Jump to content

koka bort näringsämnen

kosthenke

Recommended Posts

En enkel fråga.

Gjorde blomkålsmos genom att koka blomkålen direkt i mjölk och grädde och sen mixa ihop enligt ett recept på nätet. Blev bra.

Nästa gång testade jag att koka blomkål separat i vatten, hälla bort vattnet, och sen i med grädde osv. Blev också bra.

Nu till frågan. När man kokar upp grönsaker, färska som frysta, och sen häller bort vattnet. Har man då kastat bort en (hel?) del näringsämnen som följer med vattnet?

Mvh

• Like 1

1 timme sedan, kosthenke sade:

En enkel fråga.

Gjorde blomkålsmos genom att koka blomkålen direkt i mjölk och grädde och sen mixa ihop enligt ett recept på nätet. Blev bra.

Nästa gång testade jag att koka blomkål separat i vatten, hälla bort vattnet, och sen i med grädde osv. Blev också bra.

Nu till frågan. När man kokar upp grönsaker, färska som frysta, och sen häller bort vattnet. Har man då kastat bort en (hel?) del näringsämnen som följer med vattnet?

Mvh

Bra fråga, vissa saker skall man äta rått, andra förvällda!

Såå..det blir lixom inget enkelt svar.. jo faktiskt.. dvs pratar vi sk riktig mat som man är tvungen att laga till själv.. så är det viktigare att du äter/lagar mat som du är tvungen att laga till själv!

Såååå det handlar antagligen mer om att du väljer att äta sk riktig mat som du är tvungen att laga till själv.. än hur du lagar tiill den maten!

Grejen är.. vissa näringsämnen förstörs vid matlaging, andra frigörs.

Egentligen så är det inget större problem, utan som regel så reds det rätt lätt ut via smakpreferenser.

• Like 3

2 timmar sedan, kosthenke sade:

En enkel fråga.

Mvh

Jag garderar med att dricka upp kokvattnet. Jag kokar i så kort vatten som möjligt.

Loberg

• Like 4

On 2017-08-29 at 18:07, kosthenke sade:

Har vi människor som biologisk art anpassats till upphettade produkter över huvud taget?  Var det vi som tämjde elden till vår fördel, eller har den gjort oss till vad vi är?
Förlorar vi elden - och dess förlängningar som elkraft etc -  har vi inget val än att försöka ta oss tillbaka till ekvatorområdena vi kom från.

En av grundidéerna med LCHF är att vi inte designats för jordbruksprodukter. Jag drar det hela ett steg till och hävdar att vi heller inte designats för upphettade livsmedel. Vi har inte ens designats att leva i nordliga områden där vi kämpar mot kyla, där det krävs kunskap att samla vilt växande livsmedel i naturen.

Så som svar på din fråga....du är på rätt väg, lägger man en grönsak i vatten och kokar den så avrättas den på näring och livskraft. Det blir kvar en död substans som inget annat än smakar gott. Hur reagerar immunförsvaret på sådant?

Många har svårt att äta råa grönsaker, men testa gärna att övertugga så det blandas rejält med saliv, svälj inte förrän grönsaken sönderdelats till minsta beståndsdel. Då är stor del av matsmältningen redan avklarad. Börja i liten skala och trappa upp över tid. Stressa aldrig vid en måltid.

• Like 1

Vi är inte designade för stora mängder råa grönsaker, frukter o växter.

En del tror att maten tappar kraft o näring vid upphettning men det stämmer inte, kokvatten kan t ex innehålla stora mängder antinutrienter så det bör man hälla bort.

Däremot  kan vi äta mycket mer grönt och frukter om vi anrättar dem.. Om man t ex vill äta spenat för att få i sig järn så är det ganska svårt att tugga i sig 150 grfärsk spenat med aptiten i behåll oavsett om man försöker få ner spenaten med en god olja på och goda kryddor. -  Däremot är spenaten mycket lättäten och mer aptitlig när den blir anrättad och framför allt lättsmält för vår mage och tunntarm.

Om vi jämför oss med t ex ett får (man kan välja en annan idisslare om man vill)  så har människor ett annat bett och kan inte krossa växterna som ett får kan med sina malande tandrörelser. Människans magsäck rymmer ca 2 l och tar ca 3 timmar att tömma och fårets magsäcksvolym är ca 32l och töms aldrig! I vår magsäck finns inga bakterier som kan påbörja nedbrytningen av födan. Fåret däremot har livsviktiga bakterier i sin magsäck. - Människan har stark magsyra för att börja nerbrytningen av proteiner och även eliminera vissa skadliga bakterier till viss del,  - dvs det finns inget som påverkar och bryter ner cellulosa i vår magsäck - fåret har svag.syra. Människan kan inte smälta cellulosa i magsäcken - i fårets mage pågår det hela tiden under inverkan av bakterier och livsviktiga protozooer. Ingen näring tas upp i människans mage - i fåret magsäck sker ett livsviktigt upptag.

Människan grovtarm är kort och smal, där återabsorberas vätskan till kroppen efter att maten varit mycket tunnflytande i tunntarmen, för mycket osmält cellulosa ger stora fuktiga volymer som kommer ur oss som slutprodukt. Fårets tunntarm är lång och rymlig och slutprodukten är ganska torr.

Jag tror att möjligheten att anrätta växter och frukter gör det lättare för människan att få i sig näring från det vi ej kan smälta så bra - en del näringsämnen blir bara tillgängliga för oss på ett bra sätt när maten blivit upphettad. Det finns inga fakta som säger att vi behöver äta råa grönsaker för att få i oss de näringsämnen kroppen behöver. - Däremott kan man nämna att om vi skulle äta rått kött och olika råa köttprodukter så får vi i oss allt kroppen behöver. - Nu tycker jag inte själv att vi ska göra det utan jag berättar bara om att rått kött är mycket näringstätt.

Så jag menar att när vi som mänsklighet en gång i tiden började förstå att det var lättare för oss att tillgodogöra oss näringen  efter upphettning så blev det möjligt för många fler att få näringsrik mat och  överleva, då minskade också svält och näringsbrist hos mänskligheten. Så vi kan vara mycket tacksamma över att människan lärde sig använda elden. 

De forntida människor som åt mer animalisk kost (innan vi lärde oss upphettningens viktiga betydelse) hade större chans att överleva och klarade sjukdomar bättre än de stackare som enbart fick hålla tillgodo med råa, svårsmälta rötter, nötter o blad mm. Jag tycker inte att vi ska glorifiera den "ursprungliga kosten". Fler fick chansen att överleva och vara friska och många fler fick överleva till vuxen ålder när man började tillaga bladen, rötterna och allt det andra råa.

Att äta enligt LCHF är för mig att äta så naturlig mat som man nu kan komma över i vår värld där det mesta är producerat av stora industrier. Jag äter inte frukt o grönt med högt innehåll av kolhydrater, jag vet vilka grönsaker som är svårsmälta för mig så dem anrättar jag. Jag äter djurprotein med urskillning och inte alltför ofta. Jag äter fetter av hög kvalitet och gärna mättade. Jag gör tex inte smothies med en massa söta frukter. Många tycks tro att det ät nyttigt, men det som smakar sött är - just det - socker!

• Like 5

Ja det kan man kanske undra - men vad jag förstår så är det bästa för oss att äta det som är försiktigt upphettat. Vi känner till att stekt, grillad och rökt mat innehåller nerbrutna produkter som är onyttiga för oss. 

Som jag skrev så blir näringsämnen tillgängliga vid upphettning = vi kommer åt näring vi behöver. Man känner mycket väl till att de flesta växter innehåller antrinutrienter som gör att vi kan få stora störningar i vårt matsmältningssystem och inte kan få i oss näring.

Det finns olika sätt att undvika att få i sig dessa - blötläggning olika länge, kokning.där man slänger bort kokvattnet. Det kanske t om finns växter som vi äter och istället borde låta bli helt. - Till exempel nattskatteväxter (potatis, tomater, paprika, aubergin m fl)  som man brukar avråda personer med t ex reumatism att äta.

Stort ämne, men det finns mycket skrivet om detta. 

Jag tror att om man vill äta råa grönsaker så är det klokt att äta syrade grönsaker, där hjälper mjölksyrebakterier till att förbereda matens nerbrytning redan innan man äter den.

• Like 4

Citat från Göran Sjöberg som läst The Plant Paradox:

" Och det är här jag blivit omskakad. Gundry är helt inne på tarmflorans betydelse för vårt hälsotillstånd och där han ser läckande tarmar som den huvudsakliga anledningen till uppkomsten av alla våra autoimmuna sjukdomar, inklusive diabetes typ 1 och fetma, när kroppen reagerar på de främmande proteiner som tar sig in i kroppen genom de läckande tarmväggarna som normalt ska förhindra att detta sker.

Och då tar han ett steg tillbaka i evolutionen. Övertygande visar han att det som drabbar våra tarmar är en del av växternas urgamla försvar för att inte bli uppätna. De giftiga ämnen som växterna då bland annat använder sig av kallas lektiner, proteiner som lätt binder sockermolekyler på ytan, och som när de lyckas ta sig in i våra kroppar skadar oss på olika sätt. Vårt immunförsvar reagerar på dessa främmande ämnen och till slut kan vi bli väldigt känsliga och tål då inte längre födoämnen med mycket lektiner – vi har utvecklat en överkänslighet mot lektiner helt enkelt.

En god tarmflora är det bästa sättet att hindra lektinerna från att ta sig in i våra kroppar och här hävdar Gundry att jordbruksgifterna och framför allt glyfosatet förstör denna tarmflora så att skadeprocessen kan komma igång. Inte nog med att brödsäd innehåller mycket lektiner utan det är också på dessa grödor man använder det mesta av jorbruksgifterna och med GMO-grödor har det hela blivit ännu värre. Hälsoproblemen är därför störst i USA och Gundry ser därför dessa GMO-grödor som en ren katastrof."

Så Gott Folk - ta hand om er tarmhälsa för att optimera hela kroppens hälsa! Passa er för alltför mycket råkost, enligt min mening! ?

• Like 1

1 timme sedan, Ekner sade:

Bra skrivet. Men en fråga av vikt kvarstår. Hur reagerar kroppen, immunförsvaret, på upphettade produkter?

Jag tror ett stort problem  för vårt immunförsvar är om vi drabbas av läckande tarm. Vill någon veta mer om detta så finns mycket bra information på Webben.

7 timmar sedan, Ekner sade:

Bra skrivet. Men en fråga av vikt kvarstår. Hur reagerar kroppen, immunförsvaret, på upphettade produkter?

Det beror i sin tur på hur du hettat upp dessa!

För det första, upphettade eller tillagade produkter är lixom ingen enhetlig enhet.. tex om du vill ha extra Lycopen från tomater så skall de alltid tillagas, vill du däremot få ut mesta möjliga C-vitamin ur tomaten så ät den rå!

"En av de experter som tror att upphettning av föda påverkat människans utveckling är Åke Bruce, professor vid svenska Livsmedelsverket. Han säger att vid upphettning av rötter och fröer frigörs olika näringsämnen när växtceller sprängs sönder. Osmältbara växtdelar omvandlas till energirika kolhydrater som kroppen kan ta upp. Andra näringsämnen som vitaminer och antioxidanter blir också tillgängliga av värmebehandling. Karoten i morötter och lycopen i‑tomater är några exempel."

"Den energitätare födan medförde att matsmältningsapparaten, som också kräver en hel del energi för att fungera, krympte. Forskare har konstaterat att volymen på vår mag-tarmkanal bara är 60 procent jämfört med andra primater av ungefär samma storlek."

"Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som ­enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat."

https://www.svd.se/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution

• Like 1

Just nu, Ekner sade:

Det stöder isåfall idén att elden skapat människan till dagens speciella art.

Jag har sagt/skrivit det tidigare.. men det tål att upprepas.. Homo Sapiens Sapiens är förmodligen den enda art som utvecklats på så sätt att vi är beroende utav tillagad mat?

Vilket på inget vis motsätter att vissa individer i vår västerländska kontext som äter Raw Food har blivit beroende utav flygfrakter/olja för att få i sig alla nödvändiga näringsämnen, utan att hemfalla till som Gorillorna äta cirka 12 timmar om dagen!:unsure:

• Like 3

När vissa näringsmaximerar råa, andra kokta så ger spenat enligt treehugger.com olika näringar beroende på om den serveras rå eller kokt.

Citat

Raw versus cooked spinach offers a trade-off. Vegetarian Times writes that folate, vitamin C, niacin, riboflavin, and potassium are more available in raw spinach when it is eaten raw, cooking increases the vitamins A and E, protein, fiber, zinc, thiamin, calcium, and iron – as well, important carotenoids, such as beta-carotene, lutein, and zeaxanthin, also become more absorbable when spinach is cooked.

Helgardera. Ta samtliga grönsaker och koka ena halvan av mängden.

Raw food är gott ur ett al dente perspektiv också.... 

• Like 2

Intressant tråd det här - jag för min del tror inte på nyttan av en extrem livsstil.

Att vara vegetarian gjorde inte mig friskare och starkare, tvärtom tror jag att det var en starkt bidragande faktor till min ohälsa - en kost baserad på mycket kolhydrater och litet fett har visat sig vara i högsta  grad ohälsosam.- Jag mådde faktiskt bättre innan jag blev vegetarian.

- Som jag berättade så fick jag hälsan tillbaka när jag uteslöt socker ( alla former av stort kolhydratintag inklusive alla "nyttiga" söta frukter) blev glutenfri och började äta kött, nyttigt fett, dvs slutade helt med alla matindustrins högprocessade fetter.

Det som är viktigt för mig är att nu mår jag bra sedan 4-5 år och har ingen anledning att ändra min livsstil, -jag kan se människor i olika åldrar, omkring mig, som äter allt det jag lämnat och de mår inte alls bra.

Man  har tydligen svårt att förstå att det vi äter är så otroligt grundläggande för att man ska få vara frisk -- eller om man ska gå in i en sjukdomsidentitet. - - Det tråkig är också att man har så mycket tilltro till den sjuka sjukvården -- där finns tyvärr inte mycket hjälp att hämta.

Det är en fråga om att VÄLJA vägen mot hälsa enl min mening

-- alla fakta finns - men för många är livsvägen full av ursäkter, " det är mina gener, hela min släkt har varit hjärt-kärlsjuka, haft diabetes, varit tjocka". "Man måste unna sig litet gott..." 

Det är faktiskt så att Genetiken/Ärftlighet inte alls spelar så stor roll som man vill inbilla sig (ungefär 5-10% beroende på åkomma) -- den avgörande parametern .är HUR man lever - livsstilen.

• Like 5
  • Thanks 1

• 4 months later...