Bengt Nilsson Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Anna Hallén skriver följande om gluten Här kommer en kort sammanfattning på några av biverkningarna från gluten: * Diarré * Förstoppning * Luftbesvär * Diffusa magsmärtor * Aptitlöshet * Illamående * Hudbesvär * Depression * Psykiska störningar * Nervvärk * Muskelvärk Glutenfritt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Det får mig att tänka på en rubrik på Kostdoktorn: ”Sluta att demonisera riktig mat” Det här är samma typ av skrämselpropaganda som veganer och andra ägnar sig åt med animaliskt protein och mättat fett. Gluten är inte farligare än vad ägg är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 "Gluten är inte farligare än vad ägg är." Hur tänker du nu? Omvänd skrämselpropaganda? Vad finns det för vetenskap bakom påståendet? Celiaki är den enda automimmuna sjukdomen där man vet hur man botar den, man tar bort glutenprodukterna ur dieten. Så gluten är inte farligt ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, RobertAnd sade: Gluten är inte farligare än vad ägg är. Det kan bara bli tummen ner för den kommentaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, Erik 2 sade: "Gluten är inte farligare än vad ägg är." Hur tänker du nu? Omvänd skrämselpropaganda? Vad finns det för vetenskap bakom påståendet? Celiaki är den enda automimmuna sjukdomen där man vet hur man botar den, man tar bort glutenprodukterna ur dieten. Så gluten är inte farligt ? Det finns många som är känsliga och rent av allergiska mot ägg också. Livsfarligt för dem att äta ägg. Precis som det är farligt för några få överkänsliga att äta gluten. Spannmål är naturlig mat som människan ätit i många tusentals år utan problem. Frågan är då snarare vad det finns för vetenskap bakom denna skrämselpropaganda? Varför har det gått så bra för så många kulturer att äta vete, om det nu är så farligt? "Mortars and pestles with actual grains embedded in the pores were found in Israel dating back 23,000 years, according to a 2004 Proceedings of the National Academy of Sciences paper. Note that the grains processed were wild barley and possibly wild wheat. This is direct, unambiguous evidence that humans were eating grains deep into the Upper Paleolithic era, and 13,000 years before the end of the Paleolithic era and the beginning of domesticated grains, agriculture and civilization." http://spartandiet.org/blog/2013/6/3/sorry-paleo-people-grains-are-part-of-the-human-diet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Frågan är väl om gluten är farligt för alla, både friska och personer med konstaterad celiaki. Just nu är det modernt att demonisera gluten som samhällets fiende nr 1, på samma sätt som tidigare fettet och sen sockret. Kanske är det så att glutenätandet inte spelar så stor roll för en som inte har celiaki, vad vet jag. Man får ha i åtanke att det i slutändan alltid är nån som tjänar Big bucks på att folk köper dyra glutenfria produkter, på samma sätt som när folk övergår till att köpa laktosfritt och LowCarb-produkter. Läste nånstans att det var en studie från Australien (Nya Zeeland?) som kom fram till att de flesta deltagarna, även friska, mådde bättre på en glutenfri diet jmf med dom som åt glutenprodukter, och det var startskottet för det stora glutenfria utbudet som finns idag. Sen att forskarna, efter att ha detaljstuderat resultaten, kom fram till att den stora skillnaden i välmående mellan grupperna berodde mer på att sockerinnehållet. FODMAP, i maten än på glutenet, det har inte refererats i massmedia så mycket eller inte alls egentligen. Och man kan ju undra hur det kommer sig. Är det pengarna som styr, precis som när läkemedelsbolagen väljer att bortse från studieresultat som inte gagnar dom själv och aktieägarna? Ja, vad vet jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 22 minuter sedan, nilu sade: Frågan är väl om gluten är farligt för alla, både friska och personer med konstaterad celiaki. Just nu är det modernt att demonisera gluten som samhällets fiende nr 1, på samma sätt som tidigare fettet och sen sockret. Kanske är det så att glutenätandet inte spelar så stor roll för en som inte har celiaki, vad vet jag. Man får ha i åtanke att det i slutändan alltid är nån som tjänar Big bucks på att folk köper dyra glutenfria produkter, på samma sätt som när folk övergår till att köpa laktosfritt och LowCarb-produkter. Läste nånstans att det var en studie från Australien (Nya Zeeland?) som kom fram till att de flesta deltagarna, även friska, mådde bättre på en glutenfri diet jmf med dom som åt glutenprodukter, och det var startskottet för det stora glutenfria utbudet som finns idag. Sen att forskarna, efter att ha detaljstuderat resultaten, kom fram till att den stora skillnaden i välmående mellan grupperna berodde mer på att sockerinnehållet. FODMAP, i maten än på glutenet, det har inte refererats i massmedia så mycket eller inte alls egentligen. Och man kan ju undra hur det kommer sig. Är det pengarna som styr, precis som när läkemedelsbolagen väljer att bortse från studieresultat som inte gagnar dom själv och aktieägarna? Ja, vad vet jag. Precis, marknaden för glutenfria produkter i USA är värd 10 miljarder dollar per år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Skillnaden mellan ägg och gluten är att ägg är nyttigt för de flesta medan gluten inte är nyttigt för någon. Så jämförelsen haltar rejält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 7 minuter sedan, jala sade: Skillnaden mellan ägg och gluten är att ägg är nyttigt för de flesta medan gluten inte är nyttigt för någon. Så jämförelsen haltar rejält. Det finns många som hävdar att ägg är farligt för alla, ger typ-2 diabetes, inflammation, proteinet ruttnar i tarmen o.s.v. Veganerna hävdar det i dokumentären "What the health", och de har ungefär lika mycket bevis för det som Hallén har för sina påståenden om gluten. Vete är mycket nyttigt, innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ägg innehåller ännu mer, om jag var tvungen att välja skulle välja ägg. Men tur att jag kan äta båda. Kollar man på näringsprofilerna kompletterar vete och ägg varandra bra, det ägg saknar finns det gott om i vete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Dagens vete innehåller mycket mer gluten är det vete min mormor bakade med på 50-talet. Ägg innehåller allt utom c-vitamin. Innehåller vete C-vitamin? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Boken GLUTEN & MJÖLK Källan till moderna sjukdomar. Skriven av Michael Håkansson. Läs och kom tillbaka. Det du refererar till är inte värt något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Jag kan inte låta bli att nämna inälvsmat när det pratas om näringsvärden och näringstäthet och man hävdar att vete är näst intill oumbärligt. Det finns ingenting i vete som inte går att hitta i andra livsmedel. Nötlever slår vete för de flesta mikronutrienterna med hästlängder. Bara tre av nitton mikronutrienter har vete mer av jämfört med nötlever, och där är det ändå väldigt liten del av RDI för vete (vitamin K, Kalcium; för vitamin B1 ligger vetet högt). Jag avstår gärna vete. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Lite info. http://topphalsa.se/vetemjol-hur-onyttigt-ar-det-egentligen-dietisten-svarar/ Är du kanin så skall du inte äta ägg. http://ettsotareblod.se/ar-agg-farligt-for-kolesterolet/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 30, 2017 Author Share Posted August 30, 2017 36 minuter sedan, jala sade: Boken GLUTEN & MJÖLK Källan till moderna sjukdomar. Skriven av Michael Håkansson. Läs och kom tillbaka. Det du refererar till är inte värt något. Länk till Adlibris som säljer boken: http://www.adlibris.com/se/bok/handboken-for-ett-gluten--och-mejerifritt-liv-9789163773976 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, jala sade: Boken GLUTEN & MJÖLK Källan till moderna sjukdomar. Skriven av Michael Håkansson. Läs och kom tillbaka. Det du refererar till är inte värt något. Hur kan gluten och mjölk vara källan till moderna sjukdomar? Började vi äta vete och mjölk först på 1900-talet när dessa sjukdomar började bli utbredda? Jag behöver inte läsa boken eftersom själva titeln avslöjar att författaren inte tänkt efter. Detta enkla logiska resonemang falsifierar hans påstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 2 timmar sedan, Vivisfaxarn sade: Dagens vete innehåller mycket mer gluten är det vete min mormor bakade med på 50-talet. Ägg innehåller allt utom c-vitamin. Innehåller vete C-vitamin? Man kan välja äldre sorter om man är orolig, jag föredrar alltid dinkel. Ägg är en dålig källa till viktiga mineraler, t.ex. magnesium och mangan, vilket (fullkorns)-vete innehåller mycket av. Dessa mineraler är viktiga för metabolismen av glukos. Man kan då förstå problemet med processat vitt mjöl, där man alltså tar bort mycket av mineralerna som behövs för att hantera glukoset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, SGK sade: Jag kan inte låta bli att nämna inälvsmat när det pratas om näringsvärden och näringstäthet och man hävdar att vete är näst intill oumbärligt. Det finns ingenting i vete som inte går att hitta i andra livsmedel. Nötlever slår vete för de flesta mikronutrienterna med hästlängder. Bara tre av nitton mikronutrienter har vete mer av jämfört med nötlever, och där är det ändå väldigt liten del av RDI för vete (vitamin K, Kalcium; för vitamin B1 ligger vetet högt). Jag avstår gärna vete. Nej, det är ingen som behöver äta vete, det är ingen näringsbomb direkt. Men det är ju å andra sidan inte smör och kokosolja heller, raffinerade fetter med mycket litet näringsvärde. Men någonstans måste man ju få energi ifrån också. Bröd och smör är bra källor till energi, bra tillbehör till levern. Har du något tips om hur man kan tillaga nötlever? Det är ju mycket billigt också, men jag har ingen erfarenhet av att laga till det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Intressant observation av Weston A. Price när han besöker avlägsna alpbyar i Schweiz: http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html#ch3 In Chapter 3 of his book Nutrition and Physical Degeneration, Price noted that the isolated Swiss villages he visited had excellent dental health eating mainly whole rye bread, dairy and only one serving of meat per week. It’s also interesting to note that dental attrition—due to the wearing down of teeth from grit and sand debris left by early millstones—was the primary cause of tooth decay in Ancient Egypt. Dessa människor levde nästan uteslutande på råg (innehåller gluten) och mejerier. Fantastiskt fina tänder (en vanlig markör för bra hälsa i övrigt), men barnen i städerna i Schweiz som redan började äta industrimat hade hemska tänder. Vår egen Carl von Linné: From: De pane diaetetico, by Carl von Linné (1757) "Of all foods bread is in truth the most noble. It is a food that is so necessary that we usually describe a true pauper with the words “he has not even a crumb of bread”. It is served on the tables of both the rich and the poor, is beneficial in all diseases and suitable for all temperaments and it imparts a pleasant taste to food that is of itself tasteless. Therefore, since bread is so widespread and strengthens us and pleases our taste, I beg you distinguished reader, to not feel disturbed by paying attention to a dietetic investigation of bread." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Ja du RobertAnd, nu har du rört om i grytan. Intressant ämne som ifrågasätter mycket av det som anses självklart inom LCHF-kretsen. Är själv LCHF:are, men tycker alltid det är roligt när saker och ting ställs på sin spets och när etablerade sanningar omvärderas. Har själv ingen diagnostiserad celiaki och mår inte dåligt av att äta vetebröd, men anser mig vara vetemissbrukare och kan ofta inte hålla mig från att äta för mycket när jag väl äter det, så jag försöker undvika det. Men som mitt tidigare inlägg visar så är jag helt öppen för att vi kanske har påverkats i en viss riktning av BigFood. Har också genom åren funderat på Weston A. Price´s resultat från Schweiz, brödätandet och den fina tandhälsan och vad det kunde bero på. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 De historiska tillbakablickarna är väldigt intressanta - inte för att jag förstår vad det bevisar, men i alla fall. Om ägg är farligt (vilket det tdligen ör) så är alltså även gluten farligt, är det slutsatsen ? Lite Michael Eads på det. http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/eades-sd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 5 minuter sedan, Erik 2 sade: De historiska tillbakablickarna är väldigt intressanta - inte för att jag förstår vad det bevisar, men i alla fall. Om ägg är farligt (vilket det tdligen ör) så är alltså även gluten farligt, är det slutsatsen ? De bevisar att människor i alla tider levt fullt friska och smala på vete och gluten. Alltså är inte vete eller gluten problemet. Exemplet med ägg är en analog för att visa bristen i resonemangen gällande gluten. Vissa personer är allergiska/känsliga mot gluten, alltså är gluten farligt och ingen bör äta det. Men vissa är allergiska/känsliga mot ägg, betyder det också att ägg är farliga och ingen bör äta ägg? Slutsats: ägg och gluten är lika farligt. Helt ofarligt för den som tål det (99%), livsfarligt för den som inte tål det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, nilu sade: Ja du RobertAnd, nu har du rört om i grytan. Intressant ämne som ifrågasätter mycket av det som anses självklart inom LCHF-kretsen. Är själv LCHF:are, men tycker alltid det är roligt när saker och ting ställs på sin spets och när etablerade sanningar omvärderas. Har själv ingen diagnostiserad celiaki och mår inte dåligt av att äta vetebröd, men anser mig vara vetemissbrukare och kan ofta inte hålla mig från att äta för mycket när jag väl äter det, så jag försöker undvika det. Men som mitt tidigare inlägg visar så är jag helt öppen för att vi kanske har påverkats i en viss riktning av BigFood. Har också genom åren funderat på Weston A. Price´s resultat från Schweiz, brödätandet och den fina tandhälsan och vad det kunde bero på. Haha, ja, grytor bör man röra om i, annars bränner de lätt fast. LCHF har hjälpt mig och många andra, men jag tycker bara att det ska baseras på sunt förnuft och seriös vetenskap. Annars hamnar man i samma fälla som veganer och livsmedelsverket, och börjar demonisera naturlig, riktig mat, som foilk levt på utan problem i årtusenden. Då får de som säger att LCHF är en sekt vatten på sin kvarn. Problemet som jag ser det med vete är all industrimat. Jag undviker köpebröd o.d. som oftast innehåller emulgeringsmedel som visats förstöra tarmfloran. Om jag äter vete så är det hembakt, fullkorn, oftast dinkel, utom i undantagsfall. Jag köper även ibland fullkorns- surdegsrågbröd. Inte lika "gott" som vitt bröd. Allt detta skyddar mot att överäta tycker jag. Jag har inte tid eller ork att baka bröd jämt, så det blir långt ifrån varje dag. Jag tror att det vita mjölet är mycket, mycket sämre än fullkorn. Man tar då bort 90% av näringen, kvar är bara gluten och stärkelse. Kombinera det med i övrigt dålig kost, så kan kroppen inte hantera stärkelsen. Det finns mycket om att en bra tarmflora hanterar gluten också, så dysbios (sannolik biverkan av lågkolhydratkost) kan öka känslighet för gluten. Vissa har hypotiserat att surdeg är det som gör gluten/vete mer hälsosamt, och att den moderna jästen är problemet. Men det motsägs av exemplet med Hunza folket som Sir Robert McCarrison skrev om, de åt inte surdegsbröd utan chappatis (indiskt ojäst tunnbröd) gjord på fullkorn, och var kända för mycket god hälsa och att de levde länge. Fransmännen är eventuellt ett motbevis mot att fullkorn är nödvändigt (de föredrar ju vitt mjöl), men även om de är smala och har lägre hjärt/kärl sjukdom är de inte helt friska i dessa moderna tider. Förklaringen till att de ändå klarar det så pass bra kan ligga i chokladen som de ofta äter till croissanter o.s.v. Ja, du hörde rätt , kakao innehåller många av de ämnen (magnesium, mangan) som tas bort när man gör vitt mjöl och som behövs för metabolism av stärkelse... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 30, 2017 Author Share Posted August 30, 2017 Tidningen Land skriver: Stor studie: Kolhydrater största hälsoboven - inte fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Problemet med vete, råg och korn är att det innehåller så mycket mer kolhydrater jämfört med ägg. Men det kanske inte var det tråden handlar om ... ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 3 timmar sedan, RobertAnd sade: Har du något tips om hur man kan tillaga nötlever? Det är ju mycket billigt också, men jag har ingen erfarenhet av att laga till det. Jag köpte faktiskt fryst mald lever för några dagar sedan. Stoppade den i frysen, men kanske det blir något av den kommande helg. Jag hittade ett recept på leverbiff via länken nedan som jag tänkte testa. Leverbiff 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 3 timmar sedan, RobertAnd sade: In Chapter 3 of his book Nutrition and Physical Degeneration, Price noted that the isolated Swiss villages he visited had excellent dental health eating mainly whole rye bread, dairy and only one serving of meat per week. It’s also interesting to note that dental attrition—due to the wearing down of teeth from grit and sand debris left by early millstones—was the primary cause of tooth decay in Ancient Egypt. Dessa människor levde nästan uteslutande på råg (innehåller gluten) och mejerier. Fantastiskt fina tänder (en vanlig markör för bra hälsa i övrigt), men barnen i städerna i Schweiz som redan började äta industrimat hade hemska tänder. En viktig detalj i detta.... tycker jag är att i en avlägsen by i schweiz där man äter mest råg... så jobbar man troligtvis hårt fysiskt också och att då dra slutsatser om vad som är bra att äta eller inte för en västerläning som sitter mesta delen av livet är väl sådär kanske... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 13 minuter sedan, jesper sade: En viktig detalj i detta.... tycker jag är att i en avlägsen by i schweiz där man äter mest råg... så jobbar man troligtvis hårt fysiskt också och att då dra slutsatser om vad som är bra att äta eller inte för en västerläning som sitter mesta delen av livet är väl sådär kanske... Men då är inte vete/gluten problemet, utan bristen på motion? Jag menar inte att alla ska leva på råg och mjölk, jag menar bara att bröd är ett bra alternativ på liberal LCHF. Man får in en del skivor bröd på 100-150 g kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 1 timme sedan, Bengt Nilsson sade: Tidningen Land skriver: Stor studie: Kolhydrater största hälsoboven - inte fett! En epidemiologisk studie, precis som de studier som "bevisar" att mättat fett ger hjärt/kärl sjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 50 minuter sedan, SGK sade: Jag köpte faktiskt fryst mald lever för några dagar sedan. Stoppade den i frysen, men kanske det blir något av den kommande helg. Jag hittade ett recept på leverbiff via länken nedan som jag tänkte testa. Leverbiff Tack så mycket! Ser riktigt gott ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 8 timmar sedan, RobertAnd sade: Det finns många som är känsliga och rent av allergiska mot ägg också. Livsfarligt för dem att äta ägg. Precis som det är farligt för några få överkänsliga att äta gluten. Spannmål är naturlig mat som människan ätit i många tusentals år utan problem. Frågan är då snarare vad det finns för vetenskap bakom denna skrämselpropaganda? Varför har det gått så bra för så många kulturer att äta vete, om det nu är så farligt? "Mortars and pestles with actual grains embedded in the pores were found in Israel dating back 23,000 years, according to a 2004 Proceedings of the National Academy of Sciences paper. Note that the grains processed were wild barley and possibly wild wheat. This is direct, unambiguous evidence that humans were eating grains deep into the Upper Paleolithic era, and 13,000 years before the end of the Paleolithic era and the beginning of domesticated grains, agriculture and civilization." http://spartandiet.org/blog/2013/6/3/sorry-paleo-people-grains-are-part-of-the-human-diet Är jag blind? Var finns referenser i denna artikel? Utan problem vet jag inte? Såg en dokumentär för ett tag sedan där man undersökt mumier som ätit mycket bröd. Det hade mkt utvecklad arteskleros. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Mm.. när man undersökte Ötzi fann man i magen fett, kött och sädeskorn! https://www.svd.se/sju-forvanande-fakta-om-otzi#sida-6 Inte nog med det.. man har funnit keramik med rester av olika sädeskorn.. från väldigt långt tillbaka.. ända till stenåldern. Eh.. man åt allt som var ätligt och som gav mer energi än vad det kostade att samla ihop fröerna.. eller rötterna! Mest troligt var det på så sätt som jordbruket uppkom? Dvs när man spillde fröer på vissa platser så uppstod plantor som man sen kunde skörda nästa år? Och märk väl.. allt bröd skall blötläggas innan man äter det! Dvs det var antagligen när man kom på att man kunde baka bröd med hjälp av jäst som man slutade att äta surdegsbröd? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Att jämföra dagens kortvete med det som odlades förr helt orimligt. Kommer inte ihåg de exakta talen men vetet vi odlade innan industrin fick fnatt och skulle "förbättra" allting hade typ 15 proteiner varav gluten är en. Kortvetet har typ 60 olika så det finns betydligt mer att bli allergisk mot. Jag äter inte vetemjöl (tål det men är rädd om hälsan). Jag äter dinkel eller möjligtvis ren råg eller korn. Alltså lusläser jag varenda innehållsförteckning om jag köper bröd nångång 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Att "flera tusen år" skulle vara "i alla tider" köper jag inte. Säkert har vi ätit lite fröer om vi hittat. Men det var väl knappast förrän vi blev jordbrukare som det blev några större mängder (och det lär synas stora skillnader på skeletten från jägare/samlare, och jordbrukare. Mumier...jag minns någon kommentar om att man hittat spår av hjärtproblem och åderförkalkning "trots" att deras kost bestod av fullkorn och frukt, och fettsnål var den säkert också (nej, det minns jag inte; kanske någon annan?) Och inte är det samma vete vi har idag som stenåldersmänniskorna åt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 4 hours ago, RobertAnd said: De bevisar att människor i alla tider levt fullt friska och smala på vete och gluten. Alltså är inte vete eller gluten problemet. Exemplet med ägg är en analog för att visa bristen i resonemangen gällande gluten. Vissa personer är allergiska/känsliga mot gluten, alltså är gluten farligt och ingen bör äta det. Men vissa är allergiska/känsliga mot ägg, betyder det också att ägg är farliga och ingen bör äta ägg? Slutsats: ägg och gluten är lika farligt. Helt ofarligt för den som tål det (99%), livsfarligt för den som inte tål det. Vi är alltså överens varken gluten eller ägg är ofarligt för alla. Vad gäller "alla tider" så har jag vissa invändningar. Modernt vete, dvärg vete, numera helt dominerande har 42 kromosomer medan en mer ursprunglig sort har 14. Fler kromosomer betyder fler gener, som betyder fler proteiner. För allergiker är vissa proteiner problemet (i ägg, i vete, i pollen, etc). Alltså stor skillnad mot förr. Norman Borlaug skapade det moderna dvärg (dwarf) vetet som kunde ge upp till 6 gånger så stor skörd som äldre sorter. Enligt FN (FAO) så producerades det i världen 1962: 222357231 ton vete, och 2014: 729012175 ton vete. Tre gånger så mycket. Ska vi anta att det mest gått till mänsklig konsumtion så konsumerar vi idag 3 gånger mer vete än 1962, möjligen ska vi justera för befolkningstillväxt till mindre än 3 gånger mer. Låt mig gissa att för 8000 år sedan var produktionen och konsumtionen lägre. Vi kan prata tillagningprocesser också, stor skillnad. Alltså stor skillnad mot förr. Inte bara vetet har förändrats, utan även människan. Bla har den moderna människan förlorat förmågan att skapa ett stort antal enzymer vilket gör att många av oss har problem att bryta ner föda, särskilt vegetabilier (Dessutom hade Hadza-folket fler enzymer med förmågan att bryta ned växtmaterial.). Tarmfloran är säkerligen också annorlunda hos en modern människa jämfört 8000 år sen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6763515 Alltså stor skillnad från förr. Av bla dessa skäl anser jag att historiska jämförelser är meningslösa. Vetet är annorlunda innehållsmässigt, konsumtionen är annorlunda, människan har förändrats. " Dwarfing is an important agronomic quality for wheat; dwarf plants produce thick stems. The cultivars Borlaug worked with had tall, thin stalks. Taller wheat grasses better compete for sunlight, but tend to collapse under the weight of the extra grain—a trait called lodging—from the rapid growth spurts induced by nitrogen fertilizer Borlaug used in the poor soil. To prevent this, he bred wheat to favor shorter, stronger stalks that could better support larger seed heads. In 1953, he acquired a Japanese dwarf variety of wheat called Norin 10 developed by Orville Vogel, that had been crossed with a high-yielding American cultivar called Brevor 14.[27] Norin 10/Brevor 14 is semi-dwarf (one-half to two-thirds the height of standard varieties) and produces more stalks and thus more heads of grain per plant. Also, larger amounts of assimilate were partitioned into the actual grains, further increasing the yield. Borlaug crossbred the semi-dwarf Norin 10/Brevor 14 cultivar with his disease-resistant cultivars to produce wheat varieties that were adapted to tropical and sub-tropical climates.[28] Borlaug's new semi-dwarf, disease-resistant varieties, called Pitic 62 and Penjamo 62, changed the potential yield of spring wheat dramatically. By 1963, 95% of Mexico's wheat crops used the semi-dwarf varieties developed by Borlaug. That year, the harvest was six times larger than in 1944, the year Borlaug arrived in Mexico. Mexico had become fully self-sufficient in wheat production, and a net exporter of wheat.[29] Four other high-yield varieties were also released, in 1964: Lerma Rojo 64, Siete Cerros, Sonora 64, and Super X. https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Borlaug " "In contrast with more modern forms of wheat,26 there is evidence that the gliadin protein of einkorn may not be as toxic to sufferers of celiac disease. It has yet to be recommended in any gluten-free diet. Einkorn wheat does contain gluten but is different from most wheat in that it contains only 14 chromosomes as opposed to 28 in emmer or 42 in modern wheat. This alters the gluten structure which may be why it does not affect those with gluten intolerance as much as other wheat." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4488568/ Plantparadoxen. http://annikadahlqvist.com/2017/08/16/plantparadoxen/ Och det är inte bara gluten. också "amylase trypsin inhibitors". CONCLUSIONS: Gluten-containing cereals have by far the highest concentrations of ATIs that activate TLR4. Orally ingested ATIs are largely resistant to proteases and heat, and increase intestinal inflammation by activating gut and mesenteric lymph node myeloid cells. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27993525 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Sen kan man ju spekulera i hur livet påverkade t ex om man var i ketos eller inte. Jag verkar till skillnad från många inte ha några problem att stanna i ketos och det beror troligtvis på att jag tränar mycket. Kan det inte då vara så att på en kost som inte i dag skapar ketos gjorde det då man kanske arbetade hårt fysiskt mycket länge och nästan varje dag? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 3 timmar sedan, singoalla sade: Är jag blind? Var finns referenser i denna artikel? Utan problem vet jag inte? Såg en dokumentär för ett tag sedan där man undersökt mumier som ätit mycket bröd. Det hade mkt utvecklad arteskleros. Sant, det fanns inga referenser, men här är några stycken:http://m.pnas.org/content/112/39/12075.abstracthttp://www.nature.com/nature/journal/v430/n7000/abs/nature02734.html?foxtrotcallback=truehttp://m.pnas.org/content/110/26/10495.abstracthttp://m.pnas.org/content/110/26/10513.abstracthttp://m.pnas.org/content/108/2/486.abstracthttp://m.pnas.org/content/107/44/18815.full= När det gäller mumierna kan man fråga sig varför de drabbades av åderförkalkning. En rimlig förklaring är deras tandhälsa. När egyptierna malde mjölet följde det med fin sand som hamnade i mjölet och brödet. Det slet ner tänderna med tiden, exponerade emalj, ledde till karies, ruttnade tänder, infektioner. Sambandet mellan dålig tandhälsa och hjärt/kärl sjukdom är väldokumenterat. En annan poäng är att även mumier från andra folkslag, som inte åt spannmål eller mycket lite spannmål också uppvisar åderförkalkning, t.ex. inuiterna. Varför fick de också åderförkalkning fast de inte åt spannmål, om man nu menar att spannmål är det som orsakar åderförkalkning? Referenser: http://www.jstor.org/stable/40316055?seq=1#page_scan_tab_contents https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7030268 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1749848/ http://www.nature.com/news/mummies-reveal-that-clogged-arteries-plagued-the-ancient-world-1.12568?nc=1374548871805 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 2 timmar sedan, Effie sade: Att "flera tusen år" skulle vara "i alla tider" köper jag inte. Säkert har vi ätit lite fröer om vi hittat. Men det var väl knappast förrän vi blev jordbrukare som det blev några större mängder Jo, det kan nog vara sant förstås. Men det gäller å andra sidan nästan allt vi äter. Smör fanns t.ex. inte innan vi blev jordbrukare, samma med aubergine, vitkål, grönkål, zucchini, tomater, gurkor etc. Allt detta kan enbart konsumeras för att vi i årtusendet kultiverat och förädlat och utvecklat metoder för att odla dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Jag tycker inte man behöver ojja sig över att glutenfria industriprodukter (bröd, mjöl pasta, flingor, kakor mm) är så väldigt dyra. Dessa produkter behöver man inte alls köpa/äta för att få i sig näring som man behöver för att må bra. - Låt bara bli att köpa dem! Det är väl upp till var och en om man vill vara sparsam eller slösa. Det finns väl ingen större nytta med att äta bröd o pasta när det finns så mycket annan bättre mat. Nej, mitt råd är att skippa mat innehållande gluten och skippa alla substitut - det har förbättrat min hälsa avsevärt - men jag anser inte att jag lider av celiaki eller veteallergi. Däremot finns det något i produkter med gluten i som skadar min hälsa - genom att utesluta gluten har min svåra värksjukdom blivit otroligt lindrig och jag har slutat med alla värkmediciner som jag tvingades äta i 12 år och är inte heller längre trött och utmattad - jag har fått tillbaka den hälsa och det välbefinnande jag hade som ung. Om andra tycker att de ska äta mat med gluten - så var så god! - Jag kan förtydliga att celiaki inte är en allergi eller kan likställas med dem. Vid celiaki får man kraftiga skador på tarmens slemmhinna av gluten och kan få allvarlig näringsbrist pga detta - den skadade tarmslemhinnan gör att du har stora svårigheter att ta upp näring över huvud taget och kommer att lida av svåra diarreer och allmänna sjukdomssymtom med bl a svår trötthet. Har man celiaki så tål man absolut inte någon gluten alls utan får akuta diarrer och svåra kramper. Man får en akut skada som kan ta flera veckor att läka ut. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Två boktips: William Davis, Brödberoende och David Perlmutter, Hotet mot din hjärna. Båda berättar om vad vete gör med kroppen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Om det fortfarande finns någon som inte fattat så förklarar Jonas Bergqvist. http://www.jonasbergqvist.se/gluten-och-spannmal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 13 timmar sedan, Erik 2 sade: "In contrast with more modern forms of wheat,26 there is evidence that the gliadin protein of einkorn may not be as toxic to sufferers of celiac disease. It has yet to be recommended in any gluten-free diet. Einkorn wheat does contain gluten but is different from most wheat in that it contains only 14 chromosomes as opposed to 28 in emmer or 42 in modern wheat. This alters the gluten structure which may be why it does not affect those with gluten intolerance as much as other wheat." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4488568/ Plantparadoxen. http://annikadahlqvist.com/2017/08/16/plantparadoxen/ Och det är inte bara gluten. också "amylase trypsin inhibitors". CONCLUSIONS: Gluten-containing cereals have by far the highest concentrations of ATIs that activate TLR4. Orally ingested ATIs are largely resistant to proteases and heat, and increase intestinal inflammation by activating gut and mesenteric lymph node myeloid cells. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27993525 Tack för informationen, det var intressant att se hur vetet förändrats med förädling. Man har alltså selekterat sorter som har mer resistens mot insekter o.s.v. för att kunna skörda mer i industrijordbruket: "Importantly, ATIs are the primary resistance molecules of cereals to fend off pests and parasites such as the meal bug (Ryan, 1990; Cordain, 1999), and more recent breeding of high yielding and highly pest-resistant wheat (Ryan, 1990; Cordain, 1999; Sands et al., 2009) has led to a drastic increase of ATI content (Ryan, 1990)." Det har drastiskt ökat potentialen för att reta vårt immunförsvar. Jag har sedan länge valt dinkel "för säkerhets skull", och det kommer jag helt klart fortsätta med efter att ha läst detta. Men slutsatsen är då att industrijordbruket är problemet, inte vetet i sig. Precis som danskt bacon med 40 E-nummer och antibiotika inte bevisar att allt kött är farligt och ger cancer, det är två helt skilda saker. Men det finns ett problem med att argumentera för att undvika vete p.g.a. det kan reta immunförsvaret. Förmodligen alla födoämnen på denna jord kan reta och skapa inflammation. Alla växter innehåller sådana proteiner, även kött och ägg. Här är en studie om rött kött: A red meat-derived glycan promotes inflammation and cancer progression. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4299224/ "When such mice were challenged with anti-Neu5Gc antibodies, they developed evidence of systemic inflammation. Long-term exposure to this combination resulted in a significantly higher incidence of carcinomas (five-fold increase) and an association with Neu5Gc accumulation in the tumors. Similar mechanisms may contribute to the association of red meat consumption with other diseases, such as atherosclerosis and type 2 diabetes, which are also exacerbated by inflammation." Det finns ingen ände på hur många sådana här studier du kan hitta om kött, mättat fett etc. Allt vi äter innehåller farligheter. Men vi måste ju ändå äta. Veganerna tar ofta fram mängder av sådana studier, men de ser inte helheten. Exakt samma sak gör författaren till Wheat Belly och andra som vill sprida skrämselpropaganda. Tar studier om ett specifikt ämne i en föda ur sitt sammanhang, och blåser upp det. Här är en bra artikel om ägg och dess inflammatoriska ämnen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586567/ Som du ser så innehåller ägg inflammatoriska ämnen, men också gott om anti-inflammatoriska ämnen! Nettosumman av ägg blir därför inte inflammatorisk (om man inte har en känslighet/allergi mot något av de "farliga" ämnena i ägg förstås). Kan det vara på samma sätt med vete? Ja, faktiskt. Fullkorn innehåller antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen som uppväger det potentiellt inflammatoriska. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705319/ "Wolever et al. [71] showed that a diet with a low glycemic index (containing whole grains) compared to high (containing refined grain products), resulted in sustained reductions in postprandial glucose and CRP levels on the long-term in patients with type 2 diabetes treated with diet alone. A refined grain is a whole grain that has been stripped of its outer shell (fiber) and its germ, leaving only the endosperm, resulting in lower levels of macro- and micronutrients and a higher dietary glycemic index for refined grains compared to whole grains. Refined wheat products contain less WGA, but still contain a substantial amount of gluten. It should be noted that whole grains contain phytochemicals, like polyphenols, that can exert anti-inflammatory effects which could possibly offset any potentially pro-inflammatory effects of gluten and lectins [73]." Så problemet är inte vete. Problemet är industrijordbruk (förädling, bekämpningsmedel), processat vitt mjöl. Dinkel, einkorn etc. i dess naturliga form som naturen avsåg (fullkorn) kan inte visas vara dåligt för någon, utom för dem som har glutenallergi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Problemet är fala politiker och girighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 12 timmar sedan, Erik 2 sade: Av bla dessa skäl anser jag att historiska jämförelser är meningslösa. Vetet är annorlunda innehållsmässigt, konsumtionen är annorlunda, människan har förändrats Jag tycker att det har sin plats, även om ju längre tillbaka man går, desto otydligare blir bilden. Stenåldern vet man väldigt lite om, det är mest spekulation. Men vissa använder stenåldern som argument mot spannmål eller kolhydrater, jag ville bara visa dem att forskningen om stenåldern visst inkluderar gott om KH samt t.o.m. spannmål. Men jag är personligen mer intresserad av t.ex. Weston A. Price, han verkade för ca 80 år sedan. Menar du att människan förändrats så mycket att det de åt för 80 år sedan inte kan ätas av oss? Det som är intressant är att för 80 år sedan fanns det fortfarande kvar folk kvar som åt enligt de gamla traditionerna, samtidigt som industrimaten var utbredd. Han kunde då göra direkta jämförelser av samma folkslag - de som åt industrimat, de som inte gjorde det. Högst relevant även för oss tycker jag. Men man behöver ju inte gå tillbaka i tiden. Vi kan ta de s.k. blå zonerna som exempel, de mest långlivade och hälsosamma folken i vår tid. Konsumerar vissa av dem vete? Svar ja. https://draxe.com/blue-zones/ The five blue zones where researchers discovered the longest-living people on earth include: Sardinia, Italy (a small island off the coast of Italy, specifically an area called the Nuoro Province) Ikaria, Greece Okinawa, Japan Nicoya, Costa Rica Loma Linda, California (an area where the religious group called the Seventh-day Adventists live) 1. Learn to Appreciate Whole, Real Foods, Especially Plants Centenarians aren’t usually vegans or vegetarians, but they follow a predominately plant-based diet, mostly as a result of a dependency on their own homegrown or locally grown foods. Traditional Sardinians, Nicoyans and Okinawans eat nutrient-dense foods they produce in their own gardens, supplemented by smaller amounts of animal protein foods and staples that include legumes, ancient whole grains, sweet potatoes and corn tortillas. Foods that are especially prominent in the diets of the blue zones include: Vegetables Fruits Herbs Nuts and seeds Beans and legumes Quality fats like olive oil High-quality dairy products, like grass-fed goat milk and homemade cheeses Fermented products like yogurt, kefir, tempeh, miso and nattoWhole grains, such as durham wheat or locally grown (organic) corn The centenarians in the blue zones didn’t necessarily avoid meat or animal products altogether (although the Seventh-day Adventists did for religious regions); most just didn’t have access to meat very often. Meat is typically eaten only a few times a month in most of the blue zones, while sheep or goat milk, eggs, and fish are eaten more often, usually a couple of times per week. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 12 timmar sedan, Erik 2 sade: Inte bara vetet har förändrats, utan även människan. Bla har den moderna människan förlorat förmågan att skapa ett stort antal enzymer vilket gör att många av oss har problem att bryta ner föda, särskilt vegetabilier (Dessutom hade Hadza-folket fler enzymer med förmågan att bryta ned växtmaterial.). Tarmfloran är säkerligen också annorlunda hos en modern människa jämfört 8000 år sen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6763515 Alltså stor skillnad från förr 11 timmar sedan, kickilotta sade: Däremot finns det något i produkter med gluten i som skadar min hälsa - genom att utesluta gluten har min svåra värksjukdom blivit otroligt lindrig och jag har slutat med alla värkmediciner som jag tvingades äta i 12 år och är inte heller längre trött och utmattad - jag har fått tillbaka den hälsa och det välbefinnande jag hade som ung. Jag lyssnade på en intervju med en expert på s.k. "elimination diet", där man äter endast några få saker under minst 4-6 veckor, för att sedan steg för steg återinföra annan mat. Då kan man upptäcka om man har en känslighet mot något, något som retar immunförsvaret. Sen kan man utesluta den saken en tid, låta immunförsvaret vila, försöka återställa en bättre tarmflora, sedan eventuellt återinföra födoämnet lite försiktigt. Han sade att det vanligaste folk är känsliga mot är gluten och kasein, men även ägg är högt på listan. Nästan all föda kan potentiellt reta och inflammera. Jag har tänkt att jag borde pröva det, men jag har varit för lat. Kanske visar det sig att jag är känslig mot vete, eller kanske ägg? Oavsett vad, så skulle jag då se till att undvika det en längre tid. Jag skulle också följa Professor Art Ayers artiklar om hur man kan bota sin celiaki eller känslighet via tarmfloran, precis vad "Plant Paradox" också talade om: http://coolinginflammation.blogspot.com/2014/03/health-diagrams-ii-curing-autoimmunity.html "It is important to understand at the outset that autoimmunity and allergies are caused by a damaged immune system, and repairing the damage cures the diseases. Damage to the immune system typically represents a break in the continual development of immune cells in the lining of the intestines. Immune cell development in the gut is dependent on bacteria, the gut flora. Damage to the gut flora, e.g. by antibiotics, processed foods that lack flora feeding fiber or extreme diets, disrupts development of immune cells. Typically, loss of the immune cells that keep the aggressiveness of the immune system in check, regulatory T cells or Tregs, results in autoimmunity. Fix the gut flora and autoimmunity recedes." "For simplicity, I am focusing on the T cells of the immune system that develop in the intestines and either kill other human cells that are dangerous, e.g. virus-infected or cancer cells, or provide protection by regulating the aggression, Tregs. Normal functioning of the immune cells permits elimination of damaged or dangerous human cells, while at the same time avoiding rampages of lethally armed T killers. Examples of untamed T killers in action are degenerative autoimmune diseases, such as arthritis, asthma, prostatitis, celiac, Hashimoto’s thyroiditis, type I diabetes, inflammatory bowel diseases and atherosclerosis." Förmodligen har de flesta av oss en dålig tarmflora p.g.a. några av dessa faktorer som visats försämra den: antibiotika, stort intag av raffinerat socker och vitt mjöl, emulgeringsmedel (sannolikt även andra E-nummer), rester av bekämpningsmedel i maten, låg fysisk aktivitet, födda med kejsarsnitt, ej ammade med bröstmjölk, för lite MAC (Microbiota accessible carbohydrates) i kosten som t.ex. RS, överdriven hygien, för lite syrade livsmedel, för lite kontakt med naturen, m.m. Tyvärr kan även LCHF leda till försämrad tarmflora: http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/ Har man då brist på T-reg celler p.g.a. några av dessa faktorer så är man i risk att utveckla överkänsligheter och autoimmunitet. Jag rekommenderar därför ingen att börja äta en massa gluten om man inte dessutom vidtar åtgärder för att se till att tarmfloran är i balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 1 timme sedan, Vivisfaxarn sade: Två boktips: William Davis, Brödberoende och David Perlmutter, Hotet mot din hjärna. Båda berättar om vad vete gör med kroppen. Skrämselpropaganda som demoniserar naturlig mat. Man kan lika gärna kolla på veganpropagandan "What the health", ungefär lika objektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 41 minuter sedan, jala sade: Problemet är fala politiker och girighet. Jala, om den här frågan är vi i alla fall överens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Någon som vet? - Kan helvetet komma från helvetet? Med hälsning från En som alltid undrat. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 15 minuter sedan, RobertAnd sade: Jala, om den här frågan är vi i alla fall överens Erfarenhetsmässigt så brukar det bli så att vissa saker är vi överens om. Ofta väldigt förekommande på Forumet. Gluten påverkar hjärnan negativt, http://www.specialnest.se/forskning/paverkas-hjarnan-av-vad-vi-ater medans ägg gör dig smartare. http://alltommat.se/6-saker-som-gor-agg-till-varldens-basta-mat/ https://www.svd.se/darfor-blir-du-smart-av-att-ata-agg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 36 minuter sedan, kickilotta sade: Någon som vet? - Kan helvetet komma från helvetet? Med hälsning från En som alltid undrat. Troligtvis. Det är ju djävulens verk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 19 minuter sedan, jala sade: Gluten påverkar hjärnan negativt, http://www.specialnest.se/forskning/paverkas-hjarnan-av-vad-vi-ater Det talas här om autism, bipolär sjukdom och schizofreni. Jag lider inte av någon av dessa sjukdomar, således behöver jag inte undvika varken gluten eller kasein. Förväxla inte svårt sjuka med friska. En person med brutet ben bör inte löpträna. Men jag har inget brutet ben, så det betyder inte att jag inte kan löpträna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts