Jump to content

Ketonvärden.

Karro K
 Share

Recommended Posts

Jag har börjat fasta. 47:1, 23:1, 16:8. Det blir lite vad jag känner för och jag lyssnar på kroppen. I går åt jag några ägg och nån fette på dagen och en rejäl middag på kvällen. I morse så mätte jag blodketoner på 7,0! När jag varit fastande ett dygn har jag som högst kommit upp i 6,0. Är detta farligt på något vis? 

• Like 1

Jag tror inte att ketonnivån i sig är farlig...  Den nivån efterstävas av epelepsi patienter i ketosbehandling.  Men de framkallat den men väldigt väldigt kontrollerad kost och inte fasta.  Jag tror att så länge du har vettiga fettdepåer så är det helt ok att hamna där mellan varven men som sagt med betoning på tror.

• Like 2

3 timmar sedan, Tureborgaren sade:
Citat

Värden över 3 mmol/l är inte nödvändiga. Det betyder att effekterna blir varken sämre eller bättre än om du håller dig i det optimala intervallet, 1,5–3. Högre värde kan ibland indikera att du inte äter tillräckligt mycket mat (”svältketos”).

blood concentration (millimolar) Condition
< 0.2 not in ketosis
0.2 - 0.5 slight/mild ketosis
0.5 - 3.0 induced/nutritional ketosis
2.5 - 3.5 post-exercise ketosis
3.0 - 6.0 starvation ketosis
15 - 25 ketoacidosis

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

LCHFare --> Nutritional ketosis 0.5 - 3.0. Vill ligga mellan 1.5 - 3.0.

"Vi svältande männinskor"/ fastare förväntas ligga mellan 3.0 - 6.0 under "svälten". 

Sedan tränar du under svält(?). Så då är det kanske möjligt att komma över 6.0. Är osäker på detta. Själv använder jag opålitliga stix men de brukar ofta vara på den mer färgade lila delen av skalan. Speciellt vid längre fasta och efter träning. 

• Like 3

Sök på: Comparison of ketone concentrations under differentconditions

I denna:

http://www.colorado.edu/intphys/Class/IPHY3700_Greene/pdfs/atkins/McDonald1996.pdf

OBS! I den tabellen börjar deltagarna i "kolhydratmode" så de tar mycket längre tid att komma upp i höga nivåer för dem. De tränar förmodligen inte heller.

Dom kommer upp i 6-8 efter 3 veckors fasta. 

På många ketogenforum rapporterar olika periodfastare att de hamnar på betydligt högre nivåer än "nutrional ketosis" under fasta och träning.

Tex https://www.ketogenicforums.com/t/ketone-levels-keto-vs-fasting-why-the-big-difference/8110

Du är inte först ut. Mår du bra för övrigt är en viktig fråga.

54 minuter sedan, MrB sade:

blood concentration (millimolar) Condition
< 0.2 not in ketosis
0.2 - 0.5 slight/mild ketosis
0.5 - 3.0 induced/nutritional ketosis
2.5 - 3.5 post-exercise ketosis
3.0 - 6.0 starvation ketosis
15 - 25 ketoacidosis

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

LCHFare --> Nutritional ketosis 0.5 - 3.0. Vill ligga mellan 1.5 - 3.0.

"Vi svältande männinskor"/ fastare förväntas ligga mellan 3.0 - 6.0 under "svälten". 

Sedan tränar du under svält(?). Så då är det kanske möjligt att komma över 6.0. Är osäker på detta. Själv använder jag opålitliga stix men de brukar ofta vara på den mer färgade lila delen av skalan. Speciellt vid längre fasta och efter träning. 

För utom att jag håller med om det mesta.. så på strikt ketogen diet/kaloribegränsning i avsikt att gå ner i vikt osv.. dvs västerländskt leverne/ideal/moderna dieter.. så kan man om man dessutom tränar så som förut sagda ideal förespråkar rätt lätt hamna på post excerise ketosis på upp till 6!

Oså.. 6 eller 7, är lixom samma sak i princip, det handlar inom felmarginalen/inom felmarginalen för mätutrustningen!

Iallafall, man har studerat "diet induced ketosis" och även exercise ketosis.. grejen är.. tada.. det är i princip onödigt att ligga över "ketos Sweet spot" på 1-3.. utifall man eftersträvar en metabol fördel!

Såå.. förutom att post excersise ketosis tillfälligt kan stiga så är vi som västerlänningar främst inne på att få alla fördelar/minimera de flesta nackdelar.. dvs om ketonhalten stiger för mycket så stiger oxå Insulin.. för att sänka främst Lipolysen!

Grejen är.. det är lixom ingen fördel metabolt/viktmässigt/homeostatiskt att ligga över 1-3!

Och postprandialt så ser det hur som helst annorlunda ut.. men det är en helt annan sak!

• Like 1
  • Thanks 1

4 timmar sedan, Zepp sade:

För utom att jag håller med om det mesta.. så på strikt ketogen diet/kaloribegränsning i avsikt att gå ner i vikt osv.. dvs västerländskt leverne/ideal/moderna dieter.. så kan man om man dessutom tränar så som förut sagda ideal förespråkar rätt lätt hamna på post excerise ketosis på upp till 6!

Oså.. 6 eller 7, är lixom samma sak i princip, det handlar inom felmarginalen/inom felmarginalen för mätutrustningen!

Iallafall, man har studerat "diet induced ketosis" och även exercise ketosis.. grejen är.. tada.. det är i princip onödigt att ligga över "ketos Sweet spot" på 1-3.. utifall man eftersträvar en metabol fördel!

Såå.. förutom att post excersise ketosis tillfälligt kan stiga så är vi som västerlänningar främst inne på att få alla fördelar/minimera de flesta nackdelar.. dvs om ketonhalten stiger för mycket så stiger oxå Insulin.. för att sänka främst Lipolysen!

Grejen är.. det är lixom ingen fördel metabolt/viktmässigt/homeostatiskt att ligga över 1-3!

Och postprandialt så ser det hur som helst annorlunda ut.. men det är en helt annan sak!

Frågan är om träning och fasta har en additiv effekt dvs kan byggas på varandra? Kanske inte linjärt men i alla fall. Springer man milen fastande bör man ju behöva mer fettförbränning än sovande. Lite sidofråga då Karro K mäter morgonketonerna.

Det vetenskapliga underlaget för att bestämma inom vilka intervaller ketonvärdena ska ligga när man äter ketogen kost är förhållandevis begränsat. Man kanske inte ska bli förvånad över att man ibland hamnar utanför angivna referensintervall och det är säkert inget att oroa sig för. (om man inte har diabetes)..samtidigt om dina värden konstant ligger på 6+ så är det kanske bra att justera sitt beteende så att värdena sjunker en aning ... om du inte tycker att det är kul att använda dig själv som försökskanin för höga ketonvärden?! ;-)

• Like 3

18 minuter sedan, Peter B sade:

Det vetenskapliga underlaget för att bestämma inom vilka intervaller ketonvärdena ska ligga när man äter ketogen kost är förhållandevis begränsat. Man kanske inte ska bli förvånad över att man ibland hamnar utanför angivna referensintervall och det är säkert inget att oroa sig för. (om man inte har diabetes)..samtidigt om dina värden konstant ligger på 6+ så är det kanske bra att justera sitt beteende så att värdena sjunker en aning ... om du inte tycker att det är kul att använda dig själv som försökskanin för höga ketonvärden?! ;-)

Gäller sweetspot vid både fasta och ketogen kost på samma sätt?

Hur ser regleringen ut? Äta kolhydrater?

6+ är normalt vid fasta, speciellt vid tränande fasta.

• Like 2

Jag fastar ju som sagt lite olika tidsintervall och brukar ligga på runt 4 i vanliga fall. Anledningen till att jag mäter på morgonen är att ketonvärden blir missvisande pågrund av att de höjs av fett i mat. Fastande minst 8 h innan jag mäter. Jag försöker ju tighta till kroppen och håller igen på maten och har där av fått höga ketoner. Jag mår inte så bra men jag tror det har med vätskebrist att göra, har varit saltlat. 

• Like 1

En intressant grej är att mina ketonvärden sänks drastiskt efter träning då mitt blodsocker höjs. Antar att det är pågrund av stressad kropp. De gånger jag mätt har blodsocker och ketoner varit 4,0 innan träning och 4,9 samt 1,9 en timme efter träning. Många liknande resultat. Jag tränar alltid exakt samma tid varje dag så det är lätt att mäta. 

• Like 1

20 timmar sedan, Peter B sade:

Fast det där med försökskanin tycker jag är inte träffar helt rätt.

Hur många människor i huntratusentals år innan oss har varit fysiskt aktiva och utan mat i några dagar? Vanligt fysiskt friska människor brukar klara av det och förmodligen har de samtliga ca 6+ i ketoner. 

• Like 1

On 2017-09-03 at 18:07, MrB sade:

Frågan är om träning och fasta har en additiv effekt dvs kan byggas på varandra? Kanske inte linjärt men i alla fall. Springer man milen fastande bör man ju behöva mer fettförbränning än sovande. Lite sidofråga då Karro K mäter morgonketonerna.

Japp så är det.. iallafall biokemiskt/hormoniellt teoretiskt!

Altså.. ketonkroppar bildas vid brist på glukos!

LCHF, fasta (på LCHF) och träning leder iallafall till att det tillförs rätt lite kolisar, träning innebär att man förbrukar en del extra!

Det är när glukoneogenesen stiger som ketonkroppar bildas!

LCHF innebär att det tillförs rätt lite kolisar.. ju färre man äter ju färre kan bilda glukos/blodsocker½!

Fasta (i någon radikal omfattning)  innebär att man blir tvungen att nyttja leverns glykogendepåer och sen när de minskar så ökar Glukoneogenes i levern!

Iallafall när  oxalacetat går åt till Glukoneogenes så blir det inget/lite över för att omvandla fett till ATP.. så då går intermeditärerna från betaoxidationen vidare i Citronsyracyckeln till syntesen för ketonkroppar.. som i celler med ketolysensymer kan användas i stället för glukos!

Träning av någon betydelse förbrukar intramuskulärt glukos/glycogen.. detta bör fyllas på så småningom.. för fight and flight.. olika hormoner/signalsubstanser rättar in homeostasen för detta!

Vid Maffeträning så förbrukar man lite mindre glukos och litta mer fett.. det är lixom en stor del av grejen med Maffe!

Och så småningom.. pust.. alla som läst så här långt, Keto Sweet Spot är 1-3.. är man i behov av viktminskning/allmän uppbyggnad av sin fysik/kroppsform/kondition/dvs man startar från ett rätt dåligt utgångsläge.. typ västerländsk livstil/desktop work/medelålders med mer eller mindre lovehandels/bukfettma/urusel kondition så bör man fokusera på kosten men börja röra på sig i "lagom" omfattning.

Oså.. kör man allt på en gång för snabbt resultat är det inte säkert att man råkar ut för alla omställningar som bara finns!

Och då kan det hampa sig att ketonvärdena ligger upp mot 6-7, och då garanterar iallafall inte jag att man för övrigt triggar diverse hormoner som påminner om stressituationer!

Dvs man bör inte bara mäta blodketoner, fastesocker och HBA1c, utan även de andra hormonerna, GLP1, Ghrelin, leptin.. för att nämna ett fåtal viktiga i en kaskad av minst ett hundratal!

Men.. 1-3 är ett bra tecken på att man är i ketos.. utifall man vill ha reda på om man äter rätt.. och man strävar efter att äta ketogent!

• Like 1

Jag har väl toppat någon gång  i samband med fasta på 5-6  (då har jag varit utan mat 4-5 dagar) ... att det skulle vara hälsosamt att ligga stabilt på 6+ är det jag tycker är tveksamt att det skulle finnas några belägg för  .... att man överlever är en annan sak ;)

• Like 2

1 minut sedan, MrB sade:

Vad jag är inne på både Peter B och Zepp är om ca 6 är det naturliga vid fasta och att man då inte kan använda samma sweetspot som för ketogen kost. 

Det verkar rimligt att samtliga fysiskt aktiva fastare landar därikring.

Frågan är bara om det är bra på längre sikt?

På kort sikt eller vid omställning till LCHF/fasta/träning säger jag inget om.. det är nog oundvikligt och kan trigga en hel del sk stresshormoner/annat som motverkar själva syftet om det är långvarigt?

Och när vi endå är inne på det.. ketonhalten regleras av Insulin!

Dvs om ketonhalten stiger för mycket utsöndras mer insulin som sänker Lipolysen, så att färre FFA når levern.

• Like 1

1 minut sedan, Zepp sade:

Frågan är bara om det är bra på längre sikt?

På kort sikt eller vid omställning till LCHF/fasta/träning säger jag inget om.. det är nog oundvikligt och kan trigga en hel del sk stresshormoner/annat som motverkar själva syftet om det är långvarigt?

Och när vi endå är inne på det.. ketonhalten regleras av Insulin!

Dvs om ketonhalten stiger för mycket utsöndras mer insulin som sänker Lipolysen, så att färre FFA når levern.

Ok. Då har du ett argument som även jag lyssnar på. ;)

Jag har ingen aning om hur man skall sänka ketonhalten under fasta. Under ketogen kost kanske man kan stoppa i sig lite små mängder kolhydrater och protein.

• Like 1

2 minuter sedan, jesper sade:

två i min bekanskapskrets har barn med epelepsi. och de siktar på att ligga runt 6... efter rekomendation från vården :)

Mm över 4 enligt vad jag läst?

Iallafall.. och det innebär, kalorirestriktion, ofta oxå proteinrestriktion.

Iallafall, finns föräldrar som gått över till MAD, Modified Atkins Diet, med mer cocosfett/MCT!

http://www.epilepsy.com/learn/treating-seizures-and-epilepsy/dietary-therapies/modified-atkins-diet

4 minuter sedan, MrB sade:

Ok. Då har du ett argument som även jag lyssnar på. ;)

Jag har ingen aning om hur man skall sänka ketonhalten under fasta. Under ketogen kost kanske man kan stoppa i sig lite små mängder kolhydrater och protein.

Jag tror att det rättar till sig efter ett tag?

Utan att det främst handlar om nybörjarproblem?

Grejen med 6-7, är att man inte vet om insulin skjutit i höjden för att hålla ner lipolysen?

• Like 1