Jump to content

Sluta med LCHF efter fem år...

Ann Karlsson
 Share

Recommended Posts

Kära folkens,

Först ska jag be om ursäkt för många stavfel - är dansk med svenska anor - kan prata svenska men har alldrig lärt mig stava, därför ? Jag har ätit lchf i nästan fem år och har egentligen varit ganska nöjd med det. Är 38 år, kvinna och normalviktig. Gick upp några kilon på lchf men det är helt okej. Har dock börjat mäta ketoner i blodet och tycker att jeg tåler väldigt lite kh för att komma ur ketos. Jag äter troligen för mycket och i perioder där jag klarar att skärpa mig äter jag bara frokost (så mycket jag vill) och äter först igen nästa dag - et slag fasta. Vill gärna hålla mig under 60 kilo - tycker jag måste kämpa mer och mer för det. Jag börjar bli FRUKTANSVÄRT less på smörkaffe och ägg - kämpar mer och mer med att få det ner. I tilläg har jag mycket problem med förstopning på lchf ? Ibland har jag haft carb-refeed dagar utan något besvär. Min fråga är....vet nån vad som händer om man börjar på vanlig kost igen? Tyckte egentligen inte att jag hadde så mycket besvär förut. Jag har som sagt mått bra på lchf också, absolut, men är less på maten och förstopningen och faktisk överäter jag lchf så jag måste tänka i bantning och begränsning. Någon som har erfarenhet med att sluta efter så länge? Och viktigast, vill min kropp kunne återvända till lchf utan problem efter typ några veckor på vanlig kost om inte jag trivs med det? Är inte ute efter inspiration på lchf mat, men är väldigt tacksam för svar kring konsekvenser av bytet och om jag kan byta tillbaka till lchf utan att dett "kostar" för mycket ? Tack

• Like 3

Tack för svar! Jag är himla rädd att börja äta mer kh på LCHF - min ketos verkar att vara ganska sensitiv. Har inte lust att gå upp i vikt. Tänkte att övergå till kost med spannmål...men är ju samtidig veldig tveksam till detta efter allt man har lärt sig på LCHF... Känns som att dett inte finns utrymme för så mycket variation för min del....och den der jä... tröga mage som följer med :-(

• Like 3

Att avstå från spannmål kan aldrig vara fel. Trög mage brukar rätta till sig själv efter ett tag, en eller två skedar kallpressad kokosolja brukar sätta fart på magen.

1 minut sedan, Trollmormor sade:

LCHF kan se ut på många olika sätt. Därför undrar jag hur din mat ser ut? Vad är det i kosten du är less på? Att du blir förstoppad låter märkligt. Särskilt efter så lång tid.

Tack för svar!

Jag äter nog ganska strikt. Mycket fett (120-180 gram per dag tror jag och ungefär 50-80 gram protein) och lite grönt. Mycket ägg, fet ost, majonäs, smör, kött, pålägg.

Om innte jag äter frokost då går magen helt i stå! Därför måste jag fasta från morgon till morgon. Om inte jag fastar ligger min ketos vanligtvis mellan 0,5 og 1,5. Tycker att jag "bantar" mer nu än förrän lchf...

• Like 1

1 timme sedan, HelgeK sade:

Ann Karlsson!

Jag ser att du är ny på forumet, och det verkar lite som du äter samma saker som du åt för fem år sedan då du började på LCHF. Men  man kan äta en enormt varierad kost på LCHF.

Titta gärna på all den varierade kost du kan äta på LCHF. Se:  http://www.kostdoktorn.se/lchf/recept    Det verkar som du begränsat dig till att äta alldeles för få saker, Men det finns massor av bra kokböcker med LCHF -kost. Jag äter bättre och mer varierad kost på LCHF, än jag någonsin åt förut . Det finns massor av LCHF bloggare som lägger ut bra och spännande LCHF recept på nätet. Bara ett exempel efter 5 sekunders googling, så hittade jag massor av recept som verkar väl värda att prova. Så lycka till med att förnya en nyttig kost, utan att vräka i dig 

små godis, som bara består av socker, processade omega 6 fetter, eller annan näringsfattig processad skräp mat. Lycka till! 

Tack för svar!

Ja, jag vet att dett finns massor av mat, men jag tål ganska få kh förrän jag trillar ur ketos - därför är jag ganska begränsad tyvär :-(

• Like 1

1 timme sedan, Trollmormor sade:

Low carb inte No carb. Inte går du upp i vikt av rätt grönsaker. Du missar en massa näringsämnen utan grönsaker dessutom. Äter du inga grönsaker alls?

Jo da, äter grönt fast lite....är känslig för att ramla ur ketos - det ska tyvär inte många kh till...skulle önska jag kunde vräka i mig grönt....men kanskje jag äter för mycket fett?? Men får helt panik av tanken om mindre fett och fler kh...det går ju rätt emot allt som jag har levd efter i fem år...

Jag äter mycket mer grönsaker sen jag började med LCHF än jag gjorde tidigare, och mycket nyttigare grönsaker.  Om man äter 4-500 gram ovanjordsgrönsaker per dag kan det röra sig om 15-20 g kolhydrater. Det borde inte påverka ketosen. Dessutom innehåller ju pasta och andra spannmålsprodukter betydligt mer än så.

Jag tror mer grönsaker vore bra för din mage. Kanske värt att testa ett tag? Du kanske också skulle låta bli att mäta ketoner ett tag och bara se till vikten och hur magen fungerar.

Lycka till! :)

• Like 6

Tack för svar ;)

Självklart ramlar jag ur ketos om jag slutar på LCHF, men då måste jag ju börja tänka lite på vad jag äter - dett går innte att blanda moderat fetthallt med moderat kh...da kommer jag att lägga på mig direkt!

Det verkar som folk tolkar lite fel här - äter som sagt LITE grönsaker, dett vill säga strikt LCHF....inte noll kh...tror jag är nånstans imellan noll kh och att vräka i sig ;)

22 minuter sedan, SGK sade:

Jag äter mycket mer grönsaker sen jag började med LCHF än jag gjorde tidigare, och mycket nyttigare grönsaker.  Om man äter 4-500 gram ovanjordsgrönsaker per dag kan det röra sig om 15-20 g kolhydrater. Det borde inte påverka ketosen. Dessutom innehåller ju pasta och andra spannmålsprodukter betydligt mer än så.

Jag tror mer grönsaker vore bra för din mage. Kanske värt att testa ett tag? Du kanske också skulle låta bli att mäta ketoner ett tag och bara se till vikten och hur magen fungerar.

Lycka till! :)

Har bara mätat dom senaste månader...och trög mage och tendens till att lägga på mig har varit där i alla LCHF år...

4 timmar sedan, Ann Karlsson sade:

Men...kolhydrater....ketos....ångest för att gå upp i vikt....?? :unsure:

Generalregel ovanjordväxande och sedan kan du ju börja titta på olika grönsakers halt. Broccolis och blomkål kan du ju stoppa i dig i mängder.

Sedan är det extrem skillnad på 100g kolhydrater broccoli och 100g kolhydrater coca-cola. Som jag skrev i en annan tråd fick jag i mig mängder av kikärtor och kidneys under en måltid och befann mig i ketos efteråt. Dessa är 60% kolh.

Generellt kan du definitivt avvika från lchf och bli mer liberal men jag skulle undvika alla typer av spannmål i stor mängd samt processade kolh och socker. Ta en proteinmaxande måltid om du är köttsugen eller ät rikligt med grönsaker. Vill du reglera vikten så lägg in en eller två dygn extra med fasta.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att för vikten och ketos är det lite ett "antingen eller" scenario. Kombinationen kolhydrater(i synnerhet snabba) och fett får effekten att allt fett går in i reserven.

Har för mig att RobertAnd hade en idé om cycliska veckor med en vecka kolh en vecka lchf(?). Då är det väl långsamma kolh inom växtriket som är fokus då.

Om det hela blir för krångligt finns det alltid en lösning som fungerar oavsett. Ät precis det du vill och fasta sedan tills du når din idealvikt. 

Citat

Feeding laboratory rats with either high-fat and high-sugar diets did little to change their daily habits or health but supply them with chocolate, biscuits and cheesecake (a near 50-50 fat and sugar split) and behaviour changed radically.

They ignored other foods for the cheesecake, going back to it regularly rather than gorging, and put on weight. Their self-regulation system, that naturally stopped them eating too much fat or sugar, effectively switched off.

“It became their main source of calories,” Kenny tells Horizon. “They gained massive amounts of weight, became sedentary, slept a lot and did not move around.”

http://www.express.co.uk/life-style/diets/456134/Sugar-vs-fat-Twin-brothers-take-radical-steps-to-show-the-real-impact-of-our-fad-diets

• Like 3

Jag äter myyycket mer grönsaker än jag gjorde förut. Jag är fortfarande en rultig kärring men jag är viktstabil och jag varken mäter eller väger nåt. Jag äter bra mat i lagom mängd och hoppar över nåt mål av och till.nör det inte känns nödvändigt med mat.

T ex i helgen gjorde jag blomkålspaella minst lika god som nån med ris. Stekte blomkål och kyckling med rikligt med smör och toppade med räkor. Jag har en squash gratäng med vitlök ägg och smör som man kan dö för. Lesscarbs blomkålgratäng med philadelphiaost är gudomlig och funkar lika bra med spetskål. Janssons frestelse och "potatisgratäng" funkar perfekt med kålrabbi. 

Jag tror din mage skulle må jättebra av mer snälla fibrer. Min mage funkar som en klocka på LCHF. Förr fick jag leva på linfrön. Kokosolja ger min mage en rejäl skjuts om det skulle behövas nångång

• Like 6

7 timmar sedan, SGK sade:

Vi har nog lite olika syn på vad som menas med strikt LCHF. Jag äter alltså mycket grönsaker (3-400 g per dag), men eftersom jag väljer ovanjordsgrönsaker blir det lite kolhydrater, kanske 9-12 g per dag, vilket brukar anses vara mycket strikt LCHF.

Jag har aldrig mätt ketoner, men misstänker att jag är i ketos på den kosten.

Du tror inte att mer grönsaker skulle kunna hjälpa din tröga mage om jag förstår dig rätt?

Jo, det tror jag absolut skulla hjälpa magen, men är rädd att om jag bara höjer kh då lägger jag på mig. 

16 timmar sedan, MrB sade:

Generalregel ovanjordväxande och sedan kan du ju börja titta på olika grönsakers halt. Broccolis och blomkål kan du ju stoppa i dig i mängder.

Sedan är det extrem skillnad på 100g kolhydrater broccoli och 100g kolhydrater coca-cola. Som jag skrev i en annan tråd fick jag i mig mängder av kikärtor och kidneys under en måltid och befann mig i ketos efteråt. Dessa är 60% kolh.

Generellt kan du definitivt avvika från lchf och bli mer liberal men jag skulle undvika alla typer av spannmål i stor mängd samt processade kolh och socker. Ta en proteinmaxande måltid om du är köttsugen eller ät rikligt med grönsaker. Vill du reglera vikten så lägg in en eller två dygn extra med fasta.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att för vikten och ketos är det lite ett "antingen eller" scenario. Kombinationen kolhydrater(i synnerhet snabba) och fett får effekten att allt fett går in i reserven.

Har för mig att RobertAnd hade en idé om cycliska veckor med en vecka kolh en vecka lchf(?). Då är det väl långsamma kolh inom växtriket som är fokus då.

Om det hela blir för krångligt finns det alltid en lösning som fungerar oavsett. Ät precis det du vill och fasta sedan tills du når din idealvikt. 

http://www.express.co.uk/life-style/diets/456134/Sugar-vs-fat-Twin-brothers-take-radical-steps-to-show-the-real-impact-of-our-fad-diets

Tack för matnyttigt svar!! Låter interessant med bönorna - skulle troligen hjälpa på trög mage också tänker jag! Tror dett är dags att läsa upp mig lite på resistent stärkelse. Ideen om cykliska veckor låter underbar....men undrar hur kroppen responderar på det :)

• Like 5

Jag äter LCHF med tillägg av bönor och mängdrestriktion (kalorikoll). 
För om jag inte har koll på mängden mat jag äter går jag upp i vikt istället för ner. Behöver också ha koll på mängden protein för att inte gå upp i vikt
Äter 1400-1500 kcal fördelat på 5 % kh, 15 % protein och 80 % fett i snitt. ca 1-2 dl bönor blir det per dag
Väljer grönsaker som ruccola, spenat, romansallat och gul paprika. Men även rädisa och vitkål, oftast i form av surkål
Äter tre mindre mål om dagen 11, 15 och runt 20 på kvällen. Svart kaffe och vatten däremellan.

Då är jag i ketos (enligt Ketonix 6-7 PPM) 

• Like 5

Jag slutade med LCHF för snart ett år sedan, och jag var också rädd, trodde att kolhydrater magiskt skulle få mig att gå upp i vikt. Men så har det inte blivit. Tvärtom så väger jag exakt samma som min lägsta vikt på LCHF, men jag har mer muskler. De första månaderna gick jag upp lite, det var lite livets glada dagar, men tillbaka ner sen jag förstod att man kan inte äta vad som helst hur mycket som helst.

Raffinerat socker och mjöl bör man undvika i största mån, framförallt i kombination med fett.

När det gäller att äta cykliskt så är det något jag gör om jag behöver gå ner lite, undviker kombinationen fett+kolhydrater. Ett exempel kan vara en bit oxfilé. Om jag vill ha bearnaisesås till (mycket fett), så tar jag inte potatis bredvid, utan sallad, eller ugnsbakade morötter och lök. Håller kolhydrater lågt. Klassiskt LCHF.

Eller tvärtom, om jag vill ha kolhydrater till, så gör jag rödvinssås (bara rödvin, vinäger, fond, inget fett) och massa ugnsbakad potatis med en liten skvätt olja bara.

Vissa kör veckovis, andra dag för dag, eller måltid för måltid. Principen är att man ska undvika den värsta kombinationen, fett+kolhydrater. Framförallt om det är raffinerat.

Äter man "hel mat", d.v.s. inte processad, så är det inte lika viktigt. Det är väldigt stor skillnad på en friterad munk (kolhydrater+fett) och en sallad med mathavre och valnötter (kolhydrater+fett).

Och undviker man kombinationen kolhydrater+fett så leder det till att protein oftast hålls högt, vilket ger bra mättnad.

Bönor eller annan resistent stärkelse gör också att man slipper blodsockersvängningar, både i samma mål och efterföljande mål mat (second meal effect). Jag tror att kolhydrater är tänkta att ätas med fiber, så att blodsocker och insulin inte spikas för mycket, alla kolhydrater i dess naturliga form kommer med gott om fiber, möjligtvis undantaget honung, som bara innehåller lite fiber.

4 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag slutade med LCHF för snart ett år sedan, och jag var också rädd, trodde att kolhydrater magiskt skulle få mig att gå upp i vikt. Men så har det inte blivit. Tvärtom så väger jag exakt samma som min lägsta vikt på LCHF, men jag har mer muskler. De första månaderna gick jag upp lite, det var lite livets glada dagar, men tillbaka ner sen jag förstod att man kan inte äta vad som helst hur mycket som helst.

Raffinerat socker och mjöl bör man undvika i största mån, framförallt i kombination med fett.

När det gäller att äta cykliskt så är det något jag gör om jag behöver gå ner lite, undviker kombinationen fett+kolhydrater. Ett exempel kan vara en bit oxfilé. Om jag vill ha bearnaisesås till (mycket fett), så tar jag inte potatis bredvid, utan sallad, eller ugnsbakade morötter och lök. Håller kolhydrater lågt. Klassiskt LCHF.

Eller tvärtom, om jag vill ha kolhydrater till, så gör jag rödvinssås (bara rödvin, vinäger, fond, inget fett) och massa ugnsbakad potatis med en liten skvätt olja bara.

Vissa kör veckovis, andra dag för dag, eller måltid för måltid. Principen är att man ska undvika den värsta kombinationen, fett+kolhydrater. Framförallt om det är raffinerat.

Äter man "hel mat", d.v.s. inte processad, så är det inte lika viktigt. Det är väldigt stor skillnad på en friterad munk (kolhydrater+fett) och en sallad med mathavre och valnötter (kolhydrater+fett).

Och undviker man kombinationen kolhydrater+fett så leder det till att protein oftast hålls högt, vilket ger bra mättnad.

Bönor eller annan resistent stärkelse gör också att man slipper blodsockersvängningar, både i samma mål och efterföljande mål mat (second meal effect). Jag tror att kolhydrater är tänkta att ätas med fiber, så att blodsocker och insulin inte spikas för mycket, alla kolhydrater i dess naturliga form kommer med gott om fiber, möjligtvis undantaget honung, som bara innehåller lite fiber.

Hoppas du inte tar illa upp  men kan inte låta bli att kommentera "jag tror att kolhydrater är tänkta att ätas med fibrer" Vem är det som har tänkt menar du, ? Gud? Naturen? Kostdoktorn?

Klokt resonemang i övrigt tycker jag!??

• Like 1

1 timme sedan, Angelico sade:

Hoppas du inte tar illa upp  men kan inte låta bli att kommentera "jag tror att kolhydrater är tänkta att ätas med fibrer" Vem är det som har tänkt menar du, ? Gud? Naturen? Kostdoktorn?

Klokt resonemang i övrigt tycker jag!??

OK, ordet "tänkt" kanske var ett olyckligt val. Men å andra sidan, oavsett vilken förklaringsmodell man tror på så blir resultatet det samma. För det är så i naturen, att kolhydrater kommer med fibrer, det är ett faktum. Sen kan man tro att Gud skapade det så om man vill, eller att vi därmed utvecklats/anpassats till äta just det som finns i naturen. Eller så är det en ren slump, vi har inte utvecklats till att äta det, men det funkar bra ändå.

Det intressanta är i slutändan vad tester/studier visar. De visar generellt enligt min mening, att raffinerade kolhydrater är dåliga, men att oprocessade kolhydrater är bra. Förklaringsmodellen är mindre intressant, inte minst eftersom att det finns totalt motsätta synsätt bland forskare vad de tidiga människorna egentligen åt. Vi vet inte, och vi kommer heller aldrig att få veta det.

• Like 1