Bengt Nilsson

Glutenfritt?

Recommended Posts

Anna Hallén skriver följande om gluten

Här kommer en kort sammanfattning på några av biverkningarna från gluten:
* Diarré
* Förstoppning
* Luftbesvär
* Diffusa magsmärtor
* Aptitlöshet
* Illamående
* Hudbesvär
* Depression
* Psykiska störningar
* Nervvärk
* Muskelvärk

Glutenfritt?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får mig att tänka på en rubrik på Kostdoktorn: ”Sluta att demonisera riktig mat”

Det här är samma typ av skrämselpropaganda som veganer och andra ägnar sig åt med animaliskt protein och mättat fett.

Gluten är inte farligare än vad ägg är.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Gluten är inte farligare än vad ägg är."

Hur tänker du nu?

Omvänd skrämselpropaganda? 

Vad finns det för vetenskap bakom påståendet? 

Celiaki är den enda automimmuna sjukdomen där man vet hur man botar den, man tar bort glutenprodukterna ur dieten. Så gluten är inte farligt ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RobertAnd sade:

Gluten är inte farligare än vad ägg är.

Det kan bara bli tummen ner för den kommentaren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

"Gluten är inte farligare än vad ägg är."

Hur tänker du nu?

Omvänd skrämselpropaganda? 

Vad finns det för vetenskap bakom påståendet? 

Celiaki är den enda automimmuna sjukdomen där man vet hur man botar den, man tar bort glutenprodukterna ur dieten. Så gluten är inte farligt ?

Det finns många som är känsliga och rent av allergiska mot ägg också. Livsfarligt för dem att äta ägg. Precis som det är farligt för några få överkänsliga att äta gluten.

Spannmål är naturlig mat som människan ätit i många tusentals år utan problem. Frågan är då snarare vad det finns för vetenskap bakom denna skrämselpropaganda? Varför har det gått så bra för så många kulturer att äta vete, om det nu är så farligt?

"Mortars and pestles with actual grains embedded in the pores were found in Israel dating back 23,000 years, according to a 2004 Proceedings of the National Academy of Sciences paper. Note that the grains processed were wild barley and possibly wild wheat. This is direct, unambiguous evidence that humans were eating grains deep into the Upper Paleolithic era, and 13,000 years before the end of the Paleolithic era and the beginning of domesticated grains, agriculture and civilization."

http://spartandiet.org/blog/2013/6/3/sorry-paleo-people-grains-are-part-of-the-human-diet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är väl om gluten är farligt för alla, både friska och personer med konstaterad celiaki. Just nu är det modernt att demonisera gluten som samhällets fiende nr 1, på samma sätt som tidigare fettet och sen sockret. Kanske är det så att glutenätandet inte spelar så stor roll för en som inte har celiaki, vad vet jag. Man får ha i åtanke att det i slutändan alltid är nån som tjänar Big bucks på att folk köper dyra glutenfria produkter, på samma sätt som när folk övergår till att köpa laktosfritt och LowCarb-produkter. Läste nånstans att det var en studie från Australien (Nya Zeeland?) som kom fram till att de flesta deltagarna, även friska, mådde bättre på en glutenfri diet jmf med dom som åt glutenprodukter, och det var startskottet för  det stora glutenfria utbudet som finns idag. Sen att forskarna, efter att ha detaljstuderat resultaten, kom fram till att den stora skillnaden i välmående mellan grupperna berodde mer på att sockerinnehållet. FODMAP, i maten än på glutenet, det har inte refererats i massmedia så mycket eller inte alls egentligen. Och man kan ju undra hur det kommer sig. Är det pengarna som styr, precis som när läkemedelsbolagen väljer att bortse från studieresultat som inte gagnar dom själv och aktieägarna? Ja, vad vet jag.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, nilu sade:

Frågan är väl om gluten är farligt för alla, både friska och personer med konstaterad celiaki. Just nu är det modernt att demonisera gluten som samhällets fiende nr 1, på samma sätt som tidigare fettet och sen sockret. Kanske är det så att glutenätandet inte spelar så stor roll för en som inte har celiaki, vad vet jag. Man får ha i åtanke att det i slutändan alltid är nån som tjänar Big bucks på att folk köper dyra glutenfria produkter, på samma sätt som när folk övergår till att köpa laktosfritt och LowCarb-produkter. Läste nånstans att det var en studie från Australien (Nya Zeeland?) som kom fram till att de flesta deltagarna, även friska, mådde bättre på en glutenfri diet jmf med dom som åt glutenprodukter, och det var startskottet för  det stora glutenfria utbudet som finns idag. Sen att forskarna, efter att ha detaljstuderat resultaten, kom fram till att den stora skillnaden i välmående mellan grupperna berodde mer på att sockerinnehållet. FODMAP, i maten än på glutenet, det har inte refererats i massmedia så mycket eller inte alls egentligen. Och man kan ju undra hur det kommer sig. Är det pengarna som styr, precis som när läkemedelsbolagen väljer att bortse från studieresultat som inte gagnar dom själv och aktieägarna? Ja, vad vet jag.  

Precis, marknaden för glutenfria produkter i USA är värd 10 miljarder dollar per år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden mellan ägg och gluten är att ägg är nyttigt för de flesta medan gluten inte är nyttigt för någon. Så jämförelsen haltar rejält.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

Skillnaden mellan ägg och gluten är att ägg är nyttigt för de flesta medan gluten inte är nyttigt för någon. Så jämförelsen haltar rejält.

Det finns många som hävdar att ägg är farligt för alla, ger typ-2 diabetes, inflammation, proteinet ruttnar i tarmen o.s.v. Veganerna hävdar det i dokumentären "What the health", och de har ungefär lika mycket bevis för det som Hallén har för sina påståenden om gluten. 

Vete är mycket nyttigt, innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ägg innehåller ännu mer, om jag var tvungen att välja skulle välja ägg. Men tur att jag kan äta båda. Kollar man på näringsprofilerna kompletterar vete och ägg varandra bra, det ägg saknar finns det gott om i vete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens vete innehåller mycket mer gluten är det vete min mormor bakade med på 50-talet. Ägg innehåller allt utom c-vitamin. Innehåller vete C-vitamin?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boken GLUTEN & MJÖLK Källan till moderna sjukdomar. Skriven av Michael Håkansson. Läs och kom tillbaka.

Det du refererar till är inte värt något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte låta bli att nämna inälvsmat när det pratas om näringsvärden och näringstäthet och man hävdar att vete är näst intill oumbärligt.

Det finns ingenting i vete som inte går att hitta i andra livsmedel. Nötlever slår vete för de flesta mikronutrienterna med hästlängder. Bara tre av nitton mikronutrienter har vete mer av jämfört med nötlever, och där är det ändå väldigt liten del av RDI för vete (vitamin K, Kalcium; för vitamin B1 ligger vetet högt).

Jag avstår gärna vete. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, jala sade:

Boken GLUTEN & MJÖLK Källan till moderna sjukdomar. Skriven av Michael Håkansson. Läs och kom tillbaka.

Länk till Adlibris som säljer boken: http://www.adlibris.com/se/bok/handboken-for-ett-gluten--och-mejerifritt-liv-9789163773976

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Hur kan gluten och mjölk vara källan till moderna sjukdomar? Började vi äta vete och mjölk först på 1900-talet när dessa sjukdomar började bli utbredda? 

Jag behöver inte läsa boken eftersom själva titeln avslöjar att författaren inte tänkt efter. Detta enkla logiska resonemang falsifierar hans påstående. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Vivisfaxarn sade:

Dagens vete innehåller mycket mer gluten är det vete min mormor bakade med på 50-talet. Ägg innehåller allt utom c-vitamin. Innehåller vete C-vitamin?

Man kan välja äldre sorter om man är orolig, jag föredrar alltid dinkel. 

Ägg är en dålig källa till viktiga mineraler, t.ex. magnesium och mangan, vilket (fullkorns)-vete innehåller mycket av. Dessa mineraler är viktiga för metabolismen av glukos. Man kan då förstå problemet med processat vitt mjöl, där man alltså tar bort mycket av mineralerna som behövs för att hantera glukoset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Jag kan inte låta bli att nämna inälvsmat när det pratas om näringsvärden och näringstäthet och man hävdar att vete är näst intill oumbärligt.

Det finns ingenting i vete som inte går att hitta i andra livsmedel. Nötlever slår vete för de flesta mikronutrienterna med hästlängder. Bara tre av nitton mikronutrienter har vete mer av jämfört med nötlever, och där är det ändå väldigt liten del av RDI för vete (vitamin K, Kalcium; för vitamin B1 ligger vetet högt).

Jag avstår gärna vete. ;)

Nej, det är ingen som behöver äta vete, det är ingen näringsbomb direkt. Men det är ju å andra sidan inte smör och kokosolja heller, raffinerade fetter med mycket litet näringsvärde. Men någonstans måste man ju få energi ifrån också. Bröd och smör är bra källor till energi, bra tillbehör till levern. 

Har du något tips om hur man kan tillaga nötlever? Det är ju mycket billigt också, men jag har ingen erfarenhet av att laga till det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant observation av Weston A. Price när han besöker avlägsna alpbyar i Schweiz:

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html#ch3

In Chapter 3 of his book Nutrition and Physical Degeneration, Price noted that the isolated Swiss villages he visited had excellent dental health eating mainly whole rye bread, dairy and only one serving of meat per week. It’s also interesting to note that dental attrition—due to the wearing down of teeth from grit and sand debris left by early millstones—was the primary cause of tooth decay in Ancient Egypt.

Dessa människor levde nästan uteslutande på råg (innehåller gluten) och mejerier. Fantastiskt fina tänder (en vanlig markör för bra hälsa i övrigt), men barnen i städerna i Schweiz som redan började äta industrimat hade hemska tänder.

Vår egen Carl von Linné:

From: De pane diaetetico, by Carl von Linné (1757)

"Of all foods bread is in truth the most noble. It is a food that is so necessary that we usually describe a true pauper with the words “he has not even a crumb of bread”. It is served on the tables of both the rich and the poor, is beneficial in all diseases and suitable for all temperaments and it imparts a pleasant taste to food that is of itself tasteless. Therefore, since bread is so widespread and strengthens us and pleases our taste, I beg you distinguished reader, to not feel disturbed by paying attention to a dietetic investigation of bread."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du RobertAnd, nu har du rört om i grytan.

Intressant ämne som ifrågasätter mycket av det som anses självklart inom LCHF-kretsen. Är själv LCHF:are, men tycker alltid det är roligt när saker och ting ställs på sin spets och när etablerade sanningar omvärderas. Har själv ingen diagnostiserad celiaki och mår inte dåligt av att äta vetebröd, men anser mig vara vetemissbrukare och kan ofta inte hålla mig från att äta för mycket när jag väl äter det, så jag försöker undvika det. Men som mitt tidigare inlägg visar så är jag helt öppen för att vi kanske har påverkats i en viss riktning av  BigFood. Har också genom åren funderat på Weston A. Price´s resultat från Schweiz, brödätandet och den fina tandhälsan och vad det kunde bero på.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De historiska tillbakablickarna är väldigt intressanta - inte för att jag förstår vad det bevisar, men i alla fall. Om ägg är farligt (vilket det tdligen ör) så är alltså även gluten farligt, är det slutsatsen ? 

Lite Michael Eads på det. 

http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/eades-sd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Erik 2 sade:

De historiska tillbakablickarna är väldigt intressanta - inte för att jag förstår vad det bevisar, men i alla fall. Om ägg är farligt (vilket det tdligen ör) så är alltså även gluten farligt, är det slutsatsen ?

De bevisar att människor i alla tider levt fullt friska och smala på vete och gluten. Alltså är inte vete eller gluten problemet.

Exemplet med ägg är en analog för att visa bristen i resonemangen gällande gluten. Vissa personer är allergiska/känsliga mot gluten, alltså är gluten farligt och ingen bör äta det.

Men vissa är allergiska/känsliga mot ägg, betyder det också att ägg är farliga och ingen bör äta ägg?

Slutsats: ägg och gluten är lika farligt. Helt ofarligt för den som tål det (99%), livsfarligt för den som inte tål det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, nilu sade:

Ja du RobertAnd, nu har du rört om i grytan.

Intressant ämne som ifrågasätter mycket av det som anses självklart inom LCHF-kretsen. Är själv LCHF:are, men tycker alltid det är roligt när saker och ting ställs på sin spets och när etablerade sanningar omvärderas. Har själv ingen diagnostiserad celiaki och mår inte dåligt av att äta vetebröd, men anser mig vara vetemissbrukare och kan ofta inte hålla mig från att äta för mycket när jag väl äter det, så jag försöker undvika det. Men som mitt tidigare inlägg visar så är jag helt öppen för att vi kanske har påverkats i en viss riktning av  BigFood. Har också genom åren funderat på Weston A. Price´s resultat från Schweiz, brödätandet och den fina tandhälsan och vad det kunde bero på.

Haha, ja, grytor bör man röra om i, annars bränner de lätt fast.

LCHF har hjälpt mig och många andra, men jag tycker bara att det ska baseras på sunt förnuft och seriös vetenskap. Annars hamnar man i samma fälla som veganer och livsmedelsverket, och börjar demonisera naturlig, riktig mat, som foilk levt på utan problem i årtusenden. Då får de som säger att LCHF är en sekt vatten på sin kvarn. 

Problemet som jag ser det med vete är all industrimat. Jag undviker köpebröd o.d. som oftast innehåller emulgeringsmedel som visats förstöra tarmfloran. Om jag äter vete så är det hembakt, fullkorn, oftast dinkel, utom i undantagsfall. Jag köper även ibland fullkorns- surdegsrågbröd. Inte lika "gott" som vitt bröd. Allt detta skyddar mot att överäta tycker jag. Jag har inte tid eller ork att baka bröd jämt, så det blir långt ifrån varje dag.

Jag tror att det vita mjölet är mycket, mycket sämre än fullkorn. Man tar då bort 90% av näringen, kvar är bara gluten och stärkelse. Kombinera det med i övrigt dålig kost, så kan kroppen inte hantera stärkelsen. Det finns mycket om att en bra tarmflora hanterar gluten också, så dysbios (sannolik biverkan av lågkolhydratkost) kan öka känslighet för gluten.

Vissa har hypotiserat att surdeg är det som gör gluten/vete mer hälsosamt, och att den moderna jästen är problemet. Men det motsägs av exemplet med Hunza folket som Sir Robert McCarrison skrev om, de åt inte surdegsbröd utan chappatis (indiskt ojäst tunnbröd) gjord på fullkorn, och var kända för mycket god hälsa och att de levde länge. 

Fransmännen är eventuellt ett motbevis mot att fullkorn är nödvändigt (de föredrar ju vitt mjöl), men även om de är smala och har lägre hjärt/kärl sjukdom är de inte helt friska i dessa moderna tider. Förklaringen till att de ändå klarar det så pass bra kan ligga i chokladen som de ofta äter till croissanter o.s.v. Ja, du hörde rätt ;), kakao innehåller många av de ämnen (magnesium, mangan) som tas bort när man gör vitt mjöl och som behövs för metabolism av stärkelse...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med vete, råg och korn är att det innehåller så mycket mer kolhydrater jämfört med ägg. Men det kanske inte var det tråden handlar om ... ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RobertAnd sade:

Har du något tips om hur man kan tillaga nötlever? Det är ju mycket billigt också, men jag har ingen erfarenhet av att laga till det.

Jag köpte faktiskt fryst mald lever för några dagar sedan. Stoppade den i frysen, men kanske det blir något av den kommande helg.

Jag hittade ett recept på leverbiff via länken nedan som jag tänkte testa.

Leverbiff

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg