. men de brukar så småningom landa på rätt hög andel fett E% och så sjunker aptiten/måltidsfrekvensen samt kaloriintaget?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det kan jämna ut sig också? Om du äter smör skuren med osthyvel ena dan, och kycklingbiffar bara stekta i smör andra dan och känner dig mätt och nöjd på det stora hela så borde det inte vara nåt problem alls? För några år sen läste jag om ett experiment med barn där de fått välja mat själva från en buffé och man kunde konstatera att även om det såg enkelspårigt ut en viss måltid så valde de under en vecka totalt sett en varierad kost. Då tittade man väl mest på vitaminer och så men det borde väl kunna gälla generellt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja det där med fett är inte lätt, och visst har man ju kroppsfett att ta av? Men kosthållningen heter ju trots allt high fat också, så det gör ju att det känns som om man förväntas äta en del fett. Kolla bara på en del recept, jag sparade bl.a. receptet på curry/kycklingpaj som publicerades nyligen på kostdokterns sida. Denna paj har ju fröer och nötter i skalet, så redan där en hel del fett, men sedan en hel del majonäs i fyllningen också. Jag har hittat andra recept nu också som är fyllda med majonäs (sånt såg jag inte förr, då var det ju mer ett tillbehör). Så jag tänker mer att är detta "normalt" för kosthållningen, eller ska det räknas som att man äter extra (och isf onödigt) fett? Jag tyckte när jag startade med lchf en gång i tiden att det var så skönt att slippa tänka på mängder, eller räkna kalorier eller points, det enda svåra från första början var att hitta vettiga alternativ när man inte var hemma. Nu tycker jag att det känns svårare att "göra rätt" så att säga. Eller kanske är det så att ju mer teorier och information man får, desto fler val har man att göra.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det finns det inga "rätt" eller "fel". Nu fortsatte iofs jag och har kanske hittat ett sorts förhållande till maten som gör att jag har LCHF som bas men tänker oftast inte på att jag äter just LCHF. Jag menar, jag vaknar inte på morgonen och tänker "Nu ska jag äta LCHF-frukost!" utan jag äter frukost bara. Om du trivs och mår bra så är det det viktiga. Personligen gör jag mellan varven avsteg från den typiska (om det nu finns en sån) LCHF-kosten. Oftast blir det dock på temat "lägre kolhydrat", sällan rent socker. Nötter t ex.
Många rätter blir ju goda med mycket fett i men har du fettet inbakat i en gratäng t ex, behöver du ju inte majonäsen som tillbehör. Äter du däremot kycklingsallad till lunch kan ju en fet dressing vara gott och mättande. Det är det jag menar ovan, att om du äter mycket fett ena dagen och nåt mindre fett dagen efter så tvinga inte i dig extra fett för att det ska vara så enligt nån regel som egentligen inte finns utan försök känna efter vad som känns bra. Äter du däremot LCLF varje dag så kan du nog räkna med problem eftersom väldigt många då får för lite energi. Andra kanske istället äter LCHP och mycket protein kan också ge en del problem (finns exempel i flera andra trådar). Jag faller ibland in i den sista kategorin när suget sätter in eftersom proteinkällor oftast är godare än rent fett när man är sugen. 
Det finns onekligen mer tillgänglig information och fler val att göra nu så jo, det blir så mycket mer att förhålla sig till. Men börja med det du kan, det gäller än, så kan du införa varianter allt eftersom det känns bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-31 at 20:58, MariaF sade:

Jag tänker att det kan jämna ut sig också? Om du äter smör skuren med osthyvel ena dan, och kycklingbiffar bara stekta i smör andra dan och känner dig mätt och nöjd på det stora hela så borde det inte vara nåt problem alls? För några år sen läste jag om ett experiment med barn där de fått välja mat själva från en buffé och man kunde konstatera att även om det såg enkelspårigt ut en viss måltid så valde de under en vecka totalt sett en varierad kost. Då tittade man väl mest på vitaminer och så men det borde väl kunna gälla generellt?

Jag tänker också att det jämnar ut sig över tid. Vissa dagar blir det mer fett och andra mindre. 

Ibland får man liksom kompensera lite för en tidigare måltid som kanske var för "fettsnål" och skapade snar hunger/sug och tvärtom d.v.s. efter en bastant fettboostmiddag som får mättnaden att ta över hela kroppen så kan det vara bra att hoppa över/försena nästa måltid tills man är ordentligt hungrig.

Det är ju det som är att lyssna på kroppen. I den bästa av världar, ja.

Inte alltid så enkelt när man äter tillsammans  med andra på bestämda tider t.ex. familj och lunchrast på jobbet. Det händer väldigt lätt att man äter fast man kanske inte är ordentligt hungrig. 

Mellanmål är ibland kanske nödvändigt men de kan också lätt vilseleda kroppen och sabbar fettförbränningen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så sant det du skriver - jag tänker att man får vara tålmodig mot sig själv. Det är ju en övergångsperiod - man får tänka långsiktigt - inte "tillåta sig" att göra avsteg från sin "linje" men inte heller döma sig sjäv så hårt - vi får försöka visa oss själva självkärlek och omtanke. Tyvärr är vi ofta själva våra största kritiker och är som läskpapper som snabbt suger upp andras kritik - den stämmer ju med självbilden., tycker vi - och blir nedslagna?   ?Så lätt att tappa målet ur sikte.  Kanske är vi hjälpta av delmål och jobba på att inte ta åt oss andras negativitet / den handlar ju egentligen om att de är missnöjda med sig själva. Dessutom får man räkna med att andra blir avundsjuka på det man uppnått - var beredd på det när tom vänner är kritiska - men vi behöver inte andras "godkännande" vi strävar mot våra egna mål och känner tacksamhet när vi når dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Memma sade:

Ja det där med fett är inte lätt, och visst har man ju kroppsfett att ta av? Men kosthållningen heter ju trots allt high fat också, så det gör ju att det känns som om man förväntas äta en del fett. Kolla bara på en del recept, jag sparade bl.a. receptet på curry/kycklingpaj som publicerades nyligen på kostdokterns sida. Denna paj har ju fröer och nötter i skalet, så redan där en hel del fett, men sedan en hel del majonäs i fyllningen också. Jag har hittat andra recept nu också som är fyllda med majonäs (sånt såg jag inte förr, då var det ju mer ett tillbehör). Så jag tänker mer att är detta "normalt" för kosthållningen, eller ska det räknas som att man äter extra (och isf onödigt) fett? Jag tyckte när jag startade med lchf en gång i tiden att det var så skönt att slippa tänka på mängder, eller räkna kalorier eller points, det enda svåra från första början var att hitta vettiga alternativ när man inte var hemma. Nu tycker jag att det känns svårare att "göra rätt" så att säga. Eller kanske är det så att ju mer teorier och information man får, desto fler val har man att göra.

Dessa recept är "energitäta" man blir fort mätt av en portion som är mindre än den man är van vid  - och man känner sig mätt läääänge. - Man behöver inte småäta mellanmål och för min egen del äter jag bara 2 ggr per dag - fungerar jättebra! Så om du tycker att recepten "skrämmer" dig så tänk på att din kropp är nöjd mycket längre än när du äter "vanlig" kolhydratrik och fettfattig kost. - Mindre hunger och en lugnare viktnedgång än "bantning"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det ju gått ett tag, så jag tänkte komma med en uppdatering. Kosten har blivit annorlunda jämfört med förr, jag har t.ex. inte bakat något med mandelmjöl alls. Förr gjorde jag regelbundet lchf-frallor och ibland nån kaka med sötningsmedel. På sin höjd blir det fröknäcke nu. Jag har blivit ”beroende” av tonfiskröra (tonfisk, ägg, rödlök, majonnäs, creme fraiche, citron, dill och salt&peppar) äter det till fröknäcke, salladskål eller gör wrap på ägg/grädde/Fiberhusk. Jag inser att jag har svårt att bli strikt, det blir gärna någon ruta mörk choklad framför tv’n på kvällen. Vet inte om det är sug, eller om det är behovet att tugga på något. Men vikten går nedåt hela tiden, vilket gör att jag kanske inte ser behovet än att ”skärpa mig” ytterligare just nu. Jag har i dagsläget blivit av med ganska precis 15 kg, men det beyder också att jag inte ens är halvvägs. Men så länge det går åt rätt håll så fortsätter jag på inslagen bana. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...