Recommended Posts

5 minuter sedan, Erik 2 sade:

Tyvärr används det glyfosat även i europa och Sverige. Jag kollade upp med länsstyrelsen där vi har vårt landsställe efter att ha hitta en stor tom dunk round up i diket vid ett av bondens fält. Han odlar ömsom vete, råg, havre och raps, ibland får fälten vila. Jag är mycket orolig för vårt dricksvatten och ska testa det för bekämpningsmedel. 

2016 fanns det 34 produkter med glyfosat till försäljning i Sverige. Det såldes 656,9 ton glyfosat i Sverige samma år. https://www.kemi.se/hitta-direkt/statistik/forsalda-kvantiteter-av-bekampningsmedel

Man utför viss tillsyn av hanteringen av bekämpningsmedel från kommunens miljö och hälsa. 

Vissa tester av ytvatten utförs av länsstyrelsen i mån av resurser och tid .... Brunnsvatten får man testa själv. 

Det görs viss kontroll av livsmedel. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/bekampningsmedel

Är det inte sjukt att själva spridningen och mängden som används där inte "verkar" kontrolleras, jag har i alla fall inte hitta nåt som visar det. 

Jo det stämmer, det finns här också. Men mycket mer reglerat, t.ex. är det förbjudet att spraya innan skörd, man får bara spraya innan sådd eller efter skörd.

Tyvärr hittar man glyfosat i det mesta, vatten, kött, mjölk. Så länge det inte förbjuds helt så finns det i miljön.

Men vill man vara på den säkra sidan får man välja ekologiskt vetemjöl.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag vet inte om det är någon hjälp, men det finns ett intressant samband som kan förklara varför personer med autismspektrumtillstånd ofta mår bättre utan gluten. Autism är tydligt kopplat till störningar i tarmfloran, och samma sak är det med personer känsliga för gluten eller med celiaki.

Som jag förstått det finns det flera aspekter; gluten förstör tarmfloran, gluten förstör tarmludd och hämmar i och med det näringsupptag och så glutenmorfin (eller var det gliamorfin?) som ställer till det med kommunikationen i hjärnan.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det är någon hjälp, men det finns ett intressant samband som kan förklara varför personer med autismspektrumtillstånd ofta mår bättre utan gluten. Autism är tydligt kopplat till störningar i tarmfloran, och samma sak är det med personer känsliga för gluten eller med celiaki.

Som jag förstått det finns det flera aspekter; gluten förstör tarmfloran, gluten förstör tarmludd och hämmar i och med det näringsupptag och så glutenmorfin (eller var det gliamorfin?) som ställer till det med kommunikationen i hjärnan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr hittar man glyfosat i det mesta, vatten, kött, mjölk. Så länge det inte förbjuds helt så finns det i miljön.

Men vill man vara på den säkra sidan får man välja ekologiskt vetemjöl.

Det kan finnas rester i det ekologiska också. Men halterna ska väl förhoppningsvis vara lägre. Tyvärr är reglerna för KRAV oftast utformade så att man styr HUR produktionen går till men tillåtna rester är desamma som för konventionell odling.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

När det gäller gluten och tarmfloran finns det lite olika resultat, det är svårt att säga. Den här studien visade på minskade nivåer av en viss bakterie som man tror är inflammatorisk när man gick över till glutenfritt (friska personer). Men tyvärr högre nivåer av bakterier kopplade till andra inflammatoriska sjukdomar.

https://genomemedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13073-016-0295-y

Den här studien visade på försämrad tarmflora när friska personer gick över till glutenfritt, bl.a. mindre lactobacilli och bifido, alltså det vi ofta tar i probiotika:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023594/

Analysis of fecal microbiota and dietary intake indicated that numbers of healthy gut bacteria decreased, while numbers of unhealthy bacteria increased parallel to reductions in the intake of polysaccharides after following the GFD (Gluten Free Diet). Fecal samples of subjects under a GFD, which represent an altered microbiota, also exerted lower immune stimulatory effects on peripheral blood mononuclear cells than those of subjects on a regular gluten-containing diet. 

Men vad man kan säga med säkerhet är att det mesta gluten som konsumeras är i "skräpmat", vitt mjöl, socker och fett i kombination är helt klart dåligt för tarmfloran. Men när folk kör "glutenfritt" så ersätter de oftast bara kakor, pizza osv med glutenfria kakor och pizzor, gjorda på ett glutenfritt vitt mjöl, och förmodligen en hel massa E-nummer och kemikalier för att få det mera "brödlikt". Skulle man i stället ersätta dessa saker med grönsaker, frukt, rotfrukter, så tror jag nog att tarmfloran skulle bli bättre. 

Gluten förstör tarmludd om man har celiaki, men jag har aldrig hört att det sker även hos personer i autismspektrum?

Det där med morfinet, eller opiodierna, kan man ju  tänka sig att det skulle kunna ha en negativ inverkan på någon i autismspektrumet. Själv gillar lite opioider då och då ;)

Men... Många andra saker innehåller också opioider:

http://www.greenmedinfo.com/blog/do-hidden-opiates-our-food-explain-food-addictions1

Some other common food opiates include

• Spinach: popular leafy green contains two opioid peptides named rubiscolins-5 and -6.[5][6]
  • Coffee: the oil known as cafestrol which is found in both decaffeinated and caffeinated coffee contains potent morphine-like activity.[7] Many of coffee’s effects therefore may be mediated via opiate receptors, as well as the effects of caffeine. [8]
  • Rice protein: rice albumin may have opioid properties, depending on how thoroughly it is digested; incomplete digestion may increase the likelihood of there being a pharmacologically active effect.
  • Meat and Fish Protein: when complex animal proteins are enzymatically degraded some exhibit opiate-like properties. Some of these "biogenic peptides" as they are known have been investigated for their potential role in the treatment and prevention of hypertension.[9]
  • Chocolate: One of the well-known mechanisms behind cocoa’s cardioprotective activity is the ability of epicatechin to act via opioid receptors, specifically through the δ-opioid receptor, to produce cardiac protection from injury associated with low oxygen.[10]  Animal feeding studies also show that the opiate-blocking drug naloxone reduces chocolate cravings, suggesting that some of chocolate’s desirable qualities may be related to their opiate activity in the nervous system.[11]
  • Sugar: As mentioned above fructose has opiate-like properties, but so does sucrose (table sugar) and glucose. Since starch as found in "complex carbohydrates" is hidden sugar and often technically higher on the glycemic index than actual sugar (e.g. puffed rice makes the blood sweeter than white sugar), even grains may elicit addictive behaviors through the modulation of opioid pathways in the brain.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, RobertAnd sade:

Det där med morfinet, eller opiodierna, kan man ju  tänka sig att det skulle kunna ha en negativ inverkan på någon i autismspektrumet. Själv gillar lite opioider då och då ;)

Kostfonden spekulerar i ämnet. https://www.kostfonden.se/sjukdomarna/autism/
Ska bli intressant att följa framöver.

• Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Kostfonden spekulerar i ämnet. https://www.kostfonden.se/sjukdomarna/autism/
Ska bli intressant att följa framöver.

Väldigt intressant artikel. Den borde fungera bra att använda för att argumentera för att pröva både gluten och mjölkfritt. Man har ju inget att förlora på det.

Intressant också med ketogen kost, den har ju visat sig vara bra vid andra tillstånd med hjärnan också (epilepsi, manodepressivitet, och säkert mer som jag glömt)

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färsk studie visar på förbättring i autism med både gluten/kasein -fri kost och ketogen kost, men bäst resultat för ketogen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28808808

Här är en review över forskningsläget för gluten och kaseinfri kost och autism, och man finner ett visst stöd för att det kan hjälpa:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28612113

CONCLUSIONS:

Overall, there is little evidence that a GFCF diet is beneficial for the symptoms of ASD in children.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både aspergerssyndrom och ADHD. Min förmåga att fungera har förbättrats otroligt mycket sedan jag började med LCHF. Större förbättring blev det när jag slutade med ost och grädde. Förra veckan åt jag väldigt strikt, fett, protein och kanske max 5 gram kolhydrater per dag. Jag minskade också mängden smör. Min mentala förmåga blev på en nivå jag aldrig haft i mitt liv, orken mycket bättre, stressen mindre och återhämtningen snabbare. I helgen blev det lite för mycket av fel saker och har de senaste dagarna varit stressad, trött och haft en gnagande ångest i magen. Nu är det bara att jobba sig tillbaka. Keto är den bästa medicinen, botar inte, men förbättrar förmågor som man behöver för att kunna kompensera. 

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen får man komma ihåg en sak med studier, de visar nåt slags medelvärde, inte verkligheten för individen.

Låt oss säga att man testar glutenfri kost för 10 personer inom autismspektrumtillstånd. 5 upplever ingen förbättring, 3 får en förbättring på 20% i livskvalitet, 2 st får en förbättring på 50% i livskvalitet.

I den summering vi sen läser kommer det då kanske stå att det blev en förbättring i livskvalitet på i snitt 16%, men det var inte signifikant. Låter inte så revolutionerande.

Men för två av de tio var behandlingen fullständigt revolutionerande, och för tre av dem en stor förbättring i livskvalitet.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så undrar mina bekanta varför jag är så negativ till vetenskapliga undersökningar... Om två av tio, som i exemplet, får fantastiska resultat ÄR det ju fantastiskt! Vad vetenskapen än kommer fram till i statistiken... :unsure:

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu