Recommended Posts

Är inne på 7 e veckan med strikt LCHF. Mår hur bra som helst! Minskar varje vecka men inte lika mycket som före jag började promenera. Men jag tycker det syns mer på kroppen än på vågen liksom. Börjar kunna ha tröjor som tidigare varit väldigt tajt. Jag har en övervikt på ca 20 kg. Det ska bara bort =) har jag tänkt!!

Har blivit väldigt nyfiken på den här "maf-träningen". Har försökt följa olika trådar och läsa på från de länkar som finns. 180-ålder alltså, mm... spännande. Jag har ett pulsband som jag köpte för väldigt många år sedan som ligger i lådan. Jag blir så fasligt sugen på att plocka fram det och prova det här sättet att träna. Har börjat promenera (utan pulsband) och känner att uthålligheten blir bättre. Ibland blir jag sugen på att springa men orkar inte i nuläget springa längre sträckor. Jag tar gärna emot tips å råd. =) Jag tänker att självklart hjälper träningen till med fläskförbränning även fast det kanske inte direkt syns på vågen. =)

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mallan 78 sade:

Har blivit väldigt nyfiken på den här "maf-träningen".

Det är jättekul att du vill prova! I början kanske det blir mest gå. Sen kanske det bli gå med stavar om du inte vill gå/jogga om vartannat. Ladda upp med tålamod, för de flesta tar det ett tag innan man ser resultat (kanske rent av mer än 6mån).

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mallan 78 sade:

Är inne på 7 e veckan med strikt LCHF. Mår hur bra som helst! Minskar varje vecka men inte lika mycket som före jag började promenera. Men jag tycker det syns mer på kroppen än på vågen liksom. Börjar kunna ha tröjor som tidigare varit väldigt tajt. Jag har en övervikt på ca 20 kg. Det ska bara bort =) har jag tänkt!!

Har blivit väldigt nyfiken på den här "maf-träningen". Har försökt följa olika trådar och läsa på från de länkar som finns. 180-ålder alltså, mm... spännande. Jag har ett pulsband som jag köpte för väldigt många år sedan som ligger i lådan. Jag blir så fasligt sugen på att plocka fram det och prova det här sättet att träna. Har börjat promenera (utan pulsband) och känner att uthålligheten blir bättre. Ibland blir jag sugen på att springa men orkar inte i nuläget springa längre sträckor. Jag tar gärna emot tips å råd. =) Jag tänker att självklart hjälper träningen till med fläskförbränning även fast det kanske inte direkt syns på vågen. =)

Bra tankar bägge två fast de angriper som regel samma problem fast på två olika sätt!

Dvs oftast handlar övervikt om fel mat till fel person.

Och LCHF är det som gör att man kan lättast reglera kaloriintaget/måltidsfrekvensen, och Maffeträning är då ett sätt att återvinna sin fysiska förmåga/kondition.

Iallafall åter till Maffe.. det är lixom LCHF inga underverk.. man blir lixom tvungen att tänka till och anpassa sig till hur ens kropp funkar.. i början får man lixom inte vara petnoga, bara man kommer in på och förstår själva grejen.

Såå.. plocka du fram pulsbandet och kolla hur det är i dag, det är litta som med vågen, så länge det går åt rätt håll så gör man troligen något rätt!

Och nu hoppar vi snabbt över tilll det teoretiska.. Maffe handlar om att öka din aeroba förmåga, dvs din förmåga att att omsätta energi till arbete med hjälp av syre!

På ren svenska och för de flesta oavsett LCHF eller ej, din kondition och fysiska prestationsförmåga utan att kräkas av ansträngning varje gång du utför något fysiskt ansträngande!

Nog om det.. bättre att gå, stava, jogga utan pulsband än inget alls, grejen är att du så småningom kan mäta att du kan gå, stava, jogga betydligt längre/snabbare på samma puls!

Då har du ökat din aeroba förmåga/kondition/styrka/uthållighet.. och sådant är i sig inget självändamål utan det kan vara trevligt när man dels kan ha ett heltidsjobb, ta hand om två barn, make/sambo/hem.. och ändå ha ork för sig själv/romantik när barnen lagt sig.. litta annat sådant som hör vuxenlivet till och som sätter guldkant på tillvaron.

Alla måste inte bli Marathonlöpare på kuppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missat en väsentlig del av MAF, Zepp. Eller missförstår jag dig? Som jag ser det är MAF = hormonell balans. MAF är så mycket mer än bara träning. Även om det vänder sig till superduperatleter så är principen "utan hälsa är du ingenting". Kosten Maffetone förspråkar är väldigt LCHF-lik. Den har han förespråkat i väldigt många år, sen sent 70-tal- tidigt 80-tal. Han förespråkar balans i livet för stresshormoner sabbar det mesta. Och han förespråkar träning med fettförbränning som fokus. Träning = Arbete + Vila. Totalt sett ger detta fördelen av hormonell balans. Och utan hormonell balans är vi normalviktiga men fläskiga på "fel" ställen. 
Det är absolut ingen snabb metod till en smal kropp och TS har en utmattning bakom sig varför hormonerna kan spöka. Om syftet med att prova är att bli piggare i vardagen, använda fett som bränsle även när man inte tränar, så är MAF da shit!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet att jag inte missupfattar MAFFE-träning!

Det är dock onödigt med att dra hela grejen med hormoner och allt när man väl är inne på LCHF+Maffe.. iallafall i varenda tråd.

LCHF är bra nog, för homeostas och näringslära.. Maffe är litta samma tema men det är mer för att påverka resten av fysiken.. framförallt fysiken.

Maffe och LCHF går i princip hand i hand.. framförallt för personer som är överviktiga och fysiskt inte fullt fungerande.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande det ni skriver. Tack för att ni svarar. Det är mycket intressant och inspirerande. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mallan 78 sade:

Spännande det ni skriver. Tack för att ni svarar. Det är mycket intressant och inspirerande. :)

Dvs som Maffemaria är inne på.. LCHF är energi in och Maffe är energi ut, eller som jag är inne på, dvs fysisk aktivitet är knappast något fel.. det påverkar oxå hela homeostasen/fysiken/aeoroba förmågan/den fysiska förmågan över huvud taget.. främst utifall den var underutvecklad!

Så plocka fram det där pulsbandet fortare än kvickt.. eller köp dig någon pulsmätare som är kompatibel med din smartphone!

Hur som helst.. hur du än gör.. när du går/stavar/delvis springer samma sträcka på kortare tid eller med lägre genomsnittlig puls .. så har du ökat din aeroba förmåga!

Iallafall.. då är det lixom upp till dig själv hur du vill använda den extra  förmågan till egentid/romantik/annat vuxenbeteende!-

Och inte nog med det.. som moder med barn/hem och partner så finns det hur mycket som helst att lägga sin tid och ork på.. "there are no limits".. för övrigt så är dygnet alldeles för kort, 24 timmar borde vara minst det dubbla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zepp! :) Japp... det är framtaget och batteribyte på g. Så idag ska jag påbörja träning på detta sätt...:rolleyes:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.