Jump to content

Gallproblem vid periodisk fasta

Rufstufsan

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har käkat LCHF ungefär ett år och testar nu att kombinera det med periodisk fasta på 16 timmar/dygn. Har kört sedan i söndags och det går bra och känns fantastiskt vid träning. Problemet är att min gallblåsa säger ifrån mer och mer. Jag fick problem med gallan vid övergången till LCHF också, men höll ut och har oftast sluppit problemen sen.

Denna gång började det med att bara mola och kännas lite ansträngt i sidan (dock redan dag 2), men idag har det känts mer aggressivt, som att stenar täpper till helt då och då, även under själva fastan. Vilket bör man göra? Hålla ut lite längre eller direkt ta en paus från PF? Äta mindre och bli hungrig på morgonen? Är rädd för att den konstanta irritationen av systemet ska bli riktig inflammation.

Funderar även på vad anledningen till problemen är just med fastan. Är det bara så att min kropp inte fixar så mycket mat under kort tid, eller stimuleras gallproduktionen för mycket så att det blir fel för mig när den sen inte används på ett tag?

Gallblåsan sitter under högra revbenet.. lite mot mitten.

Har du ont någon annan stans så är det något annat.

Annars så, om du har gallsten/grus och sen äter rätt mycket på en gång så är det rätt mycket gallvätska som skall ut på en gång.

Det kan även vara grus som ger sig av ut i gångarna.