Ann O'Nym Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Hej, Jag räknar mig inte som renlärig strikt LCHFare men försöker luta mig ditåt. Slutat helt med potatis/ris/pasta. Började med att sluta använda socker i kaffet (ca 8-10 sockerbitar per dag) Slutade dricka saft (ca 10-20 sockerbitar per dag?) Slutade dricka läsk (ca 10-20 sockerbitar per dag?) Dricker inte vare sig öl, vin eller sprit. Slutat med köpebröd. Frukost: Kaffe, stekt ägg, woopsies (hemmabakat bröd) smör, ostskiva, skinka. Lunch: Fläskbitar, några gröna o svarta oliver, bearniesauce, en tomat. Middag: kött/fågel/fisk/räkor broccoli smörklick. Dricker enbart vatten, kolsyrat. Tar ibland om jag jobbar en frukt, ett plommon eller ett äpple. Ska sortera ut mera av det jag äter men grejar det inte rakt av. Har nu hållit på som ovan i fyra månader och mår bra, piggare, sover bättre, viktnedgången - vet ej har ingen våg men kollade på vårdcentralen nyligen och ca 5 minus. Stör mina en frukt om dagen så mycket så det bromsar min viktnedgång? Hur bli ren LCHFare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Hej, woopsies (hemmabakat bröd), -- Hur mycket kolhydrater i detta? Om något så kanske kan ersättas med fröknäcke? tomat - Inte i enorma mängder kanske. kött/fågel/fisk/ - Undvik rena proteinbomber som ren kycklingfilé tex. en frukt, ett plommon eller ett äpple - Bör du ta bort om du är strikt. Kanske liten mängd med rysk youghurt tex. Detta om du vill gå åt det mer strikta hållet. Du kan naturligtvis också ta bort en måltid per dag om du vill öka viktnedgången(periodisk fasta). Vill du vara strikt vill du förmodligen vara i ketos. Köp ketostix och verifiera det. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann O'Nym Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Har fått veta det heter woopsies men hittar inte det recept jag gör men hittar ett likadant som nån kalla oopsies http://www.mabra.com/lar-dig-baka-oopsies-nya-heta-halsobrodet/ Hur är det med nötter? Totalt no-no eller några man kan äta? Vad äter jag när jag är på jobb och sugen på att bara tugga? Nått jag kan äta där jag tidigerae ätit godis eller druckit läsk och fortfarande känner et visst sug. Jag är helt enkelt urdålig på att kolla vad saker innehåller. (har gått in i väggen rejält tack vare andra i mitt liv som jag tvingats ta hand om, släktingar som haft svåra sjukdomar och dött, är rejält trött i huvudet och har en omstart) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Jag tycker du har börjat bra! Ungefär som jag gjorde. Framöver kan du dra ner på frukten, till en om dagen eller en i veckan. Nötter kan man äta några, om man kan hålla sig till några och inte frossar. När jag vill tugga på nåt tar jag en morot eller rå blomkål. Som godis kanske 90% choklad går bra, eller körsbärstomater? För att kolla vad saker innehåller använder många Kostbevakningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Har du dragit ner så mycket, och mår bra, så är väl det en jättebra början. Efter ett antal månader kan man ifrågasätta frukt och oopsies och vad-mer-det-nu-var, om man behöver det. Men funkar det bra, och du mår bra, så måste du inte vara strikt, eller ens äta lchf, utan lågkolhydrat. Det avgör ju du. Fast det kan ju vara intressant att vara strikt ett tag, för att se hur det funkar, och om man mår ännu bättre. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann O'Nym Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Nu har jag varit totalstrikt med socker sen 1 maj. Se mitt första inlägg. Det jag totalt uteslutit är en mängd juice, kaffe med socker, the med socker, läskedryck i mängd, potatis, ris, pasta, godis mm mm Räknar kallt med att jag typ låter bli att äta minst 60-70 sockerbitar per dag. Kollar även efter dolt socker i allt jag äter samt lagar all mat själv från grunden. En normal dag sen den 1 maj: en kopp kaffe med lite grädde. mineralvatten för jag hatar kranvatten (typ ramlösa ingefäravatten ca 5 - 10 dl per dag,,har svårt att dricka vatten, svår omställning från läsk och juice och sockerstinna fruktyoughurtar) 1 woopsie med smör och färskost. ägg, skivat fläsk, oliver bearniesås. 1 äpple eller 2-3 plommon (2-4 ggr i veckan) smörstekt entrecote/karre/färs/kyckling och kokt broccoli samt plommontomater. ibland lidels picklade paprika/tomater fyllda med färskost. 2-4 msk med mandlar. Vitamin D då jag upptäckte för ca et år sen at jag låg myycker under vad som är ok i vitamin d. Under dessa 6 månader så har jag syndat med att ha: druckit 1 flaska amarulla. Ätit glass 3 ggr. Alltså jag dricker inte alls vare sig öl/vin eller sprit och ingen läsk och äter inte godis alls. Vad har hänt på 6 månader? Känner mig fastare i fläsket på sidan men är lika fet som vanligt om magen och jag har gått ner från 105 kilo till 101... men va faaan??!! vad ska jag göra? Fattar inte at typ Leif GW kan rasa i vikt bara av at sluta dricka sprit,,jag dricker ju inget sånt alls... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Ok, du är kvinna? Det är inte Leif GW... Hur gammal är du? Hormoner, inte minst i (för)klimakteriet ställer det till rejält (kolla tråden "Att övervintra klimakteriedimman" om det kan vara aktuellt). Om du gör "allt rätt", och ändå inte minskat i vikt eller minskat i mått sedan i maj så är det dags för nästa uppsättning verktyg. Det finns tre vanliga metoder att testa: Lågintensiv träning typ MAF (alternativt tung styrka), Bönor/resistent stärkelse eller Fasta av olika längd. Drakulla tror jag det var som härom dagen rapporterade om hur bönorna hjälpt henne att komma igång med viktminskningen igen. Själv är jag lågpulsträningsfrälst vilken ruckat på mina centimetrar och MrB har sin tråd "Jag och min periodiska fasta". Vad tror du kan passa dig bäst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann O'Nym Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Ja, jag är kvinna,,passerat 50 med god marginal. Har aldrig uppfattat något klimakterie. Slutade med mens totalt då jag hade hormonspiral under 6-7 år, blödde mycket då jag hade mens och fick hormonspiral för at ens klara av at ta mig hemifrån. Hormonspiralen såg till att ingen mens alls. Då jag drog ur spiralen så kom inte mensen alls,,antagligen så är jag för övermogen för det När jag jobbar så rör jag på mig. Inom vården, i och ur bilen ca 20 gånger och rask promenad till och från bil samt tunga lyft av patienter i trånga miljöer under tidspress. Har hund men går bara stillsamma promenader. Skiträdd att springa och halka/snubbla och bryta lårben eller nått sånt och bli som de jag vårdar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Frukt kan du också plocka bort. Helt. Under viktminskningsperioden... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Då, med visshet om att det blir svårare med åldern, så tycker jag du ska testa fasta eller bönor. Det sista har jag personligen ingen erfarenhet av men det finns flera trådar där ämnet behandlas. Tyvärr är det ju så i forum att trådarna spretar lite och det kan vara svårt att veta i vilken tråd man ska leta... Rörelse verkar du få in ändå så det behöver du säkert inte öka. Brukar du småäta mellan måltiderna? Även om det är LCHF-vänligt alltså? Fasta går ju ut på att förlänga tiden mellan måltiderna så mellanmål eller mumsande är bra att avstå från. Sedan vilken måltid man hoppar över eller om man väljer att fasta heldagar, det får man prova sig fram till vad som funkar bäst. Stress är en annan sak jag tänker på. Höga nivåer av stresshormoner inverkar också negativt på viktminskningen. Och hur vet man om man har det..? De flesta av oss testar inte men allt som verkar avslappnande (som hundpromenad tex) är till hjälp. Avslappning måste förstås inte vara horisontalläge på soffan. Det finns ett antal akupressurpunkter man kan trycka på själv, bl a på örat, men det får jag nog be dig googla på, det är svårt att förklara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Jackie Ebersteins föreläsning om hormonella förändringar och vikt: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/eberstein Hon tar upp svårigheten att gå ned i vikt efter klimakteriet och hur stress, kortisol, sömnbrist påverkar hormoner och vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts