Jump to content

Nyttan med vitaminer och kosttillskott

Ekner

Recommended Posts

Dessutom:

Citat

In fact, almost all vitamin supplements have been proven to be useless. In some cases, like vitamin B, worse than useless. All vitamins go through periods of of popularity and unpopularity. It’s worse than high school. One minute, you’re the most popular kid in class, then next you’re the laughingstock.

https://idmprogram.com/vitamins-and-calcium/

• Like 2

I Sverige har hälsokedjorna ett frivilligt kvalitetsprogram där det mesta på hyllorna är testat på oberoende lab här i Sverige. Jag har själv skickat in hundratalet produkter när jag jobbade i branschen och det var väldigt sällan fel på innehållet. 

Nu får man vara lite försiktig med att tolka resultaten som att alla kosttillskott har god kvalite i Sverige eftersom de som har skräpprodukter vet om att testas hos de stora hälsokedjorna så de vänder sig inte dit med sina produkter. 

• Like 3

54 minuter sedan, The Biochemist sade:

Jag har själv skickat in hundratalet produkter när jag jobbade i branschen och det var väldigt sällan fel på innehållet. 

Det är väl viss skillnad på att innehållet inte är felaktigt, mot att det innehåller den typ positiva livskraft som utlovas av förespråkarna.

Jag begriper inte hur man i en fabrik kan processa fram ett piller som ska ersätta näringsrik mat som finns att plocka i naturen. Jag tycker snarare det borde bli en situation där immunförsvaret ser pillerinnehållet som en främmande inkräktare och går till attack. Upprepas detta över lång tid ser jag det inte omöjligt med överansträngt immunförsvar som resultat.

• Like 1

38 minutes ago, Ekner said:

Det är väl viss skillnad på att innehållet inte är felaktigt, mot att det innehåller den typ positiva livskraft som utlovas av förespråkarna.

Jag begriper inte hur man i en fabrik kan processa fram ett piller som ska ersätta näringsrik mat som finns att plocka i naturen. Jag tycker snarare det borde bli en situation där immunförsvaret ser pillerinnehållet som en främmande inkräktare och går till attack. Upprepas detta över lång tid ser jag det inte omöjligt med överansträngt immunförsvar som resultat.

Det är förstås helt korrekt. Men första steget är att försäkra sig om att innehållsförteckingen stämmer. Sen kan ju envar söka på studier för den/de aktuella vitaminerna/mineralerna. Det finns flera olika former av de flesta vitaminer och det är precis som du är inne på inte alltid det är samma former i kosttillskott som i mat. Dessutom innheåller mat massa andra ämnen som verkar göra nytta för oss även om de inte står på någon myndighetslista över nödvändiga näringsämnen. 

Just att immunförsvaret skulle reagera är sällan något problem med vitaminer/mineraler då de är för små molekyler för att starta immunresponser. Där är faktiskt mat ett betydligt större problem. Inte bra mat men processer som förädling, genmaipulation och evolutionärt främmande föda bombarderar oss med ämnen som immunförsvaret inte har sett förut. 

• Like 6

3 minuter sedan, The Biochemist sade:

första steget är att försäkra sig om att innehållsförteckingen stämmer

Det var just det som var anledningen att jag ställde frågan i tråden. Kan vara 100 säker att man får det som står på pillerburken, och om så är fallet, kommer det att fungera som utlovat?

• Like 1

När det gäller "fungerar" som utlovat får man nog titta på varje enskilt fall. Det finns förstås regler om påståenden också men de efterföljs i mindre utsträckning. Dessutom är reglerna så att det är svårare att marknadsföra ett kosttillskott som fungerar baserad på studier än ett som inte har några studier bakom sig. Om man hittar på saker är det en myndighet som är ansvarig och använder man sig av studier räknas det som läkemedel och då är det en annan myndighet. 

• Like 4
  • Thanks 1