Jump to content

Om du kunde göra om din LCHF-resa, vad hade du gjort annorlunda?

Recommended Posts

GettyImages-516920288-1600×748

Om du kunde backa bandet och göra om din LCHF-resa, vad skulle du då ha gjort annorlunda? Vi frågade medlemmarna på Diet Doctor och fick över 1400 svar:

Här är några av de mest förekommande svaren:

Det känns bra att de flesta svarar ”ingenting”. Precis som vår gästskribent Kristie Sullivan så vackert uttrycker det i det här blogginlägget (på engelska); det handlar om resan, att tillåta sig själv att göra misstag och att lära sig saker längs vägen – inte målet i sig.

Jag ångrar ingen del av min ketogena resa. Men jag har gått igenom den, är ute på andra sidan och har landat i hur jag vill leva. Det här är mitt svar på frågan:

1. Tillbaka till grunderna

LCHF och keto handlar om att äta riktig, näringsrik mat tills du är mätt och nöjd, att lyssna till kroppen och att ha ett avslappnat förhållande till ätande.

Mitt tidiga misstag var stress över att inte äta ”tillräckligt med fett”, att inte äta ett enda gram kolhydrater utöver min tillåtna ”gräns” och ha höga ketoner och göra allting perfekt. Varken enkelt eller inspirerande!

Om jag skulle göra om allt från början skulle jag fokusera på grunderna: ät bara riktig LCHF-mat tills du är mätt!

Här är våra bästa videos om grunderna i LCHF:

2. Att få stöd

Det kan vara svårt att förändra sina matvanor, det sista du behöver är folk som inte stöder dig i förändringarna du gör.

Att arbeta på Kostdoktorn är fantastiskt eftersom alla äter någon form av LCHF-kost. I början av min LCHF-resa kände jag att jag var den enda som åt den här ”knasiga dieten”!

Men de allra flesta har inte den turen. Kanske du kämpar hårt för att familjemedlemmar, vänner eller arbetskamrater inte stöttar det du gör. Om det är på det viset måste du söka stöd på annat håll.

Vi ligger i startgroparna för att skapa ett nytt socialt verktyg på Diet Doctor/Kostdoktorn. Har du några förslag på hur det kan göras?

Här på Kostdoktorn har vi vårt stöttande och inspirerande Forum. Varmt välkommen!

3. Lata recept

Jag gillar att hålla det enkelt. När jag kommer hem från jobbet vill jag inte ägna mycket tid åt att laga en avancerad trerättersmiddag med exotiska ingredienser. Sedan jag la om kosten har jag samlat på mig en mängd recept på lättlagad LCHF-mat.

Här är några superenkla recept som jag rekommenderar:

Vad hade du gjort annorlunda?

Lämna gärna en kommentar nedan.

Prova medlemskap

Behöver du mer hjälp för att göra LCHF enkelt? Kostdoktorn är fritt från reklam, vi säljer inga produkter och vi har inga sponsorer. Istället är vi till 100 procent finansierade av folket genom vårt frivilliga medlemskap.

Vill du ha tillgång till våra veckomneyer, ta en tit på hundratals LCHF-videos och kunna ställa frågor till våra experter? Prova gratis en månad.

Påbörja din gratismånad

Inlägget Om du kunde göra om din LCHF-resa, vad hade du gjort annorlunda? dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln