Bengt Nilsson

Glutenfritt?

Recommended Posts

19 minuter sedan, jala sade:

Det talas här om autism, bipolär sjukdom och schizofreni. Jag lider inte av någon av dessa sjukdomar, således behöver jag inte undvika varken gluten eller kasein. 

Förväxla inte svårt sjuka med friska. En person med brutet ben bör inte löpträna. Men jag har inget brutet ben, så det betyder inte att jag inte kan löpträna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Utdrag ur min länk"""""

– Gluten och kasein tar tid för tarmen att bryta ned, och det kan då bildas en inflammation som inte bara påverkar tarmen utan även sprider sig till hjärnan. Tarmen och hjärnan har en tät förbindelse, och inflammationen frisätter specifika hormoner som påverkar hjärnan och psyket, som ångest och depression.

Vid långsam matsmältning stannar födan länge i kroppen, vilket gör att skadliga ämnen har tid att sprida sig i kroppen. Barn kan också vara mer mottagliga då de är allmänt mer känsliga än vuxna. Extra känsliga blir de personer med dålig matsmältning. I studier på autistiska barn och unga har man sett effekt på hjärnan hos de som går på en gluten- och kaseinfri diet.""""

Vill du få det till något bra så har du genom åren förmodligen fått i dig för mycket gluten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RobertAnd sade:

Det talas här om autism, bipolär sjukdom och schizofreni. Jag lider inte av någon av dessa sjukdomar, således behöver jag inte undvika varken gluten eller kasein. 

Förväxla inte svårt sjuka med friska. En person med brutet ben bör inte löpträna. Men jag har inget brutet ben, så det betyder inte att jag inte kan löpträna.

Hmmm - man tror att man är frisk - men man är bara inte diagnosticerad ännu...?

Det tråkiga är att många av oss trodde att vi gjorde allting rätt - var vältränade, åt den rätta maten som påbjöds och var så nyttig. Så en dag så slår ohälsan till - man fattar inget alls?  

Så var det för mig och  många andra.

Professor Tim Noakes ,expert på kost o träning och rådgivare till toppidrottare, var själv långdistanslöpare - så drabbades han av det metabola syndromet, han som var så "fit" fick diabetes2. Han fick personligen göra en helomvändning. - Nu när vi blivit "upplysta" så har vi alla fakta och kan göra förnuftiga val och jag väljer bort att äta mat som kan vara skadlig för mina tarmar. (som misstänks orsaka leeky guts, som stör kroppens metabolism i det långa loppet).  

Man misstänker att många "oförklarliga" sjukdomar, - exempelvis artros, reumatism, andra svåra sjukdomar som olika neurologiska sjukdomar och lidanden har sin orsaksgrund i "leeky guts" - problematiken

Jag tror inte att de fyra sädesslagen är bra för någon av oss - man lever ett alldeles utmärkt liv, för att inte säga bättre liv utan dem - "man tror att man är frisk men man har bara inte blivit diagnosticerade ännu..." 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, kickilotta sade:

Hmmm - man tror att man är frisk - men man är bara inte diagnosticerad ännu...?

Det tråkiga är att många av oss trodde att vi gjorde allting rätt - var vältränade, åt den rätta maten som påbjöds och var så nyttig. Så en dag så slår ohälsan till - man fattar inget alls?  

Så var det för mig och  många andra.

Professor Tim Noakes ,expert på kost o träning och rådgivare till toppidrottare, var själv långdistanslöpare - så drabbades han av det metabola syndromet, han som var så "fit" fick diabetes2. Han fick personligen göra en helomvändning. - Nu när vi blivit "upplysta" så har vi alla fakta och kan göra förnuftiga val och jag väljer bort att äta mat som kan vara skadlig för mina tarmar. (som misstänks orsaka leeky guts, som stör kroppens metabolism i det långa loppet).  

Man misstänker att många "oförklarliga" sjukdomar, - exempelvis artros, reumatism, andra svåra sjukdomar som olika neurologiska sjukdomar och lidanden har sin orsaksgrund i "leeky guts" - problematiken

Jag tror inte att de fyra sädesslagen är bra för någon av oss - man lever ett alldeles utmärkt liv, för att inte säga bättre liv utan dem - "man tror att man är frisk men man har bara inte blivit diagnosticerade ännu..." 

Samma argument använder veganerna om LCHF-are. De fattar inte själva hur dåligt de mår av animaliskt protein och mättat fett. De har bara inte blivit diagnostiserade ännu. Om de bara kunde sluta med det och gå över till veganism, först då skulle de inse hur bra det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de påstår det - men de har fel!

Mitt liv med glutenfri lchf- livsstil har gjort en enorm skillnad hälsomässigt - ett liv med hälsa och glädje förhoppningsvis lääänge till. - Får ständigt förvånande kommentarer beträffande min ålder - man tror jag är minst 10 år yngre än jag är!

Jag ser hur många av mina kompisar hankar sig fram - med ett batteri av mediciner att inta varje dag. 

Många i min ålder tar blod-tryckssänkande, statiner, sömnmedel, omeprasol, antidepressiva, laxermedel, värktabletter, hjärtmediciner, diabetesmediciner mm mm.

Oavsett att veganer anser jag mår dålig - så mår jag bra - otroligt mycket bättre än förr.

Då, innan lchf, hade jag varit vegetarian i 15 år, led av svår värksjukdom i 13 år och var i behov av mediciner varje dag mot högt blodtryck, osteoporos, svår värk (Tramadol, Lyrica m fl) samt statiner, och magmedicin:.

Byte av livsstil till lchf för 5 år sedan, det har gjort en otrolig skillnad - blev medicinfri efter några veckor med lchf - tar inte ett piller nu - inte ens en Alvedon.

Jag är ett utmärkt exempel på att det går att återfå hälsan med lchf.

Vad militanta veganer (är som en sekt med en avvikande livssyn) tycker vet vi ju och behöver inte grubbla på.

Min egen fantastiska resa är det som gäller för mig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, jala sade:

Det är många som kan vittna om glutens farlighet, och till Robert And vill jag bara säga att tidens tand lär nog hinna ikapp även dig. Beträffande forsknong på Gluten så är det tunnsått i Sverige men förekommer desto mer i andra länder.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/10/fibromyalgi-och-lchf/

Bra Jala,

jag kan skriva under på allt vad Birgitta säger.

Här en annan länk med hennes berättelse:

http://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/medicin/20150227/varken-forsvann-nar-jag-slutade-ata-gluten/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Det är många som kan vittna om glutens farlighet, och till Robert And vill jag bara säga att tidens tand lär nog hinna ikapp även dig. Beträffande forsknong på Gluten så är det tunnsått i Sverige men förekommer desto mer i andra länder.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/10/fibromyalgi-och-lchf/

Ja vem vet, och kanske hinner den till slut ikapp 100-åringarna i de blå zonerna också, så att de slutligen dör av allt gluten de äter. 

Det finns också mycket forskning som talar om det mättade fettets farlighet, att man kommer dö av det, få typ-2 diabetes o.s.v... 

Likväl fortsätter jag att äta mitt smör också. Märkligt att all denna forskning inte får mig att frukta naturlig mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Ja de påstår det - men de har fel!

Mitt liv med glutenfri lchf- livsstil har gjort en enorm skillnad hälsomässigt - ett liv med hälsa och glädje förhoppningsvis lääänge till. - Får ständigt förvånande kommentarer beträffande min ålder - man tror jag är minst 10 år yngre än jag är!

Jag ser hur många av mina kompisar hankar sig fram - med ett batteri av mediciner att inta varje dag. 

Många i min ålder tar blod-tryckssänkande, statiner, sömnmedel, omeprasol, antidepressiva, laxermedel, värktabletter, hjärtmediciner, diabetesmediciner mm mm.

Oavsett att veganer anser jag mår dålig - så mår jag bra - otroligt mycket bättre än förr.

Då, innan lchf, hade jag varit vegetarian i 15 år, led av svår värksjukdom i 13 år och var i behov av mediciner varje dag mot högt blodtryck, osteoporos, svår värk (Tramadol, Lyrica m fl) samt statiner, och magmedicin:.

Byte av livsstil till lchf för 5 år sedan, det har gjort en otrolig skillnad - blev medicinfri efter några veckor med lchf - tar inte ett piller nu - inte ens en Alvedon.

Jag är ett utmärkt exempel på att det går att återfå hälsan med lchf.

Vad militanta veganer (är som en sekt med en avvikande livssyn) tycker vet vi ju och behöver inte grubbla på.

Min egen fantastiska resa är det som gäller för mig!

Det är bra, det glädjer mig. Att fastna där i veganismen hade inte varit kul. Sådana historier som din och Birgittas är det som inspirerar att intressera sig för kost och nutrition, det kan verkligen vara ett kraftfullt verktyg. Som du säger, överlägset alla mediciner och piller.

Men, det finns också de som löser alla sina hälsoproblem när de blir vegetarianer. Sen börjar de tala illa om animalisk mat och menar att alla borde undvika det. Men bara för att de mådde dåligt av det betyder inte att alla mår dåligt av det. Jag vill bara inte att man ska göra samma misstag med gluten. Att vissa blir hjälpta, t.o.m. botade av undvika gluten, betyder inte att alla bör undvika det. Men det är nog värt att prova på i alla fall. Man har inget att förlora på det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
19 minuter sedan, RobertAnd sade:

Ja vem vet, och kanske hinner den till slut ikapp 100-åringarna i de blå zonerna också, så att de slutligen dör av allt gluten de äter.

Otroligt vad svårt du har att förstå. De äter den mat vi äter. Det har påpekats här i denna tråden att vetet som vi äter idag inte är likadant som det vi åt på för 70 år sedan. Lycka till i dimmans zon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, jala sade:

Otroligt vad svårt du har att förstå. De äter den mat vi äter. Det har påpekats här i denna tråden att vetet som vi äter idag inte är likadant som det vi åt på för 70 år sedan. Lycka till i dimmans zon.

Själv äter jag inte modernt vete, jag äter dinkel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gluten betyder lim på latin:o och det kan klistra till i sig i hjärnan om man har otur...... 

Personer med neuropsykiatrisk problematik(autism, ADHD/ADD, Alzheimers mm) bör definitivt undvika gluten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
8 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Gluten betyder lim på latin:o och det kan klistra till i sig i hjärnan om man har otur...... 

Personer med neuropsykiatrisk problematik(autism, ADHD/ADD, Alzheimers mm) bör definitivt undvika gluten.

Kan klistra in sig i hjärnan även hos s k friska människor ( ännu ej diagnoserade ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårt barnbarn som har Asperger blev mycket bättre efter sin diagnos på glutenintolernas. Han äter naturligtvis glutenfritt. Numera säger vi Asperger light! 

Dinkel är inte glutenfritt!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Vivisfaxarn sade:

Dinkel är inte glutenfritt!

Där har vi förklaringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-30 at 21:28, jesper sade:

Sen kan man ju spekulera i hur  livet påverkade t ex om man var i ketos eller inte.  Jag verkar till skillnad från många inte ha några problem att stanna i ketos och det beror troligtvis på att jag tränar mycket.  Kan det inte då vara så att på en kost som inte i dag skapar ketos gjorde det då man kanske arbetade hårt fysiskt mycket länge och nästan varje dag?

Exaktelemente.. en sak är att äta en ketogen diet, det andra är att leva ett ketogent liv, ha en ketoanpassad kropp/fysik/social kontext/litta ditten datten!

Och märk väl.. detta är något som de flesta negligerar.. dvs de där som anses vara våra förfäder åt betydligt fler Kcal per dag.. låt säga för manliga samlare-jägare-fiskare.. 3000-5000 Kcal per dag!

Olika mycket beroende på årstid/habitat/ålder!

Såååå.. varför börjar inte de som är kritiska mot en ketogen diet på grund av att våra förfäder antagligen inte alla var i ständigt High Ketosis, Keto Sweet spot, 80,15,5, att till en början äta mellan 3000 till 5000 Kcal per dag.. iallafall om de är av manlig population?

Eller för den delen ett himla stor andel av kalorierna från honung/sötpotatis?

Jamenaltså.. det beror antagligen främst på att man inte är dumma i huvudet per se.. man lever i Sverige/västerlandet.. man förbrukar relativt lite energi för att överleva!

Iallafall.. här kommer en uppskattning utav vad vi borde äta och vad vi borde förbruka;

stenkoc.gif (5687 bytes)

MÖJLIG ÅTGÅNG AV DAGSVERKEN   

Matanskaffning 1 435
Vedanskaffning 1 000
Matlagning 400
Skinn och kläder 500
Underhåll/redskapstillverkning 300
Handel 75
Vila/sjukdom 800
Vård och omsorg 700
Flyttning/packning 6 ggr per år 265

Summa dagsverken 5475

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/smatkal.htm

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och angående Gluten.. se till att vetet är extra gluten för bästa smak konsistens, dvs det är oftast gluten i mjölet som gör bröd/andra mjölrätter extra smarriga/knapriga!

Eller skit i gluten och ät annan mat utan säskildt mycket mjöl över huvudtaget.. iallafall om man är glutenintollerant, lever i sverige och har vanligt jobb.. dvs förbrukar mindre än cirka 3-5000 Kcal per dag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taigans kostcirkel...mycket konstigt har jag hittat I Coops frysdisk, men bäver kan jag inte minnas att jag sett där. Går det lika bra med krokodil? OK att de nog var sällsynta på taigan...?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Om inget står att finna så går det lika bra med SELLERI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen diagnos men många symtom på celiaki. Pga jag slutade med gluten innan proverna togs. Jag har förstoppning eller dire, nervsmärta, muskelvärk, aptitlöshet, astma, täppt näsa, irriterade ögon, andra allergier, ångest, depression, viktminskning och järnbrist. Är detta celiaki? Läkarna hittar inget fel..

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Har du slutat med glutenprodukter så hittar läkarna inga fel. I princip så kan du gömma allt vad läkarna säger och håll dig borta från allt vad gluten heter. Dina besvär kommer att gå över. Vitaminer: D-vit 5000 ie - 10000 ie, omega 3 2x1000mg,1 k2 , 1 b-12 sugtablett. Detta är min dagliga ranson. Resistent stärkelse i form av potatismjöl samt kolagen från benkok har hjälpt mig mycket. Självklart kör jag en ketogen diet.

https://fethalsa.wordpress.com/2017/09/11/ketogen-kost-vad-innebar-det/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Emma Burström sade:

Jag har även mjölkprotein allergi och laktos. Räknas vegetabiliskt margarin som naturligt fett?

Margarin brukas anses vara alltför processat för att det ska rekommenderas. Jag ser tre bra/någorlunda bra alternativ för dig.

1. Ghee, dvs klarnat smör. Det är 100% rent fett och innehåller alltså inte mjölkprotein. Jag är osäker på om köpt ghee anses vara helt proteinfritt, men det går säkert att kolla upp. Eventuellt får man inte bort exakt allt protein om man gör det själv. Andra kanske kan mer om det.

2. Kokosolja. Kan användas till att steka i och göra en massa annat med också. Man får komma ihåg att smältpunkten är ganska låg, så om man gör chokladbollar blir de kladdiga.

3. Rapsolja/olivolja. Olivolja brukar anses vara den bästa flytande oljan. Men man vill inte alltid ha den karakteristiska smaken. Då kan rapsolja passa bättre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kokosolja och annan olja hemma. Får börja använda det istället kanske. Men jag tycker att olja inte fungerar till allt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, Emma Burström sade:

Jag har även mjölkprotein allergi och laktos. Räknas vegetabiliskt margarin som naturligt fett?

Svar nej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-29 at 17:11, Bengt Nilsson sade:

Anna Hallén skriver följande om gluten

Här kommer en kort sammanfattning på några av biverkningarna från gluten:
* Diarré
* Förstoppning
* Luftbesvär
* Diffusa magsmärtor
* Aptitlöshet
* Illamående
* Hudbesvär
* Depression
* Psykiska störningar
* Nervvärk
* Muskelvärk

Glutenfritt?

Är detta celiaki? Magsmärtor, uppblåsthet, förstoppning eller dire, nervsmärta, muskelvärk, aptitlöshet, astma och allergi, järnbrist, viktnedgång. Depression och störning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Celiaki är väldigt svårt att diagnostisera. Det brukar krävas biopsi av tarmen vid flera tillfällen. Det finns olika listor på symptom. Här är en från 1177. https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Annan info. https://celiac.org/celiac-disease/understanding-celiac-disease-2/celiacdiseasesymptoms/

Om man misstänker celiaki kan man gå den långa vägen med sjukvården och göra tester och biopsier i olika omgångar, mycket utdraget och obehagligt. Eller så kan man strunta i att få diagnos och prova sig fram genom att undvika gluten i en längre period och se hur man mår, och framförallt hur man mår om man råkar få i sig gluten igen. 

Sen kan man ha problem med gluten eller andra proteiner utan att ha celiaki, och/eller man kan ha problem med vissa sockerarter i spannmål (FODMAPS)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå celiaki så vill jag bara lägga in av egen erfarenhet att det inte är så himla svårt att få diagnosen om man har en bra läkare - problemet uppstår när man inte har det. 

I mitt fall så slutade jag äta gluten och fick helt uppenbara, grova förbättringar i hälsan, som jag skrev ner och tog med till en dålig doktor som flippade ur och sa att "alla måste äta gluten!". 

Gick därefter till en bra läkare som läste mina symtom och tog i beaktande min andra diagnos, gjorde ett genetiskt test och kom då fram till att jag med tanke  på precis alla omständigheter "allra troligast har celiaki och bör därefter behandlas utefter denna information".

Sedan att värdelösa läkare tycker att det är kul att ta lite diopsi, och inte ens detta - många skiter i att kolla upp patientens besvär fram tills att man sjäkv gör något och då "har gjort fel". Ja well.. Det viktiga är nog att man börjar lyssna på patienter lite mer än så, och att folk själva lyssnar på sin kropp mer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
On 2017-09-11 at 19:11, Emma Burström sade:

Är detta celiaki? Magsmärtor, uppblåsthet, förstoppning eller dire, nervsmärta, muskelvärk, aptitlöshet, astma och allergi, järnbrist, viktnedgång. Depression och störning.

Kan det mycket väl vara. Testa att äta glutenfrit och känn efter hur du mår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hålla en så strikt glutenfri diet som celiaki kräver är jättejobbigt. Man måste alltid försäkra sig om att maten man äter är garanterat glutenfri och man ska/kan aldrig fuska. Hemma är det relativt okomplicerat men att i alla andra sammanhang alltid behöva ställa frågor om maten är inte roligt och man får inte alltid tillfredsställande svar. Det finns också gluten i mycket mer än man tror och en strikt glutenfri diet är begränsande. Jag förespråkar därför att man ska kontakta sjukvården för en  celiakiutredning innan man lägger om kosten. Om man har celiaki så vet man att man alltid måste vara superstrikt, dvs aldrig mer en pepparkaka till jul, en öl, choklad med spår av gluten, dressing som man inte vet innehållet i, gratinerad julskinka, hotellfrukost utan bacon eftersom man lagt bröd i botten på serveringsfatet, etc. På restauranger blir man hänvisad till några få val, i värsta fall har de inget man kan äta alternativt vägrar servera en...  Så, kontakta sjukvården innan kostomläggning. Om du inte har celiaki så kan du eventuellt också må bättre av att avstå gluten men behöver troligtvis inte vara lika strikt som om du har celiaki. 

Jag hoppas att du inte har celiaki men ta reda på det! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här en del intressant information från Lund. 

40% av svenskarna har genetiken för celiaki. Etiopierna uppnår samma %. 

Sjukdomen är vanligare i Sverige än i många andra länder, vilket antas bero på både gener och kost.

– Sverige är ju ett ”välling- och grötland”. Vi äter mycket mat baserad på vete, råg och korn som innehåller gluten, säger Carin Andrén Aronsson.

Hos små barn kan sjukdomen innebära att barnen växer sämre, har dålig aptit och problem med magen. Vuxna har ofta mer diffusa symtom, som trötthet och depressioner.

http://www.lum.lu.se/forskare-soker-svar-pa-glutengatan/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Intressant studie. Tyvärr innehåller den kommentar från Dietist "  då är det dumt att skippa våra vanliga sädesslag, som innehåller en hel del nyttiga fibrer och mineraler " typiskt skitsnack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jala sade:

Intressant studie. Tyvärr innehåller den kommentar från Dietist "  då är det dumt att skippa våra vanliga sädesslag, som innehåller en hel del nyttiga fibrer och mineraler " typiskt skitsnack.

Hon får det att låta som att om man skippar pizza, pasta, rostmackor och kakor fast man egentligen inte har celiaki så riskerar man näringsbrist. Det är absurt. 

Jag skulle uppskatta att max en svensk på 100 äter typ hela råg eller korn, vilket kan ge en del bra fibrer, och vissa mineraler. Bättre näring än t.ex. vitt ris, om man tål gluten. De övriga 99% äter vitt mjöl, helt utan fibrer eller näring.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, jala said:

Och antinutrienter som gör att upptaget av mineraler blir negativt, och stärkelse som får blodsockret att åka i höjden, och gliadin som triggar zonulin så vi får en tarmöppning på 20 minuter och en dusch opioider och lite annat smått och gott - nej det är verkligen dumt att skippa. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte varför man hela tiden mal på om "nyttan" av att äta sädesslag? Ger bara problem för de flesta, många undrar varför de lider av täta tömningar och diarreer - de är det onaturliga intaget av osmältbara fibrer från sädesslagen. Vi får bättre och mer lättsmälta fibrer från grönsaker, bär och frukt (med måtta). Vi "behöver" verkligen inte äta säd med gluten.

Dietister har ingen koll - följer väl bara Brödinstitutets glada tillrop och är kvar i gamla tokiga ideer från 1970-talet när man predikade fibrernas lov.

Och ja - jag blir irriterad! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11 september 2017 at 13:06, Emma Burström sade:

Laktosintolerans (sekundär) är en typisk följd av celiaki då den inflammerade tarmen inte kan hålla kvar laktasen som behövs för att bryta ner laktosen. 

Med ett gentest som 23andme kan man få veta om man har anlag för primär laktosintolerans och om man har den genuppsättning som krävs för att utveckla celiaki. Det betyder inte att man kan diagnostisera primär laktosintolerans och celiaki men man kan eventuellt utesluta de diagnoserna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant artikel och studie, äkta surdeg har visat sig hjälpa mot glutenintolerans. Laktobaciller och jästsvampar bryter ner glutenet:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/mar/23/sourdough-bread-gluten-intolerance-food-health-celiac-disease

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20951830

De fem celiakipatienter som fick äta äkta surdegsbröd under 60 dagar visade ingen som helst reaktion på detta bröd. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De jobbar på för att hitta sätt att hindra allt för många att sluta gluta. 

Men gluten är ju bara ett av problemen. Glyfosat är nog det största. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

En mycket sevärd och informativ film.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-03 at 00:02, Skärfläcka sade:

Att hålla en så strikt glutenfri diet som celiaki kräver är jättejobbigt. Man måste alltid försäkra sig om att maten man äter är garanterat glutenfri och man ska/kan aldrig fuska. Hemma är det relativt okomplicerat men att i alla andra sammanhang alltid behöva ställa frågor om maten är inte roligt och man får inte alltid tillfredsställande svar. Det finns också gluten i mycket mer än man tror och en strikt glutenfri diet är begränsande. Jag förespråkar därför att man ska kontakta sjukvården för en  celiakiutredning innan man lägger om kosten. Om man har celiaki så vet man att man alltid måste vara superstrikt, dvs aldrig mer en pepparkaka till jul, en öl, choklad med spår av gluten, dressing som man inte vet innehållet i, gratinerad julskinka, hotellfrukost utan bacon eftersom man lagt bröd i botten på serveringsfatet, etc. På restauranger blir man hänvisad till några få val, i värsta fall har de inget man kan äta alternativt vägrar servera en...  Så, kontakta sjukvården innan kostomläggning. Om du inte har celiaki så kan du eventuellt också må bättre av att avstå gluten men behöver troligtvis inte vara lika strikt som om du har celiaki. 

Jag hoppas att du inte har celiaki men ta reda på det! 

Jag håller egentligen med dig, i den bästa av världar. Men står man där med en elvaåring med ADHD, som uppenbarligen behöver hjälp, ett sommarlov på sig att testa om kostomläggning kan hjälpa... Då kan man inte vänta några månader ytterligare på att få testa om barnet dessutom har celiaki. Jag tror inte att min numera fjortonåring har celiaki. Men jag hade ändå gärna fått de proverna tagna innan vi la om hennes kost, om det hade gått att få det gjort inom en vecka eller två. Remiss var skickad, men hon blev inte kallad förrän det redan var höst. Så vi valde att nyttja hela det sommarlovet, för att få underlag nog att tjata oss till ett kostintyg för henne. För visst mådde hon bättre utan socker och gluten! Jag tycker att fler barn med hennes problematik borde få möjlighet att testa detta, för att se om det kan hjälpa dem att må och fungera bättre. Och ja, att bekräfta eller utesluta celiaki först, är då självklart en fördel!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, jala sade:

ADHD-Barn, även kallade energibarn. Anna Hallen skriver om dem ( Anna har själv ADHD )

https://www.annahallen.se/skolan-och-energibarn/

Annas bok, Energibarn", är riktigt bra. Jag gav ett exemplar till skolans rektor men trots att de är hyfsat medvetna (5st i personalen äter glutenfritt) tvivlar jag på att nån läst den.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Svårigheten med att sprida kunskap. Vad göra när människan hellre väljer att blunda än att ta ansvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är utvald till kostombud tillsammans med några andra inom mitt arbetsområde på en daglig verksamhet.

I november ska jag gå en utbildning om kost och hälsa. 

Jag försöker att inte ha för stora förväntningar och antar att det handlar om att "äta nyttigt och motionera mera".

Nåväl, det finns säkert en hel del att jobba med ändå.

Att dra ner på sockret blir nog prio ett. Där hoppas jag verkligen att vi är överens....:unsure:

Att motivera personal som är förebilder för våra deltagare att minska på bakande, gofika och sånt.

Jag lagar aldrig lunchmaten till våra deltagare utan den levereras från catering. Där skulle jag önska att jag kunde påverka för att få in mer grönsaker. 

Jag hoppas att jag får draghjälp i diskussion kring gluten eftersom vi jobbar med personer med alla sorters neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

I den grupp jag är handledare för har vi 7 st.(av 11) som har diagnos inom autismspektrum. En av dem(med Asperger) har slutat med gluten självmant för ett år sedan och visar stora förbättringar både i kroppsligt och psykiskt välmående:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-07 at 22:10, Erik 2 sade:

Men gluten är ju bara ett av problemen. Glyfosat är nog det största. 

En mycket intressant hypotes. Det finns ett rätt vanligt fenomen bland glutenintoleranta (ej celiaki, utan känsliga för gluten) amerikaner, att när de reser till Europa så kan de helt plötsligt äta bröd och bakverk utan problem. En hypotes varför det är så är just p.g.a. att det är betydligt hårdare regler för glyfosat i Europa.  Mark Sisson skriver om sina erfarenheter, och framför just hypotesen att det beror på glyfosat:

https://www.marksdailyapple.com/what-ive-learned-from-eating-abroad/

"I’ve noticed similar null responses to bread in France and pasta in Italy. I’m not sure what it is, exactly. Maybe it’s the ubiquity of dwarf wheat in the U.S., which is known to produce enhanced reactivity in celiacs and gluten-sensitives. Maybe it’s the Roundup many American wheat farms spray before harvest."

Jag tycker hypotesen om glyfosat är mer trolig än den om dvärgvetet. Nästan allt vete som konsumeras i Europa är modernt dvärgvete, precis som i USA. Undantaget är pasta, som ju ska göras på durumvete, en av de traditionella gamla sorterna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag är utvald till kostombud tillsammans med några andra inom mitt arbetsområde på en daglig verksamhet.

I november ska jag gå en utbildning om kost och hälsa. 

Jag försöker att inte ha för stora förväntningar och antar att det handlar om att "äta nyttigt och motionera mera".

Nåväl, det finns säkert en hel del att jobba med ändå.

Att dra ner på sockret blir nog prio ett. Där hoppas jag verkligen att vi är överens....:unsure:

Att motivera personal som är förebilder för våra deltagare att minska på bakande, gofika och sånt.

Jag lagar aldrig lunchmaten till våra deltagare utan den levereras från catering. Där skulle jag önska att jag kunde påverka för att få in mer grönsaker. 

Jag hoppas att jag får draghjälp i diskussion kring gluten eftersom vi jobbar med personer med alla sorters neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

I den grupp jag är handledare för har vi 7 st.(av 11) som har diagnos inom autismspektrum. En av dem(med Asperger) har slutat med gluten självmant för ett år sedan och visar stora förbättringar både i kroppsligt och psykiskt välmående:)

Jag vet inte om det är någon hjälp, men det finns ett intressant samband som kan förklara varför personer med autismspektrumtillstånd ofta mår bättre utan gluten. Autism är tydligt kopplat till störningar i tarmfloran, och samma sak är det med personer känsliga för gluten eller med celiaki.

Man kan bara spekulera om orsakerna, men det är experter på tarmfloran och läckande tarm som säger att det krävs en bra och robust tarmflora för att hantera gluten. Saknar man det, kan det bli problem med gluten, eller för den delen de andra komponenterna i vete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr används det glyfosat även i europa och Sverige. Jag kollade upp med länsstyrelsen där vi har vårt landsställe efter att ha hitta en stor tom dunk round up i diket vid ett av bondens fält. Han odlar ömsom vete, råg, havre och raps, ibland får fälten vila. Jag är mycket orolig för vårt dricksvatten och ska testa det för bekämpningsmedel. 

2016 fanns det 34 produkter med glyfosat till försäljning i Sverige. Det såldes 656,9 ton glyfosat i Sverige samma år. https://www.kemi.se/hitta-direkt/statistik/forsalda-kvantiteter-av-bekampningsmedel

Man utför viss tillsyn av hanteringen av bekämpningsmedel från kommunens miljö och hälsa. 

Vissa tester av ytvatten utförs av länsstyrelsen i mån av resurser och tid .... Brunnsvatten får man testa själv. 

Det görs viss kontroll av livsmedel. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/bekampningsmedel

Är det inte sjukt att själva spridningen och mängden som används där inte "verkar" kontrolleras, jag har i alla fall inte hitta nåt som visar det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg